با خواص پاپ کورن آشنا شوید

پاپ کورن یا پف فیل یکی از سالم ترین میان وعده های فوق العاده پرطرفدار در سراسر جهان است که علاوه بر طعم دلپذیر دارای مواد مغذی فراوان بوده و فواید زیادی برای سلامتی دارد.
دوشنبه، 28 مهر 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
با خواص پاپ کورن آشنا شوید

پاپ کورن چیست؟

پاپ کورن که به نام های پفیلا، ذرت بو داده، پف فیل، ذرت‌ پفکی و شکوفه ذرت هم شناخته می شود، در اثر حرارت دادن نوع خاصی از دانه های ذرت به دست می آید و به عنوان یکی از میان وعده های خوشمزه و پرطرفدار در جهان استفاده می شود.

حرارت، آب درون دانه ها را تبخیر کرده و فشار بالای آب باعث شکسته شدن جداره دانه ی ذرت و شکفته شدن آن می شود. پاپ کورن را می توان در قابلمه، مایکرویو، فر و دستگاه هواپز تهیه کرد.

فوایدی که در ادامه برای پاپ کورن ذکر شده است فقط مربوط به نوع خانگی آن می باشد که توسط خودتان و در شرایط بهداشتی و کاملا سالم تهیه می شود.


خواص پاپ کورن برای پوست صورت


جوان سازی پوست صورت
مقادیر بالای آنتی اکسیدان های موجود در ذرت بو داده با کاهش رادیکال های آزاد، به رفع چین و چروک و جوان سازی پوست صورت کمک می کنند.


فواید دارویی و درمانی پاپ کورن برای بدن


خوردن پاپ کورن در دوران بارداری و شیردهی
پاپ کورن دارای مقادیر بالای فیبر است که خطر ابتلا به دیابت بارداری و یبوست در زنان باردار را کاهش می دهد.

مقادیر بالای ویتامین E، سلنیوم و حتی برخی از ترکیبات آنتی اکسیدانی موجود در پاپ کورن، باعث تقویت رشد سلولی جنین می شوند.

پاپ کورن یا ذرت بوداده یکی از بهترین میان وعده های انرژی زا در دوران شیردهی محسوب می شود که به دلیل فیبر بالایی که دارد به بهبود هضم غذا کمک کرده و یبوست را درمان می کند.

پیش از مصرف پاپ کورن خانگی در دوران بارداری و شیردهی بهتر است با پزشک تان نیز مشورت کنید.

یبوست و اسهال
پاپ کورن از یک دانه کامل ذرت که حاوی اندوسپرم، جوانه و سبوس است، به دست می آید. مقادیر بالای فیبر موجود در پاپ کورن به هضم غذا کمک کرده و با افزایش حرکات روده و ترشح آب گوارشی، یبوست و اسهال را درمان می کند.1

کاهش سطح کلسترول
غلات کامل حاوی فیبر هایی هستند که می توانند چربی اضافی عروق خونی را بگیرند و سطح کلسترول را پایین آورند. در نتیجه احتمال بروز بیماری های قلبی عروقی مانند تصلب شریان ها،حمله قلبی و سکته مغزی را پایین می آورد. این عمل از فشار وارده بر سیستم قلبی می کاهد و نیازی به فعالیت سنگین قلب برای پمپاژ خون در عروق تنگ و بسته نیست.

کنترل سطح قند خون
نقش سوم حیاتی فیبر تاثیر مثبت آن بر سطح قند خون است. وقتی بدن بمقدار کافی فیبر داشته باشد، آزاد سازی و کنترل سطح قند و انسولین بهتر از افراد با میزان فیبر پایین است. کاهش نوسانات قند خون یکی از سودمند ترین عوامل کنترل قند در افراد دیابتی است، بنابرین مصرف پاپ کرن به افراد دیابتی توصیه می شود.

پیشگیری از سرطان
محققان در سال های اخیر از خواص آنتی اکسیدانی پاپ کرن به وجد آمدند. قبلا پاپ کرن غذای ناسالمی محسوب می شد اما در حال حاضر مشخص شده که پوست پاپ کرن دارای مقدار زیادی ترکیبات پلی فنولیک است. این ترکیب یکی از قوی ترین انواع آنتی اکسیدان در بدن است. در حقیقت حتی میزان آنتی اکسیدان های پاپ کرن از میوه جات وسبزیجات روزمره نیز بیشتر است. آنتی اکسیدان ها عوامل دفاعی قدرتمندی اند که رادیکال های آزاد را می زدایند و نابود می کنند. رادیکال های آزاد محصولات جانبی متابولیسم سلولی اند و عامل ایجاد انواع بیماری علی الخصوص سرطان اند. رادیکال های آزاد موجب جهش سلول های سالم DNA به سلول های سرطانی می شوند. پاپ کرن به کاهش ابتلا به سرطان کمک می کند.2

لاغری و کاهش وزن
اغلب مردم از غذاهای پر کالری و فراوری شده ای همچون چیپس سیب زمینی و کوکی ها به عنوان میان وعده استفاده می کنند حالی که این غذاها معمولا مدت زیادی فرد را سیر نگه نمی دارند.

طبق مطالعه انجام شده در سال 2012 پاپ کورن ساده و ارگانیک نسبت به چیپس سیب زمینی یک میان وعده عالی برای ایجاد احساس سیری در فرد می باشد. طی این مطالعه محققان دریافتند که پاپ کورن برای کاهش اشتها برای افرادی که به دلایل لاغری سعی می کنند کمتر بخورند بسیار مناسب است.

نتایج مطالعات نشان داده فرد پس از مصرف 15 کالری پاپ کورن همان احساس سیری را خواهد داشت که بعد از مصرف 150 کالری چیپس سیب زمینی به او دست می دهد.

فیبر موجود در پاپ کورن تاثیر زیادی در کاهش اشتها داشته و رژیم های غذایی سرشار از فیبر به کنترل وزن سالم کمک می کنند از سوی دیگر هر فنجان پاپ کورن حاوی 31 کالری می باشد که نسبت به بسیاری از میان وعده های محبوب در سطح پایین تری قرار گرفته است.

با خواص پاپ کورن آشنا شوید

سلامت و رشد استخوان ها
از آن جا که پاپ کورن حاوی مقادیر قابل توجهی منگنز است منبع خوبی برای تولید، حفظ سلامت و تراکم استخوانی محسوب می شود.

منگنز ماده معدنی شناخته شده ای است که از ساختار استخوانی به ویژه در زنان یائسه و سایر افرادی که استخوان های ضعیف دارند حمایت کرده و خطر ابتلا به پوکی استخوان، آرتریت و آرتروز را کاهش می دهد.

سرشار از پروتئین
پاپ کورن حاوی مقادیری پروتئین است که نقش مهمی در فرایندهای مختلف بدن – از لخته شدن خون و تعادل مایعات بدن گرفته تا تقویت سیستم ایمنی و بینایی – ایفا می کند.

همه سلول های بدن از پروتئین تشکیل شده اند که برای تولید و ترمیم سلول ها و بافت های بدن اهمیت زیادی دارد.

خواص غلات کامل را به ارث برده است
پاپ کورن به گروه غلات کامل تعلق داشته و هم خانواده دانه هایی همچون جو، ارزن، جو دوسر، برنج و گندم می باشد.

برخلاف غلات تصفیه شده که سبوس آن ها طی فرایندی جدا می شود غلات کامل کل دانه را در برگرفته و فیبر، پروتئین، مواد معدنی، ویتامین ها و چربی های مفید و غنی آن با پردازش از بین نمی رود.3


طرز تهیه پاپ کورن خانگی

دانه های ذرت را آماده کنید. در یک قابلمه بزرگ مقداری روغن کنجد (2 تا 3 قاشق غذا خوری) بریزید و بگذارید کمی گرم شود، دانه های ذرت را در قابلمه ریخته و درب آن را ببندید. اول کمی شعله ی گاز را زیاد کنید و پس از آن کم کرده و قابلمه را به آرامی تکان دهید تا دانه های ذرت نسوزند و شروع به شکفتن کنند.

ذرت بو داده یا پاپ کورن آماده است، بر روی آن مقداری نمک، پودر سیر و فلفل کاین بریزید، بگذارید سرد شود و سپس میل کنید.

نکته ها
اگر می خواهید پاپ کورن سرکه درست کنید؛ پس از آماده شده ذرت بو داده مقداری سرکه را بر روی آن ها اسپری کنید

اگر می خواهید پاپ کورن پنیری درست کنید؛ پس از آماده شدن ذرت بو داده مقداری پنیر پارمسان را بر روی ذرت ها بریزید و در فر بگذارید تا آب شود

اگر می خواهید پاپ کورن گوجه ای درست کنید؛ پس از آماده شدن ذرت بو داده مقداری سس کچاپ یا پودر گوجه فرنگی خشک شده را بر روی ذرت ها بریزید

اگر می خواهید پاپ کورن های درشت تری تهیه کنید می توانید دانه های ذرت را به مدت 2-3 ساعت در روغن خیسانده و سپس آن را تفت دهید 1


پی نوشت:
1.www.coca.ir
2.www.rastineh.com
3.www.persian-star.org


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.