کاشت نواری و کشاورزی بدون خاک ورزی، روش هایی در کشاورزی نوین

برای استفاده بهینه از منابع خاک و آب و جلوگیری از فرسایش خاک روش هایی در کشاورزی نوین ابداع شده و در حال گسترش است که به برخی از آنها در این مقاله پرداخته می شود.
پنجشنبه، 11 دی 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
کاشت نواری و کشاورزی بدون خاک ورزی، روش هایی در کشاورزی نوین

اشتباهات رایج در کاشت نواری و چگونگی اجتناب از آنها

باریک کاری یا کاشت نواری به سرعت در حال تبدیل شدن به چیزی مورد علاقه کشاورزان است. با وجود روش های کاشت که همواره راه حل مشکل را ارائه نمی دهند و با توجه به این که کشت کامل، به طور فزاینده ای با عدم اقبال رو به رو می شود، کاشت نواری یا باریک کاری یک روش مناسب برای کاشت زمین است.
 
همان طور که از نامش پیداست، باریک کاری نوعی کاشت بخشیِ مزارع، و نگاه داشتن میزان کاشت در حداقل ممکن است در حالی که همان مقدار محصول به دست آید.
 کشاورزی بدون خاک ورزی در حال تبدیل شدن به یک رویه کشاورزی است که با سهولت بیشتری مورد استفاده قرار می گیرد.چون این روش کشاورزی، نسبتاً جدید است، کشاورزان بعضاً با آن درگیر مشکل هستند، و لذا ما لیستی از 10 اشتباه رایج در باریک کاری و چگونگی اجتناب از آنها برای حفظ کاشتِ نواریتان در حالتی مطلوب و مثمر را در این جا تهیه کرده ایم.
 

انتخاب درست مزارع برای باریک کاری

این یک فاکتور بسیار مهم در فرآیند کاشت نواری است. هدف این است که کاشت در تمام مزارع با حفظ همان برداشت به حداقل برسد، اما برای این منظور، برخی از مزارع بیش از سایر مزارع به کار نیاز دارند. اگر مزارع دارای خاک مرطوب است، بهتر است که یک کشت کامل سنتی را برای آن ها دنبال کنید. اگر مزارع رطوبت کمی داشته باشند، روش کاشت نواری بهتر خواهد بود یا اصلاً در مورد عدم کشت باید اقدام شود. قبل از تصمیم گیری در مورد بهترین روش مقابله با وضعیت رطوبت کم خاک، سطح رطوبت در خاک هر یک از مزارع را با دقت ارزیابی کنید. کاشت نواری بر روی خاک های خشک بیشترین بهبود عملکرد را خواهد داشت.
 

در همان ردیف باقی بمانید

در صورتی که از یک سیستم راهنمایی فوق العاده در زمینه کار با ماشین آلات خود استفاده نمی کنید، بهتر است با دقت اطمینان حاصل کنید که در هنگام کاشت نواری، در همان ردیفِ شروع کار، در حال کار کردن هستید. با حفظ یک نوار یکنواخت و دقیق تا زمان توزیع در کل ردیف، حصول نتیجه بهینه کار در مورد باروری راحت تر میسر می شود. دور شدن از مسیر می تواند در هنگام بذر پاشی و باروری و در تمام طول فصل رشد، مشکل ایجاد کند زیرا محصولات در یک راستا رشد نمی کنند و ممکن است فضای کافی برای رشد صحیح را نداشته باشند.
 

نوارهای خود را به جای پاییز در بهار ایجاد کنید

اکثر کشاورزان برای راحتی، در پاییز نوارهای خود را ایجاد می کنند، زیرا پاییز در مزرعه زمان ساکت تر و کم کارتری است و کشاورزان احساس می کنند که ایجاد نوارها زودتر از فصل کشت باعث می شود وقت آنها برای انجام کاری دیگر آزاد شود که در غیر این صورت ممکن بود این فرصت برای آنها حاصل نشود. مشکل ساخت نوارها در پاییز این است که در طول زمستان سطح نیتروژن خاک تان تغییر خواهد کرد و منجر به بی نظمی ارزش غذایی در خاک شما می شود. تشکیل نوارها در بهار به شما این مزیت را می دهد که سطح نیتروژن را در حد مطلوب داشته باشید و این مزرعه بارورتری را برای بذر پاشی برای شما فراهم می کند. به هم ریختن خاک در پاییز به معنای آن است که سطح نیتروژن در زمان بهار به گونه ای نابرابر توزیع خواهد شد.
 

زباله ها را با خاک مخلوط نکنید

اگر از یک محصول پر نخاله به یک محصول دیگر بروید یا حتی از یک محصول پر نخاله به یک محصول پر نخاله دیگر (از یک بنجل به بنجلی دیگر) بروید، خواهید دید که دلتان می خواهد از کپه شدن آت و آشغال اجتناب کنید و تا حد ممکن نخاله ها را بردارید. به داشتن ردیف های نواری با ترکیبی از آشغال و نخاله رضایت ندهید زیرا این امر دو باره باعث ایجاد مشکلاتی در بذر پاشی می شود و مزایای عملکردی را که انتظار دارید مشاهده نخواهید کرد. کاهش مقدار آشغال و نخاله روشی ایده آل در کار باریک کاری است.
 

کاشت را نه خیلی عمیق و نه خیلی کم عمق انجام دهید

هنگام نوار کاری، به عمق نوارهایی که ایجاد می کنید دقت کنید. عمق مطلوب بین شش تا هشت اینچ است. بیش از این، شما در زمان کاشت، بذر را بیش از حد عمیق در زمین خواهید کاشت، و هر چقدر کمتر از این باشد به طور مؤثر زمین را نخواهید کاشت و در نتیجه از نتایج عملکرد بهینه بهره نخواهید برد. اطمینان حاصل کنید که تجهیزات خود را برای حدود هفت اینچ تنظیم می کنید تا با تمام نوارهای شما سازگاری داشته باشد.
 تناوب زراعی قهرمانِ کشاورزی بدون خاک ورزی است.

اطمینان حاصل کنید که تجهیزات شما به اندازه کافی با خاک تماس دارند

در حالی که باریک کاری به طور کلی به تجهیزاتی با توانی کمتر از توان خروجی تجهیزات مرسوم کشت نیاز دارد، مهم است که اگر در ردیف های نوار خود فسفر یا پتاسیم می گذارید، تجهیزات دارای قدرت کافی برای انجام وظیفه خود و حفظ قوام کشت باشند. استفاده از ماشین آلات دارای توان ناکافی می تواند یک نوار را کاملاً خراب کند.
 

از ماشین های قدیمی استفاده نکنید

ماشین آلات مدرن، نوار کاری سازگار و یکنواختی را فراهم می کنند و باید نسبت به ماشین آلات قدیمی استفاده از آنها اولویت داشته باشند. رمز موفقیت در یک نوار کاری موفق ایجاد خطوط نوار با فواصل مساوی و تا حد امکان مشابه است. ماشین آلات قدیمی احتمالاً قادر نخواهند بود سطح سازگاری لازم برای یک نوار کاری موفق را حفظ کنند.
 

مراقب اغماض از علف های هرز باشید

تنها با مسئولیت و تشخیص خود علف های هرز را نادیده بگیرید. باز هم، نوار کاری یعنی ایجاد تعادل کامل. همیشه برای علف های هرز که ممکن است بر روی بستر بذر پاشی شما جوانه بزنند آماده باشید و آمادگی مقابله با آنها را داشته باشید. نادیده گرفتن علف های هرزِ بستر بذر (که احتمالاً وجود خواهند داشت) باعث می شود فرصت بهره وری محصولات شما آن طور که انتظار می رود حاصل نشود.
 باریک کاری نوعی کاشت بخشیِ مزارع، و نگاه داشتن میزان کاشت در حداقل ممکن است در حالی که همان مقدار محصول به دست آید.

به اعتراضات رسیدگی کنید

همانند اکثر روش های زراعی دقیق، قبل از انجام این کار، انجام تحقیقات و کسب دانش کافی لازم است. تا جایی که ممکن است با شیب بندی نوار آشنا شوید و دلیل مؤثر بودن آن را بفهمید. توجه داشته باشید که بسیاری از مالکان و سایر کشاورزان فکر می کنند که روش های سنتی (کشت کامل) بهترین روش است و حتی ممکن است با به کار بردن روش نوار کاری مخالفت کنند. مسلح شدن به دانش به شما امکان می دهد تا توضیح دهید که چرا اجرای تغییرات بسیار مهم است. کسانی که فکر می کنند روش های قدیمی بهتر است، احتمالاً دلیل دیگری در این زمینه نخواهند داشت به غیر از این که "این روش همیشه انجام شده است".  بنابراین، این که قادر به نشان دادن این باشید که چرا نوار کاری بهتر است، هنگام برخورد با اعتراضی که به شما می شود یک مزیت برای شما خواهد بود.
 
آیا در زمینه نوار کاری موفقیت بزرگی داشته اید؟ گزارش ها و تجربیات خود را با سایر کشاورزان در میان بگذارید و به دیگران کمک کنید تا درک کنند که چرا کاشت نواری برای افزایش عملکرد، بسیار مؤثر است.
 
کاشت نواری و کشاورزی بدون خاک ورزی، روش هایی در کشاورزی نوین

حال به ارائه ده نکته برتر برای لزوم و روش عدم کاشت در مقدار زیادی نخاله های پیش پا افتاده می پردازیم.
 
مشکل مشترکی که در موضوع عدم بهره برداری از مزارع با آن مواجه می شویم، باقی مانده آت و آشغال های ناشی از برداشت قبلی است. این آشغال های باقی مانده می توانند مشکلات جدی برای کشاورزان بی تجربه که سعی در استفاده از روش کشاورزی بدون خاک ورزی دارند ایجاد کنند.
 
نکته هایی که ما به شما می گوییم چند روش خارق العاده برای مقابله با این مشکل رایج و آماده سازی مزارعتان برای فصل بعد، بدون زحمت کشیدن، ارائه می دهد.
 

محصول خود را به درستی کمباین کنید

مهم است که اطمینان حاصل کنید که ماشین کمباینِ دروگر پس مانده ها را به طور مساوی در رد پای خود توزیع می کند. شما می توانید این کار را با حفظ سرعت ثابت بر روی مزارع انجام دهید، و به شرطی که محصول به درستی کاشته شود، پس از برداشت باید بقایای بی ارزش نسبتاً یکنواخت توزیع شده باشد. در یک حالت ایده آل شما  از یک خرد کننده آت و آشغال استفاده می کنید.
 

هر چه بیشتر، پس ماندها را زمین گیر نگاه دارید

لنگر اندازی پس ماندها به این معنی است که شما مجبور نیستید خود را بابت باقی مانده های شل که باعث ایجاد مشکل می شوند نگران کنید. هنگامی که پس ماندها در زمین، آن چنان که بودند، قفل شوند، خاک آنها را ، هنگامی که ماشین آلات از روی آنها عبور می کنند، محکم در محل خود نگاه می دارد. با این کار هرگونه تشدید حرکت و جا به جایی پس ماندها با حرکت تجهیزات کشاورزی از بین می رود.
 

به واحدهای ردیف خود بر روی بذرپاشتان وزنه اضافه کنید

کاشت کنندگان یا بذر پاشان مدرن هیچ مشکلی برای کاشتن در خاکی با پس ماندهای زیاد ندارند. افزودن وزنه ها به این معنی است که همان طور که واحدهای ردیف را کاشت می کنید، از کنار یا روی پس مانده ها بدون بذر پاشی رد نمی شوید. این راه حل ساده می تواند، اگر خوش شانس باشید، شما را در طول فصل کاشت با کمترین نیاز به رعایت نکات باقی مانده در لیست مواجه سازد.
 

از بذرپاش خود به عنوان خیش استفاده کنید

با راندن بذر پاش ها 2 اینچ بالاتر از سطح خاک، آنها ساقه ها را به کناری می رانند و این به این معنی است که شما فقط باید از آن نقطه به بعد نگران ساقه های نزدیک تر به سطح زمین باشید.
 

اطمینان حاصل کنید که محصول جدید خود را به اندازه کافی عمیق کاشته اید

تنظیم بذر پاشتان برای عمق 2.5 تا 3 اینچ به شما عمق کاشتی واقعاً نزدیک به 2 اینچ در خاک پس ماندها را می دهد. به همین دلیل افزودن وزن اضافی در بذر پاشی ردیف های کاشت از اهمیت ویژه ای برخوردار است زیرا شما باید سطح ثابت خود را در امتداد مزرعه خود حفظ کنید. اطمینان حاصل کنید که به آرامی با سرعت 5 مایل در ساعت می کارید زیرا این امر اطمینان می دهد که بالا و پایین رفتن در ردیف های کاشت، بر روی کنده ها و نخاله ها، اثر چرخ فلکی ایجاد نمی کند. کاشت به آرامی، یک مکانیسم کاشت نرم و سازگارتر را ایجاد می کند و باعث خطای کمتری می شود. کاشت یکنواخت مزرعه شما در زمان برداشت محصول، نتیجه مطلوبی به بار خواهد آورد.
 خنکی و کمبود نور مستقیم خورشید می تواند منجر به کمبود مواد مغذی در محصولات در حال رشد شود.

به کود پاپ آپ نیاز خواهید داشت

این کود باید به شیار اضافه شود، حتی اگر خاک شما فسفر خوبی داشته باشد. این یک معمای دمایی است که به دلیل پس ماندِ زیاد، ایجاد می شود، به این معنی که خاک شما اگر در معرض نور خورشید باشد معمولاً خنک تر از حالت عادی خواهد بود. این خنکی و کمبود نور مستقیم خورشید می تواند منجر به کمبود مواد مغذی در محصولات در حال رشد شود، و لذا کود پاپ آپ به طور فعال این مشکل را برطرف می کند و محصول را به بهترین شکل ممکن وادار به رشد در چرخه رشد خود می کند.
 کاشت نواری بر روی خاک های خشک بیشترین بهبود عملکرد را خواهد داشت.

برخی از مزارعِ بدون خاک ورزی، از تجهیزات اضافی برای گرفتن بهترین نتیجه از بذر پاش های خود استفاده می کنند

برخی افراد از محکم کننده های بذر کیتون (Keeton Seed Firmers)  استفاده می کنند تا مطمئن شوند که تمام دانه ها در قسمت ته شیار قرار می گیرند. اگر Keeton Seed Firmer ندارید، یکی دیگر از گزینه های محبوب در میان کشاورزان، Rebounder Schaffert  است. باز هم ، مکانیسم عملکرد برای این دو یکسان است و برای دستیابی اکثریت، اگر نه همه، دانه ها به پایه شیار طراحی شده است. علاوه بر این، هر دو گزینه های فناوری را می توان با کود pop-up  در شیار استفاده کرد. Keeton (همانطور که از نامش پیداست) این مزیت را دارد که می تواند بذر را از طریق ناودانی بذر پاش بکارد. از طرف دیگر، Rebounder  به مراتب برای استفاده در خاک های مرطوب مؤثرتر است زیرا در روند کاشت مستعد گرفتگی نیست. نکته آخر در مورد این دو گزینه این است که آنها در واقع خیلی سریع هزینه های خود را جبران می کنند، زیرا استفاده از آنها باعث ایجاد یکنواختی بسیار خوبی در هنگام کاشت می شود و در نتیجه عملکرد را بسیار افزایش می دهند. در آزمایشات صورت گرفته بین کشاورزان در ایالات متحده، آنها به طور قطعی دریافتند که در مقایسه با کشاورزان دقیق که از این فناوری ها استفاده می کنند عدم استفاده از تجهیزات، به محصول آسیب می رساند.
 

از سطح رطوبت خود آگاه باشید و زهکشی مؤثر داشته باشید

داشتن ساقه ها در زمین باعث خشک شدن خاک می شود زیرا آب به آن ها پناه می برد. این می تواند خوب و بد باشد، اما قانون کلی این است که اگر یک مزرعه دارای مشکلات زهکشی باشد، ساقه ها بخشی از این مشکل را برطرف می کنند. اگر در مزارع خود زهکشی مؤثر داشته باشید، برعکس آن می تواند واقعیت داشته باشد، و ساقه ها مشکل نگهداری آب حیاتی را ایجاد می کنند که برای ریشه دهی مؤثر نهال های جدید نیاز به آن وجود دارد. داشتن یک سیستم آبیاری قطره ای یا سیستم آبیاری عمومی باید فصل رشد شما را یک فصل پربار و شاد کند. نکته اصلی این است که شما به عنوان یک کشاورز، با خاک و سطح رطوبت آن آشنا باشید و همیشه آن را در شرایط مطلوب برای رشد حتی در پس ماندهای سنگین نخاله ای حفظ کنید.
 کاهش مقدار آشغال و نخاله روشی ایده آل در کار باریک کاری است.

در مورد فصول رشد محصول بنجل به بنجل محتاط باشید

برخی از زارعان کشاورزی بدون خاک ورزی، سال به سال یک محصول را کاشت می کنند و ظاهراً هیچ مشکلی هم وجود ندارد. با این حال؛ اکثریت قریب به اتفاق زارعان کشاورزی بدون خاک ورزی، این امر را برای مزارع و محصول به دست آمده خود بسیار تعیین کننده و مضر می یابند. مدتهاست که تناوب زراعی قهرمانِ کشاورزی بدون خاک ورزی است و شما باید سعی کنید برای هر فصل محصول متفاوتی بکارید. انجام این کار باعث می شود خاک شما از صدمات سنگینی که یک محصول بنجل می تواند بازیابی کند، رها شود و هنگامی که برای کاشت بعدی می روید عملکرد محصول را بهبود می بخشد.
 

آخرین و مهمترین نکته این است که صبور باشید

کشاورزی بدون خاک ورزی تقریباً نوعی هنر است که با مدیریت زیاد خاک برای اجتناب از خیش زدن زمین انجام می شود. سطح رطوبت و سطح مواد مغذی همه باید به دقت کنترل شود و با دقت باید بتوانید با استفاده از این روش، برداشت های رکورد داری را به دست آورید. این می تواند امری زحمت دار باشد و شما نباید به راحتی و با این تصور که در زمان، برای انجام کارهای دیگر، صرفه جویی می کنید، وارد یک محیط منفی شوید. در واقع شما کارهای بیشتری را برای خود ایجاد می کنید. نتایج آن جواب می دهد.
 به هم ریختن خاک در پاییز به معنای آن است که سطح نیتروژن در زمان بهار به گونه ای نابرابر توزیع خواهد شد.کشاورزی بدون خاک ورزی در حال تبدیل شدن به یک رویه کشاورزی است که با سهولت بیشتری مورد استفاده قرار می گیرد. در ایالات متحده، شرکتهای فناوری این موضوع را تشخیص داده و شروع به کار بر روی فناوری های کشاورزی کرده اند که می توانند برای کمک به کشاورزان در این بخش مورد استفاده قرار گیرند. ما مقالات زیادی راجع به کشاورزی با شخم و کشاورزی بدون خاک ورزی نوشته ایم، بنابراین برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این موضوع، از جمله مزایا و معایب کشاورزی بدون خاک ورزی، حتماً به آنها مراجعه کنید.
 
منبع: Farm Management


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.