فرافکنی و روش های مقابله با آن

فرافکنی مکانیزمی دفاعی است که افراد برای مواجهه با احساسات و عواطف ناخوشایند به‌طور ناخودآگاه به‌کار می‌برند. در این مکانیزم دفاعی، فرد به جای پذیرش و کنترل احساسات و عواطف نامطلوب خود، آنها را نسبت به فرد دیگری انعکاس می‌دهد. تابه‌حال پیش‌ آمده از فردی خوش‌تان نیاید فقط به این خاطر که خود را متقاعد کنید تا این شخص نسبت به شما حس انتقام‌جویی و دشمنی دارد؟ این حس‌وحال، مثالی از فرافکنی است.
شنبه، 3 آبان 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: لیلا معصومی
موارد بیشتر برای شما
فرافکنی و روش های مقابله با آن

فرافکنی چیست؟

هنگامی که شخصی فرافکنی می کند، انرژی و توان متعلق به گنجینه درونی اش را به بیرون می فرستد. یک مرد ممکن است جنبه احساسی اش را به همسرش واگذار کند. در این صورت از دست آن راحت می شود و هنگامی که با مشکل احساسی درباره فرزندانش برخورد می کند، خیلی طبیعی اجازه می دهد همسرش با این مشکل دست و پنجه نرم کند.

چه نیروها و ویژگی های دیگری وجود دارد که یک مرد روی همسرش فرافکنی می کند؟ او ممکن است تمایلات جنسی را فرافکنی کند. او ممکن است معنویت را فرافکنی کند که در آن هنگام همسرش احساس می کند بیش از اندازه منزه و پاک است. او حتی ممکن است ضعف یا جنونش را فرافکنی کند. برخی مردان لیاقت شان را روی یک زن فرافکنی می کنند و خیلی از مردان هستند که جادو و نیرویشان را روی یک زن یا چند زن فرافکنی می کنند.

برای زنان هم همین حالت می تواند وجود داشته باشد. یک زن می تواند قهرمان درونی اش را روی شوهرش فرافکنی کند؛ در این صورت شوهرش بیش از اندازه شریف و مسؤولیت پذیر خواهد بود. یک زن ممکن است حس بازیگوشی اش را فرافکنی کند که در این صورت شوهرش بازیگوش و دمدمی مزاج باقی خواهد ماند. او ممکن است حس فرمانروایی اش را فرافکنی کند و حتی معنویت اش را. خیلی از زن ها غول درونی شان را روی مردان فرافکنی می کنند.1

فرافکنی و روش های مقابله با آن

سایر مکانیزم‌های دفاعی

مکانیزم‌های دفاعی رایج دیگر از این قرار هستند:
 
۱. انکار
این مکانیزم به معنای عدم پذیرش واقعیت است. برای مثال وقتی پزشک به شما درباره‌ی بیماری ناخوشایندی اطلاع می‌دهد، سعی می‌کنید از پذیرش این مسأله که به بیماری خاصی دچار شده‌اید، امتناع کنید.
 
۲. تحریف
این مکانیزم نیز فرد واقعیت را آن‌طور که نیاز دارد، تغییر می‌دهد. برای مثال وقتی شریک عاطفی‌ زندگی‌تان از تعهدات رابطه می‌هراسد، فکر می‌کنید که به شما خیانت می‌کند.
 
۳. تهاجم انفعالی
در این روش نیز به‌طور غیرمستقیم سعی می‌شود تا تهاجم و واکنشی نسبت به فرد یا موضوعی نشان داده بشود. برای مثال وقتی با همکارتان سر مسأله‌ای درگیر شده‌اید، برای انتقام طور دیگری قضیه را تلافی می‌کنید و در محل مختص پارک خودروی او، خودروی خود را پارک می‌کنید.
 
۴. واپس‌رانی
در این روش دفاعی نیز به جای حل‌وفصل مشکل، سعی بر پوشاندن احساسات واقعی می‌شوید. برای مثال وقتی تصادف می‌کنید و نمی‌توانید جزئیات امر را به‌خاطر بیاورید، گاهی‌اوقات مغز برای کمک به شما هدفمند بخشی از این خاطرات و جزئیات را به فراموشی می‌سپارد.
 
۵. تعالی (سابلیمیشن)
تبدیل انرژی احساسات منفی به امور مثبت. برای مثال وقتی عصبانی می‌شوید شروع به نظافت و تمیزکاری منزل می‌کنید.
 
۶. افتراق
با درنظرگرفتن ملاحظاتی به‌طور موقتی برای دچارنشدن به احساسات، شخصیت خود را تغییر می‌دهید. برای مثال زمانی که در مجلس ترحیمی شرکت می‌کنید، برای اینکه دیگران ناراحت نشوند خود را کنترل می‌کنید.

مکانیزم‌های دفاعی همیشه ناسالم و بد نیستند. درواقع، برخی از مکانیزم‌های دفاعی برای مواجهه با رویدادهای استرس‌زا ضروری هستند. برای نمونه، طنز نوعی مکانیزم دفاعی است که افراد برای مقابله با استرس از آن بهره می‌برند. استفاده از طنز در موقعیت‌های سخت ضمن آزادشدن احساسات، باعث شاد کردن دیگران نیز می‌شود.4
 

علت فرافکنی چیست؟

همان‌طور که قبل‌تر نیز عنوان شد، این واکنش نوعی مکانیزم دفاعی است و مکانیز‌م‌های دفاعی برای مواجهه و کنارآمدن با احساسات و عواطفی است که ما برای ابراز و کنارآمدن با آنها مشکل داریم. در مثالی که در قسمت قبل عنوان شد، وقتی به خواهر همسرتان و زمانی که با همسرتان می‌گذراند حسادت می‌کنید، از این حس حسادت ناراحت هستید و نگرانید که سایر اعضای خانواده متوجه آن بشوند و نسبت به شما تصور بدی پیدا کنند.

واکنش شما به هجوم این احساسات منفی این است که ناخودآگاه، رفتار و احساسات خود را به خواهر همسرتان نسبت می‌دهید. درواقع به جای اینکه مشکل خود با این حجم از نفرت را حل کنید با انتقال و نسبت‌دادن آن به طرف مقابل‌تان دچار فرافکنی می‌شوید. فرافکنی، نمونه‌ای از واکنش‌ها و مکانیزم‌های دفاعی بی‌شماری است که افراد مختلف معمولا به آن دچار می‌شوند.2

فرافکنی و روش های مقابله با آن

فرافکنی مثبت و منفی

علاوه بر فرافکنی های منفی باید به فرافکنی های مثبت نیز توجه کنیم، آنها نیز یادآور جنبه هایی در ما هستند. اگر شجاعت یک قهرمان را تحسین می کنید، به این دلیل است که میزان شجاعتی را که می توانید در زندگی ابراز کنید، در او می بینید.

بیشتر افراد عظمت خود را فرافکنی می کنند و اگر شما عظمتی را مشاهده می کنید، در واقع عظمت خودتان را می بینید. چشمان تان را ببندید و به این نکته بیندیشید، اگر عظمت فرد دیگری را تحسین می کنید، آنچه می بینید، عظمت خودتان است و اگر آن را نداشتید، نمی توانستید آن را در دیگری تشخیص دهید.

شاید شما به شیوه ای متفاوت این ویژگی را نشان می دهید. بنابراین، می توان گفت وقتی به کسی عشق می ورزید، در واقع به دلیل خصلت هایی است که آن فرد دارد و این خصلت ها، جایی در تاریک خانه وجود شما پنهان شده اند. کافی است چشمان تان را باز کنید و به خود بنگرید. البته چون نمی توانیم خودمان را بنگریم، به آینه ای نیاز داریم. شما آینه من هستید و دیگران آینه شما.

بزرگان دین به ما گفته اند که مومن آینه مومن است. مطمئنا چیزهایی که در خودتان دوست دارید یا ندارید، در دیگران می بینید. با شناسایی و در آغوش کشیدن این جنبه های خود، می توانید با خود و دیگران ارتباط بهتری برقرار کنید.3
 

روش‌هایی برای متوقف‌کردن فرافکنی

متأسفانه بیشتر افراد زمانی متوجه دچاربودن خود به فرافکنی می‌شوند که خیلی دیر است، اما برای مقابله با دچارشدن به این مشکل در آینده، گام‌هایی وجود دارد که می‌توانید از آنها بهره ببرید.

اولین قدم مثبت این است که روابط منفی خود را در زندگی شناسایی کنید. ببینید که با چه کسی در خانواده یا محیط کار نمی‌سازید. سعی کنید دریابید که مشکل کجا است و این دشمنی از کجا ریشه می‌گیرد. گاهی‌اوقات کمک‌گرفتن از مشاور به شما کمک بیشتری برای کشف درست مشکل و آزاد و صادقانه صحبت‌کردن می‌دهد.

اگر به شناخت درستی نسبت به دچارشدن‌تان به فرافکنی بشوید، در آینده و تعاملات آتی خود بهتر می‌توانید مسیر و میل به اجرای این مکانیزم دفاعی را در خود مدیریت کنید. سعی کنید، مشکلات و اختلافات را با روش‌هایی سرراست و واضح حل کنید و از حالت تدافعی بپرهیزد. کلید حل این مشکل شناخت نقاطی از رفتارتان است که در لاک دفاعی فرو می‌روید. باید این لحظه‌ها را شناسایی کنید و به حالتی مثبت واکنش نشان بدهید.2

پینوشتها
1.www.bonyadonline.com
2.www.chetor.com
3.www.persianpersia.com
4.www.mindtoolbox.ir


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.