بایدها و نبایدهای تغذیه ای برای داشتن پوستی زیبا

تغذیه بهترین کمک کننده به پوست است. در این مطلب با مواد غذایی مفید و مضر برای سلامتی و شادابی پوست آشنا خواهید شد.
دوشنبه، 28 مهر 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
بایدها و نبایدهای تغذیه ای برای داشتن پوستی زیبا
رخی مواد غذایی که در طول روز مصرف می کنیم و شاید حتی باور داشته باشیم برای بدنمان مفیدند می توانند تاثیرات منفی بر پوست بگذارند و زمینه ساز پیری زودرس پوست و کدری و افتادگی آن شوند. برعکس گروهی دیگر از مواد غذایی می توانند از پیری زودرس پوست و بروز چین و چروک پیشگیری کنند.


چه بخورید


آووکادو
خیلی از انسان‌ها مواد آرایشی - بهداشتی حاوی ویتامین E را به پوست خود می‌مالند، اما کار بهتر این است که این ویتامین را بخورید آووکادو میوه‌ای غنی از مواد مفید است که پوست را در حالت شاداب نگه می‌دارد و از آسیب دیدن آن توسط اشعه‌های مضر نور خورشید جلوگیری می‌کند.

میوه‌های سیتروسی (مرکبات)
مرکبات و میوه‌های موسوم به زرد و نارنجی منابع عالی از ویتامین C هستند. بدن انسان برای ساخت پروتئین ضروری پوست یعنی کلاژن به ویتامین C نیاز دارد. با ساختن کلاژن، پوست منعطف و جوان و شاداب به نظر می‌رسد.

ماهی تن
ماهی تن (و تا حدودی ماهی آزاد) منابع غنی از سلنیوم است. این ماده معدنی سلول‌های پوست را از آسیب‌های رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند و به عملکرد خوب رشته‌های کلاژن که به پوست برای رهایی از خط و چین و چروک کمک می‌کند.

ماهی سالمون
ماهی‌های روغنی غنی از اسیدهای چرب ضروری (EFAS) هستند. این اسیدهای چرب برای پوست خشک یا مستعد حساسیت بسیار مفید است،‌ زیرا باعث رطوبت‌رسانی مناسب به پوست می‌شوند.

برنج قهوه‌ای
برنج قهوه‌ای منبع فوق‌العاده‌ای از ویتامین‌‌های خانواده B است که این ویتامین‌ها نقش مهمی در رساندن مواد لازم و حیاتی به پوست را دارد. در ضمن ویتامین‌های خانواده B می‌تواند مواد دفعی و زائد پوست را هم دفع کنند و اینگونه عملکرد پوست را در حالت تعادل نگه دارند، در کل این مجموعه عوامل باعث می‌شوند که پوست خشک و آسیب‌پذیر نباشد.

ماست
مطالعات نشان داده افرادی که دچار پوست خشک، حساس یا آسیب‌پذیر و مستعد ابتلا به جوش‌های عفونی هستند در روده‌های خودشان انواعی از باکتری دارند که می‌توان آنها را باکتری‌های‌ مضر یا «بد» نامید. اگر ماست طبیعی یا ماست پروبیوتیک بخورید به تعادل باکتری‌های مفید روده‌هایتان کمک کرده و این مشکلات را حل می‌کنید.1

سیب زمینی  شیرین
یک مطالعه منتشر شده نشان داد که خوردن یک رژیم غذایی سرشار از میوه و سبزیجات درخشش جذابی به پوست می دهد. تعداد کمی از غذاها به اندازه یک سیب زمینی شیرین پخته شده، سرشار از منابع مفید برای درخشش و سلامت پوست هستند.

در حقیقت ، فقط نیمی از یک سیب زمینی متوسط، 200 درصد از میزان منابع توصیه شده روزانه شما را تأمین می کند. جالب است بدانید که با پخت سیب زمینی کاروتنوئید بیشتری دریافت خواهید کرد.

اسفناج
دوباره گیاهی مورد علاقه افراد گیاه خوار پیروز می شود. در مطالعه ای که در ژورنال بین المللی سرطان منتشر شده است ، افرادی که بیشترین سبزیجات برگ دار را می خورند، از ابتلا به کارسینوم سلول سنگفرشی پوست ( Squamous-cell carcinoma) جلوگیری کرده اند. محققان معتقدند که مقادیر زیاد فولات ( یک ویتامین B ضروری موجود در آوکادوو) به حفظ و ترمیم DNA کمک می کند و احتمال رشد سلول های سرطانی را کاهش می دهد. فقط یک فنجان اسفناج حاوی 65 درصد از مقدار توصیه شده روزانه فولات است.

چای سبز
یک فنجان از این نوشیدنی شگفت انگیز بریزید و درخشندگی پوست خود را تماشا کنید! چای سبز حاوی کاتچین ، یک آنتی اکسیدان با خواص ضد التهابی و ضد سرطان است. تحقیقات موجود در بایگانی بیوشیمی و بیوفیزیک نشان داد که نوشیدن 5 الی 6 فنجان چای سبز در روز با ترمیم سریع DNA آسیب دیده از ابتلا به سرطان پوست جلوگیری می کند. فقط مواظب باشید که زیاده ‌روی نکنید. کافئین زیاد می‌ تواند منجر به کم آبی بدن شود که این کم آب شدن بدن می تواند اثرات منفی بر روی سلامتی پوست داشته باشد.

کلم پیج
کلم پیچ با کسب عنوان سوپر فود (غذاهای سرشار از مواد مغذی و ویتامین ) جایگاه خود را بیش از پیش ارتقا داده است. این سبزی چلیپایی حاوی ویتامین های A ، C ، E و به طور خاص ، ویتامین K است، این ها ویتامین های ضد پیری مورد علاقه پوست هستند. سبزیجات برگ دار یکی از منابع قدرتمند ویتامین K هستند ، ویتامینی که به لخته شدن خون و بهبود سریعتر هنگام آسیب کمک می کند. هنگامی که این سبزی پر از فایده به طور موضعی استفاده شود، می ‌تواند دید کبودی ‌ها، زخم ‌ها، ترک پوستی و رگ‌ های عنکبوتی را به حداقل برساند.2

نارگیل
آب نارگیل یک عامل آب‌دهی طبیعی و عالی است و حاوی پتاسیم است. پتاسیم الکترولیتی است که به حرکت مواد مغذی به درون سلول‌های شما کمک می‌کند. روغن نارگیل که غنی از چربی‌های سالم، ویتامین E و K و مواد معدنی است، یکی از بهترین مواد مغذی طبیعی برای موی شما می‌باشد که رشد و روشنایی را با مرطوب‌سازی پوست، افزایش می‌دهد. همچنین خیلی در کاهش اتلاف پروتئین هنگام استفاده به عنوان اصلاح پیش‌شستشو موثر است. اتلاف پروتئین ممکن است رشته‌ها را ضعیف و آسیب‌پذیر سازد. شما می‌توانید هنگام استفاده از روغن سبزیجات، روغن نارگیل را جایگزین کنید. دارای نقطه دود بالا است که بدین معناست که برای پخت و پز با دمای بالا، عالی است.

بایدها و نبایدهای تغذیه ای برای داشتن پوستی زیبا

سیر
سیر که واقعاً یکی از بهترین داروهای طبیعت است همچنین به منع شکافت‌ها و حفظ پوست صاف کمکمی‌کند. برای بیشترین استفاده از ترکیبات آنتی‌بیوتیک طبیعی آن، بهتر است تا سیر را خرد یا تکه‌تکه کرد و چند دقیقه روی یک ظرف قرار داد و سپس آن را پخت.

گوجه‌ فرنگی
فواید گوجه‌فرنگی‌ها، ابرقهرمانان مراقبت از پوست می‌باشند و از پوست شما به خاطر محتوی ضداکسنده قوی خود، در مقابل آسیب آفتاب حفاظت می‌کنند. یک مطالعه اخیر ارائه شده در انجمن پزشکی رویال لندن نشان داد که زنانی که پنج قاشق خمیر گوجه فرنگی استاندارد با 10 گرم روغن زیتون به مدت 12 هفته مصرف می‌کنند، بهبود زیادی در توانایی پوست خود برای حفاظت در مقابل آسیب UV نشان داده‌اند.3


چه نخورید


کربوهیدرات سفید
کربوهیدرات‌های تصفیه شده مثل کربوهیدرات موجود در برنج، نان و پاستا در واقع منبع غنی قندها هستند. با خوردن این مواد غذایی شما مقدار زیادی قند وارد بدن خودتان می‌کنید و این باعث می‌شود بدن دستور ترشح هورمون انسولین را بدهد. به جای خوردن این مواد به خوردن غلات، مثل غلات صبحانه و نان‌های درست شده با غلات کامل روی آورید.

بیش از حد امگا‌6 نخورید
امگا3 و 6 اسیدهای چرب ضروری برای بدن محسوب می‌شوند اما خوردن بیش از حد آنها می‌تواند باعث خشکی پوست شود. سعی کنید در خوردن این مواد تعادل را رعایت کنید تا پوست‌تان در حالت مناسب بماند، منابع اصلی امگا6 عبارتند از: غلات، تخم‌‌مرغ، گوشت و... پس به جای امگا6 می‌توانید از منابع غنی از امگا3، ماهی‌های روغنی و فلکسید استفاده کنید.

قند مخفی
فکر نکنید تنها شیرینی، کیک و شکلات غنی از قند هستند در آبمیوه‌ها، نوشابه‌های گازدار، غلات به خصوص غلات فراوری شده،‌ شربت‌ها و سس‌ها مقدار زیادی قند وجود دارد. بهترین کار این است که مصرف هرچیز با مزه شیرین مگر میوه‌ها را متوقف کنید یا مصرف آنها را کاهش دهید.1


پی نوشت:
1.www.beytoote.com
2.www.alamto.com
3.www.clinichairtransplantation.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.