هرآنچه که باید راجع به آکنه نوزادی بدانیم

پوست صورت نوزادان بسیار لطیف و زیبا است. اما اگر خوب دقت کنید، معمولا جوش و قرمزی در برخی از نواحی پوست آنها مشاهده می‌شود. چه چیزی باعث ایجاد جوش صورت نوزادان می‌شود؟
چهارشنبه، 17 آذر 1400
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: لیلا معصومی
موارد بیشتر برای شما
هرآنچه که باید راجع به آکنه نوزادی بدانیم

جوش صورت نوزاد یا آکنه نوزادی چیست؟

بسته به سن نوزاد، ممکن است دو نوع آکنه در صورت نوزادان دیده شود. یکی آکنه نوزادی با نام علمی Neonatal acne که در نوزادان، تا سه ماه مشاهده می‌شود و کاملا طبیعی است. آکنه نوزادی، بیماری پوستی خوش‌ خیمی است که ۲۰ درصد از نوزادان آن را تجربه می‌کنند.

کیتی پایل متخصص کودکان در کلینیک UCHealth Pediatric Care کلرادوی امریکا، در مورد جوش صورت نوزادان می‌گوید:

دلیل ایجاد جوش‌های نوزادی دقیقا مشخص نیست، ولی احتمالا به‌خاطر تحریک غدد چربی نوزاد بر اثر هورمون‌های بدن مادر است یا ممکن است واکنشی التهابی به مخمرهایی باشد که در پوست نوزاد جمع می‌شود.

خبر خوب اینکه اگر نوزاد شما جوش صورت را تجربه می‌کند، به این معنا نیست که حتما در آینده مشکلات جدی پوستی خواهد داشت.

اگر نوزاد شما از سه ماه بزرگ‌تر است، ممکن است نوع دیگری از آکنه نوزادی به نام infantile acne را تجربه کند؛ به‌خصوص اگر جوش‌ها قرمزتر، متورم‌تر و چرکی هستند. این نوع از جوش صورت نوزاد نیز حدودا در یک‌پنجم از نوزادان دیده می‌شود.

درحالی‌که جوش‌های سه ماه ابتدایی زندگی خودبه‌خود محو می‌شوند، جوش‌های بعد از سه ماهگی معمولا مدت طولانی‌تری باقی می‌مانند و ممکن است از جوش‌های بدو تولد، شدیدتر باشند و برای پیشگیری از اسکار، باید درمان شوند.1
 

علائم جوش یا آکنه نوزادی چیست؟

مانند آکنه در نوجوانان و بزرگسالان، جوش های نوزادی نیز معمولاً به صورت برجستگی‌های قرمز رنگ ظاهر می‌شوند. ممکن است جوش‌های چرکی (پوسچول) سفید یا جوش سر سفید ایجاد شود و پوستی قرمز رنگ آن‌ها را احاطه کند.

در هر نقطه ای از صورت نوزاد ممکن است آکنه خود را نشان دهد، اما رایج‌ترین ناحیه گونه‌ی آن‌ها است. همچنین ممکن است در برخی از نوزادان جوش در بالای کمر یا گردن ایجاد شود. اگر کودک شما بی‌تابی یا گریه کند ممکن است آکنه تشدید شود. پارچه‌های زبر و خشن و همچنین ماندن بزاق دهان و استفراغ کودک روی صورت نوزاد می‌تواند آکنه را تحریک کند.

آکنه کودک گاهی ممکن است در بدو تولد روی بدن نوزاد باشد. اما، در بیشتر موارد، طی دو تا چهار هفته پس از تولد ایجاد می‌شود و ممکن است چند روز یا چند هفته ادامه یابد، اگرچه در برخی موارد ممکن است برای چند ماه نیز ادامه داشته باشد.2

هرآنچه که باید راجع به آکنه نوزادی بدانیم


عامل ایجاد آکنه نوزادی چیست؟

آکنه نوزادی یکی از مشکلات پوستی رایج است، ولی دلیل مشخص و ثابتی ندارد. در واقع کنترل بسیار کمی روی آن داریم و معمولا چون دلایل آن شناخته‌شده نیست، درمان خاصی هم ندارد. ولی مهم‌ترین عوامل ایجادکننده آکنه نوزادی ممکن است موارد زیر باشد:
 
هورمون‌ها
درست مثل زمانی که نوجوان هستید، در نوزادی هم هورمون‌ها یکی از مقصران اصلی ایجاد آکنه نوزادی هستند. ولی در نوزادی، هورمون‌های مادر است که در ماه‌های آخر بارداری، بر پوست نوزاد اثر می‌گذارد. در ماه‌های آخر بارداری، هورمون‌ها می‌توانند از طریق جفت به نوزاد منتقل شوند و می‌توانند غدد چربی روی پوست نوزاد را تحریک کنند که منجر به ایجاد آکنه می‌شود.

در نوزادان بالای سه ماه، هورمون‌های بدن خود نوزاد می‌تواند به رشد بی‌رویه‌ی غدد چربی و ایجاد جوش روی پوست منجر شود.
 
مخمر
مالاسزیا نوعی مخمر است که معمولا روی سطح پوست جمع می‌شود که گاهی‌اوقات منجر به ایجاد واکنش‌های التهابی در نوزادان و درنتیجه ایجاد آکنهٔ نوزادی می‌شود.1
 

جوش صورت نوزاد چطور درمان می‌شود؟

جوش‌های صورت نوزاد نیز معمولا بدون درمان، از بین می‌روند. بعضی از نوزادان به جای چند هفته، چندین ماه این جوش‌ها را با خود همراه دارند. در این موارد بهتر است از پزشک برای پاکسازی پوست صورت نوزاد از جوش‌ها کمک بگیرید. پزشک معمولا یک کرم یا پماد دارویی برای رفع جوش‌ها تجویز خواهد کرد.

هشدار: به هیچ وجه خودسرانه از مواد شستشوی ضدجوش یا لوسیون‌ها استفاده نکنید. پوست نوزاد شما بسیار حساس است و احتمال دارد که صدمه دیگری به آن وارد سازید.
 
درمان‌های خانگی
خبر خوب این است که شما می‌توانید به سراغ درمان‌های خانگی برای برطرف ساختن جوش‌های صورت نوزاد خود بروید. این درمان‌ها را می‌توانیم در موارد زیر خلاصه کنیم:
 
صورت نوزاد خود را پیوسته تمیز نگاه دارید
صورت کودک خود را روزانه با آب گرم بشویید. حمام کردن گزینه بسیار خوبی است و حتی بدون استفاده از صابون و با آب به تنهایی نیز کمک زیادی خواهید کرد. به یاد داشته باشید که برای کودک باید حتما از صابون‌های بسیار ملایم استفاده نمایید.
 
از استفاده محصولات بزرگسالان اجتناب کنید
ممکن است محصولات زیاد و کاملا موثری برای از بین بردن جوش‌ها در میان بزرگسالان رایج باشد، اما به هیچ وجه مجاز به استفاده از آن‌ها برای نوزاد خود نیستید. همین طور از محصولات شوینده، چون صابون‌های معطر یا سایر صابون‌هایی که حاوی مواد شیمیایی زیادی هستند، اجتناب نمایید.
 
لوسیون‌ها را کنار بگذارید
لوسیون‌ها و کرم‌ها ممکن است مشکلات پوستی نوزاد شما را تشدید کرده و وضعیت جوش‌ها را وخیم‌تر سازند.
 
از تماس زبر با محل جوش‌ها پرهیز کنید
به هیچ وجه محل جوش‌ها را با یک حوله یا پارچه ضخیم و زبر، خشک نکنید. برای خشک کردن آن، از یک پارچه لطیف و نرم استفاده کرده و با حرکات دورانی پوست نوزاد را خشک نمایید.
 
از فشردن جوش‌ها خودداری ورزید
ممکن است شما به اشتباه تصور کنید که با فشار دادن جوش‌ها، به از بین رفتن سریع‌تر آن‌ها کمک خواهید کرد. فارغ از رنجی که کودک در چنین وضعیتی تجربه خواهد کرد، فشردن جوش‌ها اوضاع آن‌ها را بدتر خواهد ساخت!
 
صبور باشید
جوش‌های صورت نوزاد معمولا بی‌خطر و بی‌ضرر است؛ بنابراین صبور باشید و به زمان اجازه دهید که این مشکل را برطرف سازد. برخی اوقات صبر کردن بهترین کاری است که در مواجهه با مشکلات پوستی، البته بدون عفونت می‌توان انجام داد.3

هرآنچه که باید راجع به آکنه نوزادی بدانیم


چه زمانی باید برای جوش نوزاد به پزشک مراجعه کنید؟

هیچ درمانی برای آکنه نوزادان وجود ندارد، اما اگر نگران این موضوع هستید، باید با پزشک متخصص اطفال مشورت کنید. یک ویزیت کلی کودک یا معاینه عمومی زمان مناسبی برای پرسیدن سوالات‌تان در مورد آکنه نوزادی است، همچنین می‌توانید در مورد سایر نگرانی‌هایی که ممکن است درباره سلامتی کودک‌تان داشته باشید صحبت کنید.

اگر آکنه نوزاد شما منجر به جوش‌های سر سیاه، برجستگی‌های پر از چرک یا التهاب شود و همچنین اگر کودک درد یا ناراحتی داشته باشد فوراً به پزشک مراجعه کنید.

اگر بعد از گذشت چند ماه از درمان در خانه، آکنه از بین نرفت، پزشک ممکن است توصیه کند از لوسیون بنزوئیل پراکسید ۲٫۵ درصد استفاده کنید.

در موارد نادر، پزشک همچنین می‌تواند آنتی بیوتیکی مانند ازیترومایسین یا داروی ایزوترتینوئین تجویز کند، تا جای جوش روی پوست کودک باقی نماند.

برای کودکان، این تجویز معمولاً فقط برای آکنه‌های شدید ناشی از یک بیماری زمینه‌ای ضروری می‌شود.

آکنه نوزادی مجددا عود نمی‌کند، اما خوب است توجه داشته باشید که اگر کودک شما قبل از بلوغ دوباره دچار آکنه شود، باید به پزشک مراجعه کند زیرا این مورد می‌تواند نشانی از مشکل زمینه‌ای باشد.1

منابع
1.www.afarrerr.com
2.www.chetor.com
3.www.parsine.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما