هشت اشتباهی که جوش های تان را بدتر می کند

آکنه و جوش از آن مشکلات رایجی است که اگر خودتان هم گرفتارش نباشید ، حتما در اطرافیان تان کسانی هستند که همیشه با این مشکل دست به گریبان بوده و مدام به دنبال راه حل هایی برای بهبود جوش های شان هستند
چهارشنبه، 22 دی 1400
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
هشت اشتباهی که جوش های تان را بدتر می کند

آکنه و جوش از آن مشکلات رایجی است که اگر خودتان هم گرفتارش نباشید ، حتما در اطرافیان تان کسانی هستند که همیشه با این مشکل دست به گریبان بوده و مدام به دنبال راه حل هایی برای بهبود جوش های شان هستند. درمان ها و داروهای بسیاری برای از بین بردن جوش ها وجود دارد اما گاهی همزمان انجام دادن این درمان ها چندان کار درستی نیست و می تواند بیشتر باعث دردسر بشود، به خصوص اگر چند تا از آن ها تجویز خودمان باشد و سرخود و بدون مشورت با پزشک آن ها را انجام دهیم. در اینجا فهرستی از تمام اشتباهاتی که ممکن است هنگام درمان آکنه های تان مرتکب شوید را آورده ایم تا با آگاهی کامل از بروز آن ها پیشگیری کنید.

اشتباه اول: رها کردن درمان در همان هفته های اول

اول از همه باید بدانید که پوست، خیلی آهسته و آرام به درمان ها پاسخ می دهد ، حتی اگر فقط در عرض چند روز جوش زده باشید ، باز هم برای التیام آن ها نیاز به زمان زیادی دارید. معمولا برای این که پوست به چنین درمان هایی پاسخ دهد باید حدود ۲ تا ۶ هفته صبر کنید یعنی حداقل باید یک ماه درمان ها را ادامه دهید و در صورتی که هیچ نتیجه ای نگرفتید و هیچ گونه بهبودی ندیدید، می توانید درمان را متوقف کنید چون احتمال دارد آن درمان با شما سازگار نباشد. البته به یاد داشته باشید که در بعضی موارد در هفته های اول درمان پوست تحریک می شود تا جایی که گاهی آزاردهنده هم می شود اما شما نباید درمان را قطع کنید؛ دقت کنید آکنه ها عفونت نیستند بلکه نوعی التهاب پوستی هستند که می توانند قبل از بهتر شدن مدتی تشدید هم بشوند.

اشتباه دوم: همه درمان ها را با هم امتحان کنید

افراد زیادی هستند که بعد از این که چند روز از محصولی برای درمان جوش ها استفاده می کنند و اثری نمی بینند، استفاده از محصول دیگری را شروع می کنند و اگر باز هم در مدت کوتاه یک یا ۲ روز اثر مثبتی نبینند دوباره مصرف را قطع می کنند و به سراغ محصول دیگری می روند البته گاهی هم همزمان چند درمان را با هم پیش می برند. لازم است بدانید بعضی از محصولات پوست را تحریک کرده و باعث به وجود آمدن مشکلات بعدی برای مصرف کننده می شوند. وقتی شخصی با تجویز خودش و بدون راهنمایی پزشک شروع به درمان آکنه هایش می کند، ممکن است با مصرف همزمان چند دارو یا استفاده از داروی نابه جا وضعیت پوستش را وخیم تر نیز بکند، تا جایی که ممکن است آکنه ها بزرگ تر شوند و شبیه لکه های بزرگ رنگی شوند و صورت شما را پر از لک کنند.

اشتباه سوم: انتخاب محصول نامناسب

پاک کننده های خیلی قوی، صابون ها و تمام محصولاتی که در آن ها الکل وجود دارد می توانند آکنه ها را بدتر کنند، هر گاه خواستید محصولی برای پوست تان بخرید حواس تان باشد روی آن نوشته شده باشد مخصوص پوست های چرب و مستعد آکنه یا عبارت غیرکموژنیک «noncomedogenic» نوشته شده باشد ، در این نوع محصولات هیچ ماده ای وجود ندارد که منافذ پوستی را مسدود کند و در نتیجه آکنه ها تشدید شوند. بعضی از مواد اولیه خاص در برخی محصولات آرایشی یا ضدآفتاب یا مرطوب کننده ها به راحتی منافذ پوستی را مسدود می کنند و این مسدود شدن منجر به افزایش جوش ها می شود. اگر پوستی چرب و بدون آکنه دارید هرگز کرم یا محصولی که هر نوع روغنی را دارد نخرید، فقط محصولات بدون چربی البته اگر می خواهید جوش های تان بدتر نشود.

اشتباه چهارم: دستکاری جوش ها

خیلی ها هستند که در اولین فرصت شروع به لمس کردن صورت شان و دستکاری جوش های شان می کنند. باید بدانید هرگونه ترکاندن و کندن جوش ها در زمانی که در حال درمان آکنه ها هستید و از محصولات مختلفی استفاده می کنید می تواند روند درمان را مختل کند و برای شما نتیجه ای باقی نماند به جز پوستی پر از جای جوش. استفاده از هرگونه وسیله غیر استریل و فروکردن آن در جوش ها می تواند باعث قرمزی و ملتهب شدن بیشتر و حتی تورم پوست شما شود. معمولا افراد مختلف تمایل دارند هرگونه جراحت یا زخمی را دستکاری کنند و در طول روز چندبار و در فاصله های نزدیک با دست چک کنند که آیا زخم روی پوست آن ها تغییری کرده است یا نه و حتی گاهی جراحت یا زخم را به خونریزی نیز بیندازند و همین کار باعث می شود جراحت یا زخم دیر بهبود یابد و حتی بدتر هم بشود.

اشتباه پنجم: به محض خوب شدن آکنه ها مصرف را قطع کنید

هستند افرادی که به محض این که احساس می کنند پوست شان بهتر شده است، مصرف داروها را قطع می کنند و دوباره بعد از مدت کوتاهی دچار همان مشکل قبلی می شوند. باید بدانید مصرف کرم ها و لوسیون های ضدآکنه را نباید به یک باره قطع کرد بلکه باید به مرور اندازه مصرف را کم کمتر کرد تا یواش یواش قطع کنید. مثلا اگر اوایل ۲ بار در روز استفاده می کردید، بعد از خوب شدن جوش ها مصرف را یک بار در روز کنید، بعد یک روز در میان ، بعد مصرف را ۲ بار در هفته کنید و به مرور دیگر دارو را مصرف نکنید. بهتر است بدانید معمولا بین ۴ تا ۶ هفته بعد از قطع یک باره داروها احتمال دارد آکنه ها بازگردند.برای خلاص شدن همیشگی بیشتر مردم مصرف حداقل یکی از داروها را تا مدت ها ادامه می دهند حتی اگر شده چند بار در هفته.

اشتباه ششم: خیلی دیر نزد پزشک رفتن

خیلی اوقات پیش می آید که آکنه های پوست شما را به شدت آزار می دهند ولی به هر دلیل مدام نزد پزشک رفتن را به تعویق می اندازیم، گاهی گرفتاری خود را بهانه می کنیم و گاهی وقت ندادن دکتری خاص را؛ تا به پزشک مراجعه نکنید ، همچنان آکنه های تان باقی می ماند و احتمالا هیچ بهبودی در آن ها نبینید به خصوص اگر آکنه های تان دردناک شده یا جای جوش های تان بیشتر از همیشه شده است یا دیگر درمان های قبلی که داشتید جواب نمی دهد.

اشتباه هفتم: شستن یا اسکراب مداوم پوست

اسکراب کردن پوست یعنی لایه برداری فیزیکی، مثل استفاده از لیف یا سایر اسکراب های موجود در بازار که دانه های ریزی هستند که سطح صورت را لایه برداری می کنند، به طور کلی اسکراب وضعیت آکنه ها را بدتر می کند چون اثر آن ها روی لایه محافظ پوست است و این می تواند تحریکات پوستی را افزایش دهد. به جای آن خیلی ملایم پوست تان را با یک مایع شست وشو دهنده غیر حساسیت زا و با ph متعادل بشویید تا التهابات هم کاهش یابند البته حواس تان باشد که مایع شست وشودهنده را به خوبی از روی پوست آبکشی کنید چون اگر مقدار کمی از آن روی پوست باقی بماند احتمال دارد پوست شما را حسابی تحریک کند. آکنه از کثیفی و آلوده بودن پوست نیست که شما بخواهید با شستن آن را از بین ببرید. افراد زیادی هستند که وقتی جوش می زنند مرتب پوست شان را می شویند و اسکراب می زنند ولی باید بدانند که اگر آکنه از آلودگی و کثیفی بود پاها بیشتر از همه جا جوش و آکنه داشتند.

اشتباه هشتم: زیاد یا کم مصرف کردن داروهای آکنه

یکی از مهم ترین تاکید های پزشکان این است که باید حتما مصرف داروهای ضدآکنه طبق دستور باشد و نباید میزان مصرف را به دلخواه خود کم و زیاد کنید، مطمئن باشید استفاده زیاد از داروها زودتر جوش ها و آکنه ها را بهبود نمی دهد اما به طور حتم خشکی و قرمزی پوست شما را بیشتر می کند البته اگر کمتر از میزان توصیه پزشک مصرف کنید یعنی مثلا یک شب استفاده کنید ، یک شب نه باز هم هیچ بهبودی در زمان مقرر نخواهید دید. شما باید حداقل نصف بطری کرم یا لوسیون تجویزی تان را مصرف کنید تا نتیجه خودش را نشان دهد. بسیاری از افراد وقتی بعد از یک یا ۲ هفته اثر کافی نمی بینند، دیگر خیلی سفت و سخت دستور پزشک را اجرا نمی کنند و دیگر ۲ شب مصرف می کنند، ۲ شب فراموش می کنند یا پشت گوش می اندازند. مصرف کمتر از میزان توصیه شده شاید جوش های فعلی شما را بهتر کند ولی مسلما از به وجود آمدن جوش های جدید جلوگیری نمی کند.

علاوه بر این در نظر داشته باشید که داروی تجویزی را روی تمام مناطق تحت تاثیر مصرف کنید ، اگر فقط روی جوش ها بزنید ، ممکن است جاهای دیگر جوش های جدید بزنند.
 

سخن آخر

پوست انسان یکی از مهم ترین اعضای بدن است. همان قدر که قلب و مغز و.. از اهمیت برخوردار است پوست هم مهم هست. پس در حفظ و نگه داری اش کوشا باشید. برای درمان پوست هیچ وقت دیر نیست . هر چه سریع تر پوست را درمان کنید هم از لحاظ هزینه و هم از لحاظ سلامت شما را تضمین می کند. همچنین اگر برای جلوگیری از بروز مشکلات پوستی از پوستتان بیشتر مراقبت کنید. شادابی و جوانی آن نیز بیشتر از دیگران پایدار خواهد ماند.
 


نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.