آبله مرغان بیماری آشنا

آبله مرغان از آن دسته بیماری هایی است که همه افراد در طول زندگی خود آن را تجربه کرده اند و یا نام آن را شنیده اند؛ شاید هم اطلاعات کمی درباره این بیماری داشته باشند. اما ما در این مقاله میخواهیم به طور کامل به شرح این بیماری پرداخته و همه آنچه لازم است درباره آبله مرغان بدانید را بیان کنیم.با ما همراه باشید.
چهارشنبه، 14 آبان 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
آبله مرغان بیماری آشنا
آبله مرغان بیماری آشنا:
آبله مرغان یکی از بیماری‌هایی است که نام آشنایی برای شما دارد و حتی ممکن است که این بیماری را تجربه کرده باشید. این بیماری یک بیماری عفونی است که در طی آن تمام بدن شما عارضه‌های پوستی قرمز رنگ و پر از مایع میگردد که با خارش همراه است. این بیماری منشا ویروسی دارد و به همین جهت بسیار قابل انتقال است و به راحتی از فردی به فرد دیگر منتقل می‌شود. البته اگر شما واکسن آبله مرغان را دریافت کرده‌اید و یا تا بحال به این بیماری دچار شده اید، نگران نباشید؛ شما کاملا در برابر این بیماری مصون شده اید و در امان هستید.

ویروس آبله مرغان:
همانطور که اشاره کردیم منشا این بیماری یک ویروس است که نام این ویروس هرپس زوستر می‌باشد. این ویروس می‌تواند از طریق قطرات ریز آب دهان و یا با تماس با ضایعات پوستی فرد بیماری به سرعت منتقل شود. این ویروس بعد از فعالیت خود و ایجاد آبله مرغان در فرد به صورت خاموش در مسیر نخاعی فرد باقی میماند، و البته اگر تحت تاثیر عوامل محیطی دوباره شروع به فعالیت نماید، بیماری دیگری به نام زونا  در فرد ایجاد می‌نماید.

آبله مرغان در چه زمانی و چه افرادی بیشتر رخ میدهد؟
آبله مرغان بیماری بسیار خفیفی است که بیشتر در میان کودکان شایع است، کودکان به علت سیستم ایمنی نوپا خود بیشتر در برابر این ویروس قرار میگیرند، اما  ممکن است در بزرگسالان و به ویژه نوجوانان نیز ایجاد شود و البته در بزرگسالان با شدت بیشتری بروز می‌نماید. تنها افرادی از این بیماری در امان هستند که واکسن این بیماری را دریافت کرده باشند.

این بیماری بیشتر در اواخر زمستان و یا در اوایل بهار بروز می‌کند و بیشتر این بیماری در افرادی که در نواحی معتدل هستند رخ میدهد.

واکسن تنها راه پیشگیری از آبله مرغان:
واکسن آبله مرغان در واقع ویروس ضعیف شده هرپس زوستر است، این ویروس ضعیف شده در آزمایشگاه نمی‌تواند موجب بیماری و ایجاد عارضه در فرد گردد اما می‌تواند سیستم ایمنی بدن را تحریک کرده تا سلول های ویژه مقابله با آن ساخته شود، وقتی یکبار در طول عمر خود این سلول های ایمنی در بدنتان ساخته شود باقی مانده و از ابتلاء به این بیماری جلوگیری می‌شود. به همین خاطر است که اگر به این بیماری یکبار دچار شده اید دیگر آن را تجربه نخواهید کرد. چون سلول‌های ایمنی ویژه مقابله با این بیماری را در بدن شما تولید شده است. همه افراد زیر 13 سال باید 2 بار، یکبار در 12 الی 15 ماهگی و بار دیگر در 4 الی 6 سالگی، باید این واکسن را دریافت نمایند و افراد بالای 13 سال نیز میتوانند دو بار به فاصله 1 الی 2 ماه این واکسن را دریافت کنند.

توجه کنید: واکسن آبله مرغان می‌تواند حدود 99 درصد ابتلا به این بیماری را در کودکان و 77 درصد ابتلا آن را بزرگسالان کاهش دهد. توجه داشته باشید اگر در صورت واکسیناسیون به این بیماری دچار شوید علائم بسیار خفیفی برای شما به همراه خواهد داشت.

در این میان افرادی با شرایط ویژه وجود دارند که نمی‌توانند از واکسن آبله مرغان استفاده نمایند این افراد شامل:

1.زنان باردار

2.افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند و دارای بیماری های ایمنی هستند.

3.افرادی که به آنتی بیوتیک ها آلرژی دارند و یا در تزریق اولین واکسن دچار عوارض شده اند و حساسیت دارند نباید مرحله دوم، واکسن آبله مرغان را دریافت کنند.

آبله مرغان بیماری آشنا


علائم آبله مرغان:
شایع ترین علامت این بیماری که همه به خوبی آن را می‌شناسند، بثورات قرمز رنگی است که ابتدا از پشت بیمار شروع به ظاهر شدن میکنند و بعد از آن تمامی بدن فرد و در موارد شدید می‌تواند بخش مخاطی مجرای ادراری و واژن را نیز درگیر نماید. ویژگی این بثورات این است که به سرعت پیشرفت می‌کنند و وجود آن‌ها را روی پوست می‌توان به سه مرحله تقسیم کرد؛ ابتدا برجستگی های به رنگ قرمز روی پوست خود مشاهده خواهید کرد که در همان روز های ابتدایی از بین میروند و جای خود را به تاول‌های ریز پر از مایع ای میدهند که پس از چند روز این تاول ها ترکیده و مایع آن ها به بیرون نشت می‌کند و بعد از آن مرحله سوم آغاز شده که لایه خشکی و لخته که روی تاول های پاره شده ایجاد می‌شود که این مرحله در آخرین روزهای بیماری رخ میدهد.

علاوه بر بثورات علائم دیگری مانند ایجاد تب در فرد به علت عفونت به وجود آمده و در پی آن بی حالی و سرگیجه نیز می‌تواند در هنگام ابتلا به آبله مرغان ، به وجود آید.

آبله مرغان چه عوارضی می‌تواند به همراه داشته باشد:
همانطور که اشاره کردیم، آبله مرغان یک بیماری خفیف است که معمولا عوارض خطرناکی به همراه ندارد، اما در موارد نادر می‌تواند ایجاد عوارضی نماید که شاید کمی این بیماری را خطرناک میکند، البته این عوارض خطرناک بیشتر اوقات برای افرادی است که دارای سیستم ایمنی ضعیفی هستند؛ این عوارض شامل:

 1.تشدید عفونت: گاهی عفونت ناشی از این بیماری میتواند تشدید شده و قسمت های دیگر بدن را نیز درگیر نماید، عفونت های شدید پوستی، استخوان، مفاصل و خون

2. ذات الریه

3.التهاب مغز

4. سندرم ری: به درگیری مغز و کبد سندرم ری گفته میشود که در صورتی ایجاد می‌شود به کودکان و نوجوانان در دوران ابتلا به این بیماری آسپرین داده شود.

5.عفونت ریه ها: این یکی از وخیم‌ترین عارضه های آبله مرغان عفونت ریه ها است. بیشتر این عارضه در بزرگسالان ایجاد شده که باعث تنگی نفس، سرفه و تند شدن تنفس و در نهایت نارسایی تنفسی می‌شود.

6.التهاب قلب

7. زونا: این بیماری هم میتواند یکی از عوارض ابتلا به ویروس آبله مرغان باشد، همانطور که گفتیم بیدار شدن دوباره این ویروس باعث ایجاد بیماری مانند زونا میگردد. که این بیماری با درد و ضایعات پوستی شدیدتر از آبله مرغان همراه است. برای جلوگیری از این بیماری در افراد بالای 60 سال توصیه میگردد تا از واکسن واریسلا استفاده نمایند. توجه داشته باشید که ویروس آبله مرغان در صورتی باعث ایجاد بیماری زونا میکند که فرد یک بار این بیماری را مبتلا شده باشد؛ نه افرادی که واکسینه شده اند.

آبله مرغان بیماری آشنا


چه کسانی بیشتر در معرض ابتلا به آبله مرغان هستند؟
  • زنان بارداری که تا بحال به این بیماری دچار نشده اند.
  • افرادی که به دخانیات اعتیاد دارند.
  • افرادی که سیستم ایمنی بدن آن توسط بیماری دیگری ضعیف شده است. بیماری هایی مانند ایدز و یا شیمی درمانی
  • نوزادانی که مادران آن ها به این بیماری مبتلا نشده اند و یا واکسینه نشده اند در برابر بیماری آبله مرغان
  • نوجوانان و بزرگسالانی که واکسینه نشده اند.
  • افرادی که داروهای استروئیدی مصرف می‌کنند.
 
آبله مرغان را با بیماری‌های دیگر اشتباه نگیرید:
گاهی بیماری آبله مرغان با بیماری های مشابه مانند جای نیش گال و یا سایر حشرات اشتباه گرفته می‌شود. توجه داشته باشید تنها نشانه ابتلا به آبله مرغان بثورات قرمز رنگ نیست؛ بلکه همانطور که گفتیم نشانه های دیگری مانند تب، بیحالی و بی حوصلگی نیز در فرد ایجاد می‌شود، که این علائم در فردی که پوست او بر اثر نیش حشرات قرمز شده است؛ دیده نمی‌شود.

آبله مرغان چگونه تشخیص داده می‌شود؟
برای تشخیص آبله مرغان ، هیچ آزمایش و عکس برداری لازم نیست، پزشک و یا پرستاران به راحتی با چند سوال از علائم شما و یا دیده بثورات به وجود آمده در پوستتان به راحتی می‌توانند این بیماری را تشخیص دهند.

درمان آبله مرغان به چه صورت است؟
دوره این بیماری، تب و بی‌حوصلگی ناشی از آن را ممکن است 5 تا 10 روز به طول انجامد، اما به جا ماندن بثورات ناشی از آبله مرغان و همچنین خارش‌های آن مدتی بیشتر به همراه بیمار خواهد بود. خوشبختانه برای بهبودی خارش ها و تب  در این دوره می‌توان داروهایی را مصرف کرد مانند:

استامینوفن: این دارو به کاهش تب و همچنین و به کاهش دردهای ناشی از بثورات و ضایعات روی پوست کمک میکند. این دارو قابل مصرف برای همه است حتی کودکانی که بیش از 2 ماه سن دارند.

آنتی هیستامین: انواع آنتی هیستامین ها مانند دیفن هیدرامین میتواند به کاهش التهابات ناشی از آبله مرغان کمک نماید.

کالامین:  استفاده از لوسیون کالامین می‌تواند برای کاهش خارش‌ها و سوزش های ناشی از بثورات کمک نماید. دقت نمایید استفاده از هر نوع کرم بدون مشورت با دکتر می‌تواند عوارض آبله مرغان را در بیمار بیشتر نماید.

درمان با ایمونوگلوبولین: این درمان و دارو برای افرادی تجویز می‌شود که در معرض ابتلا به این بیماری هستند و در صورت  ابتلا میتواند عوارض جدی و شدیدی برای آن ها داشته باشد. افرادی از جمله؛ زنان باردار، نوزادان زیر 4 هفته، افراد سیگاری و افرادی که دچار بیماری ایدز هستند.

توجه!
  • هرگز در مدت ابتلا به بیماری آبله مرغان از ایبوپروفن استفاده نکنید، این دارو ضد التهاب موجب بدتر شدن عوارض این بیماری خواهد شد.
  • هرگز در این دوران نباید افراد زیر 16 سال آسپرین مصرف نمایند، زیرا باعث سندرم ری میگردد.

آبله مرغان بیماری آشنا
 توصیه‌هایی برای دوره آبله مرغان:
با توجه به اینکه برای درمان سریع این بیماری درمان و دارویی وجود ندارد، تنها راه برای درمان زودتر و بهبودی کامل استراحت است. در این میان راه ها و توصیه هایی نیز وجود دارد که میتواند به درمان سریعتر و کم درد بودن این دوره به افراد کمک کند.

1.ماساژ بثورات: در این مدت به هیچ عنوان نباید بثورات به وجود آمده و ضایعات پوستی خود را بخارانید، در صورت خاراندن این ضایعات جای آن روی پوست شما ماندگار خواهد شد. برای بهبودی سریع این ضایعات پوستی و همچنین کم کردن خارش آنها می‌توانید آن ها را به آرامی ماساژ دهید، در هنگام ماساژ حتما باید ناخن هایتان کوتاه باشد، که باعث آسیب به این ضایعات نشود.

2. لباس های نخی و گشاد: در این مدت بهتر است از پوشیدن لباس های گرم که باعث عرق کردن شما می‌شود، خودداری نمایید. بهتر است از لباس های نخی که ضد حساسیت هستند استفاده کنید. همچنین از لباس های چسب که به ضایعات پوستی شما فشار وارد نمایند، استفاده نکنید.

3. آب زیاد بنوشید: در این دوره ابتلا به آبله مرغان، بدن شما با بی آبی مواجه است، علاوه بر نوشیدن آب برای مقابله با بی آب شدن بدن، با نوشیدن آب میتوانید ویروس را از بدن خود خارج نمایید و زودتر بهبود یابید.

4.پارچه خیس: گاهی در اثر فعالیت ها در این دوران  و تعریق زیاد، ضایعات پوستی شما شروع به خارش میکنند برای آرام شدن و خلاص شدن از این خارش ها، بجای خاراندن بهتر است تا از یک پارچه خیس استفاده کنید تا این خارش ها کاهش یابند.

5. خوراکی هایی که نباید بخورید: اگر در این دوران دهان شما نیز درگیر است، بهتر است از خوردن خوراکی های گاز دار و یا خیلی شیرین خودداری نمایید.

خطرات بیماری آبله مرغان:
در صورت مشاهده هر کدام از این علائم در دوران ابتلا به آبله مرغان بهتر است، به پزشک خود اطلاع دهید.

1.ایجاد ضایعات در چشم

2.ضایعات بسیار قرمز و گرم و دردناک که نشان از عفونت باکتریایی ثانویه است.

3.افزایش ضربان قلب، تنگی نفس، استفراغ، لرزش و یا اختلال در هوشیاری

در این مطلب تلاش کردیم تا هر آنچه که لازم بود درباره بیماری آبله مرغان بدانید را بازگو کنیم. امید آنکه توانسته باشیم با  دادن اطلاعات درست و مفید به شما در پیشگیری و بهبود این بیماری کمک کنیم.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.