علل و درمان افتادگی رحم

یکی از مشکلات شایعی که خانم‌ها با آن روبه‌رو هستند، افتادگی رحم است. خیلی‌ها علل ایجاد‌کننده این مشکل را نمی‌شناسند و نمی‌دانند چطور می‌توان از بروز آن پیشگیری یا درمانش کرد. به همین دلیل هم گاهی زایمان طبیعی مقصر شناخته می شود و گاهی هم عفونت ها یا حتی یائسگی، در حالی که متخصصان موارد دیگری را در این زمینه تاثیرگذار می دانند و بر همین اساس هم توصیه های متفاوتی برای پیشگیری از بروز چنین مشکلاتی دارند.
دوشنبه، 8 دی 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
علل و درمان افتادگی رحم
افتادگی رحم زمانی رخ می دهد که عضلات کف لگن و رباط ها کشیده شده و ضعیف می شوند و دیگر نمی توانند به اندازه کافی از رحم محافظت کنند. در نتیجه این ضعف رحم به سمت پایین یا به خارج از واژن کشیده می شود.

در حالت کلی افزایش سن عاملی است که بر روی اندام تحتانی خانم ها تاثیر زیادی می گذارد، بی اختیاری ادرار و افتادگی رحم از مهم ترین پیامدهای افزایش سن هستند. روش های مختلفی برای رفع این مشکلات وجود دارد، از جمله فرایندهایی که برای جوانسازی واژن انجام می شوند به بهبود این پیامدها کمک زیادی می کنند.

خانم ها در هر سنی ممکن است دچار افتادگی رحم شوند. اما اغلب خانم ها پس از یائسگی و به پس از یک یا چند زایمان طبیعی، دچار این مشکل می شوند.

افتادگی رحم در هر سنی که بروز کند قابل درمان است. روش های زیادی برای درمان این مشکل وجود دارد، که در موارد خیلی خفیف با انجام ورزش های کف لگن درمان می شود و در موارد شدید نیاز به جراحی و روش های درمانی تهاجمی تر است.

انرژی هیگز به شکل بسیار موثر و به روشی کاملا غیر تهاجمی به درمان پرولاپس رحم کمک می کند. در ادامه با جزئیات بیشتری به معرفی پرولاپس رحم، علل و روش های درمان آن می پردازیم.

با افزایش سن و کاهش هورمون استروژن، رحم به داخل کانال واژن افت می کند و منجر به بروز پرولاپس رحم یا افتادگی رحم می شود.

افتادگی رحم دارای درجه ها و شدت های مختلفی است که عبارتند از:

· درجه یک: دهانه رحم وارد واژن می شود.

· درجه دو: دهانه رحم تا قسمت دهانه واژن پایین می آید.

· درجه سه: دهانه رحم خارج از واژن است.

· درجه چهار: کل رحم خارج از واژن قرار می گیرد که این شرایط پروسیدنتیا procidentia نیز نامیده می شود و به دلیل ضعف تمام ماهیچه های محافظ بروز می کند.

افتادگی رحم در حالت خفیف نیازی به درمان ندارد، اما اگر افتادگی رحم باعث بروز ناراحتی می شود و یا زندگی معمولی شما را مختل می سازد، لازم است به دنبال درمان باشید. 1


علائم افتادگی رحم

بی اختیاری ادرار

احساس فوریت در ادرار

تکرر ادرار

در موارد شدید با احتباس ادراری و درد ناشی از آن و آنوری(عدم تشکیل ادرار)

یبوست

اسهال

زور پیچ(تنسموس)

بی اختیاری مدفوع

کمر درد

پهلو درد

درد لگن

ناراحتی کلی لگن

دیس پارونی(درد موقع نزدیکی)

لکوره(افزایش ترشحات واژن)

احساس خروج چیزی از واژن

احساس پری در واژن

احساس چیزی لغزان در واژن

منوراژی(افزایش حجم خونریزی قاعدگی)

منو متروراژی(خونریزی زیاد قاعدگی+لکه بینی ) 2


 علت افتادگی رحم

حاملگی و زایمان طبیعی یا وضع‌حمل سخت از طریق واژن

ضعف ماهیچه‌های لگن با افزایش سن

ضعف یا کاهش توان بافت بعد از یائسگی و کاهش استروژن طبیعی

عواملی که سبب افزایش فشار در شکم می‌شوند مانند سرفه‌های شدید (به‌ دلیل برونشیت یا آسم)، زور زدن (به‌ دلیل یبوست)، تومورهای لگن (در موارد نادر) یا تجمع مایع در شکم

اضافه وزن و چاقی که سبب ایجاد فشار اضافی در عضلات لگن می‌شود

جراحی‌های بزرگ در ناحیه‌ی لگن که حمایت‌های اضافی را کم می‌کند

سیگار کشیدن

بلند کردن وزن بیش‌ازحد یا وزنه‌برداری

داشتن نژاد قفقازی

سابقه‌ی خانوادگی


چه زمانی باید از درمان‌های پزشکی استفاده کنید

درصورتی که هرکدام از علائم زیر را تجربه کردید حتما به پزشک مراجعه کنید:

احساس می‌کنید که گردنِ رحم در نزدیکی دهانه‌ی واژن قرار گرفته است و در این ناحیه احساس فشار می‌کنید. همچنین حس می‌کنید که چیزی از واژن خارج می‌شود

از بی‌اختیاری مداوم ادرار یا تمایل به اجابت مزاج (نیاز فوری به دفع) رنج می‌برید

پیاده‌روی، ادرار کردن و حرکات روده برایتان سخت است و درد خفیف ادامه‌داری را در پشت خود احساس می‌کنید.

همچنین اگر دو مورد زیر را احساس کردید، بلافاصله باید تحت درمان‌های پزشکی قرار بگیرید:

انسداد یا سختی در ادرار کردن یا حرکات روده

افتادگی کامل رحم (رحم از واژن خارج شود)

علل و درمان افتادگی رحم


معاینات و آزمایش‌ها

پزشک متخصص با بررسی تاریخچه‌ی خانوادگی و معاینات فیزیکی لگن، افتادگی رحم را تشخیص می‌دهد.

لازم است که پزشک شما را در حالت ایستاده و دراز کشیده معاینه کند. همچنین از شما می‌خواهد تا با چند سرفه یا زور زدن، فشاری را که به شکم‌تان وارد می‌شود بیشتر کنید.

با افتادگی رحم ممکن است شرایط خاصی مانند انسداد رحم ایجاد شود که در این شرایط به پیلوگرام داخل وریدی (IVP) یا سونوگرافی کلیوی نیاز است. رنگ به درون ورید تزریق می‌شود و با استفاده از اشعه‌ی ایکس روند حرکت آن به درون مثانه بررسی می‌شود.

برای سایر مشکلات مربوط به لگن هم از سونوگرافی استفاده می‌کنند. در این روش وسیله‌ی مخصوصی روی شکم قرار می‌گیرد یا به درون واژن وارد می‌شود و توسط امواج صوتی عکس‌هایی تهیه می‌گردد.


درمان افتادگی رحم

اثزبخشی این درمان‌ها به‌ میزان ضعیف بودن ساختارهای نگه‌دارنده‌ی اطراف رحم بستگی دارد.

درمان خانگی
شما می‌توانید با انجام ورزش‌های کِگِل (Kegel exercises) ماهیچه‌های لگن خود را تقویت کنید. این کار سبب سفت شدن ماهیچه‌های لگن می‌شود و با انجام حمایت‌های لازم، از افتادگی رحم جلوگیری می‌کند.

داروها
استفاده از کِرِم؛ شامپو و حلقه‌های مخصوص استروژنی می‌توانند به بازگرداندن قدرت و سرزندگی بافت‌های واژن کمک کنند. اما این استروژن فقط باید توسط خانم‌های یائسه استفاده شود.

جراحی
بسته به سنِ افراد و میزان علاقه‌مندی آنها به بارداری، می‌توان برای ترمیم یا بیرون آوردن رحم از روش جراحی استفاده کرد. براساس تشخیص پزشک و با توجه به وضعیت بیمار، می‌توان رحم را با هیسترکتومی (hysterectomy) خارج کرد. درطول جراحی، جراح می‌تواند افتادگی دیواره‌ی واژن، رحم، مثانه یا رکتوم را برطرف کند. این جراحی می‌تواند با باز کردن شکم در ناحیه‌ی واژن یا با ایجاد برش کوچکی در شکم یا واژن، با استفاده از ابزارهای مخصوص انجام شود.

سایر درمان‌ها
اگر تمایلی به جراحی ندارید یا احتمال موفقیتِ جراحی برای شما پایین است، احتمالا باید از ابزاری‌های حمایتی به نام پِساری (pessary) استفاده کنید. این وسیله برای حمایت از رحمِ افتاده، درون مجرای واژن قرار می‌گیرد. می‌توانید به‌طور موقت یا دائم از این ابزار استفاده کنید. این وسیله در شکل‌ها و اندازه‌های مختلف وجود دارد و باید حتما اندازه‌ی مناسبِ خودتان را استفاده کنید و آن را به‌خوبی در جای خودش قرار دهید. اگر افتادگی شدید باشد پساری کاربردی ندارد. همچنین پساری می‌تواند واژن را تحریک کند و سبب ایجاد ترشحات مضر شود.


مراقبت‌ها

در‌ صورت انجام عمل جراحی باید طبق دستور جراح از خود مراقبت کنید.

اگر از پساری استفاده می‌کنید باید به‌طور مرتب برای قرار دادن آن در موقعیت مناسب و تشخیص اندازه‌ی درست پساری و همچنین برای تمیز کردن آن به پزشک متخصص مراجعه کنید. اگر خودتان روش درست برداشتن و تمیز کردن آن را بدانید، می‌توانید خودتان این‌ کار را در خانه انجام دهید.

اگر ورزش‌های کگل را انجام می‌دهید، لازم است بعد از مدتی به پزشک متخصص مراجعه کنید تا روند استحکام ماهیچه‌هایتان را بررسی کند.


پیشگیری

وزن‌تان را کاهش دهید

با مصرف غذاهای پُرفیبر از یبوست جلوگیری کنید

با انجام ورزش‌های کگل، ماهیچه‌های لگن خود را تقویت کنید

از برداشتن بارهای سنگین و وزنه‌برداری و وارد کردن فشار زیاد به شکم خودداری کنید.



پی نوشت:
1.www.medariaco.com
2.www.beytoote.com
3.www.chetor.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما