آشنایی با شیره افرا و خواص آن

شیره افرا می‌تواند گزینه خوبی برای نوشیدنی‌های سالم شما باشد. مردم معمولا مزه کردن خوراکی‌های شیرین را دوست دارند که از میان این خوراکی‌ها می‌توان به شیره افرا اشاره کرد. آن‌ها اغلب شیره افرا را در کنار پنکیک‌ها و شیرینی های خود می‌خورند. خواص شیره افرا برای سلامتی خیلی زیاد است و خوب است بدانید شربت افرا یک محصول غذایی است که از درخت افرای قندی گرفته می‌شود.
دوشنبه، 19 آبان 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
آشنایی با شیره افرا و خواص آن

تاریخچه ی ساخت شیره افرا

درمنطقه‌ای بومی در آمریکا در کانادا و خود ایالات متحده برای اولین بار ساخت شیره افرا دیده شده بود. به این صورت که فقط مقدار زیادی مایع روان و آبکی از درخت افرا برداشت می‌کردند. حتی شیمیدان انگلیسی به نام روبرت بویل نیز در سفری که در سال ۱۶۶۳ به ایالات متحده امریکا داشت به ثبت رساند.

به هر حال تنها منشاء مردمی گرفتن شیره افرا ایالت ماساچوست، واقع در ایالات متحده آمریکا، نمی‌باشد چون همه روزه مردم در حال پیدا کردن راهی هستند تا خود با دستان خود شیره افرا را تولید کنند و این نیز مشکل به نظر نمی‌رسد.


شیره ی درخت افرا

شربت درخت افرا، شیره‌ای است که معمولاً از گونه‌های شکر قرمز و سیاه افرا به دست می‌آید. در شرایط اقلیمی سرد این درختان در فصل زمستان در تنه و ریشه خود نشاسته ذخیره می‌کنند.

این نشاسته به شکری تبدیل می‌شود که در بهار به همراه شیره درخت بالا می‌آید. برای جمع آوری این شیره باید درون تنه‌ی درخت افراد حفره ای ایجاد شود. شیره جمع آوری شده به وسیله گرما و عمل تبخیر، آب اضافه خود را از دست می‌دهد و شربت تغلیظ شده افرا را به جای می‌گذارد.

یکی از سنت‌های کانادایی و همچنین آمریکایی که از بومیان اولیه به یادگار مانده‌است گرفتن شیره درخت افرا در اواخر زمستان کانادا (مارس) می‌باشد. بعد از فصل سرما که درختان کم کم قادر به تولید مجدد غذا می‌شوند، شیره‌ای که در فصل سرما مورد استفاده درخت قرار نگرفته طی فرایندهایی (سنتی و مدرن) جمع آوری می‌شود. مهم‌ترین قسمت این فرایندها، غلیظ کردن شیره می‌باشد به طوری که از هر ۴۰ لیتر شیره اولیه تنها ۱ لیتر شیره نهایی تهیه می‌شود. مزه این شیره بسیار شبیه به عسل است با این تفاوت که بسیار گرانتر می‌باشد.1


آنتی اکسیدان فراوانی دارد

نیاز به یک دلیل قوی برای تغییر شیرین کننده خوددارید؟

بهتر است بدانید که  شیره افرا انتی اکسیدان های محافظتی بسیاری دارد.

در واقع، مجله پزشکی فارماسیولوژی زیست شناسی نشان داد که شربت خالص افرا حاوی ۲۴ آنتی اکسیدان  مختلف است!

بر اساس مطالعات انجام شده، مقایسه مقدار کل آنتی اکسیدانی شیرین کننده های طبیعی با محصولات شکر پالایش شده (مانند شکر سفید)، تفاوت های قابل توجهی بین محصولات مختلف وجود دارد.

شکر تصفیه شده  حاوی حداقل مقدار آنتی اکسیدان است، در حالی که شربت افرا، چه سیاه و چه سفید ، شکر قهوه ای و عسل خام دارای ظرفیت آنتی اکسیدانی بالاتری هستند.

آشنایی با شیره افرا و خواص آن


حاوی مقدار کم شاخص گلیسمی

مطالعات نشان می دهد که شربت افرا شاخص گلیسمی پایینی دارد.

از جمله تحقیقات انجام شده بر روی موش صحرایی نشان داد که این شربت می تواند به جلوگیری از دیابت نوع ۲ کمک کند.

شکر تصفیه شده و به طور کلی کربوهیدراتهای تصفیه شده که دارای فیبر کم هستند، به سرعت توسط کبد متابولیزه می شوند.

این باعث می شودقند خون به سرعت بالا برود، و پس از آن یک “سقوط قند” سریع نتیجه می شود.

حتی بدتر از آن، مصرف بیش از حد قند به سرعت قند خون را افزایش می دهد و سطح انسولین را افزایش می دهد.

با گذشت زمان،  می تواند منجر به کاهش پاسخ انسولین و مشکلات مدیریت قند خون شود و در نتیجه دیابت را سبب می شود.

با این حال، به خاطر داشته باشید که مصرف زیاد شکر از هر منبع، یکی از علل اصلی برخی از گسترده ترین مشکلات بهداشتی – مانند چاقی، دیابت نوع ۲ و بیماری های قلبی است .

حتی در مصرف شیرین کننده های طبیعی نیز باید دقت کنید و کم مصرف کنید.


به مبارزه با بیماری های التهابی و نورودنتیستی کمک میکند

استفاده از شیره افرا که حاوی آنتی اکسیدان های پولی فنل است.

که باعث کاهش التهاب میشود،

می توان آن را بخشی از یک رژیم غذایی سالم دانست که در پیشگیری از بیماری های خاص مانند بیماری های

نورودنژراتیک

آرتریت

بیماری التهابی روده

یا بیماری های قلبی

مفید است.

بسیاری از مطالعات نشان داده اند که محصولات طبیعی حاوی فنول – از جمله میوه ها، انواع توت ها، ادویه جات، آجیل، چای سبز، روغن زیتون و شربت – اثرات نوروپروتئینی دارند. ترکیبات گیاهی مبتنی بر شربت افرا میتوانند از طریق کاهش استرس اکسیداتیو از مغز محافظت کنند.


منبع غنی از ویتامین ها و مواد معدنی

شیره افرا حاوی اجزای مختلفی مانند الیگوساکارید، پلی ساکارید، اسیدهای آمینه، اسید آمینه، ویتامین ها و مواد معدنی است.

همچنین حاوی روی و منگنز در مقادیر بسیار بالا، علاوه بر پتاسیم و کلسیم است.

روی می تواند به مبارزه با بیماری ها و بهبود ایمنی کمک کند زیرا سطح سلول های سفید خون را افزایش می دهد.

در حالی که منگنز نقش مهمی در

متابولیسم چربی و کربوهیدرات

جذب کلسیم

تنظیم قند خون

عملکرد مغز و عصب

دارد.


محافظت در برابر سرطان

در حالی که برخی شواهد نشان می دهد که میزان معینی شکر می تواند باعث سرطان شود و یا به ایجاد ان کمک کند، شربت افرا به نظر می رسد یک شیرین کننده ای با آسیب کمتراست.

مطمئنا به علت حضور آنتی اکسیدان ها در شربت افرا است که می تواند بدن را از آسیب DNA و جهش سلولی محافظت کند.

برخی از مطالعات حتی نشان داده اند که شربت فلفل تیره می تواند اثرات جلوگیری از رشد و تهاجم سلول های سرطانی کولورکتال را نشان دهد.

محققان بر این باورند که شربت افرای تیره رنگ ممکن است از طریق سرکوب فعال شدن AKT مانع از تکثیر سلول ها شود.

این باعث می شود که شربت افرا برای جلوگیری از سرطان دستگاه گوارش مناسب باشد.

به طور کلی گزینه ای بهتر از شکر تصفیه شده یا شیرین کننده های مصنوعی است.2


محافظت از قلب

بیماری قلبی یک قاتل خاموش است و دلیل اصلی مرگ و میر در دنیا محسوب می‌شود. شیره افرای خالص دارای زینک و پتاسیم است که برای حفظ سلامت قلب مفید هستند. پتاسیم به عنوان ماده معدنی ضروری شناخته شده است که از ضربان قلب طبیعی محافظت می‌کند و زینک نیز می‌تواند از عضله قلب و رگ‌های خونی محافظت کند.


تقویت سیستم ایمنی

سیستم ایمنی بدن با بیماری‌ها مبارزه کرده و بدن را در برابر بیماری مصون می‌کند. سیستم ایمنی اندام‌ها و سلول‌های متعددی دارد که باهم کار می‌کنند تا از آسیب مواد خطرناک به بدن جلوگیری کنند. آنتی اکسیدان، عاملی است که می‌تواند عملکرد سیستم ایمنی را تقویت کند. مصرف شیره افرا که سرشار از آنتی اکسیدان به ویژه زینک است می‌تواند سیستم ایمنی را تقویت کرده و از بیماری جلوگیری ‌کند.

آشنایی با شیره افرا و خواص آن


حفظ قند خون طبیعی

شیره افرا برخلاف قند نیشکر، شاخص گلیسمی پایینی دارد (شاخصی که نشان می‌دهد خوراکی چگونه بر سطح قند خون تاثیر می‌گذارد). GI یا شاخص گلیسمی شیره افرا ۵۴ بوده و کمتر از عسل (۸۷) و قند (۵۸) است. خوراکی که GI پایین‌تر از ۵۵ دارد، خوراکی سالم محسوب می‌شود.


جلوگیری از دیابت

شیره افرا نه تنها قند خون سالم بدن را حفظ می‌کند بلکه دارای موادی مانند ابسسیزیک اسید نیز هست که می‌تواند از دیابت به ویژه دیابت نوع ۲ جلوگیری کند. دیابت به دلیل عملکرد نادرست انسولین (هورمونی که قند خون را کنترل می‌کند) به وجود می‌آید. با استناد به مطالعه انجام شده توسط گوری و همکارانش که در ۲۰۰۷ در مجله Clinical به چاپ رسید، ابسسیزیک اسید موجود در شیره افرا می‌تواند حساسیت به انسولین را افزایش داده و سلول‌های پانکراس را به تولید انسولین بیشتر تحریک کند.


درمان آکنه

آکنه صورت بسیار آزاردهنده است. شیره افرا علاوه بر خواص آنتی اکسیدانی، خواص ضد التهابی نیز دارد که می‌تواند از التهابی که در صورت به وجود می‌آید – به ویژه آکنه – جلوگیری ‌کند. مقداری شیره افرا را به مدت ۱۵ دقیقه بر قسمت‌هایی از پوست که دچار آکنه است بگذارید، سپس با آب ولرم بشویید.


حفظ عملکرد طبیعی مغز

تقریبا تمام مواد مغذی حیاتی در شیره افرا وجود دارند. این ماده حاوی مواد مغذی متعددی است – به ویژه منگنز – که می‌توانند در برابر آسیب از سلول‌های مغزی محافظت ‌کنند. با مصرف ۲۸ گرم شیره افرا می‌توانید ۲۲٪ نیاز روزانه به منگنز را تامین کنید.


حفظ قدرت استخوان‌ها

با این‌که کلسیم موجود در شیره افرا بسیار بالا نیست اما باز هم می‌تواند در محافظت از توده استخوانی به بدن کمک کند. اضافه کردن کلسیم بیشتر به بدن می‌تواند از از دست دادن توده استخوان و همچنین بروز پوکی استخوان که در پیری رخ می‌دهد جلوگیری کند.


کاهش استرس و افسردگی

استرس و افسردگی، بیماری‌های ذهنی هستند که افراد زیادی در دنیای امروز به دلیل مشغله زیاد و سبک زندگی به آن‌ها دچار می‌شوند. شیره افرا دارای منگنز و آنتی اکسیدان است که می‌تواند اعصاب را آرام کرده و استرس و افسردگی را کاهش دهد. نوشیدن شیره افرا با آب گرم قبل از خواب، خواب را بهبود داده و شما را در روز بعد سرحال و شاداب می‌کند.3


پی نوشت:
1.www.sepandjam.ir
2.www.yazdnews.com
3.www.bazdeh.org


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.