هر آنچه درباره هیپوآلرژنیک باید بدانیم

شاید برای شما هم جای سوال باشد که استفاده از اصطلاح هیپوآلرژنیک بر روی محصولات آرایشی، به چه معناست. تولید کننده های محصولات آرایشی از لیبل های هیپوآلرژنیک بر روی محصولات تولیدی خود استفاده می کنند تا ادعا کنند که این محصولات برای پوست آلرژی ایجاد نمی کنند یا آلرژی آنها نسبت به دیگر برندهای آرایشی و بهداشتی بسیار کمتر است.
دوشنبه، 8 دی 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
هر آنچه درباره هیپوآلرژنیک باید بدانیم
هیپوآلرژنیک در محصولات آرایشی
شاید برای شما هم جای سوال باشد که استفاده از اصطلاح هیپوآلرژنیک بر روی محصولات آرایشی، به چه معناست. تولید کننده های محصولات آرایشی از لیبل های هیپوآلرژنیک بر روی محصولات تولیدی خود استفاده می کنند تا ادعا کنند که این محصولات برای پوست آلرژی ایجاد نمی کنند یا آلرژی آنها نسبت به دیگر برندهای آرایشی و بهداشتی بسیار کمتر است.

در کل محصولی هیپوآلرژنیک است که میزان آلرژی زایی آن از حد متوسط کمتر باشد، و استفاده از محصولاتی با این خاصیت واکنش های آلرژیک کمتری را ایجاد کند. در سال 1953 برای اولین بار در صنعت آرایشی و بهداشتی جهان از واژه هیپوآلرژنیک استفاده شد.

آزمایشگاه های مواد آرایشی هیپوآلرژنیک
در بعضی از کشورها شرکت های آزمایشگاهی تاسیس شده اند، با این ادعا که آزمایش های ضد آلرژی را بر روی محصولات شرکت های تولیدی محصولات آرایشی انجام می دهند، تا این شرکت ها بتوانند از برچسب هیپوآلرژنیک بر روی محصولات خود استفاده نمایند. ولی تاکنون هیچ منبع علمی برای این آزمایشات به اثبات نرسیده است، و همچنین هیچ دولتی حمایت خود را از این شرکت ها اعلام نکرده است که محصولاتی با این برچسب ها ضد حساسیت هستند.

هر آنچه درباره هیپوآلرژنیک باید بدانیم

در سال های اخیر، تلاش های بسیار زیادی توسط سازمان غذا و داروی آمریکا برای استانداردسازی و همچنین کنترل محصولات آرایشی و بهداشتی، از نظر حساسیت زایی و ضد آلرژی بودن صورت گرفته است که صنایع بزرگ تولید کننده این محصولات، مانع از تشکیل ستاد استاندارد سازی جهانی شده اند و حتی نسبت به تشکیل این ستاد اعتراض داشته اند. بنابراین صنایع لوازم آرایشی و بهداشتی هیچ گونه استانداردی در تولید این محصولات، برای خود لازم نمی بینند و ملزم به انجام آزمایش های کنترل کیفی نیستند پس استفاده از واژه هیپوآلرژنیک ادعایی بیش نمی تواند باشد.

محصولات آرایشی هیپوآلرژنیک
این محصولات آرایشی نسبت به مواد رقیب خود ممکن است فقط یک برچسب ضد آلرژی اضافه داشته باشد، در صورتی که مشتریان گمان می کنند استفاده از این محصولات می تواند پوستی نرمال و لطیف تر را برای آنها به ارمغان بیاورد. تولید کنندگان این محصولات ادعا می کنند که در صورت استفاده از لوازم آرایش آنها، پوست شما دچار آلرژی و حساسیت نمی شود.

آیا محصولاتی با برچسب هیپوآلرژنیک برای پوست های حساس مناسب هستند؟
با توجه به اینکه هیچ گونه استانداردی برای نظارت بر تولید محصولات آرایشی در جهان وجود ندارد، پس نمی توانیم اطمینان داشته باشیم که محصولات آرایشی با لیبل ضد آلرژیک، دارای ایمنی کافی برای پوست های حساس باشند. به دلیل اینکه استاندارد فدرال برای محصولات ضد حساسیت موجود نمی باشد استفاده این اصطلاح فقط می تواند در جهت معرفی برند یک شرکت باشد.

هر آنچه درباره هیپوآلرژنیک باید بدانیم

از جمله مشکلاتی که در بحث هیپوآلرژنیک بودن لوازم آرایشی و بهداشتی وجود دارد این است، که بسیاری از افراد ضد حساسیت و غیر آلرژی زا، را هم معنی می دانند در صورتی که معنای این دو واژه با هم متفاوت است. غیر آلرژی زا یعنی محصولی که در هنگام استفاده آلرژی ایجاد نمی کند که قطعا این محصول نمی تواند ضد حساسیت باشد و همچنین حساسیت پوستی شما را از بین ببرد. پس در استفاده از این اصطلاحات دقت کافی داشته باشید که بتوانید محصولات با کیفیت تهیه کنید.
هر آنچه درباره هیپوآلرژنیک باید بدانیم

پس باید توجه کنید که محصولات آرایشی با لیبل هیپوآلرژنیک، نه لزوما ضد آلرژی هستند و نه می توانند حساسیت پوستی شما را رفع کنند. این امکان وجود دارد که محصولات آرایشی بدون برچسب ضد آلرژی، کیفیت بهتری داشته باشند. پس ترکیب مورد استفاده در ساخت محصول از اهمیت بالایی برای انتخاب آن برخوردار است و لیبل ضد آلرژی از کم اهمیت ترین مسائل است.

استانداردهای سازمان غذا و داروی آمریکا در رابطه با هیپوآلرژنیک محصولات آرایشی و بهداشتی
سازمان غذا و داروی آمریکا هیچ گونه استانداردی برای تولید محصولات آرایشی و بهداشتی تعیین نکرده است که با استفاده از آن، تولیدکنندگان بتوانند از برچسب های هیپوآلرژنیک بر روی جلد محصولات خود استفاده کنند. بنابراین هیچ قانونی وجود ندارد که تولید کننده را به انجام آزمایش های کنترل کیفی محصولات برای تعیین عدم آلرژی زایی، مجبور کند. پس استفاده از این برچسب ها فقط نوعی تبلیغ محسوب می شود. در همین راستا، افرادی که می خواهند از لوازم آرایشی خود نسبت به عدم آلرژی زایی اطمینان حاصل نمایند، باید به مدت یک هفته این محصولات را بر روی دست یا بازوی خود استفاده کنند تا عملکرد آن را بسنجند.

هر آنچه درباره هیپوآلرژنیک باید بدانیم


ترکیبات محصولات آرایشی و بهداشتی
یکی از راه هایی که به شما در انتخاب لوازم آرایشی و بهداشتی کمک می کند، توجه به ترکیباتی است که شرکت سازنده در تهیه این محصولات به کار برده است، افرادی که دارای پوست های حساس هستند به راحتی می توانند نوع ماده ای که برای پوست آنها ضرر دارد را تشخیص دهند. با توجه به اینکه هیچ قانون و استاندارد فدرالی برای بررسی ترکیبات و آلرژی زایی محصولات وجود ندارد، بنابراین شرکت های تولید کننده هیچ اجباری برای آزمایش کردن ترکیبات خود و توضیح دادن در مورد ماهیت آنها ندارد. پس اگر از یک محصول با برچسب هیپوآلرژنیک استفاده کرده و دچار آلرژی شدید، جای تعجب وجود ندارد.

استفاده از واژه هیپوآلرژنیک از تکنیک هایی است که در فروش لوازم آرایشی و بهداشتی توسط خرده فروش ها، باعث بازار گرمی و جذب مشتری می شود. ولی متخصصان پوست هیچ اهمیتی به این برچسب نمی دهند و ارزش خاصی برای آن قائل نیستند. سعی کنید لوازم آرایشی و بهداشتی خود را از داروخانه ها و همچنین فروشگاه های معتبر تهیه نمایید و از تجربه های صحیح دیگران نیز استفاده کنید.

 در سالیان اخیر که سازمان غذا و داروی آمریکا در جهت تدوین مقررات برای استاندارد سازی در صنایع تولید کننده  محصولات آرایشی و بهداشتی بود، تا آنها را ملزم کند که استفاده از ادعای عدم آلرژی زایی را به اثبات برسانند، یک دادگاه فدرال، این قوانین در نظر گرفته توسط FDA، را لغو نمود. بنابراین تنها مبنای قضاوت در این مورد توجه کردن به ترکیبات این محصولات است، که اگر توجه شود، تفاوتی در ترکیباتی با برچسب فاقد آلرژی، و محصولات بدون این برچسب وجود ندارد.

افزایش تبلیغات با استفاده از برچسب های هیپوآلرژنیک
در واقع لیبل هایی که بر روی محصولات آرایشی، ادعای هیپوآلرژنیک بودن آنها را تبلیغ می کنند، بدون هیچ اثباتی در این راستا، بیشتر جنبه جذب مشتری و تبلیغاتی دارند تا فروش لوازم خود را افزایش دهند. به دلیل اینکه بعضی از افراد به این تبلیغات بسیار توجه می کنند و بدون تحقیقات تحت تاثیر این تبلیغات قرار می گیرند، شرکت های تولیدی هم سعی می کنند با این ادعاها، به جذب حداکثری مشتری دست یابند.

هر آنچه درباره هیپوآلرژنیک باید بدانیم


آزمایشگاه های محصولات آرایشی و بهداشتی
با توجه به اینکه استاندارد و قوانینی در راستای بررسی ادعای فاقد آلرژی بودن محصولات آرایشی وجود ندارد، پس تایید آن توسط آزمایشگاه های پیشرفته بی اساس است. به دلیل اینکه آزمایشگاه ها بدون داشتن رهنمود و استاندارد از طرف یک سازمان معتبر بین المللی، نمی توانند شاخص های فاقد آلرژی بودن را تعیین و اندازه گیری نمایند. همچنین صنایع تولیدی این لوازم مجبور نیستند که ادعای خود را ثابت کنند و از خدمات آزمایشگاهی در این راستا استفاده کنند.

آیا مطالعاتی بر روی محصولات آرایشی توسط FDA، انجام می شود؟
با توجه به اینکه در طی چهار سال گذشته این سازمان تمام تلاش خود را در جهت تدوین رهنمودهای مواد آرایشی و بهداشتی انجام داد و در نهایت یک دادگاه در کلمبیا تمام این رهنمودها را بی اساس طلقی کرد و اظهارات FDA را رد نمود، سازمان غذا و داروی آمریکا هیچ گونه مطالعه علمی را در خصوص ویژگی های هیپوآلرژنیک بودن محصولات آرایشی انجام نداده است. در سال های اخیر مواد آرایشی تولید شده بود که استفاده از آنها توسط افراد، آلرژی های خطرناکی را به وجود آورده بود. ولی به دلیل ظاهر شدن آلرژی های شدید و نارضایتی مصرف کنندگان، تولید این محصولات متوقف گردید. البته امروزه نیز محصولات بی کیفیتی تولید می شود که استفاده از آنها باعث آسیب به پوست می شود.

هر آنچه درباره هیپوآلرژنیک باید بدانیم

دادگاه کلمبیا، اظهارات سازمان غذا و داروی آمریکا را به دلیل اینکه استفاده از خدمات آزمایشگاهی برای صنایع تولید محصولات آرایشی، هزینه های تولید آنها را افزایش می دهد، بی اساس خواند و این سازمان را فاقد صلاحیت برای تدوین رهنمود لوازم آرایشی و بهداشتی دانست. پس هیچگاه شرکت های تولیدی هزینه های اضافی را برای خود افزایش نمی دهند و استفاده از واژه هیپوآلرژنیک فقط یک ادعا برای جذب مشتری است.

البته افراد زیادی در سراسر جهان نسبت به این ادعای پوچ شرکت های تولیدی لوازم آرایشی اعتراض داشته اند، ولی در حال حاضر هیچ سازمانی این مشکل را مدیریت نکرده است.

هیپوآلرژنیک و متخصصین پوست
از بهترین راه ها برای انتخاب یک لوازم آرایشی و با کیفیت، مشورت با متخصص پوست است که با استفاده از تجربه خود لوازم آرایشی با ترکیبات صحیح را به شما معرفی می کنند. البته ممکن است بعضی از افراد که پوست های حساسی دارند نسبت همان لوازم با کیفیت نیز حساسیت نشان دهند که باید در اسرع وقت مصرف آنها را متوقف نمایند.

در صورتی که پوست حساسی دارید برای جلوگیری از آلرژی محصولات آرایشی لازم نیست که به برچسب های هیپوآلرژنیک توجه کنید و انتظار مفید بودن و بهبود دهندگی از آنها داشته باشید، زیرا هیچ استانداردی برای آنها در نظر گرفته نشده است.

از جمله محصولات هیپوآلرژنیک رایج که مورد استفاده قرار می گیرد:
علاوه بر تبلیغات گسترده که امروزه برای محصولات آرایشی و بهداشتی هیپوآلرژنیک، انجام می شود، استفاده از این اصطلاح برای حیوانات خانگی نیز کاربرد پیدا کرده است که باز هم می تواند جنبه تبلیغاتی داشته باشد. ولی تولید شیرخشک های ضد آلرژی برای نوزادانی که قدرت تجزیه شیر مادر را ندارند، یکی از جنبه های مفید تولید محصولات هیپوآلرژنیک محسوب می شود.

حیوانات هیپوآلرژنیک
هر آنچه درباره هیپوآلرژنیک باید بدانیم

علاوه بر پیدایش محصولات آرایشی با لیبل های هیپوآلرژنیک، امروزه این اصطلاح برای حیوانات خانگی نیز به کار برده می شود. مثلا افرادی که بیماری های آلرژی زا دارند ترجیح می دهند که حیوان خانگی آنها هیپوآلرژنیک باشد تا به راحتی بتوانند در کنار همدیگر زندگی کنند. ولی گونه های مختلف حیوانات خانگی معمولا آلرژی زا هستند.

یک نوع گربه وجود دارد که به دلیل نداشتن کرک و همچنین عدم وجود پروتئین تولید کننده آلرژی، از انواع آلرژی زا به شمار نمی آید. افرادی که به بیماری هایی مانند آسم یا آلرژی مبتلا هستند، تمایل دارند یک حیوان خانگی ضد آلرژی داشته باشند. برخی از حیوانات خانگی گربه و سگ از نژاد های پودل و گربه های اسفینکس، آلرژی زایی ندارند.

شیرخشک های ضد آلرژیک
این شیرخشک ها از جمله محصولاتی هستند که برای نوزادانی که در هضم شیر مادر دچار مشکل هستند، با استفاده از فرمول های استاندارد توسط متخصصین تهیه شده اند. در این شیرخشک ها پروتئین های شیر به واحدهای کوچکتر تبدیل شده اند که برای نوزاد قابل هضم باشند. البته این شیر خشک ها مختص نوزادان دارای آلرژی هستند.

در پایان باید تذکر دهیم که انتخاب محصولات آرایشی خود را با توصیه های متخصصین پوست و توجه به ترکیبات مورد استفاده، انجام دهید، و برچسب های فاقد آلرژی برای شما ملاک نباشد.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.