تشخیص و درمان زانو درد

زانو درد امروز یکی از مشکلات شایع در بسیاری از افراد می باشد. امروزه به دلایل گوناگونی مانند استفاده مداوم از پله ‌ها و همچنین دلایل مختلف دیگری مانند افزایش سن درد زانو به یک بیماری شایع در میان همه افراد تبدیل شده است. با ما همراه باشید تا در ادامه بیشتر در رابطه با این بیماری برای شما توضیح دهیم.
جمعه، 2 آبان 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
تشخیص و درمان  زانو درد
زانو درد چیست؟
زمانی که شما زانو درد را تجربه می‌کنید که حالتی میباشد که شما درد بسیار زیادی را در ناحیه زانوی خود، چه در پشت در جلو و چه در نواحی بغل آن حس می‌کنید می‌تواند برای حدود شش هفت و یا کمتر یا بیشتر زندگی شما را مختل نماید و شما را از انجام کار های روزانه ‌تان باز بدارد. توجه نمایید که از درد زانو می‌تواند دلایل و عوامل گوناگونی داشته باشد که تشخیص برخی از آن‌ ها غیر ممکن و مشکل می باشد و همچنین توجه نمایید که نحوه زندگی کردن شما تاثیر بسیار زیادی بر تشخیص دلیل زانو درد شما دارد‌. شما می‌توانید با شناخت عوامل و زمینه‌ های گوناگونی که می‌تواند باعث آسیب رسیدن به زانوی شما و در نهایت زانو درد شما شوند به فهمیدن دلیل زانو درد خودتان کمک شایانی کنید‌. اگر شما نمی‌دانید که چه به زانو در دچار شده‌اید سعی نمایید که به عوامل محیطی بیشتر دقت کنید و فعالیت‌ های چند روز گذشته خود را به یاد بیاورید تا متوجه شوید که چه کار غیر عادی انجام دادید که منجر به زانو درد شما شده است. پس شما می‌توانید در قدم اول برای درمان زانو درد خود دلیل زانو درد خودتان را تشخیص دهید. زانو درد یکی از مشکلات بسیار شایع در میان همه افراد است که به دلایل گوناگونی اعم از آسیب‌ های حادی که به زانو وارد می‌شود گرفته تا سایر مشکلات کوچک‌ تر به وجود می‌آید. توجه نمایید که زانو درد شما می‌تواند مربوط به فقط بخشی از زانوی شما برای مثال مفصل زانو، کشکک زانو، رباط های پایه شما، استخوان ران شما، و یا غضروف شما محدود باشد و یا حتی می‌تواند در سراسر پای شما کشیده شده باشند. توجه نمایید که درد زانو معمولاً با محدودیت ‌های بسیار زیادی به همراه است پس درمان آن بسیار مهم و حیاتی می باشد.

تشخیص و درمان  زانو درد

 
علائم درد زانو
در چند سال گذشته در حوزه پزشکی و کلینیک ‌ها و بیمارستان‌ ها ما شاهد افزایش میزان جراحی زانو در افراد مختلف بوده‌ایم‌. طیف گسترده‌ای از این افراد را ورزشکاران و بیماران سال‌خورده تشکیل می‌دهند. توجه نمایید که پیشرفت ‌های تکنولوژی و پزشکی که در این زمینه به وجود آمده است باعث شده‌است که درمان و جراحی درد زانو بسیار راحت ‌تر از گذشته باشد همچنین دکتر متخصص زانو نیز با توجه به علم و تخصصی که در این زمینه دارد می تواند به راحتی این مشکل را برای افراد مختلفی درمان نماید و باعث بهتر شدن زانو درد شود. اما جراحی زانو همیشه معایبی دارد درد زانو علائم و نشانه‌ هایی دارد که شما می‌توانید با استفاده از این علائم متوجه شوید که آیا شما زانو درد دارید یا خیر. البته ممکن است این نکته برای شما مضحک باشد که خب وقتی زانو درد می کند شما دچار زانو درد هستید، اما نه، عوامل دیگری نیز وجود دارند که ما می‌توانیم آن ‌ها را به‌عنوان علائم زانو درد در نظر بگیریم. علائمی مانند مشکل در راه رفتن که به دلیل این ‌که زانوی شما ناپایدار می‌باشد، لنگیدن پای شما به دلیل ناراحتی و در فشار آوردن روی پایتان، مشکل داشتند هنگام بالا رفتن و پایین آمدن از پله ‌ها، قفل شدن زانو و ناتوانی در خم کردن و یا راست کردن آن، قرمزی و تورم زانوی شما، و ناتوانی در تکان دادن زانو، تماما جز این علائم هستند.

تشخیص و درمان  زانو درد

چه دلایلی باعث ایجاد درد زانو می شود؟
عوامل مختلفی می‌توانند در درد زانو کمک نمایند که ما در ادامه به تفکیک این عوامل را برای شما بررسی می‌کنیم.

انواع مختلف آسیب‌ دیدگی ‌ها
برای مثال شکستگی ‌ها که ضربه مستقیم به استخوان‌های شما وارد می‌کنند می‌توانند باعث آسیب رسیدن به استخوان‌ های ناحیه زانوی شما شوند که این آسیب دیدگی ها کاملاً آشکار می باشند و به ‌صورت کاملاً منطقی باعث درد زانوی شما می شود. توجه نمایید که شکستگی در ناحیه زانو علاوه ‌بر درد بسیار باعث ناتوانی زانو در حرکت کردن می‌شود و می‌تواند عملکرد زانو را در شرایط مختلف مختل نماید. انواع مختلف آسیب‌دیدگی ‌های مربوط به رباط نیز می‌تواند در به زانو در تأثیر گذار باشد. آسیب ‌دیدگی در رباط سلیبی یکی از دلایل بسیار شایع زانودرد می‌باشد که در اغلب موارد به دلیل آسیب ‌های ورزشی اتفاق افتاده‌است. آسیب دیدگی های مینیسک یکی دیگر از دلایل زانو درد می باشد. مینیسک ها غضروف هایی هستند که در میان استخوان ‌های شما قرار دارند و به‌عنوان ضربه ‌گیر عمل می‌کنند پیچ خوردن بیش از حد و ناگهانی زانو می تواند باعث آسیب ‌دیدگی‌ های این مینیسک ها شود. دررفتگی ها نیز می توانند باعث زانو درد شود. در برخی از موارد زانو دچار دررفتگی می شوند که این وضعیت یک وضعیت کاملاً فوری می باشد و به اورژانس نیاز دارد. توجه نمایید که دررفتگی ها اگر به‌سرعت درمان نشود می‌تواند عملکرد زانو را مختل نماید و باعث قطع جریان خون شوند و حتی گاهی می تواند مشکلات بیشتر و فراتری را نیز برای فرد ایجاد نمایند.
 
عارضه ‌های پزشکی
علاوه بر آسیب ‌دیدگی‌ های حاد عارضه های پزشکی نیز یکی دیگر از دلایل و زمینه ‌های مبتلا شدن افراد به زانو درد می باشد. برای مثال روماتیسم مفصلی یکی از دلایل این بیماری است. شاید شما نیز بدانید که روماتیسم مفصلی یک بیماری خود ایمنی می باشد که در آن گلبول‌ های سفید و سیستم ایمنی بدن شما به جای این ‌که به دشمنان و میکروب ‌هایی که وارد بدن شما می‌شوند حمله کند، به به خود بدن شما حمله می‌کند و سلول‌ های بدنتان را دشمن تلقی می‌کند. در این حالت غضروف‌ های میان استخوانی شما که بافت ظریف ‌تری دارد به دلیل حمله این سلول ‌های ایمنی بدن شما زودتر از بین می‌رود و این کار باعث روماتیسم می شود که می‌توان روی هر مفصلی از بدن شما تاثیر بگذارد اما به صورت شایع و جامعه پرو روماتیسم در مراحل اولیه روی انگشتان پا و بر روی زانوی پا تاثیرگذار می باشد و باعث درد زانو می‌شود و همچنین در مواردی ممکن است باعث ناتوانی و حتی ورم زانو نیز شود. نقرس نیز یکی دیگر از دلایلی می باشد که ممکن است باعث درد زانو شود. این بیماری نوعی عفونت مفصلی می باشد که در اکثر موارد در انگشتان پا رخ می دهد اما می‌تواند زانو را نیز درگیر خودش کند و باعث درد زانو می‌شود. همچنین در آرتریت های عفونی نیز مفصل های زانو عفونی می شود که این موضوع باعث درد شدید ورم و همچنین تب در بیمار می‌شود که باید حتماً با مصرف آنتی‌بیوتیک ‌ها این بیماری درمان شود زیرا در درازمدت مشکلات زیادی را به وجود می‌آورد.
 
 
عارضه ‌هایی که به دلیل استفاده بیش از حد به وجود می آیند
علاوه بر دو موردی که پیش ‌تر گفتیم استفاده مداوم و بیش از حد از زانو نیز می‌تواند باعث درد زانو زده شود. برای مثال تاندونیت کشش زانو یک بیماری است که در آن تاندون‌ های متصل‌کننده کشکک زانو به استخوان ملتهب می‌شود و این التهاب باعث می‌شود که فرد دچار زانو درد شود. توجه نمایید که این بیماری معمولاً در افرادی رخ می‌دهد که یک حرکت را به صورت مکرراً و تکرار وار انجام می‌دهند برای مثال این بیماری در افرادی که به صورت مکرر دوچرخه ‌سواری یا دو انجام می دهد شایع می باشد. پوکی استخوان نیز یکی دیگر از عارضه‌ های می‌باشد که باعث درد زانو می شود. همان‌طور که از اسم این بیماری پیداست پوکی استخوان عبارت است از هر نوع فرسودگی در غضروف ‌های پای شما به دلیل سن زیاد و یا استفاده بیش از حد از  زانو. همچنین عفونت و یا التهاب بخشی از زانوی شما، شکستگی زانوی شما و آسیب رسیدن به مینیسک برخی دیگر از دلایلی هستند که می‌توانند باعث زانو درد شود.

تشخیص و درمان  زانو درد

 
عوامل خطرناک درد زانو
توجه نمایید که مفصل زانوی شما و ناحیه زانوی شما عملکرد و سیستم کاملاً پیچیده‌ای دارد که شما در طول روز به طور مکرر و همیشگی از آن استفاده می‌کنید. توجه نمایید که هر گونه تغییری در مفصل ‌های زانوی شما به هر دلیلی می‌تواند باعث تغییرات جزئی در ساختار زانوی شما شود که می‌تواند در نهایت باعث زانو درد شود و همچنین آسیب ‌دیدگی‌ های شدیدی را نیز در پی داشته باشند. توجه نمایید که اضافه وزن و داشتن وزن بیش از حد نیز یکی دیگر از دلایلی می باشد که می تواند درد زانوی شما را تشدید نماید. هنگامی‌که وزن شما بالا می‌رود فشار بیشتری به ناحیه زانوی شما وارد می‌شود که این فشار باعث می‌شود غضروف ‌های شما سریع ‌تر تخریب شوند و درد زانوی شما بیشتر شود. استفاده بیش از حد از حرکات تکراری و مانند جا کینگ و یا اسکی یا دوچرخه ‌سواری و دو نیز یکی دیگر از دلایلی می باشد که به دلیل زانو زدن به صورت مداوم پیش می‌آید و می‌تواند باعث تخریب غضروف ‌های زانوی شما شود و در نهایت باعث تشدید درد زانو شما شود.

تشخیص و درمان  زانو درد

روش‌ های درمان درد زانو
توجه نماییم که برای درمان زانو روش‌ های مختلفی مانند دارو ها، جراحی، و روش‌های گوناگونی وجود دارند که ما در ادامه به بررسی روش‌ های گوناگون برای شما خواهیم پرداخت.
 
فیزیوتراپی
ورزش یکی از بهترین، بدون عارضه ترین، و مناسب ‌ترین روش ‌ها برای درمان درد زانو می باشد و بهتر کردن درد زانو با استفاده از ورزش باعث می‌شود که مفاصل بدن شما پایدارتر شوند و در بهترین حالت خودشان قرار بگیرند. همچنین فیزیوتراپی باعث می‌شود که نحوه ساختار مکانیکی و مفاصل زانوی شما بهتر شود. همچنین قوی‌ تر شدن عضلات زانوی شما آسیب دوباره به آن‌ ها را سخت‌تر می‌کند که می‌تواند برای شما بسیار خوب باشد. تمرینات و عملکرد هایی که پزشک فیزیوتراپ شما برای شما پیشنهاد می کند استقامت شما را بالا می‌برند و باعث بهبود عملکرد زانوی شما می‌شود و در نهایت باعث بهتر شدن زانو درد شما می شوند. تحریک الکترونیکی الکتریکی زانو نیز یکی دیگر از روش ‌هایی است که می‌تواند عضلات پای شما را تقویت نماید و درد های بدن شما را تا حد بسیار زیادی کاهش دهد. پالس های الکتریکی باعث می‌شوند که شوک ‌های الکتریکی که بدن شما وارد می شود اعصاب اطراف زانوی شما را تحریک می‌کنند و باعث کاهش درد زانوی شما می‌شود.

استفاده از تزریق
تزریق مواد گوناگونی که به ‌عنوان غضروف نیز عمل می‌کنند می‌توانند درد زانوی شما را تا حد بسیار زیادی بهبود ببخشد. مواد های روان ‌کننده به زانو تزریق می شوند و تزریق این مواد به زانوی شما باعث می‌شود که ورم ها و التهاب‌ های زانوی شما درمان شود توجه نمایید که این تزریق ها معمولاً باید چند ماه یک ‌بار تکرار شوند تا از بازگشت زانو درد به بدن شما جلوگیری شود و باعث شود که زانو درد شما به طور همیشگی از بین برود. توجه نمایید که اگر شما می‌خواهید که برای همیشه از شر زمان درد های خودتان خلاص شوید باید درمان‌های خود را جدی بگیرید و هیچ گاه سرسری از آن‌ ها نگذرید این درمان ‌ها باعث می‌شوند که زانو درد شما بهتر شود. توجه نمایید در صورتی ‌که شما درمان را شروع نمایید و قطع نمایید و دوباره همین کار را تکرار کنید، این کار باعث مقاوم شدن زانوی شما به درمان می‌شود و مشکلات بسیار زیادی را برای شما به همراه خواهد داشت.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما