کمردرد و علت و درمان آن

با انجام برخی از اقدامات می توان از اغلب کمردردها پیشگیری نموده یا شدت آنها را کاهش داد. در صورتی که این اقدامات پیشگیرانه موثر واقع نشود، درمان های ساده و فعالیت های بدنی مناسب اغلب طی چند هفته کمردرد...
پنجشنبه، 4 دی 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
کمردرد و علت و درمان آن

علائم کمردرد


درد عضلانی
بسیاری از کمردردها به تدریج با درمان های خانگی و مراقبت های فردی بهبود می یابد. اگرچه ممکن است برطرف شدن کامل درد چند هفته به طول بیانجامد، اما طی 72 ساعت پس از انجام مراقبت های فردی نشانه های بهبودی ظاهر خواهد شد. در غیر این صورت، به پزشک مراجعه نمایید.

در موارد نادر، کمردرد ممکن است نشانه مشکلات پزشکی حاد باشد. در صورتی که کمردرد به یکی از مشکلات زیر منجر شود به پزشک مراجعه نمایید:

بروز مشکلات جدید در روده یا مثانه

اگر موجب بروز درد یا ضربان در شکم یا تب شود

پس از افتادن، ضربه خوردن به کمر یا آسیب دیدگی های دیگر

در صورتی که کمردرد دارای یکی از مشخصات زیر باشد باید به پزشک مراجعه نمایید:

مداوم یا شدید باشد، بویژه در شب یا وقتی که دراز می کشید

درد به یک یا هر دو پا منتقل می شود، به ویژه اگر تا زیر زانو ادامه یابد

موجب ضعف، بی حسی یا سوزن سوزن شدن یک یا هر دو پا شود

همراه با کاهش وزن بدون علت باشد

با التهاب یا قرمز شدن کمر همراه باشد

همچنین، اگر اولین کمردرد پس از 50 سالگی اتفاق بیفتد یا اگر دارای سابقه سرطان، پوکی استخوان، مصرف استروئید هستید، به پزشک مراجعه نمایید.

درد تیز یا ناگهانی
دردی که به پاها منتقل می شود

انعطاف  پذیری یا حرکت محدود کمر

در صورتی که فرد نتواند صاف بایستد


علت کمردرد

شرایط مرتبط با کمردرد عبارتست از:
کشیدگی عضلات یا رباط: بیش از چند بار بلند کردن اجسام سنگین یا حرکات ناگهانی ناشیانه موجب کشیدگی عضلات کمر یا رباط های ستون فقرات می شود. اگر دارای شرایط بدنی ضعیف هستید، کشیدگی دائمی کمر موجب اسپاسم های شدید عضلانی می شود.

تورم یا پارگی دیسک ها: دیسک ها به عنوان ضربه گیر مابین هرکدام از استخوان های (مهره های) ستون فقرات عمل می کند. برخی از مواقع، به علت تورم یا پارگی ماده نرم داخل دیسک، به عصب فشار وارد می شود. با این حال، وجود تورم یا پارگی دیسک در عکس رادیوگرافی نشان دهنده کمردرد نیست. بیماری دیسک اغلب به صورت اتفاقی تشخیص داده می شود؛ در بسیاری از افرادی که مبتلا به کمردرد نیستند پس از عکسبرداری به دلائل دیگر، التهاب یا پارگی دیسک دیده می شود.

التهاب مفاصل: پوکی استخوان قسمت پایینی کمر را تحت تاثیر قرار می دهد. در برخی از موارد، التهاب مفاصل ستون فقرات به تنگ شدن فضای اطراف نخاع و شرایطی به نام تنگی نخاع منجر  می شود.

اختلالات استخوان: خمیدگی غیرطبیعی نخاع ممکن است موجب بروز کمردرد شود. اسکولیوز، خمیدگی نخاع به کناره ها، ممکن است به کمردرد منجر شود، اما فقط در صورتی که خیلی شدید باشد این اتفاق می افتد.

پوکی استخوان: استخوان های متخلخل یا شکننده موجب شکستگی متراکم مهره های نخاعی می شود.1


کمردرد و علت و درمان آن

عوامل خطر ساز برزو کمردرد

همه افراد در معرض ابتلا به کمردرد می باشند.اما برخی عواملی هستند که خطر ابتلا به کمردرد را در فرد افزایش می دهند.این عوامل عبارتنداز:

سبک زندگی نادرست
افزایش وزن و چاقی
افرایش سن و کهنسالی
استعمال دخانیات
بی تحرکی
ورزش و کار فیزیکی سنگین
وراثت و عوامل ژنتیکی
فشار روحی و روانی
بارداری
وضعیت نامناسب بدن هنگام نشستن و خوابیدن وایستادن


راههای درمان کمردرد

درمان کمردرد در مرحله اول به کمک درمان های خانگی و غیرتهاجمی صورت می گیرد. این درمان ها شامل:

استراحت راهی برای درمان کمردرد
دردهای حاصل از آسیب دیدگی و فشار های وارده به کمر را میتوان به کمک استراحت و خوابیدن در بستر به مدت سه روز تا حدودی تسکین داد.تحقیقات این موضوع را ثابت کرده اند که کم خوابیدن ارتباط نزدیکی با کمردرد دارد به این دلیل که بدن ما طوری تنظیم شده است که در هنگام خوابیدن شروع به ترمیم خود می زد.البته عکس این موضوع یعنی استراحت مطلق نیز اصلا توصیه نمی شود زیرا استراحت طولانی مدت نیز به شدت آسیب زننده می باشد و گردش مواد مغذی برای مهره ها و دیسک صورت نمی گیرد.

انجام تمرینات و حرکات کششی برای تسکین کمردرد
ماهیچه های کمر نقش مهمی در حمایت و حفظ ستون فقرات ایفا می کنند.درصورتی که عضلات و ماهیچه های کمر استقامت و مقاوت خود را از دست دهند قادر نخواهند بود فشار وارد به ستون فقرات را تحمل کنند در نتیجه فشار بیشتری به مهره ها وارد می شود.یکی از روشهای تقویت عضلات وماهیچه ها انجام تمرینات دقیق و مناسب می باشد.ورزش های نظیر یوگا، پیاده روی ،شنا و تمرینات کششی از جمله ورزش هایی هستند که سبب افزایش آزاد شدن اندورفین وهورمون اندورفین، هورمونی است که سبب شل شدن ماهیچه ها و کاهش درد می شود.

استفاده از روش های یخ درمانی و گرما درمانی
معمولا از روش یخ درمانی جهت کاهش التهاب و از روش گرما درمانی جهت تسکین درد استفاده می شود.برای انجام این روشها میتوانید از پک های یخ و کیسه های آب گرم استفاده نمایید البته مواظب باشید که پوست خود را در اثر قرار دادن یخ و گرما نسوزانید.

استفاده از مکمل ها و اصلاح رژیم غذایی
اگر میخواهید عضلات و مفاصل های قوی داشته باشید از یک رژیم غذایی سرشار از میوه ها و سبزیجات استفاده نمایید.زیرا این مواد غنی از امگا3 و ویتامین دی می باشند که این دو ویتامین در تسکین درد بسیار تاثیرگذار هستند.همچنین مکمل هایی همچون گلوکزامین وکندروایتین از جمله مواردی هستند که در کاهش کمردرد شما بسیار تاثیر گذار است.

درمان کمردرد با مسکن و قرص های ضد التهاب و ضد درد
به کمک مسکن هایی نظیر استامینوفن و آسپرین و ناپروکسن و دیگر داروهای ضدالتهابی میتوان دردهای حاصل از کمر را برای مدت کوتاهی کاهش داد. اما استفاده بیش از حد از این داروها به هیچ عنوان توصیه نمی شود زیرا عوارض زیادی را به همراه دارد.و عموما از این قرص ها برای مدت زمان کوتاهی پیشنهاد می شود.
بسته به نظر وتشخیص علت کمردرد و درصورتی که درمان های خانگی و محافظه کارانه تاثیرگذار نباشد.دراین صورت ممکن است هر یک از روش های زیر برای شما تجویز شود. از دیگر روش های درمانی کمردرد، شامل:

فیزیوتراپی
آب درمانی
طب سوزنی
درمان های دستی
تزریق اپیدورال در ناحیه آسیب دیده
لیزر درمانی
جراحی کمر2


کمردرد و علت و درمان آن

پیشگیری از کمردرد

کمردرد بسیار رایج است و در اثر بسیاری از فعالیتهای ساده روزمره ایجاد می شود. با این مراحل مهم به جلوگیری از کمردرد کمک کرده و از ستون فقرات خود محافظت می کنید.

ورزش
یکی از مهمترین کارهایی که می توانید برای پیشگیری از درد کمر انجام دهید ، بلند شدن و حرکت است. چرا ورزش از کمردرد جلوگیری می کند؟ اگر عضلات خوب نباشند ، اگر از نظر وضعیت مطلوبی نباشید ، احتمالاً کمر شما آسیب دیده و احساس درد خواهید کرد. حتی اگر حرکات ساده ای انجام دهید ، مانند بلند کردن فرزندتان از گهواره. 

ورزش به مایع نگه داشتن مفاصل کمک می کند. یکی دیگر از دلایل ورزش جلوگیری از کمردرد این است که ورزش به شما کمک می کند وزن خود را کم کنید اضافه وزن، به خصوص در اطراف شکم ، می تواند فشار اضافی را روی کمر شما وارد کند.

درست بخور
اگر شما عادات غذایی خوبی را حفظ کنید ، نه تنها وزن سالم را حفظ خواهید کرد ، بلکه فشارهای غیرضروری را روی بدن خود وارد نمی کنید. یک رژیم ثابت و غذای بسیار پرادویه می تواند سیستم عصبی شما را تحت فشار قرار دهد و این باعث می شود مشکلات برگشتی ایجاد شود. برعکس ، یک رژیم غذایی سالم از میوه ها و سبزیجات تازه ، گوشتهای بدون چربی ، لبنیات و غلات کامل باعث می شود که دستگاه گوارش شما درست کار کند.

اگر روده های شما به درستی کار می کنند ، عملکرد ستون فقرات شما را حفظ می کند زیرا درون و بیرون شما به یکدیگر ارتباط دارد.

خوابیدن به پهلو
شما نمی خواهید به پشت بخوابید. بهترین موقعیت برای خواب به پهلو است. اگر باید بر روی شکم خود بخوابید ، بالشی را در زیر شکم خود قرار دهید تا به کمر خود کمک کند. داشتن یک تشک و بالش مناسب نیز برای سر شما بسیار مهم است. خواب کافی ، استراحت کافی همیشه بخش مهمی از حفظ سلامتی است.

حفظ وضعیت مناسب: افرادی که روزانه هفت یا هشت ساعت پشت رایانه خود می نشینند ، کمر را درگیر می کنند. مطمئن باشید که در یک ایستگاه کاری صحیح ارگونومیک ، هم در محل کار و هم در خانه کار می کنید و دوره های طولانی جلوی کامپیوتر را با تمرینات کششی شکسته اید. اگر حالت ایستادگی خوبی داشته باشید ، منحنی های طبیعی کمر را حفظ کرده و به تقویت آن کمک خواهید کرد.

استرس را کاهش دهید
شما احتمالاً نمی دانید که استرس می تواند بر سلامت کمر شما تأثیر بگذارد. استرس باعث می شود عضلات خود را تنش دهید و تنش مداوم از این نوع می تواند باعث کمردرد شود.  هرگونه فعالیتی که به شما در کاهش استرس کمک می کند به جلوگیری از کمردرد کمک می کند. فعالیتهای کاهش استرس می تواند شامل یوگا ، مدیتیشن ، بیو فیدبک ، تنفس عمیق ، تای چی و... باشد.

سیگار کشیدن را ترک کنید
به خوبی شناخته شده است که استعمال سیگار خطر ابتلا به بیماری های قلبی و سرطان از جمله سرطان های ریه و روده بزرگ را افزایش می دهد ، اما بیشتر مردم متوجه نیستند که سیگار کشیدن نیز می تواند یک دلیل کمردرد باشد. تحقیقات همچنین نشان می دهد که سیگار کشیدن می تواند درد کمر موجود را بدتر کند. کاملاً مشخص نیست که چگونه استعمال سیگار بر سلامت کمر تأثیر می گذارد ، اما یک احتمال این است که عروق خونی را تنگ می کند. رگهای خونی باریک منجر به رسیدن اکسیژن و مواد مغذی کمتری به ستون فقرات می شوند.3


پی نوشت:
1.www.alef.ir
2.www.drsheikhi.com
3.www.beytoote.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط