قرص پانکراتین

پانکراتین به عنوان مکمل آنزیم های لوزالمعده برای هضم چربی ها و کربوهیدرات ها، یعنی کمک به هضم غذا در اشخاص پیر، ناتوان یا مبتلا به سوءهاضمه استفاده می شود. در مطلب زیر توضیحات بیشتری درباره این قرص ارائه داده ایم. با ما همراه باشید.
پنجشنبه، 1 آبان 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: ایوب شهبازی
موارد بیشتر برای شما
قرص پانکراتین

موارد مصرف قرص پانکراتین

قرص پانکراتین حاوی آنزیم‌های گوارشی است. آنزیم‌های گوارشی وظیفه کمک به تجزیه و هضم مواد خوراکی در بدن را به عهده دارند.

در حالت عادی، پانکراس یا همان لوزالمعده است که این آنزیم‌ها را تولید می‌کند؛ اما گاهی اوقات و در اوضاع بخصوصی، مثلا درصورت ابتلا به بیماری‌ هایی چون سرطان پانکراس، پانکراتیت (pancreatitis/ التهاب لوزالمعده) و فیبروز کیستیک (cystic fibrosis/ سفتی مخاط)، بدن توانایی تولید طبیعی آنزیم‌های گوارشی را از دست می‌دهد. در چنین مواقعی است که از قرص پانکراتین استفاده می‌شود تا آنزیم‌ های گوارشی در اختیار بدن قرار بگیرند و کارکرد معمول آن مختل نشود.

مصرف دارو گاهی صرفا محدود به نوعی مکمل می‌شود (وقتی آنزیم‌های گوارشی در بدن کمتر تولید می‌شوند) و گاهی در دُزهای بیشتر به‌ عنوان جایگزین مصنوعی این آنزیم‌ها تجویز می‌شوند (وقتی بدن به‌دلیل ابتلا به بیماری‌هایی که گفتیم، به‌طورکلی توانایی تولید آنزیم‌های گوارشی را از دست می‌دهد).
 

نحوه مصرف قرص پانکراتین

قرص پانکراتین معمولا همراه با وعده‌های غذایی (یا میان‌وعده‌ها) به‌صورت خوراکی مصرف می‌شود.

دُز مصرفی دارو را پزشک متخصص تعیین می‌کند و بسته به عوامل مختلف (شدت بیماری، سن بیمار و…) می‌تواند کمتر یا بیشتر باشد.

درصورت فراموش‌کردن مصرف دارو، از خوردن دیرتر آن صرف‌نظر کنید و از روز بعد، مصرف دارو را طبق تجویز پزشک ادامه دهید.

قرص پانکراتین

نام‌ های تجاری قرص پانکراتین در ایران

پانکراتین در ایران در دو نوع کپسول و قرص در اختیار مصرف‌کنندگان قرار می‌گیرد.

در ادامه می‌توانید نام‌های تجاری این دارو در ایران را ببینید:

قرص آلفا ـ پانکراتین؛

قرص اسوه ـ پانکراتین؛

قرص پانکراتین سی. دی؛

کپسول کرئون ۳۰۰ میلی‌گرم؛

کپسول کرئون ۱۵۰ میلی‌گرم؛

کپسول کرئوفورت. 1
 

عوارض دارویی پانکراتین

هیچ قرص و دارویی را نمی توانید بیابید که عوارضی نداشته باشد. قرص پانکراتین انتریک کوتد نیز از این موضوع مستثنی نمی باشد.

برخی از علایم و عوارضی که قرص پانکراتین می تواند موجب آن ها گردد عبارتند از:
 
1. اسهال

2. تهوع و استفراغ

3. سردرد

4. ناراحتی گوارشی

5. کرامپ عضلانی
 
این لیست به معنای آن نیست که هرکسی از این دارو استفاده می کند به این عوارض دچار می شود بلکه این عوارض نادرند و در صورت وقوع معمولا خود به خود بهبود می یابند.

با این وجود در صورتی که این علایم برای شما بسیار آزاردهنده می باشند یا در شما تداوم یافت بایستی پزشک خود را در جریان مشکلتان قرار دهید.

شما بایستی در نظر داشته باشید که پزشک شما این دارو را برای شما تجویز نموده است چون قضاوت وی این بوده است که شما از مصرف این دارو سود بیشتری را نسبت به عوارض آن می برید. با این حال اگر تصور می کنید که بدن شما پاسخ مناسبی به این دارو نمی دهد بایستی پزشک خود را از موضوع مطلع نمایید.

در صورت بوجود آمدن علایمی نظیر ناراحتی شنوایی، کاهش شنوایی، تهوع و استفراغ شدید، ناراحتی بینایی، تغییر رنگ پوست یا علایم پوستی نشانگر حساسیت دارویی حتما با پزشک خود تماس گرفته و راهنمایی وی را جویا گردید.

گیجی، کاهش سطح هوشیاری، غش کردن و تجربه ناراحتی قلبی از علایمی است که حتما با مشاهده آن ها باید به اورژانس مراجعه نمایید.گرچه حساسیت دارویی شدید به قرص پانکراتین عارضه ای نادر است اما نباید به سادگی از کنار آن گذشت.
 
بنابراین در صورت پدید آمدن هر یک از علایم حساسیت دارویی بایستی بلافاصله به یک مرکز درمانی مجهز مراجعه نمایید. شایعتریان علایم حساسیت دارویی عبارت است از:
 
1. واکنش پوستی نظیر زدن جوش های ریز(راش پوستی)

2. تورم لب ها و صورت(آنژیوادم)

3. سرگیجه شدید

4. تنگی نفس
 

مسمومیت و درمان

افزایش اسید اوریک خون و ادرار، اسهال و ناراحتی گذرای دستگاه گوارش.
 

مصرف در دوران بارداری و شیردهی

مشخص نشده که این دارو بتواند به جنین آسیب برساند و یا باعث نقائصی در هنگام تولد نوزاد شود٬ اگر شما از این دارو استفاده می کنید حتما پزشک خود را در جریان قرار دهید

هنوز معلوم نیست که این دارو میتواند به شیر مادر عبور کند و یا به کودک شما آسیب برساند٬ قبل از مصرف این دارو در دوران شیردهی پزشک خود را در جریان قرار دهید .
 

اثر بر آزمایشهای تشخیصی

پانکراتین می تواند غلظت سرمی اسیداوریک را افزایش دهد. 2
 

تداخل دارویی قرص پانکراتین

تداخل دارویی قرص پانکراتین با داروهای دیگری که مصرف می‌کنید، ممکن است به بروز عوارض جانبی شدید و خطرناکی منجر شود.

آکاربوز (acarbose) و میگلیتول (miglitol) ازجمله داروهایی هستند که خطر تداخل آنها با قرص پانکراتین وجود دارد. همچنین باید از مصرف خودسرانه سایر داروهایی که مثل پانکراتین حاوی آنزیم‌های گوارشی‌اند، خودداری کنید.

از همه داروهایی که مصرف می‌کنید، فهرستی تهیه کنید (اعم از داروهایی که به تجویز پزشک مصرف می‌کنید، داروهای آزاد و بدون نیاز به نسخه و نیز داروهای گیاهی) و آن را در اختیار پزشک متخصص قرار دهید تا خطر تداخل دارویی را به حداقل برسانید. همچنین از قطع خودسرانه داروهای مصرفی یا تغییردادن دُز آنها خودداری کنید.

قرص پانکراتین
 

بررسی امکان استفاده از قرص پانکراتین در موارد خاص (کودکان، زنان باردار و سالمندان)

قرص پانکراتین را می‌توان برای کودکان و سالمندانی هم که از مشکل ناتوانی در تولید طبیعی آنزیم‌های گوارشی در بدنشان رنج می‌برند، تجویز کرد.

دُز مصرفی مناسب برای آنها نیز مثل دیگران باید به صلاحدید پزشک متخصص تعیین شود.

بروز عوارض جانبی مصرف دارو در آنها هم ممکن است و در چنین وضعیتی، باید با مشورت با پزشک متخصص اقدامات لازم برای برطرف‌کردن عوارض انجام شود.

مصرف قرص پانکراتین برای زنان باردار ممکن است پیامدهایی داشته باشد؛ به همین دلیل این دارو تنها درصورت ضرورت تجویز می‌شود.

در چنین وضعیتی حتما با پزشک متخصص مشورت کنید تا شما را از پیامدها و نیز مزایای مصرف قرص پانکراتین در طول دوره بارداری مطلع کند.

هنوز برای محققان مشخص نشده است که ترکیبات قرص پانکراتین به شیر مادر راه می‌یابد و از این طریق به نوزاد منتقل می‌شود یا خیر؛ بنابراین به‌هنگام بارداری اگر مجبور به مصرف این دارو شدید، باید زیر‌نظر پزشک متخصص باشید.
 

نکات ضروری درباره مصرف پانکراتین

مصرف قرص پانکراتین برای کسانی که به آنزیم‌ های گوارشی حساسیت شدید دارند، منع شده است.

اگر چنین حساسیتی دارید، حتما پیش از مصرف این دارو به پزشک متخصص خبر دهید.

ترکیبات غیرفعال موجود در قرص پانکراتین ممکن است باعث وخیم‌ترشدن اوضاع حساسیت و بروز واکنش‌های شدید آلرژیک شوند.

همچنین اگر سابقه ابتلا به بیماری‌های مرتبط با پانکراس، مثل التهاب شدید پانکراس (پانکراتیت) داشته و مدتی طولانی تحت‌ درمان قرار گرفته‌ اید، حتما پیش از شروع به مصرف قرص پانکراتین موضوع را با متخصص در میان بگذارید. 3

پی نوشت:
1.www.chetor.com
2.www.namnak.com
3.www.ghatreh.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.