همه چیز راجع به دل درد نوزاد

وقتی نوزاد به دنیا می‌آید، سیستم هاضمه‌اش خیلی درگیر یادگیری فرایند تغذیه و دفع می‌شود. این سیستم باید خود را با خوردن و نوشیدن هماهنگ کند. نباید فراموش کنید که دستگاه گوارش او همچنان درحال رشد و توسعه است، پس به‌وجودآمدن برخی مشکلات مانند دل درد نوزاد، نفخ نوزاد و اسهال نوزاد طبیعی است.
سه‌شنبه، 13 آبان 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: لیلا معصومی
موارد بیشتر برای شما
همه چیز راجع به دل درد نوزاد

نوزادانی که دل درد دارند چگونه گریه می‌کنند؟

وقتی نوزادان متولد می‌شوند بدن آنها هنوز به زندگی در این جهان و خارج از رحم مادر عادت نکرده است. همین عدم هماهنگی سبب می‌شود آنها در هفته‌های اول تولد با مشکلات زیادی رو به رو شوند.

بهتر است بدانید نوزادان درد و خواسته‌های خود را با گریه نشان می‌دهند. پس اگر شناخت کاملی به نوع گریه و حالتهای آنها داشته باشید راحتر می‌توانید دلیل گریه آنها را تشخیص دهید و برای رفع آن چاره‌اندیشی کنید!

وقتی نوزاد دل درد دارد معمولا به صورت طولانی گریه می‌کند و این گریه‌ها غیر قابل کنترل هستند. این گریه معمولا در ساعات پایانی روز آغاز می‌شوند و نوزاد به سختی آرام می‌گیرد.

این نوع گریه معمولا سه ساعت در روز است و معمولا نوزاد در هفته سه تا چهار دفعه نوزاد به این صورت گریه می‌کند. اگر نوزاد شما با این علایم گریه می‌کند باید مطمن شوید که او دچار دل درد شده است!1
 

علت دل درد نوزاد

 
دل درد نوزاد ناشی از گاز معده
ممکن است حین فرایند هاضمه، هوا هم وارد شکم نوزاد و در آنجا حبس شود. انگار بادکنکی پر از هوا درون روده‌ها به‌وجود می‌آید که فشار و به‌تبع آن درد ایجاد می‌شود.
 
بیرون ریختن آب بزاق
اگر نوزادی کوچک در خانه دارید حتما با مقوله‌ی تُف کردن او و بیرون ریختن آب دهانش آشنا هستید. پزشکان به این حالت، رفلاکس معده یا بازگشت اسید معده به مری می‌گویند.
 
بیماری های رفلاکس معده
حدود یک‌سوم نوزادان به بیماری‌های رفلاکس یا بازگشت اسید به مری دچار هستند. اگر نوزادتان زیاد آب دهان و غذایی را که می‌خورد، برمی‌گرداند و همانطور که در مورد قبل اشاره کردیم این موضوع توأم با درد یا سایر مشکلات جسمانی است، احتمالا با مراجعه به پزشک متوجه خواهید شد که به بازگشت اسید به مری دچار است.
 
یبوست
تا زمانی که کودک احساس ناراحتی نداشته باشد، هیچ عیبی ندارد که ۸ تا ۱۰ بار در روز مدفوع می‌کند یا هر ۷ تا ۱۰ روز فقط یک‌بار این کار را انجام دهد. یبوست در کودکان و نوزادان، زمانی شکل می‌گیرد که باید دفع انجام بگیرد، اما امکانش وجود ندارد.
 
اسهال
وقتی نوزاد مکررا دچار دفع به حالتی آبکی و شل است، یعنی اسهال دارد. اسهال نوزادان خطرناک است، زیرا می‌تواند به کم‌آبی شدید بدن‌شان بینجامد.2

همه چیز راجع به دل درد نوزاد

علایم دل درد نوزاد

نوزادان درد خود را با حالتهایی که به خود می‌گیرند نشان می‌دهند. نوزادانی که از دل درد رنج می‌برند معمولا این حالتها را از خود نشان می‌دهند:

پشت خود را در حین گریه قوس می‌دهند.

زانوها را به داخل شکم خود می‌برند.

در حین گریه دستهای خود را مشت می‌کنند.1
 

بهترین درمان های خانگی برای رهایی از دل درد نوزادان و کودکان

درمان های طبیعی مختلفی وجود دارند که می توانید برای تسکین دل درد کودک به کار ببرید، اما صبر بسیار مهم است. وحشت نکنید؛ نوزاد کسی است که به کمک نیاز دارد. بهترین کاری که باید بکنید این است که کمی صبر کنید، کودک را مشاهده کنید و شدت شرایط را بسنجید. معمولا دل درد با گذر زمان تسکین می یابد. اگر این کار را نکنید، می توانید از ده روش طبیعی برای درمان دل درد کودک استفاده کنید.

هیچ یک از نسخه ها را بدون مشورت با پزشک به نوزاد و کودک خردسال خود ندهید چراکه تنها پزشک اوست که از وضعیت گوارشی نوزاد شما مطلع است.
 
1. چای بابونه
به کودک چای بابونه گرم بدهید. پزشکان می گویند خاصیت ضد التهابی بابونه به تسکین دل درد کمک می کند چون ماهیچه های بالای سیستم گوارشی را شل می کند و انقباض ماهیچه شکم را کاهش می دهد.
 
2. کمپرس گرم
راه دیگر برای تسکین دل درد این است که وقتی نوزاد به خاطر دل درد گریه می کند، کمپرس گرم را روی شکم کودک فشار دهید. این روش می تواند در طول روز و شب 2 تا 3 بار تکرار شود.
 
3. ماست
اگر نوزادتان دل درد ناشی از اسهال دارد، سپس باکتری های خوب در مدفوع از دست می رود متعادل کردن مصرف مواد مغذی در معده و روده ها نیاز است. ماست حاوی باکتری ها است که می توانند جایگزین آن هایی شوند که از دست رفته و تغذیه نوزاد با ماست می تواند فرآیند گوارشی را به حالت عادی برگرداند.
 
4. ماساژ با استفاده از روغن خردل
کودک را به پشت بخوابانید و شکم را با استفاده از روغن خردل به آرامی ماساژ دهید. آن را در جهت عقربه های ساعت بچرخانید . این به تحریک سیستم گوارشی کمک می کند و در معده بچه به دام می افتد. ماساژ دادن پوست نوزاد هر روز بسیار اهمیت دارد.
 
5. آروغ زدن
نوزاد را پس از هر بار شیر خوردن آرام بر پشت بخوابانید در حالی که سرش بر روی شانه قرار دارد روی کمر او بزنید اگر نوزادتان به راحتی آروغ نمی زند، او را روی ساعد خود قرار دهید، و پاهایش بین آرنج شما قرار دارد. چانه اش را در دست نگاه دارید و در حین ضربه بر کمر فشار آرامی اعمال کنید. باید هوای اضافی را که ممکن است هنگام غذا خوردن داخل شود آزاد کند.
 
6. دوچرخه
زمانی که کودک روی پشتش دراز کشیده، پاهای کوچکش را مثل حرکت دوچرخه، عقب و جلو حرکت دهید. چرخش به کاهش گاز معده کمک می کند.
 
7. آنغوزه
مقداری از آن بردارید و آن را در آب گرم حل کنید. خمیر را به آرامی دور ناف نوزاد بمالید. این کار گاز معده را کاهش می دهد و دل درد نوزادتان را تسکین می دهد.
 
8. تکان دادن نوزاد
در حالی که کودک گریه می کند و از دل درد می نالد تکان دادن آن کمک کند تا گاز اضافی عبور کند. از آنجا که گریه کردن باعث می شود هوای بیشتری وارد معده شود مهم ترین چیز این است که کودک را از گریه کردن نگه دارید.

همه چیز راجع به دل درد نوزاد
 
9. بازتاب شناسی پا
برخی از روش ها را می توان برای چندین عصب در پاها اعمال کرد که باعث آرامش در بخش های دیگر بدن می شوند. منطقه شکم متناسب با قوس مرکزی پای چپ است. بنابراین پای چپ کودک را در کف دست راست بگیرید ، فشار ثابت را با انگشت خود اعمال کنید. این کار به کودک کمک می کند تا دل درد را تسکین دهید.3
 

مراجعه به پزشک

الگوی گریه ناگهان تغییر می کند

ضربه های مداوم به زمین

تب

اسهال یا استفراغ

خون در مدفوع یا ادرار

زمانی که نوزادان بزرگ می شوند، نسبت به مشکلات گاز و دل درد کم تر آسیب پذیر می شوند. کاملا طبیعی است. اما همچنین مهم است که بدانیم چه زمانی باید به دنبال کمک باشیم.3

پینوشتها
1.www.darookhaneonline.com
2.www.chetor.com
3.www.namnak.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.