دیابت و ادویه های کاهش دهنده قند خون

دیابت شایعترین بیماری متابولیکی بدن است که در دو نوع 1 و 2 موجب اختلال در عملکرد بدن می شود. در این مطلب با عوارض درمان دیر هنگام آن و ادویه هایی به کاهش قندخون کمک می کنند آشنا می شوید.
يکشنبه، 27 مهر 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
دیابت و ادویه های کاهش دهنده قند خون

دیابت چیست؟

دیابت با همان بیماری قند که متاسفانه بسیاری را به خود مبتلا کرده است یک نوع اختلال متابولیک و سوخت و سازی در بدن است که به واسطه آن توانایی تولید انسولین در بدن از بین می رود یا برعکس مقاومت در برابر انسولین در بدن ایجاد می شود در نتیجه انسولین تولیدی نمی تواند عملکرد نرمال خود را انجام دهد.علامت شاخص آن میزان قند خون بالای 120 میلی گرم در دسی لیتر در حالت ناشتا است و از دیگر نشانه های آن پرخوری و پرنوشی است در دیابت، سرعت و توانایی بدن در استفاده و سوخت و ساز کامل گلوکز کاهش می یابد به همین دلیل میزان قند خون افزایش یافته که به آن هایپرگلیسمی می گویند. با افزایش قند در دراز مدت در بدن وجود داشته باشد عوارض میکروواسکولار دیابت یا تخریب رگ های بسیار ریز در بدن ایجاد می شوند که می توانند اعضای مختلف بدن همچون کلیه، چشم و اعصاب و قلب را درگیر کنند. 


عوارض درمان دیر هنگام دیابت

عارضه چشمی:که ممکن است به نابینایی کامل ختم شود.

بیماری قلبی- عروقی :که بر روی قلب و رگهای خونی اثر می گذارد و در نهایت به سکته های قلبی و مغزی منجر شود.

 نفروپاتی؛ بیماری کلیه:که ممکن است باعث از کارافتادگی کامل کلیه ها شود.

 نوروپاتی؛ آسیب دیدگی اعصاب: در صورت همراه شدن با مشکلات گردش خون ممکن است موجب ایجاد زخم در پاها و نیز قانقاریا شود که در نهایت به قطع عضو می انجامد.


تغذیه و رژیم غذایی دیابتی ها

به طور کلی یکی از مهمترین بخش های پیشگیری از پیشرفت بیماری دیابت و موفقیت در روند به نوعی درمان و کاهش شدت این بیماری مزمن در بدن فرد مبتلا رعایت نکات تغذیه ای و داشتن برنامه غذایی دقیق است که در ادامه بهترین چاشنی ها برای این دسته از افراد را به شما معرفی می کنیم.1

زردچوبه
با توجه به مطالعه انجام شده، مبتلایان به دیابت نوع ۲ که به مدت ۳ ماه روزانه ۳۰۰ میلی گرم زردچوبه مصرف می کردند، افت های بسیار بیشتری را در سطوح گلوکز خون، مقاومت به انسولین و هموگلوبین A1C در مقایسه با افرادی که دارونما مصرف کرده بودند، تجربه کردند.

محققان این نتیجه را به سطوح بالای کورکومین در زردچوبه نسبت می دهند. کورکومین یک آنتی اکسیدان و ماده ضدالتهاب طبیعی است که به زردچوبه، رنگ زرد ــ‌ نارنجی می دهد و با فواید سلامتی بسیاری مرتبط است.

اگرچه زردچوبه اغلب به خوراک ها و غذاهای برنجی اضافه می شود اما طعم آجیلی و مطبوع این ادویه، سس های سالاد، املت تخم مرغ، سبزیجات کبابی، سوپ ها و … را نیز خوشایندتر می سازد. همچنین شما می توانید زردچوبه را با آب، سرکه سیب یا آب نارگیل مخلوط کنید. شیرنارگیل یک انتخاب بسیار خوب است چون ترکیبی تقریبا مشابه پلاسمای خون دارد و بنابراین می تواند به رساندن مواد مغذی زردچوبه به سلولهای ما کمک کند.

فلفل کاین
با توجه به مطالعه منتشر شده، افراد بین ۲۰ تا ۱۲۰ دقیقه پس از خوردن یک وعده غذایی حاوی فلفل کاین، کاهش قابل توجهی را در سطوح قندخونشان تجربه کردند.

علاوه بر این اکثر افراد شاهد یک کاهش قابل توجه در سطوح انسولین خون نیز بودند ــ خصوصا آنهایی که از ۳۰ روز قبل از این تست،‌غذاهای سرشار از فلفل کاین خورده بودند.

این نتایج باعث شد محققان جمع بندی کنند که فلفل کاین می تواند حساسیت بافت نسبت به انسولین را بهبود ببخشد که به مرور زمان به کاهش سطوح قند خون منجر می شود.

از آنجا که فلفل های کاین اغلب در حالت طبیعیشان مصرف می شوند، تمام مواد تشکیل دهنده فعال شان را در حالت پودرشده غیرپرتوزده حفظ می کنند.

شاید معروفترین این ترکیبات، کپسایسین باشد که به خاطر خواص ضد درد و چربی سوزی اش معروف است. با این حال مطالعات نوظهور به ویژه مطالعه دانشگاه اولسون در سال ۲۰۱۱ نشان می دهند که کپسایسین، مسئول توانایی های پایین آورنده قندخون کاین نیز می باشد. فلفل کاین به علت طعم تندش، کمتر از زردچوبه متداول است و اکثر افراد آن را به خوراک های کاری تند محدود می کنند. اما کاین یک ماده عالی برای اضافه کردن به اسموتی هاست ــ خصوصا چون دارای خواصی است که میزان جذب مواد مغذی را افزایش می دهند.

پونه کوهی
با توجه به یک مطالعه در نسخه ژانویه ۲۰۰۸ از مجله طب طبیعی، گلوکوزیدهای موجود در پونه کوهی می توانند به پایین آوردن قند خون کمک کنند.

این نتیجه، یافته های یک مطالعه قدیمی تر در سال ۲۰۰۴ که در مجله Ethnopharmacology منتشر شد را تایید می کند. این مطالعه دریافت که موشهای صحرایی پس از مصرف عصاره های پونه کوهی در یک دوره زمانی طولانی، کاهش قابل توجهی را در سطوح قند خونشان تجربه کردند.

پونه کوهی که معطر و خوش طعم است، یک ادویه همه کاره می باشد که می تواند در چای ها یا بسیاری از غذاهای تند از جمله اکثر غذاهای ایتالیایی ریخته شود.

افرادی که به دنبال تثبیت یا حتی پایین آوردن سطوح قند خونشان هستند، می توانند پونه کوهی بیشتری به رژیمهای غذایی شان اضافه کنند ــ فقط بخاطر داشته باشید که برای بهره مندی از حداکثر فواید، پونه کوهی ارگانیک و غیرپرتو زده خریداری نمایید.2

دارچین
گفته می شود دارچین حساسیت به انسولین را بهبود می بخشد (مقاومت به انسولین را کاهش می دهد)، سطح قند خون را کاهش می دهد، و می تواند به کنترل وزن کمک کند. روش های متنوع و خوشمزه ای برای مصرف دارچین وجود دارد. مثلا می توانید آن را در چای یا قهوه تان بریزید.برای آزمایش تاثیر دارچین بر دیابت حداقل ۳ پژوهش بالینی انجام شده است. در یک پژوهش، دارچین در قالب کپسول به مدت ۴۰ روز به افراد دیابتی داده شد. نتایج این پژوهش مثبت بود. در سطح قند خون ناشتا و کلسترول ال دی ال (کلسترول بد) شرکت کنندگان پژوهش بهبودهایی حاصل شد. با توجه به این که دوز دارچینی که باید مصرف کنید هنوز مشخص نیست، باید دقت کنید یک باره مقدار زیادی از آن مصرف نکنید، چون می تواند برای معده مشکل ایجاد کند.

شنبلیله
پژوهش روی شنبلیله نیز حاکی از نشانه های مثبت است. این پژوهش ها نشانه دهنده ی بهبود قند خون ناشتا و حساسیت به انسولین است.

زنجبیل
زنجبیل ادویه ای رایج در غذاهای آسیایی است. این ادویه برای بهبود حساسیت به انسولین، اکسیداسیون، و کلسترول کاربرد دارد. اما این پژوهش در ابتدا روی حیوانات انجام شد. باید پژوهش بیش تری روی انسان ها انجام شود تا اثرات آن روی دیابت قطعی شود.

جینسنگ
جینسنگ می تواند به تنظیم قند خون تان کمک کند. هم چنین می تواند برای حساسیت به انسولین مفید باشد. جینسنگ هزاران سال است که در طب شرقی استفاده می شود.3

رزماری
بهترین آنتی اکسیدان است بخصوص زمانی که با فلفل، حبوبات یا کلم ترکیب می شود. رزماری خواص ضد التهابی دارد و باعث کاهش استرس اکسیداتیو، کاهش خطر سرطان و پیشگیری از ابتلا به سندرم متابولیک می شود.

میخک
میخک غنی از آنتی ‌اکسیدان آنتوسیانین و کوئرستین بعلاوه یک ترکیب فعال به نام اوژنول است و همچنین منبع عالی از منیزیم و منبع خوب از اسید چرب امگا۳، ویتامین‌های ث و کا، فیبر و کلسیم و منیزیم محسوب می شود. همچنین این ادویه یک ضدعفونی‌کننده طبیعی، ضدالتهاب و مسکن نیز محسوب می‌گردد. محققان نشان داده‌اند که مصرف ۱ تا ۳ گرم میخک در روز برای افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ برای کنترل بهتر سطوح قند، کلسترول بد و کلسترول کل و نیز کاهش تری‌گلیسیرید خون مفید است.

ریحان
ریحان سرشار از فلاونوئیدها است و مصرف آن با گوجه فرنگی، روغن زیتون و سرکه منجر به کنترل فشار خون می شود. با توجه به تحقیقاتی که خلاصه آنها در مجله آمریکایی تحقیقات علوم پزشکی در سال ۲۰۱۴ منتشر شد، فشار خون بالا یک نگرانی عمده برای ابتلا به دیابت نوع دو است. دونفر از هر سه نفر از افراد مبتلا به دیابت، از فشار خون بالا نیز رنج می برند.

سیر
با توجه به تحقیقاتی که نتایج آنها در مجله آمریکایی تغذیه بالینی به چاپ رسیده، مصرف سیر با کاهش فشار خون و کاهش قند خون در ارتباط است. البته مصرف سیر ممکن است منجر به برخی تداخلات دارویی شود بنابراین قبل از اضافه کردن آن به رژیم غذایی تان با پزشک تان حتما مشورت کنید.4


پی نوشت:
1.www.namnak.com
2.www.rastineh.com
3.www.saednews.com
4.www.iribnews.ir


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.