مصرف سرکه سیب برای چه کسانی ممنوع است؟

براساس مطالعات دانشمندان، خواص سرکه سیب برای سلامتی فراوان است که از جمله آن‌ها می‌توان کاهش قند خون و کاهش وزن اشاره کرد. بااین‌حال نگرانی‌هایی درباره‌ی مضرات سرکه سیب و خطرات احتمالی سرکه سیب در میان مردم به‌وجود آمده است. در این مقاله شما را با مضرات سرکه سیب و موارد منع مصرف آن آشنا می کنیم.
دوشنبه، 21 مهر 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
مصرف سرکه سیب برای چه کسانی ممنوع است؟

سرکه سیب چیست؟

سرکه سیب دراثر تخمیر سیب با مخمرها تولید می‌شود. مخمرها قند موجود در سیب را به الکل تبدیل می‌کنند. سپس باکتری‌هایی به این مخلوط اضافه می‌شوند و الکل را به استیک اسید تبدیل می‌کنند. درحدود ۵ تا ۶٪ سرکه‌ی سیب از استیک اسید ساخته شده است. استیک اسید در دسته‌ی اسیدهای ضعیف قرار می‌گیرد. بااین‌حال مقادیر بالای آن خاصیت اسیدی نسبتا بالایی ایجاد می‌کند.سرکه سیب علاوه بر استیک اسید، محتوی آب، سایر اسیدها، ویتامین ها و مواد معدنی است.

برخی مطالعات انجام‌گرفته بر روی جانوران و انسان‌ها نشان داد که استیک اسید و سرکه سیب می‌توانند به چربی سوزی و کاهش وزن، کاهش قند خون، افزایش مقاومت به انسولین و تنظیم سطح کلسترول و کاهش کلسترول کمک بکنند.


مضرات سرکه سیب و موارد منع مصرف آن

متأسفانه گزارش‌هایی درباره‌ی عوارض مصرف سرکه سیب وجود دارد. این عوارض بیشتر ناشی از مصرف بیش‌ازحد سرکه سیب است. بااینکه مقادیر کم سرکه سیب بی‌خطر است، ولی مصرف زیاد آن می‌تواند مضر و حتی خطرناک باشد.1

داروهای دیابت
سرکه سیب می تواند قند خون را به طور موثری تنظیم کند، سطح قند را کاهش داده و تولید انسولین را تحریک کند. اگر داروی تزریقی انسولین یا داروی محرک انسولین برای دیابت مصرف می کنید، مصرف همزمان سرکه سیب، میتواند موجب افت شدید قند خون شود.

علاوه بر این، سطوح پتاسیم ممکن است با سرکه سیب به میزان قابل توجهی کاهش یابد، که عواقب دیگری برای عملکرد قلب و ماهیچه ها و هضم مناسب در پی دارد.

همچنین، سرکه سیب سرعت آزاد شدن غذا از معده به دستگاه گوارش تحتانی و متعاقباً در جریان خون را کند می سازد. این مکانیسم برای موثر بودن سرکه سیب در تعدیل قند خون مفید است.

مصرف سرکه سیب همراه با داروهای دیابت، ممکن است منجر به هیپوگلیسمی یا قند خون پایین شود.

گاستروپارزی یا فلج معده پیامد شایع دیابت نوع ۱ است که در آن اعصاب معده دچار اختلال می شود و هضم کند می شود. علائم متداول گاستروپارزی ممکن است خفیف باشند یا اصلا وجود نداشته باشند، اما به طور کلی شامل تهوع، استفراغ و احساس سیری بعد از مصرف خوردن تنها چند لقمه غذا است. در صورت ابتلا به گاستروپارزی، مصرف سرکه سیب هضم را بیش از حد کند می کند، و تنظیم سطح قند خون بسیار دشوار می شود.

گفته می شود، اگر شما مبتلا به پیش دیابت (مقاومت به انسولین) باشید، مصرف سرکه سیب می تواند بدون تکیه به دارو به کاهش قند خون در بدن کمک کند. با پزشک خود مشورت کنید تا از بروز تداخل سرکه سیب با سایر داروهایی که ممکن است مصرف کنید پیشگیری کنید.

دیورتیک ها
“قرص های آب” برای کاهش مقدار سدیم و آب در بدن تجویز می شوند. از آنها برای گلوکوم، فشار خون بالا، اِدِم (ورم) و سایر بیماری ها برای رهایی از احتباس آب و فشار یا به عنوان بخشی از برنامه مدیریت وزن استفاده می شود. دیورتیک ها کلیه ها را تحریک می کنند تا سدیم بیشتری را در ادرار آزاد کنند و از سلولهایی که همراه آن هستند آب دریافت کنند. به این روش، این دارو فشار خون را کاهش می دهد.

سدیم و پتاسیم در بدن در یک رابطه معکوس عمل می کنند: هرچه سدیم بیشتر باشد پتاسیم کمتری وجود دارد. اگر برای کاهش سدیم قرص های ادرارآور (دیورتیک) مصرف می کنید، ممکن است دچار کمبود پتاسیم شوید، زیرا پتاسیم می تواند از بدن خارج شود. سرکه سیب می تواند سبب کاهش بیشتر سطح پتاسیم شود.

دیورتیک های متداول شامل موارد زیر هستند:

کلروتیازید (دیوریل)

کلرتالیدون

هیدروکلروتیازید (میکروزید)

اینداپامید

متولازون

بومتانید (Bumex)

اسید اتاکرینیک (Edecrin)

فوروزماید (Lasix)

توراسماید (Demadex)

آمیلورید

اپلرنون (Inspra)

اسپیرونولاکتون (آلداکتون)

تریامترن (Dyrenium)

دارو های قلب
داروهایی که ضربان قلب شما را تنظیم می کنند، ضربان را کند می کنند و انقباضات قوی تر قلب را مجبور می کنند تا جریان خون را به حداکثر برسانند. مشخص شده است که پتاسیم پایین خون (که عملکرد آن تنظیم ضربان قلب است) باعث ایجاد عوارض جانبی داروهای قلبی مانند دیگوکسین (لانوکسین) می شود. در حالی که سرکه سیب حاوی پتاسیم و سایر مواد معدنی است، همراه با این دسته از داروها می تواند روی جذب پتاسیم بدن تأثیر منفی بگذارد.

عوارض جانبی دیگوکسین شامل موارد زیر است:

حالت تهوع یا استفراغ

اسهال

درد شکم

تاری دید

سرگیجه

بثورات پوستی

ضربان قلب آهسته یا نامنظم

افسردگی

ضعف و خستگی

گیجی

سردرد

از دست دادن اشتها

گذشته از این، اگر از دیگوکسین بخاطر فیبریلاسیون دهلیزی استفاده می کنید، میتوانید در مورد درمان خود با پزشک خود گفتگو کنید: مطالعه ای در سال ۲۰۱۴ که در مجله کالج آمریکایی قلب و عروق منتشر شده است، نشان داد استفاده طولانی مدت از این دارو، خطر مرگ و میر را به میزان قابل توجهی افزایش داده است.

ملین ها
سرکه سیب پروبیوتیک است و باعث تقویت سلامت و هضم کارآمد سایر غذاها و نوشیدنی ها میشود. اسید هیدروکلریک آن مانند اسیدهای معده است که مواد غذایی را تجزیه می کند و فیبر آن به حرکت موادغذایی در دستگاه گوارش کمک می کند.

اگر از ملین ها به همراه سرکه سیب استفاده میکنید، ممکن است برعکس دچار یبوست شوید. یبوست نیز خوشایند نیست.

بارداری و شیردهی
برخی از پزشکان توصیه می کنند در دوران بارداری، از مصرف سرکه سیب خودداری کنید، برخی دیگر در حین بارداری آن را بی خطر می دانند. قبل از مصرف سرکه سیب به عنوان دارو، با پزشک یا مامای خود مشورت کنید.

حالت تهوع
یکی از راه هایی که سرکه سیب به کاهش وزن کمک می کند افزایش احساس سیری (پر بودن) است بنابراین کمتر غذا می خورید.

برای برخی از افراد نیز مصرف سرکه سیب می تواند باعث ایجاد احساس تهوع شود، بنابراین از خوردن هر چیزی دلسرد می شوید و این روش، روشی سالم برای کاهش وزن به شمار نمی آید. اگر از نوشیدن سرکه سیب احساس تهوع میکنید، مصرف آن را قطع کنید یا به جای آن قرص سرکه سیب را در برنامه خود قرار دهید.

سوزش گلو
سرکه سیب یک نوع اسید خفیف است. در برخی افراد، میزان اسید باعث تحریک و در نتیجه گلودرد می شود.

یک مطالعه فنلاندی درباره کودکانی که به دلیل مصرف فرآورده های خانگی در بیمارستان بستری شده اند، نشان داد که اسید استیک (مانند اسید موجود در سرکه سیب و سایر انواع سرکه) شایع ترین عامل سوزش گلو در کودکان است.

سرکه را از دسترس کودکان دور نگه دارید. اگر هنگام مصرف سرکه سیب احساس ناراحتی دارید، بیشتر آن را رقیق کنید، قرص سرکه سیب را مصرف کنید یا مصرف سرکه سیب را به طور کامل قطع کنید.

سوزش پوست
اسید موجود در سرکه سیب معمولاً برای استفاده بر روی پوست (پوست غیر آسیب دیده و بدون زخم) بی خطر است ، خصوصاً اگر رقیق باشد. با این وجود با استفاده مستقیم و مکرر، اسید آن می تواند پوست را یسوزاند. در صورت احساس بدتر شدن سوزش، حتماً سرکه را خوب رقیق کنید و یا مصرف آن را متوقف کنید.

علاوه بر این، در افرادی که از بیماری های خود ایمنی رنج می برند، شیمی کل بدن دچار عدم تعادل خواهد شد. استفاده از سرکه سیب برای درمان ضایعات یا سایر مشکلات پوستی می تواند باعث سوزش واقعی پوست به دلیل نقص سیستم ایمنی بدن شود.

سرانجام، به یاد داشته باشید که می توانید با مصرف سرکه سیب، از خیلی فواید دیگر بهره مند شوید. در صورت مصرف هر نوع دارویی (از جمله مکمل ها و گیاهان دارویی)، پیش از اضافه کردن سرکه سیب به برنامه خود یا ادامه مصرف سرکه سیب (یا هر نوع مکمل دیگر) ابتدا با پزشک خود صحبت کنید. برای به دست آوردن بیشترین مزایای سلامتی، بهترین راه مصرف ایمن سرکه سیب را بیابید.2


تفاوت سرکه سیب خانگی و صنعتی

سرکه های خانگی نسبت به سرکه های صنعتی درصد اسید پایین تری دارند، اما خواص تغذیه ای آنها بیشتر است. لازم است بدانید در سرکه های کارخانه ای برای ماندگاری بیشتر محصول از مواد نگهدارنده استفاده می شود و در نتیجه استارتر خوبی برای تهیه سرکه های خانگی نیستند و چنین سرکه‌هایی اغلب به رنگ سفیدند که انواع رنگی آن به واسطه افزودن کارامل (شکر سوخته)، قرمز رنگ می شود.3


پی نوشت:
1.www.chetor.com
2.www.rastineh.com
3.www.parsnews.com


نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.