توصیه هایی برای انتخاب شوینده مناسب صورت برای انواع پوست

صورت ما آن قسمت از بدن است که هر روزه در معرض عوامل آلاینده بسیاری قرار می‌گیرد. یک شوینده مناسب علاوه بر اینکه پوست صورتتان را کاملا پاک و تمیز می‌کند و سلول‌های مرده پوست را از بین می‌برد، به افزایش مقاومت پوست شما در برابر عوامل محیطی و تولید سلول‌های جدید نیز کمک بسیاری می‌کند.
سه‌شنبه، 20 آبان 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: کیمیا صادقی گرمارودی
موارد بیشتر برای شما
توصیه هایی برای انتخاب شوینده مناسب صورت برای انواع پوست
صورت دارای لطیف ترین پوست نسبت به سایر نقاط بدن است. گرایش شما برای زیبایی و جوان نگه داشتن پوست صورتتان، انتخاب بهترین شوینده پوست صورت را حائز اهمیت کرده است.
 

بهترین شوینده پوست صورت چیست؟

داروخانه ها و فروشگاه های لوازم آرایشی و بهداشتی پر شده است از صابون ها و شوینده های پوست صورت با افزودنی های گیاهی، ویتامین ها و مواد مغذی که قدرت چشمگیری در جلوگیری از چین و چروک های پوست صورت به خصوص اطراف چشم و دور لب دارد.


و البته واضح است که نمی‌توان با خریدن یک محصول تمام نیازها و انتظارات را برآورده ساخت. اما به راستی با وجود تمام این گزینه‌های متنوع، برای انتخاب بهترین محصول چه باید کرد؟ اساسا یک محصول مناسب با پوست شما باید چه ویژگی‌های داشته باشد؟ صورت ما آن قسمت از بدن است که هر روزه در معرض عوامل آلاینده بسیاری قرار می‌گیرد.

از لوازم آرایش خانم‌ها گرفته تا انواع کرم‌های ضد‌آفتاب. نور آفتاب، باد، سرما، آلودگی هوا و آلودگی دستان ما که با صورتمان در تماس هستند نیز باید به این فهرست اضافه شود. یک شوینده مناسب علاوه بر اینکه پوست صورتتان را کاملا پاک و تمیز می‌کند و سلول‌های مرده پوست را از بین می‌برد، به افزایش مقاومت پوست شما در برابر عوامل محیطی و تولید سلول‌های جدید نیز کمک بسیاری می‌کند.

دوست عزیز، لطفا توجه داشته باشید که بین تبلیغات و واقعیت های پزشکی فاصله زیادی وجود دارد. ویتامین ها، مواد مغذی و افزودنی های گیاهی موجود در صابون و شوینده ها قابل جذب شدن از طریق پوست نیستند. پس اگر به شما گفته می شود که فلان صابونی موادی دارد که زود و خوب جذب پوست می شود، لطفا از یک گوش بشنوید و از گوش دیگر خارج کنید.

دغدغه شما را درک می کنیم، شما نگران سلامتی و زیبایی پوست صورتتان هستید، برای همین است که با هر تبلیغ جدیدی که می بینید و می شنوید، تحریک می شوید آن صابون یا شوینده را خریداری و امتحان کنید شاید این بهترین شوینده پوست صورت باشد، ولی اینگونه نیست. این تبلیعات شما را وارد یک مسیر اشتباه کرده اند. شما ناخواسته دارید پوستتان را تخریب می کنید.

توصیه هایی برای انتخاب شوینده مناسب صورت برای انواع پوست

بهترین شوینده پوست صورت برای شما: یک معمای علمی

صابون مناسب برای شستن پوست صورت شما، بیش از اینکه به مواد و افزودنی ها بستگی داشته باشد، به نوع پوست شما و سازگاری صابون و پوست ارتباط دارد.

اگر شما بعد از اینکه صورت خود را می شوید، دوباره بعد از چند ساعت احساس می کنید پوستتان چرب و براق است، نوع پوست شما چرب است و طبیعی است اگر شما بلافاصله بعد از استحمام مشاهده کنید که پوستتان به خارش افتاده و پوسته پوسته شده پس نوع پوستتان خشک است.
 

صابون مناسب برای پوست چرب

پوست اگر دارای چربی سطحی کافی باشد، از خطر خشکی و خارش دور خواهد بود. در اینصورت شما می توانید حداقل روزی دوبار از صابون های مخصوص پوست چرب برای شستشوی صورت استفاده کنید.

توصیه هایی برای انتخاب شوینده مناسب صورت برای انواع پوست

اگر شما پوست چرب دارید و مکررا جوش های پراکنده روی صورتتان ایحاد می شود، به شما توصیه می کنیم به پزشک مراجعه کنید. بر حسب صلاحدید پزشک و معاینه پوست شما، شاید صابون های مناسب برای پوست چرب با خواص ضد آکنه و آنتی باکتریال برای شما تجویز شود.

اگر از جانب پزشکتان به شما صابون مناسب برای پوست چرب انتخاب شد، دقیقا طبق دستور پزشک استفاده کنید. گاهی استفاده بیش از حد از صابون ها، باعث می شود لایه محافظ پوست از بین برود و خشکی و خارش در پویت شما ایجاد گردد.دوست عزیز به شما یک توصیه داریم که انتظار داریم آن را جدی بگیرید، برای اینکه صابون سازگار با پوست شما اثرات مفیدش را روی پوستتان نشان دهد گاهی نیاز به صبر و حوصله خرج دادن است، پس مرتبا برای پیدا کردن یک صابون جدید، پرشک خود را عوض نکنید.

هر صابونی که توسط پزشکتان برای شما تجویز شده است اگر درست مصرف شود، می تواند بهترین شوینده پوست صورت برای شما باشد.
 

صابون مناسب برای پوست خشک

اگر جنس پوستتان خشک است، شما در معرض بروز خشکی و خارش پوست صورت به خصوص اطراف لب و روی گونه ها هستید.

توصیه هایی برای انتخاب شوینده مناسب صورت برای انواع پوست

صابون های دارای گلیسیرین برای پوست های خشک مناسب است بدین دلیل که رساندن چربی به سطح پوست، با افزایش رطوبت پوست وجلوگیری از خشکی و خارش جلوگیری می کند.

از شما دوست محترم تقاضامندیم اگر پوست خشک دارید، بیش از پیش در انتخاب شوینده مناسب پوست صورت دقت فرمایید. اگر به دنبال خودسرانه تجربه کردن هر آنچه در تبلیغات می بینید و می شنوید، بروید، زودتر از افرادی که پوست چرب دارند، پوستتان تخریب و دچار پیری می شود.

با پوست چرب، بهتر است که بیش از یکبار در روز صورتتان را نشویید، شستشوی مکرر، شدت خشکی پوستتان را بیشتر می کند.
 

انتخاب شوینده مناسب برای پوست حساس

همان شوینده هایی که در قسمت قبل برای پوست های خشک گفته شد ، برای پوست های حساس نیز قابل استفاده و مناسب است – محصولاتی ملایم و عاری از مواد تحریک کننده خشن – برای پوست های حساس نیز خوب کار می کنند. به عنوان یک راهنمای کلی ، به دنبال محصولاتی باشید که دارای برچسب “hypoallergenic” ، “ملایم gentle” یا “تسکین دهنده soothing یا calming” باشند.
 

شوینده مناسب برای پوست ترکیبی

انتخاب شوینده مناسب برای پوست ترکیبی (چرب در بعضی نقاط و خشک در نقاط دیگر) می تواند مشکل باشد زیرا در این حالت به شوینده ای نیاز خواهید داشت که آلودگی و چربی را به طور موثری از بین ببرد و در عین حال دیگر مناطق خشک پوست را تحریک و یا ملتهب نکند. در صورتی که پوست شما ترکیبی باشد ، شما می توانید در قسمت های خشک و یا چرب ، از محصولات متفاوتی برای پاکسازی و شستشوی پوست استفاده کنید. در پوست های ترکیبی معمولا ناحیه T صورت ( گونه ، روی بینی و پیشانی ) به نسبت دیگر نقاط پوست معمولا چرب تر می باشد. بنابراین شما می توانید در این قسمت با دقت از یک شوینده مخصوص پوست های چرب استفاده کنید. برخی افراد متوجه می شوند که در جوانی پوست چرب تری دارند (در نوجوانی و یا دهه بیست زندگی) ، اما با رسیدن به سی و چهل سالگی ، نوع پوست آنها به مرور به ترکیبی تبدیل می شود. هنگامی که بعد از مدت ها استفاده از شوینده مناسب برای پوست چرب ، پوستتان ملتهب و یا حساس می شود ، زمانیست که روش شستشوی پوست برای پوست های ترکیبی را در پیش بگیرید.
 

استفاده از صابون های معطر و قلیایی: آری یا خیر؟

صابون های قلیایی و معطر منجر به برداشته شدن لایه چربی سطح خارجی پوست می شوند فلذا اگر پوست صورت شما چرب است چندان مانعی ندارد که روزانه دو تا سه بار از این صابون ها استفاده کنید.

توصیه هایی برای انتخاب شوینده مناسب صورت برای انواع پوست

اگر پوست خشکی دارید، استفاده بیش از دوبار در روز از این صابون ها به شما توصیه نمی شود چون خشکی پوست را تشدید می کند و احیانا اگر استفاده کردید، به شما توصیه می شود که بلافاصله مرطوب کننده روی پوست خود بمالید تا رطوبت سطح پوست حفظ شود و لطافت پوستتان ار بین نرود.

اگر شما به تشخیص پزشک، پوست آسیب پذیر دارید یا اخیرا مبتلا به بیماری پوستی بوده اید و یا تحت لیزر پوست صورت قرار گرفته اید، به شما توصیه می کنیم از صابون های معطر و قلیایی استفاده نکنید و ژل های شستشو یا صابون های ملایم و کرم دار که مواد شیمیایی و حساسیت زای کمتری دارند را استفاده کنید.

بهترین شوینده پوست صورت، صابونی است که متناسب و سازگار با نوع پوست شما باشد. ویتامین ها و مواد گیاهی قابل جذب از طریق پوست که در تبلیغات اعلام می گردد، اصلا معیار صحیحی برای انتخاب بهترین شوینده پوست صورت نیست.
 

ترکیبات مفید در شوینده‌ها

کلید انتخاب شوینده صحیح این است که شما با عملکرد هر یک از مواد تشکیل دهنده شوینده‌ها آشنا شوید. هر ماده شوینده‌ای حاوی مواد پاک کننده، مواد عطری، مرطوب کننده و مواد نگهدارنده است. پاک کننده‌ها وظیفه پاک کردن آلودگی‌ها و چربی را از روی پوست دارند. مرطوب کننده به لطافت و نرمی ‌پوست کمک می‌کند و از خشک شدن پوست جلوگیری می‌کند. مواد عطری به صابون و پوست شمابوی خوبی می‌بخشند و مواد نگهدارنده از رشد باکتری‌ها جلوگیری می‌کنند. هدف اصلی از استفاده از مواد شوینده پاک کردن پوست از آلاینده‌ها و چربی است.

برخی ترکیبات پاک‌کننده مانند پلی‌اتیلین یا اسیل پلی گلایکوزید از جمله ترکیبات ملایمی‌هستند که به حفظ رطوبت پوست نیز کمک می‌کنند. ترکیبات دیگر مانند سولفور ترایوکسید، سولفوریک اسید و اتیلین اکسید برای پوست‌ها حساس مناسب هستند. این گونه مواد شوینده معمولا حاوی لانولین یا پارافین اضافی نیز هستند که در نتیجه آن چربی و رطوبت پوست افزایش می‌یابد.
 

ترکیبات مضر در شوینده‌ها

شوینده‌های قوی و نامناسب از علل اصلی خشکی و حساسیت‌های پوستی هستند. اما آشنایی با ترکیبات مضر در اینگونه شوینده‌ها می‌تواند از انتخاب غلط شما جلوگیری کند. شوینده‌هایی که حاوی یون‌های کربوکسیلات، سولفونات و سولفات هستند می‌توانند به پوست شما آسیب جدی وارد کنند.

همچنین اگر پوست شما حساس یا خشک است از مواد شوینده حاوی سدیم لوریل سولفات به شدت پرهیز کنید. این ترکیب باعث افزایش خشکی و پوسته شدن پوست می‌شود. برخی شوینده‌ها که توسط پزشک برای درمان آکنه تجویز می‌شود حاوی بنزوئیل پروکساید، سولفور یا برخی ضد باکتری‌ها مانند تریکلوکاربان و تریکلوسان است.

این ترکیبات می‌توانند پوست را خشک و حساس کنند. به همین دلیل تنها افرادی که پوستی چرب و آکنه دار دارند مجاز به استفاده از این محصولات هستند. همچنین موادی عطری برای افرادی که پوستی حساس و مستعد آلرژی دارند بسیار مضر است. به همین دلیل هم بهتر است این افراد محصولات غیر عطری را خریداری کنند.


منبع: سایت دکتردکتر
سایت عصرایران
سایت نسل زیبا


نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.