مواد غذایی تقویت کننده حافظه

مهم نیست مغز ما چقدر قدرتمند است، آنچه اهمیت دارد این است که بدانیم این عضو نیاز به جبران و احیای خود دارد تا بتواند قالب و توانایی خود را حفظ کند. پژوهشگران روش‌های مختلفی را برای سوپرشارژ کردن و افزایش کارآیی مغز ارائه کرده‌اند که در این مقاله ساده‌ترین آنها یعنی رژیم غذایی ارائه شده تا هر فردی بتواند به محض احساس نیاز، به آنها دسترسی داشته باشد.
چهارشنبه، 7 آبان 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
مواد غذایی تقویت کننده حافظه
اگر این روزها گاهی احساس می‌کنید حافظه کوتاه مدت شما مختل شده و یا مغز شما کند است، خوب است که به لیست غذایی‌تان، غذاهای تقویت کننده مغز را نیز اضافه کنید تا تاثیر آنها را بر فعالیت مغزی خود ببینید. شاید فکر می‌کنید که باید دنبال مواد غذایی گران قیمت و یا انواع مکمل‌هایی که مثل سیل در رودخانه‌ها جاری هستند بگردید اما اینطور نیست بسیاری از غذاهای تقویت کننده مغز در واقع همان غذاهای معمول هستند که گاهی مصرف می‌کنیم ولی به سادگی از کنارشان می‌گذریم اگر شما نیز به دنبال تقویت مغز خود هستید و دوست دارید تغذیه شما بر این مبنا باشد، پس بهتر است به لیست غذاهای تقویت کننده مغز که برای شما در زیر فراهم کردیم نگاهی بیندازید. این غذاها که در واقع غذاهای باهوش کننده نیز هستند، علاوه بر تقویت حافظه، خاصیت پیشگیری از بیماری‌های مخرب مغز مربوط به سن را نیز دارند.


کرفس

به نظرم وقت آن رسیده که بی‌توجهی به کرفس را کنار بگذاریم فقط به خاطر اون مزه ش، خب فقط همین. دقیقا همان چیزی که موجب کم شدن مزه کرفس شده آن را به یکی از غذاهای تقویت کننده مغز تبدیل کرده است. این سبزی یک منبع غنی از لوتئولین است، ترکیب گیاهی که باور بر این هستند که التهاب را در مغز کاهش می‌دهد و از این طریق از روند پیری محافظت می‌کند. یک مطالعه در سال ۲۰۱۰ نشان می‌دهد که لوتئولین کاهش شناختی در موشهای پیر را کند کرد. شما مجبور نیستید که یک چوب بزرگ از کرفس را خرد کنید تا بتوانید از آن مزایای آن استفاده کنید: سعی کنید برخی از آنها را خرد کنید و آن را به سالاد تن خود اضافه کنید یا یک شاخه از آن را در سوپ بعدی که می‌خواهید درست کنید بریزید.


شکلات سیاه

خبرهای خوب برای دوستداران شکلات سیاه! مطالعات متعدد نشان می‌دهد که قدرتهای تقویت کننده مغز از جمله افزایش عملکرد شناختی، کاهش خطر ابتلا به زوال عقل وبهبود عملکرد در چالش برانگیزان مغز همراه با بسیاری از مزایای دیگر در شکلات تیره وجود دارد. به عنوان مثال محققان در سال ۲۰۱۳ دریافتند که فلاونول‌هایی که به هنگام مصرف شکلات جذب می‌کنید به سرعت در مغز نفوذ کرده و در نواحی از مغز بویژه در منطقه هیپوکامپ که در یادگیری و حافظه دخالت دارند،تجمع می‌یابند. آزمایش دیگری که در سال ۲۰۱۱ انجام شد، نشان داد که حتی تک دوزهای شکلات تیره با فلاونول بالا در بزرگسالان سالم، می تواند عملکرد مغز روی تستهای شناختی را بالا ببرد. شکلات حتی  می‌تواند علائم افسردگی و اضطراب را بهبود بخشیده و به دلیل بهبود خلقی فلاونول‌ها و متیل زانتین باعث افزایش احساس آرامش و رضایتمندی در زندگی می‌شود. اگر شما عاشق شکلات هستید خوشحال باشید که یکی از غذاهای تقویت کننده مغز را با خواص عالی مصرف می‌کنید.


گردو

همه مغزهای آجیل جزو غذاهای تقویت کننده مغز هستند اما گردوها در بالای لیست قرار دارند. بخاطر غلظت بالای DHA یک نوع اسید چرب امگا ۳ (یک چهارم فنجان گردو تقریبا ۱۰۰ درصد از مصرف روزانه توصیه شده DHA را فراهم می‌کند)، این آجیل به سلامت مغز در نوزادان و بهبود عملکرد شناختی در بزرگسالان و جلوگیری از کاهش تشخیص که به سن مرتبط است کمک میکند. یک مطالعه در سال ۲۰۱۲ نشان داد که مصرف گردو در بزرگسالان جوان ممکن است استدلال استنباطی را افزایش دهد.

مواد غذایی تقویت کننده حافظه


هویج

موادی که رادیکال آزاد نامیده می‌شوند از طریق جریان خون شناور می‌شوند و سعی می‌کنند که سلولهای مغز را از بین ببرند که می‌تواند منجر به از دست دادن حافظه با گذشت سن شود. با این حال آنتی اکسیدان‌ها با رادیکالهای آزاد ادغام می‌شوند و آنها را بی اثر می‌کنند و هویجها حاوی مقدار زیادی از این آنتی اکسیدانها هستند که به همین دلیل مزایای سلامتی فوق العاده‌ای را ارئه می‌دهند. با توجه به تحقیق انجام شده در سال ۲۰۰۰ که مشخص شد به دلیل توانایی هویج در کاهش استرس اکسیداتیو در مغز که می‌تواند ظرفیت سینگنالیک مغز را کاهش دهد، هویج می‌تواند در برابر انواع دیگر کاهش شناختی، از مغز محافظت کند.1


بادام

بادام حافظه را تقویت می‌کند و اگر در ترکیب با شیر قبل از رفتن به رختخواب و یا پس از برخاستن از خواب به هنگام صبح مصرف شود تاثیر بهتری دارد.


آب سیب

آب سیب تولید نوعی انتقال دهنده عصبی حیاتی موسوم به استیل کولین را در مغز افزایش داده و از این طریق قدرت حافظه را نیز تشدید می‌کند.


ویتامین ب کمپلکس

این ویتامین حافظه را تقویت می‌کند. از غذا و سبزیجات غنی از این ویتامین مصرف کنید. لازم به ذکر است که مواد غذایی نشاسته‌ای و نان سفید تاثیر مطلوب این ویتامین برای حفظ سلامت حافظه را خنثی می‌کند.


مویز

مویز نوعی کشمش است و از جمله مواد غذایی تقویت کننده حافظه به شمار می رود. از گذشته برای تقویت عملکردهای مغزی خصوصا برای کودکان، آنها را به خوردن مویز توصیه می کرده اند. این ماده غذایی مفید می تواند به عنوان یک میان وعده مغذی در نظر گرفته شود. در احادیث و روایات متعددی هم به نقش مویز در تقویت حافظه و جلوگیری از فراموشی اشاره شده است. مویز سرشار از ویتامین هاست و می تواند از بروز بسیاری از بیماری ها از جمله آلزایمر پیشگیری کند. اگر می خواهید به داشتن حافظه قوی معروف باشید، مویز را فراموش نکنید. مویز نوعی کشمش است و از جمله مواد غذایی تقویت کننده حافظه به شمار می رود.2


رزماری

اکلیل کوهی یا رزماری به عنوان نماد حافظه و عملکردهای مغزی در نظر گرفته می شود. این گیاه با خاصیت ویژه خود می تواند گردش خون و دستگاه عصبی را تحریک کند. از رزماری علاوه بر خواص درمانی برای برخی بیماری ها، می توان در تقویت حافظه و قوای ذهنی استفاده کرد. برای بهره گیری از اکلیل کوهی می توانید آن را با آب بجوشانید و همراه عسل استفاده کنید. مصرف روزانه این گیاه می تواند از ضعف قوای فکری پیشگیری کند.  اکلیل کوهی یا رزماری به عنوان نماد حافظه و عملکردهای مغزی در نظر گرفته می شود.

مواد غذایی تقویت کننده حافظه


کندر

کندر خوراکی گیاهی است که خواص درمانی زیادی دارد، تقویت اعصاب و حافظه هم از جمله این موارد است. تعداد زیادی از احادیث و روایات استفاده از کندر برای تقویت حافظه و جلوگیری از فراموشی را توصیه کرده اند و آن را برای بدن مفید دانسته اند. حتی در برخی متون برای افزایش هوش کودکان نیز به مصرف کندر اشاره شده است. اما نقش کندر بیش از هرچیز در تقویت حافظه است. می توان کندر را در آب خیس کرده و همراه عسل مورد استفاده قرار داد تا خواص تقویت کنندگی آن برای تقویت حافظه بیشتر شود.  کندر خوراکی گیاهی است که، برای تقویت اعصاب و حافظه مفید است.


عسل و انواع مغزها

مغزهایی مثل گردو، بادام و فندق تا حدی می توانند سبب افزایش جرم مغز و بهبود برخی عملکردهای مغزی از جمله تقویت حافظه شوند. می توانید مصرف این مواد را در برنامه غذایی روزانه خود بگنجانید و تاثیر آن را در حافظه تان مشاهده کنید. به طور کلی مغزها می توانند تاثیر مطلوبی بر عملکرد مغزی داشته باشند. به علاوه عسل هم از دیگر مواد غذایی است که تاثیر آن در تقویت حافظه غیر قابل انکار است. مصرف یک قاشق مرباخوری عسل به صورت ناشتا برای تقویت حافظه توصیه می شود. عسل از دیگر مواد غذایی است که تاثیر آن در تقویت حافظه غیر قابل انکار است.3


گوجه‌فرنگی

افرادی که به‌شدت دنبال رژیم غذایی کم کربوهیدرات هستند، باید مواد غذایی مناسبی را برای رساندن مواد مفید به مغز جایگزین کنند. گوجه‌فرنگی یکی از منابع بسیار مفیدی است که می‌تواند جایگزین کربوهیدرات‌ها در رژیم غذایی شود. گوجه‌فرنگی حاوی مقدار زیادی پتاسیم است که برای ماهیچه‌ها و کاهش قند خون بسیار مفید است. همچنین این گیاه سرشار است از ویتامین آ و ث و مواد آنتی‌آکسیدان.


آدامس‌جویدن

برخی تحقیقات نشان می‌دهند جویدن آدامس می‌تواند باعث افزایش میزان هوشیاری، واکنش سریع و تمرکز در افراد شود. آیا واقعا جویدن آدامس به تقویت حافظه کمک می‌کند؟ این احتمال وجود دارد، اما کاملا به شرایطی بستگی دارد که افراد در آن قرار دارند. در برخی مدارس حتی به دانش‌آموزان اجازه می‌دهند سر کلاس آدامس بجوند، زیرا معتقدند جویدن آدامس موجب می‌شود نمرات دانش‌آموزان بهتر و تمرکز آنها در یادگیری بیشتر شود.


قهوه

قهوه را باید یکی از منابع سرشار از کافئین دانست. کافئین می‌تواند عملکرد حافظه‌ی کوتاه‌مدت را بهبود و قدرت تمرکز و درنتیجه کارایی حافظه‌ی بلندمدت را افزایش دهد. ازسوی‌دیگر، برخی تحقیقات نشان می‌دهند بین بیماری آلزایمر و میزان مصرف قهوه، رابطه‌ی منفی وجود دارد.


زردچوبه

این ادویه‌ی زردرنگ از خانواده‌ی زنجبیل است و حاوی نوعی ترکیب شیمیایی مغذی به‌نام کورکومین است. پژوهش‌های انجام‌شده روی حیوانات نشان می‌دهند کورکومین از نقص شناختی جلوگیری می‌کند و در بهبود عملکرد حافظه و یادگیری نقش بسیار مثبتی دارد. همچنین سرعت جریان خون به مغز را افزایش می‌دهد. اما سؤال اینجاست: چگونه می‌توانیم این گیاه پرخاصیت را به رژیم غذایی روزانه‌مان اضافه کنیم؟ می‌توانید این ادویه را به برنج اضافه کنید یا با خوردن انواع غذاهای هندی که حاوی مقدار زیادی زردچوبه است، از فواید زیاد این گیاه بهره‌مند شوید.4


پی نوشت:
1.www.redmag.ir
2.www.beytoote.com
3.www.asriran.com
4.www.chetor.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما