آشنایی با خواص برگ گردو

خواص برگ گردو در طب سنتی ایران بسیار زیاد بوده و از دفع حشرات گرفته تا پوست و مو کاربرد دارد. در علم پزشکی امروز نیز برخی از خواص آن با کمک مطالعات و بررسی‌های محققان به اثبات رسیده است. در ادامه با خواص برگ درخت گردو و نحوه‌ی استفاده از آن آشنا خواهیم شد.
سه‌شنبه، 20 آبان 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
آشنایی با خواص برگ گردو
باغدارانی که گردو را به منظور بهره برداری های صنعتی در سطح گسترده ای کشت می کنند جهت افزایش درآمد و سوددهی بیشتر از تمامی فواید نهال گردو مطلع هستند و همه قسمتهای درخت را  مورد استفاده قرار می‌دهند . همچنین عطاران و پزشکان طب سنتی نیز با اطلاعات درباره خاصیت سایر اجزای گردو به طور مثال خواص برگ گردو از آن در درمان بسیاری از بیماری ها استفاده می کنند .

برگ گردو را می توان هم به صورت داخلی و هم به صورت خارجی استفاده کرد .

برای مصرف داخلی به صورت دم کرده و برای مصرف خارجی به شکل پماد و ضماد برای تسکین عفونت های چرکی ، التیام زخم ها ، تسکین اگزما و غیره استفاده می کنند .

برگ گردو حاوی ژوگلون و هیدروگلوژن است علت سیاه شدن دست هنگام تماس با پوست تازه آن علت وجود همین ژوگلون در این گیاه می باشد .


خاصیت ضد اسهال

به این منظور کافی است دو گرم از برگ گردو خرد شده را درون یک لیوان آب سرد ریخته و تا حد جوشاندن برسانید و پس از گذشت ۱۰ الی ۱۵ دقیقه صبر کنید و سپس محلول را از صافی رد کرده و میل نمایید .

از این محصول می توانید تا روزی ۳ بار هم برای درمان اسهال و یا حتی استعمال خارجی برای درمان های پوستی استفاده نمایید .


خواص ضد قارچ

۵ گرم برگ گردو را در ۲۰۰ میلی لیتر آب ریخته و به مدت ۵ دقیقه بجوشانید . پس از سرد شدن آن را از صافی رد کرده و برای درمان به شکل موضعی از آن استفاده کنید .


ضد کم خونی

تحقیقات نشان داده است که ژوگلون موجود در برگ گردو از رشد یلول های داسی شکل انسان جلوگیری می کند . کم خونی داسی شکل یک نوع اختلال ژنتیکی می باشد که در آن هموگلوبین شکل طبیعی خود را ندارد و نمی تواند از دیواره سلول ها عبور نماید . که این مساله کم خونی و مشکلاتی نظیر سرگیجه و خستگی در فرد را به دنبال دارد .1


ضد قند

مبارزه و پیشگیری از دیابت یکی از اصلی‌ترین خواص برگ درخت گردو است. برگ‌های درخت گردو از جمله دارو‌هایی است که در طب سنتی به بیماران مبتلا به دیابت توصیه می‌شود. آزمایشات نشان داده که اثرات عصاره هیدروالکلی برگ‌های گردو در کاهش سطح گلوکز خون مؤثر است.
این کار از طریق تحریک سیستم تولید کننده انسولین و یا افزایش واکنش سلول‌ها به انسولین انجام می‌شود. همچنین برگ گردو باعث افزایش ترشح انسولین می‌شود و مهارکننده قوی تجمع سوربیتول در بافت‌های بدن است. برای کاهش قند می‌توانید تا سه نوبت از جوشانده‌ یا دم کرده‌ی برگ گردو استفاده کنید. (۵ گرم برگ گردو به همراه یک لیوان آب).


ضد فشار خون

یکی از مهمترین خواص برگ درخت گردو کاهش دادن فشار است. عصاره برگ گردو به دلیل داشتن ترکیبات مختلف فلاونوئید‌ در کاهش سطح فشار خون موثر است.


ضد سرطان

برگ‌های گردو منبع اصلی فلاونوئید‌ها هستند. فلاونوئید‌ها خاصیت آنتی‌اکسیدانی دارند که در تنظیم عملکرد سیستم ایمنی و افزایش فعالیت ضد سرطانی بدن نقش دارند. عصاره هگزانی برگ‌های گردو مهارکننده قوی در مقابل سلول‌های سرطانی پروستات است که می‌تواند به عنوان یک مکمل بالقوه در برابر این بیماری مورد استفاده قرار بگیرد.

آشنایی با خواص برگ گردو


ضد آکنه

باکتری پروپیونی باکتریوم آکنه مهمترین عامل باکتریایی در ایجاد جوش جوانی است. برگ درخت گردو دارای اثر ضد میکروبی بر روی پروپیونی باکتریوم آکنه بوده و می‌تواند به‌عنوان یک داروی جایگزین برای درمان این بیماری مطرح گردد. برگ گردو همچنین اثر آنتی اکسیدانی داشته که در سلامت پوست تأثیر بسزایی دارد.
پس نباید از خواص برگ درخت گردو برای درمان جوش و آکنه غافل شد. شما می‌توانید از جوشانده ۵ گرم برگ خرد شده به همراه ۱ لیوان آب (به مدت ۵ دقیقه) برای بهبود مشکلات پوستی به صورت موضعی استفاده کنید.


ضد درد و التهاب

عصاره برگ گردو اثر ضد دردی دارد و تجویز این عصاره در مرحله حاد می‌تواند منجر به کاهش درد شود. براساس مطالعات، ممکن است گردو به دلیل داشتن ترکیبات فلاونوئیدی از جمله کوئرستین، با اثرات ضد درد و ضد التهاب همراه باشد.


ضد حشرات

دفع حشرات یکی از خواص برگ درخت گردوست که در طب سنتی نیز به آن اشاره شده است. آنالیز شیمیایی ترکیب عصاره الکلی برگ‌های گردو نشان داده است که جز اصلی آن به نام ژوگلون، با فعالیت حشره کشی مرتبط است. برای خلاصی از حشرات در هنگام خواب با گذاشتن چند عدد برگ گردو در زیر رختخواب خود شاهد از بین رفتن کک‌، بید و ساس خواهید بود.


حفاظت از کبد و کلیه

عصاره هیدروالکلی برگ‌های گردو می‌تواند کبد را در برابر آسیب‌های اکسیداتیو حفظ کند. همچنین موجب مهار آسیب کبدی ناشی از دیابت می‌شود. برای درمان آسیب‌های کبدی می‌توانید از جوشانده برگ گردو به میزان ۵ گرم در ۲۰۰ سی‌سی آب قبل از غذا استفاده کنید. همچنین در درمان نارسایی کلیه نیز مؤثر است.2


موارد منع مصرف

با اینکه محلول خیسانده برگ گردو، سبب تسریع ترمیم و التیام زخم‌های پوستی می‌شود، اما اگر سطح زخم از وسعت بالایی برخوردار باشد نفتالن موجود در برگ گردو، توسط زخم جذب و کبد را تخریب می‌کند.

با وجود کارایی خواص برگهای درخت گردو برای بدن، ممکن است برخی افراد نسبت به آن حساس باشند و دچار حالت تهوع و یا درد شکم شوند.


شیوه استفاده

دو گرم از برگ خرده شده گردو را درون یک لیوان آب سرد بریزید و تا حد جوشاندن برسانید و بعد ده تا پانزده دقیقه صبر کنید و سپس محلول را صاف کنید و میل نمایید. از این محلول تا روزی سه بار هم برای درمان اسهال و یا به صورت موضعی برای درمان‌های پوستی می‌توان استفاده کرد.

سه تا هفت گرم از برگ گردو را بجوشانید و در دو نوبت از روز به شکل خوراکی برای کاهش قند خون از آن مصرف نمایید.

تهیه دم کرده: بر روی حدود ۲ گرم برگ خرد شده، یک لیوان آب سرد ریخته و تا حد جوش می رسانیم؛ سپس ۵ تا ۱۰ دقیقه بدون جوشیدن صبر می کنیم و محلول را صاف می کنیم و صاف شده را میل می کنیم. این مقدار مصرف می تواند تا سه بار در روز تکرار گردد.3


پی نوشت:
1.www.ariyanahal.ir
2.www.atariyas.ir
3.www.tabaye.ir


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.