معرفی جوانه گندم و فواید آن

جوانه گندم دارای خواص و فواید بی نظیری است و به سلامت بدن و زیبایی پوست و مو کمک شایانی می کند، همچنین جوانه گندم نسخه های درمانی و زیبایی هم دارد.
شنبه، 26 مهر 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
معرفی جوانه گندم و فواید آن
جوانه گندم بخشی از هسته است که در بازسازی و رویش مجدد دانه گندم به طور طبیعی نقش دارد و حاوی مواد مغذی مورد نیاز گیاه برای رشد و تکثیر یک گیاه سالم و جدید است. درگذشته دانه‌های گندم تنها برای تولید آرد سفید مورد استفاده قرار می‌گرفتند و به این صورت سبوس و جوانه گندم که بخش‌های ارزشمندتری بودند، بی‌مصرف مانده و هدر می‌رفتند در حقیقت آرد سفید نسبت به بخش‌های دیگر ارزش غذایی کمتری دارد و حتی اضافه کردن ویتامین‌های مصنوعی و همچنین سفیدکننده‌ها آسیب بیشتری به این محصول می‌زند.

زمانی که این جوانه‌ها از هسته خارج می‌شوند موارد کاربرد فراوانی دارند مثلا اگر به صورت جوانه گندم تاره خورده شوند تمام مزایای آن به بدن ما منتقل می‌شود. همچنین می‌توان از آن در تهیه سالادها و سس‌ها استفاده کرد البته باید در نظر داشته باشید که حرارت زیاد روغن می‌تواند به مواد مغذی آن صدمه وارد کند پس بهتر است از آن به عنوان یک افزودنی در دسرها، کوکی، اسموتی و سالادها استفاده کرد و این در بسیاری از دستورات غذایی و نیز رژیم‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.
امروزه که مردم نسبت به تغذیه سالم آگاهی بیشتری دارند و بیشتر مراقب سلامت خود هستند. شما می‌توانید آرد جوانه گندم را از نزدیکترین فروشگاه‌های مواد غذایی تهیه کنید، پس خلاق باشید و این مواد مغذی را در دستورهای آشپزیتان به کار ببرید. اگر چه اندازهی جوانه گندم بسیار کوچک است اما مقدار قابل توجهی مواد مغذی در خود دارد. پوسته بیرونی گندم یا همان سبوس هم بسیار مفید است و می‌تواند در آشپزی و رژیم غذایی شما بسیار کاربردی باشد. جوانه گندم منبع سرشاری از انرژی، فیبر و کربوهیدرات‌های پیچیده است که هر کدام از آنها به مزایای فراوانی برای بدن دارند و مصرف روزانه آنها مهم است ویتامین‌هایی مانند فولات، ویتامین E و ویتامین B پتاسین و پتامین و B6 با مقادیر زیادی پتاسیم، آهن و همچنین روی، کلسیم، پتاسیم، فسفر و سلیسیوم است.

جوانه گندم دارای طیف وسیعی از خواص است که می‌تواند به شما در داشتن یک رژیم غذایی سالم کمک کند پس بهتر است نگاه دقیقی به این خواص بیاندازید.


تقویت سیستم ایمنی بدن

با اضافه کردن جوانه‌های کوچک گندم به رژیم غذایی خود. شما می‌توانید عملکرد مثبت سیستم ایمنی بدن خود را افزایش بدهید تا در برابر انواع بیماری‌ها از جمله بیماری‌های قلبی و نیز سرطان مقاوم باشید، طی تحقیقات علمی نشان داده شده که هیدرولیزات پیوتئین جوانه گندم به طور مثبتی باعث افزایش فعالیت آنتیاکسیدانی در سیستم‌های حیاتی می‌شود.

آنتیاکسیدان‌ها در بدن مامور دنبال کردن و همچنین تخریب رادیکال‌های آزاد و نیز سایر میکرو ارگانیسم‌های بیماری‌زا در بدن هستند که به صورت جدی باعث کاهش و یا کم شدن احتمال بیماری می‌شوند. جوانه گندم به صورت طبیعی دارای مقادیر زیادی از این هیدرولیزات‌هاست که باعث تحریک آنتیاکسیدان‌ها در سیستم ایمینی بدن می‌شوند.


کاهش کلسترول بد (LDL)

کلسترولی است که در بدن اکسید شده و در رگ‌ها و شریان‌های خونی باقی می‌ماند و همین امر و یکی از دلایل رایج و عوامل خطرناک در حمله‌های قلبی و نیز سکته مغزی است. اگر رژیم غذایی شما حاوی جوانه گندم باشد این دو ماد با تامین میزان فیبر در رژیم غذایی شما خطر ابتلا به این بیماری‌های قلبی را تا درصد قابل توجهی کاهش می‌دهد.

همچنین مادهای به نام اکتا واسانول در جوانه گندم می‌تواند سطح کلسترول خون را کاهش داده و احتمال سکته‌های مغزی و قلبی و سایر بیماری‌های مرتبط با این ماده را به حداقل برساند، سطح بالای اسیدهای چرب امگا3 در جوانه گندم اثرات منفی اسیدهای چرب امگا 6 را خنثی کرده و همین باعث سلامت قلب و عروق می‌شود.1


تنظیم سیستم عصبی

روغن جوانه گندم نیز برای بهبود حالت مفید است چون حاوی خوبی اسیدهای چرب امگا 3 است که به تنظیم سیستم عصبی کمک می کند. شما را پر انرژی می کند و همچنین استرس را تا حد زیادی کاهش می دهد چون حاوی ویتامین ب است.


موهای سالم

موهای سالم با اضافه کردن ویتامین ایی به رژیم غذایی به دست آید. اگر بدن از ویتامین ایی محروم بماند، موهایتان خشک می شود و آن ها به راحتی می شکنند بنابراین اگر می خواهید موهای قوی، سالم و براق داشته باشید، روغن جوانه گندم می تواند این کار را انجام دهد. این به این دلیل است که روغن جوانه گندم منبع اصلی ویتامین ایی است. شما هم می توانید آن را به شکل روغن، کپسول یا حتی دانه ها استفاده کنید. این به شما کمک می کند سالم بمانید و همچنین رشد مو را تقویت خواهید کرد.


خاصیت آنتی کسیدانی و ضد پیری

گیاهک گندم خواص آنتی اکسیدان و ضد پیری دارد که به پیش گیری از بسیاری از بیماری ها مانند سرطان، بیماری های قلبی عروقی و غیره کمک می کند و همچنین به کاهش علایم پیری خطوط و چین و چروک نیز کمک می کند و علائم پیری زودرس را نیز کاهش می دهد. بافت پوست و مو شما را حفظ می کند و حتی پوست شما را از آسیب محافظت می کند.


اسیدهای چرب ضروری

اسید چرب ضروری آلفا اسید لینولنیک در روغن جوانه گندم با التهاب مقابله می کند در حالی که از سیستم های قلبی عروقی و سیستم ایمنی محافظت می کند. روغن جوانه گندم حاوی اسیدهای چرب ضروری دیگر مثل اسید استاریک است که اثرات مثبت بر روی پروفایل های چربی دارد و اولئیک اسید تولید که از قلب محافظت می کند.


تمیز کردن دستگاه گوارش

جوانه گندم غنی از فیبر است. فیبر مسئول تعدادی از وظایف مهم در بدن شما است، اما یکی از مهم ترین آن ها حفظ دستگاه گوارش است. این باعث جلوگیری از تجمع می شود که ممکن است موجب مشکلات شکمی شود و ممکن است در نهایت منجر به کیست، تومورها و یا انواع مختلف سرطان شود. با خوردن دوزهای معمول از جوانه گندم به شما کمک می کند که سیستم بدن آرامی کار کند و از بروز هر کدام از این مشکلات پیش گیری کنید.


جلوگیری از دیابت

اسید فولیک مقادیر بالایی در جوانه گندم وجود دارد که باعث می شود این غذا موثر در برابر دیابت شود. اسید فولیک میزان هموسیستئین را در بدن کاهش می دهد و بنابراین خطر بسیاری از بیماری های مزمن نظیر دیابت و اختلالات عروقی را کاهش می دهد. یک مکمل روزانه از جوانه گندم در رژیم غذایی به شدت برای افراد در معرض خطر توسعه چنین بیماری هایی توصیه می شود.


لخته خونی

ویتامین ایی و بسیاری از اجزای دیگر موجود در جوانه گندم نیز به عنوان آنتی اکسیدان ها مفید هستند. آنتی اکسیدان به مقابله با مولکول های سرکش اکسیژن در خون کمک می کنند که می تواند به سلول های ویژه ای حمله کرده و آسیب های مختلفی ایجاد کنند. علاوه بر اینکه راه خوبی برای مبارزه با سرطان و دیگر شرایط وجود دارد، آنتی اکسیدان ها که در جوانه گندم وجود دارند به مقابله با هر گونه لخته های خونی که در سیستم وجود دارد کمک خواهند کرد.


بنیه را افزایش می دهد

وجود اکتاکوزانول نشان داده می شود خواصی دارد که استقامت و عملکرد ورزشی یک فرد را افزایش می دهد. گیاهک گندم زمانی که به طور منظم مصرف شود به ورزش کاران کمک می کند تا الزامات انرژی روزانه خود را حفظ کرده و عملکرد بهتری داشته باشند. هم چنین مقدار کلسیم و پروتئین موجود در جوانه گندم بنیه را افزایش می دهد و بدن را قوی تر می کند.2


 سلامت پوست

جوانه گندم در درمان مشکلات پوستی تأثیر بسیار دارد. توصیه می شود که تا پایان درمان از مصرف روزانه جوانه گندم در غذا و سالاد و از نوع خشک آن به صورت ماسک استفاده کنید. برای درست کردن ماسک، مقداری از پودر جوانه گندم را به همراه مقداری شیر کم چرب روی صورت قرار داده و قبل از خشک شدن ماسک پوست را شست وشو دهید.


درمان ضعف تخمک گذاری

جوانه گندم سرشار از ویتامین E است که برای اختلالات قاعدگی و ضعف تخمک گذاری زنان مفید است و می توان برای دریافت ویتامین ها و مواد معدنی مفید برای بدن جوانه گندم را در رژیم غذایی افراد گنجانده شود.


پیشگیری از سرطان روده

گندم جوانه زده به مقدار زیادی دارای فیبر و آب است که باعث دفع کامل مدفوع شده، همچنین مانع از سرطان روده می شوند. مصرف آن یکی از بهترین روش ها برای حفظ سلامت بدن است.


رفع خستگی

ویتامین B1 موجود در جوانه گندم موجب رفع خستگی مفرط، ضعف و بی حالی می شود.


تقویت بینایی

از آنجایی که جذب ویتامین آ در روده انجام می پذیرد جوانه گندم به دلیل هضم غذا را در معده و روده آسان می سازد باعث جذب بهتر ویتامین آ در روده شده و همچنین خود دارای مقدار قابل توجهی ویتامین آ نیز هست و به سیستم بینایی و پوست کمک فراوانی می کند.


بی خوابی و تقویت حافظه

مصرف روزانه و مرتب جوانه گندم به رفع کم خوابی و تقویت حافظه کمک می کند جوانه گندم تازه را هر روز صبح ناشتا به صورت ۱ قاشق غذاخوری خوب جویده و فرو دهید.


برای لاغر شدن و چاق شدن

اگر می خواهید لاغر شوید، پودر جوانه گندم را همراه با ماست یا سالاد کاهو ۱۰ دقیقه قبل از صرف غذا و اگر می خواهید چاق شوید، آن را ۱۰ دقیقه بعد از غذا میل کنید.3


پی نوشت:
1.www.zoomlife.ir
2.www.namnak.com
3.www.beytoote.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما