آشنایی با فلفل کاین و فواید آن

از بازسازی دیواره روده تا نابودی سلول‌های سرطانی و کمک به کاهش وزن، فلفل کاین یک ابرماده غذایی است که باید از آن در رژیم غذایی خود استفاده کنید.
دوشنبه، 21 مهر 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
آشنایی با فلفل کاین و فواید آن
فلفل کاین نوعی فلفل تند است که برای طعم دادن به غذا به کار می‌رود. این فلفل، باریک و قرمز است، بین ۱۰ تا ۲۵ سانتی‌متر طول دارد و نوک آن خمیده است. فلفل کاین که فلفل چیلی، فلفل آفریقایی، فلفل کاپسیکوم و فلفل زنجبار نیز گفته می‌شود، محصول کپسیکوم آنوئوم است ( که به فلفل هالوپینو، فلفل دلمه‌ای و پاپریکا مرتبط است).

فلفل کاین مقدار زیادی کپسایسین (بیشتر از آن چیزی که بخواهیم در مدت کوتاهی درباره آن صحبت کنیم) دارد که مسئول اکثر خواص آن است. کپسایسین، مسئول مزه تند و آتشین فلفل کاین نیز هست. میزان تندی این فلفل در مقیاس اسکوویل ( مقیاسی برای سنجش تندی فلفل تند) ۵۰۰۰۰-۳۰۰۰۰ است. و باید بگویم که این میزان از تندی بسیار بالاست.

حالا بیایید به تاریخچه آن نگاهی بیندازیم.


تاریخچه فلفل کاین چیست؟

فلفل کاین نام خود را از شهر کاین در گویان فرانسه گرفته است. گفته می‌شود که این فلفل بومی آمریکای مرکزی و جنوبی است و در آن‌جا به عنوان تزیین به کار می‌رفته است و البته در آن زمان، کسی از اهمیت این فلفل به عنوان ادویه‌ای برای آشپزی و به عنوان دارو اطلاعی نداشت.

کریستف کلمب در سفر خود به کاراییب این فلفل را کشف کرد و آن را به عنوان یکی از مواد فلفل سیاه (که در آن زمان گران بود) به اروپا آورد. و امروزه، فلفل کاین در تمام جهان کاشت می‌شود.


آیا فلفل کاین برای شما خوب است؟

کپسایسین و تنها کپسایسین! این ترکیب موجود در فلفل کاین است که طعمی تند به آن می‌دهد و مسئول تمام خاصیت‌های خوب این فلفل است.

همچنین، مواد مغذی دیگری مانند ویتامین A و C نیز در این فلفل وجود دارند که در مفید بودن این فلفل موثر هستند.

خواص فلفل کاین، مانند تاریخچه آن، زیبا و با شکوه است. اما قبل از پرداختن به آن‌ها باید به این مسئله نگاهی بیندازیم که فلفل کاین از چه چیزی تشکیل شده است.

برخی از مواد مغذی مهم موجود در فلفل کاین، ویتامین C، B6، E، پتاسیم، منگنز و فلاونوئیدها هستند.

یک قاشق چایخوری این فلفل تند دارای موارد زیر است:

۱۷ کالری

۲ میلی‌گرم سدیم

۱ گرم چربی

۳ گرم کربوهیدرات

۱ گرم قند

۱ گرم فیبر رژیمی (۶٪ ارزش روزانه)

۱ گرم پروتئین (۱٪ ارزش روزانه)

۲۱۸۵ واحد بین‌المللی ویتامین A (۴۴٪ ارزش روزانه)

۶ میلی‌گرم ویتامین E (۸٪ ارزش روزانه)

4میلی‌گرم ویتامین C (۷٪ ارزش روزانه)

1میلی‌گرم ویتامین B6 (۶٪ ارزش روزانه)

2 میکروگرم ویتامین K (۵٪ ارزش روزانه)

۱ میلی‌گرم منگنز (۵٪ ارزش روزانه)

۱۰۶ میلی‌گرم پتاسیم (۳٪ ارزش روزانه)

فلفل کاین، کلسترول ندارد.

دلیلی برای مصرف این فلفل تند وجود دارد. خواص آن را در این مطلب بخوانید تا دلیل آن را بفهمید.1


کاهش اشتها

می­‌توان از فلفل کاین به‌عنوان کاهنده اشتها و جلوگیری از اشتهای کاذب و پرخوری استفاده کرد. این ادویه می‌تواند اشتهای شما را تنظیم کند تا بعد از هر وعده غذایی برای مدت زمان بیشتری احساس سیری کنید.

یکی از دلایلی که موجب کاهش اشتها می‌شود، تأثیر کاین بر گرلین است. گرلین هورمونیست که مسئولیت تنظیم اشتها را بر عهده دارد. افرادی که از کپسایسین یعنی جزء فعال موجود در این فلفل تغذیه می‌کنند، در طول روز به میزان ده درصد کمتر کالری مصرف می‌کنند و غذای کمتری می‌خورند. در عین حال با این مقدار از تغذیه، سیری بیشتری نیز احساس می‌کنند.


کمک به تنظیم فشار خون

داشتن فشار خون، خطر ابتلا به مشکلات سلامتی دیگر را بالا می‌برد. یکی از این مشکلات، بیماری‌های قلبیست که عامل مرگ بسیاری از افراد در سراسر جهان است. در حال حاضر بیش از چهل درصد از افراد از فشار خون بالا رنج می‌برند و این تعداد روز به‌روز در حال افزایش است.

با این که روش‌های بسیاری در جهت کنترل فشار خون وجود دارد اما یکی از راه‌های طبیعی که باعث کاهش سطح فشار خون می‌شود و به انبساط رگ‌های خونی کمک می‌کند، استفاده از کپسایسین است.

اگرچه بسیاری از تحقیقات در رابطه با ارتباط بین کپسایسین و فشار خون بر روی حیوانات انجام شده است ولی باوجود قابل قبول بودن نتایج، نیاز به تحقیقات بیشتر نیز وجود دارد.


سرعت بخشیدن به عملکرد هضم و کمک به جلوگیری از برگشت غذا در روده

فلفل قرمز یک حامی طبیعی و مؤثر در راستای سلامت دستگاه گوارش است چرا که کاین باعث افزایش تولید بزاق می‌شود که این عمل، هضم مواد غذایی را در معده آسان‌تر می‌کند.

کاین همچنین عمل آنزیم‌هایی که برای تجزیه و هضم مواد غذایی مفید هستند را سرعت می‌بخشد. این ماده همچنین به بهبود سطح اسید معده که برای هضم غذا در معده مورد نیاز است کمک می‌کند. کاین از ریفلاکس معده جلوگیری کرده و شانس ابتلا به حساسیت‌های غذایی را کاهش می‌دهد زیرا خاصیت آنتی اکسیدانی بالایی دارد.


کمک به کاهش وزن

در بخش‌های قبل فهمیدیم که کاین چگونه به کاهش اشتها کمک می‌کند. همین ویژگی، یک روش طبیعی برای تشویق به کم کردن وزن بدون احساس گرسنگی نیز هست. کاین همچنین به بهبود نحوه استفاده از چربی به‌منظور تولید انرژی در بدن و تجزیه بهتر چربی بدن به‌منظور کاهش وزن کمک می‌کند.

کاین موتور بدن را به گردش در می‌آورد و سوخت و ساز را به دلیل جذب حرارت بالا افزایش می‌دهد. همچنین این ماده دارای خاصیت ضد التهابی بوده و با استفاده از کم کردن بار التهابی بدن سبب کاهش وزن می‌شود.


کاهش خطر ابتلا به انواع خاص سرطان

سرطان کلمه ترسناکی است اما در واقعیت سرطان سلول‌هایی هستند که به‌صورت ناصحیح و با سرعت زیاد تکثیر می‌شوند. پس راه مقابله با سرطان چیزی است که سلول‌ها را به تکثیر در جهت صحیح تشویق کند و به بدن در نابودی سلول‌هایی که شروع به تکثیر در جهت ناصحیح کرده‌اند، کمک کند.

کپسایسین می‌تواند با حمله به مسیرهای رشد نامناسب سلول‌ها، در کاهش سرعت و نابودی سلول‌های سرطانی و به‌ویژه آن‌هایی که در سرطان پوست و سرطان پانکراس و سرطان پروستات دخیل هستند موثر واقع شود.2


کاهش درد با مصرف فلفل

بسیاری از پمادها و کرم ها که برای مدیریت درد استفاده می شوند حاوی کپسایسین هستند. این مساله در مورد روش های درمانی مورد استفاده برای آرتریت و زونا نیز صادق است.

همچنین از کپسایسین برای مدیریت درد در نوروپاتی، فیبرومیالژیا و کمر درد نیز استفاده می شود.


نقش فلفل تند در محافظت از قلب

مطالعه ای در دانشگاه سینسیناتی نشان داد که استفاده از کپسایسین روی بخش های خاصی از پوست در موش ها موجب تحریک اعصاب حسی در پوست و ارسال سیگنال هایی در سیستم عصبی می شود. این سیگنال ها مسیرهایی سلولی در قلب را فعال می کنند که از عضله محافظت می کنند.

پژوهشگران پس از استفاده از کپسایسین کاهش 85 درصدی مرگ سلول های قلب را مشاهده کردند.

به گفته پروفسور کیت جونز، از دانشگاه سینسیناتی، کپسایسین موضعی اثر نامطلوب جدی به همراه ندارد و می توان به راحتی از آن در آمبولانس یا اتاق عمل به منظور پیشگیری از مرگ بافت عروق استفاده کرد.

در صورت اثبات کارایی در انسان، این روش درمانی پتانسیل کاهش آسیب و/یا مرگ در رویدادهای انسداد عروق را دارد، از این رو میزان و پیامدهای حمله قلبی کاهش می یابد.

دکتر جان کریستوفر نیز مصرف چای فلفل کاین، یک قاشق چایخوری فلفل کاین در یک فنجان آب داغ، زمانی که قربانی حمله قلبی در انتظار رسیدن آمبولانس است را توصیه می کند.3


خواص ضد قارچی

فلفل کاین شامل یک ترکیب شناخته شده به عنوان CAY-1، است که یک ترکیب ضد قارچی جدید به شمار می رود. مطالعات نشان داده اند که این ترکیب باعث جلوگیری از رشد قارچ می شود.


ضد التهاب

ثاب شده است کپسایسین اثر ضد التهابی بر التهاب ناشی از آنتی ژن دارد.


تقویت کننده متابولیسم

طبق یک مطالعه روی زنان تایلندی که در سال ۲۰۰۳ انجام شد، فلفل کاین ممکن است میزان متابولیسم شما را نیز افزایش دهد، و ابزاری مهم برای کاهش وزن به شمار می رود.


پیشگیری از عوارض دیابت

مطالعه ای در سال ۲۰۱۴ در مجله علوم دارویی پاکستان نشان داد که فلفل کاین ممکن است نقش مهمی در جلوگیری از عوارض ناشی از دیابت به دلیل اثرات ضد اکسیداسیون خود داشته باشد.


کاهش فشار اکسیداتیو

مطالعه ای در سال ۲۰۱۳ نشان داد ترکیبی از کنسانتره چای سبز و کاپسیکوم می تواند به شدت استرس اکسیداتیو را که یکی از مهمترین عوامل ایجاد سرطان است، کاهش دهد.4


پی نوشت:
1.www.bazdeh.org
2.www.setare.com
3.www.seemorgh.com
4.www.rastineh.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.