علائم اعتیاد به تلفن همراه و چگونگی درمان آن

امروزه بسیاری از افراد به طور بسیار جدی عادت به کار کردن مداوم با گوشی موبایل دارند که این اعتیاد تاثیرات منفی باورنکردنی نیز دارد، البته راه هایی برای ترک اعتیاد به گوشی وجود دارد.
شنبه، 13 دی 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
علائم اعتیاد به تلفن همراه و چگونگی درمان آن
نگران استفاده از تلفن همراه یا اینترنت خود هستید؟ نکات ذیل می تواند به شما کمک کند تا از این عادت خلاص شوید و زندگی آنلاین را متعادل و یا خاموش کنید. در حالی که تلفن هوشمند، تبلت یا رایانه می تواند ابزاری بسیار پربار باشد اما وابستگی به آن ها در کار، مدرسه و روابط تداخل ایجاد می کند. هنگامی که به جای تعامل با افراد، وقت خود را در شبکه های اجتماعی یا بازی کردن می گذرانید؛ عواقب منفی در انتظارتان خواهد بود. به همین دلیل زمان آن فرارسیده است تا استفاده از این تکنولوژی را کاهش دهید.

اعتیاد به تلفن همراه که بعضا به طور تخصصی به آن " نوموفوبیا (ترس از بی موبایل بودن)" گفته می شود، اغلب به دلیل مشکل استفاده بیش از حد به اینترنت و تلفن همراه رخ می دهد. 1


نشانه های اعتیاد به گوشی موبایل 

1. شما برای کسی که در همان اتاق شما هست، پیامک می‌فرستید. 
2. تلفن را همه جا به دنبال خود می برید، حتی به رخت‌خواب. 
3. نمی‌توانید شماره تلفن هیچ یک از کسانی را که دوست دارید، به یاد بیاورد. 
4. همراه با گوشی تلفن‌تان می‌خوابید. 
5. شما نمی‌دانید که تلفن‌تان چطور خاموش می‌شود. 
6. عزت‌ نفس شما بستگی به این دارد که چه مقدار توجه یا لایک دریافت کرده باشید. 
7. بیشتر از طریق اپ عکس گوشی خود به جهان نگاه می کنید تا با چشمانی که زیر ابروان‌ شما قرار دارد.
8. اگر تلفن شما خارج از دید شما باشد، دچار وحشت می‌شوید. 
9. ترجیح می‌دهید دیر کنید، تا بدون گوشی به جلسه و یا مهمانی بروید. 
10. شما نمی توانید سرتان را از صفحه نمایش گوشی همراه‌تان برگردانید، حتی اگر یک فیلم یا برنامه تلویزیونی مورد علاقه شما در حال پخش باشد. 2


تاثیر منفی اعتیاد به اینترنت و گوشی موبایل در روابط فرد


روابط مجازی
اعتیاد به شبکه های اجتماعی، برنامه های دوست یابی، ارسال پیام کوتاه و پیام رسانی می تواند تا جایی گسترش یابد که دوستان آنلاین و مجازی از دوستان واقعی بیشتر می شوند.

همه ما دیده ایم که زوجین به جای لذت بردن از کنار یکدیگر بودن، مشغول تلفن همراه خود هستند و یکدیگر را نادیده می گیرند. در حالی که اینترنت می تواند مکانی عالی برای ملاقات افراد جدید، برقراری ارتباط مجدد با دوستان قدیمی یا حتی شروع روابط عاشقانه باشد، اما روابط آنلاین جایگزین مناسبی برای تعاملات زندگی واقعی نیستند.

اضافه بار اطلاعات
وب گردی، تماشای فیلم، بازی کردن یا بررسی خبرها می تواند منجر به کاهش بهره وری در محل کار یا مدرسه شود و شما را منزوی کند. استفاده افراطی از اینترنت و برنامه های گوشی های هوشمند می تواند باعث شود تا از سایر جنبه های زندگی خود، از روابط دنیای واقعی گرفته تا سرگرمی ها و کارهای اجتماعی، غافل شوید.

افراط کاری های آنلاین
بازی، سایت های شرط بندی، معاملات سهام، خرید آنلاین یا پیشنهاداتی در سایت های حراجی اغلب می تواند منجر به مشکلات مالی و شغلی شود. تجارت افراط گونه سهام یا خرید آنلاین می تواند از لحاظ مالی و اجتماعی نیز ضرر داشته باشد. به عنوان مثال:ممکن است به دلیل حراجی های موجود در سایت ها چیزهایی را خریداری کنید که به آن ها نیاز ندارید، همین امر باعث می شود توانایی هزینه پرداخت را نداشته باشید یا درجایی دیگر کم آورید. 1


علائم اعتیاد به تلفن همراه و چگونگی درمان آن

عوارض وابستگی به تلفن همراه 


فشار بیش از حد بر روی چشم
با وجود اینکه چشم دوختن به صفحه‌ تلفن همراه یا تبلت الزاما نمی‌تواند منجر به آسیب‌های چشمی دائمی شود، اما چشم‌ها را خسته و حساس می‌کند. در واقع نگاه کردن طولانی مدت به صفحه‌ موبایل می‌تواند باعث خشکی چشم‌ها و حتی تاری دید شود. استفاده از تلفن هوشمند در رختخواب و نور ناشی از آن باعث می‌شود که ترشح ملاتونین (هورمون خواب) در بدن دچار اختلال شود. در نتیجه به سختی به خواب می‌رویم و زمانی که از خواب بیدار می‌شویم، بدن شارژ و با انرژی نیست. توصیه می‌کنیم قانون «20 -20 -20» همیشه در ذهنتان بماند، یعنی اگر مجبور هستید به مدت 20 دقیقه به صفحه‌ تبلت، رایانه یا اسمارت فون چشم بدوزید، باید به مدت 20 ثانیه به چشم‌ها استراحت دهید و به چیز دیگری در فاصله‌ 20 قدمی‌تان (فاصله‌ شش متری) نگاه کنید. همچنین لازم است که موبایل را با فاصله‌ مناسبی از چشم‌ها و هم سطح آنها نگه دارید.

خطر تصادف
مطمئن برای شما هم پیش آمده است که هنگام صحبت با تلفن همراه یا فرستادن پیامک در حین رانندگی ناگهان خود را در معرض تصادف ببینید. متاسفانه تلفن همراه چه برای راننده‌ها و چه برای افراد پیاده بسیار مشکل آفرین شده است و بسیاری افراد به دلیل توجه نداشتن جان خود را از دست داده‌اند.

سندرم گردن پیامکی
سندرم گردن پیامکی نتیجه  فشار زیاد وارده به ستون فقرات است که به دلیل پایین انداختن سر برای خواندن آخرین پست‌ها و پیام‌ها ایجاد می‌شود. در مقاله‌ای که اخیرا در واشینگتون پست به چاپ رسیده، آمده است که وزن سر ما زمانی که در وضعیت افقی قرار دارد حدود 5.5 کیلوگرم است، اما زمانی که گردن با زاویه ی 60 درجه خم می‌شود این میزان به بیش از 27 کیلوگرم می‌رسد. در نتیجه گردن و ستون فقرات مجبور می‌شود وزن زیادی را تحمل کند، اما مشکل اینجاست  که شما احتمالا چنان غرق دنیای مجازی می‌شوید که هیچ فشاری را احساس نمی‌کنید. متاسفانه به مرور زمان این وضعیت باعث تخریب مهره‌های گردن شده و حتی نیاز به عمل جراحی پیدا می‌کند. اگر درک درستی از وزن 27 کیلوگرمی روی گردن و ستون فقرات تان ندارید، تصور کنید که تمام روز یک کودک هشت ساله را قلمدوش کرده و روی شانه‌هایتان به این سو و آن سو ببرید.

علائم اعتیاد به تلفن همراه و چگونگی درمان آن

سندرم Text Claw
اگر جزء افرادی باشید که زیاد تایپ می‌کنند، احتمالا با سندرم کانال کارپال، همان بیماری دردناک ناشی از فشرده شدن عصب به دلیل فشار زیاد به دست‌ها و انگشتان آشنا هستید. علاوه بر این، مشکل خاص دیگری نیز وجود دارد که هنوز به طور پزشکی و علمی به اثبات نرسیده است. این مشکل مربوط به استفاده  زیاد از اسمارت فون‌ها است که به «text claw» معروف است، چون زمانی که متنی را تایپ می‌کنید انگشت شصت وارد عمل می‌شوند. افراط در این کار باعث می‌شود که فشار زیادی به مشت و ساعد وارد شود و درد در مچ و انگشتان و ساعد ایجاد شود.

چاقی
جالب اینجاست که وقتی چیزی را عامل چاقی معرفی می‌کنیم، افراد زیادی دور آن را خط می‌کشند (بخصوص خانم ها). اما این اتفاق در مورد تلفن‌های هوشمند نمی‌افتد، یعنی تقریبا کسی حاضر نیست از اسمارت فون عزیزش جدا شود. نتایج پژوهشی که در آمریکا انجام شده نشان می‌دهد افرادی که مدت زمان طولانی با تلفن خود مشغول هستند، فعالیت بدنی کمتری دارند و از نظر جسمی شاداب و به اصطلاح «روی فرم» نیستند. البته برخی افراد نیز برای کاهش عذاب وجدان خود روی تردمیل می‌دوند و در حال دویدن مسیج‌های خود را رد و بدل می‌کند. باید بدانید که این کار باعث کاهش تمرکز شده و از شدت فعالیت‌تان می‌کاهد. علاوه بر این باعث می‌شود که فرم و وضعیت قرار گرفتن بدن تان نادرست باشد و نتوانید به درستی روی عضلاتتان کار کنید.

کاهش کیفیت خواب
مشکل دیگری که ظهور تلفن‌های هوشمند به همه ما تحمیل کرده است، مشکل بیخوابی است. چون اکثر ما در زمان استراحت و خواب نیز موبایل را کنار نمی‌گذاریم و نمی‌خوابیم. معتادین به شبکه‌های اجتماعی و همچنین افرادی که اعتیاد کاری دارند به سختی از موبایل یا تبلت شان جدا می‌شوند، چون ترس از دست دادن پیام دوستان و یا ایمیل‌های کاری لحظه‌ای آنها را رها نمی‌کند. علاوه بر این نور ناشی از تلفن‌های هوشمند باعث می‌شوند که ترشح ملاتونین (هورمون طبیعی خواب) در بدن دچار اختلال شود. در نتیجه به سختی به خواب می‌رویم و زمانی که از خواب بیدار می‌شویم، بدن شارژ و با انرژی نیست. 2


درمان اعتیاد به تلفن های هوشمند

اگر برای مهار گوشی های هوشمند یا استفاده از اینترنت به کمک بیشتری نیاز دارید، اکنون مراکز درمانی ویژه ای وجود دارند که می توانند در این راه به شما کمک کنند. پس بهتر است به دنبال روش های درمانی بهتر باشید و از یک مشاوره و یا روان شناس در این زمینه کمک بگیرید. درمان شناختی – رفتاری می تواند به شما در یادگیری روش های سالم تر برای درمان اعتیاد به گوشی های هوشمند کمک کند. چندین مرحله برای کنترل و استفاده مناسب از تلفن هوشمند و اینترنت وجود دارد.

به این منظور شما می توانید:

مشاوره بگیرید
اگرچه شما می توانید بسیاری از این رهکارها را خودتان شروع کنید و درمان را به تنهایی انجام دهید اما ترک عادت به خصوص در مورد تلفن های هوشمند که همیشه در دسترس هستند می تواند سخت باشد. پس بهتر است به دنبال یک درمان حرفه ای باشید و از یک مشاور و یا روان شناس استفاده کنید. برای کمک به شناسایی مشکل خود سعی کنید جزئیات مربوط به مدت زمانی که از گوشی استفاده می کنید را یادداشت کنید.

محرک ها را بشناسید
محرک هایی را که باعث می شود به تلفن خود زیاد سربزنید را شناسایی کنید.

برخی افراد ممکن است هنگام بی حوصلگی، اضطراب و افسردگی به تلفن خود بیشتر سربزنند.

سعی کنید با شناسایی این محرک ها، روش های سالم تر و مؤثر تری برای مدیریت روحیه خود، مانند تمرین تکنیک های آرامش را یادبگیرید و آن ها را جایگزین کنید.

تفاوت بین رابطه ها را درک کنید
انسان موجودی اجتماعی است و تعامل اجتماعی چهره به چهره می تواند باعث آرامش، امنیت و درک بهتر آن ها شود. اما برقراری ارتباط از طریق متن، ایمیل یا پیام رسان می توانند میزان این تعاملات اجتماعی را کاهش دهد. علاوه بر این، دوستان در دنیای مجازی نمی توانند در هنگام بروز غم و شادی در کنار افراد باشند و در احساسات افراد شریک شوند.

روابط اجتماعی خود را تقویت کنید
یکی از راه های که افراد برای ترک اعتیاد تلفن های هوشمند خود می توانند از آن استفاده کنند برقراری روابط اجتماعی و تقویت این روابط می باشد. سعی کنید در طول هفته، زمان خاصی را برای دوستان و خانواده خود اختصاص دهید و با دوستان و اطرافیان خود ارتباط برقرار کرده و در کلاس های جمعی شرکت کنید.

علائم اعتیاد به تلفن همراه و چگونگی درمان آن

موارد استفاده از تلفن هوشمند خود را اصلاح کنید
برای اکثر مردم، خیلی سخت است که بتوانند روند استفاده از تلفن هوشمند خود را اصلاح کنند. اما در صورتی که تصمیم دارید از تلفن هوشمند خود به نحو بهتر و سالم تری استفاده کنید می توانید راهکارهای زیر را در نظر بگیرید:

استفاده از تلفن هوشمند خود را زمان بندی کنید.

ساعات مشخصی از روز و یا حتی مدت زمان معینی را برای استفاده از تلفن خود تعیین کنید.

در وقت های معینی مانند هنگام رانندگی، صرف شام یا بازی با فرزندان تلفن خود را خاموش کنید.

تلفن یا تبلت را همراه با خودتان به رختخواب نبرید. چراغ آبی ساطع شده از صفحه نمایش می تواند خواب شما را مختل کند.

استفاده از تلفن هوشمند خود را با فعالیت های سالم تر مانند مدیتیشن، خواندن کتاب جایگزین کنید.

در صورت امکان برنامه های رسانه های اجتماعی را از تلفن خود حذف کنید.

به یاد داشته باشید آنچه که دیگران در رسانه های اجتماعی به اشتراک می گذارند بازتاب دقیقی از زندگی آن ها نیست و افراد در مورد جنبه های مثبت زندگی خود اغراق می کنند.

وقت کمتری را صرف مقایسه کردن خود با دیگران کنید و بهتر است به تقویت روحیه خود کمک کنید.

اگر از آن دسته افرادی هستید که عادت دارید هر چند دقیقه یکبار گوشی خود را چک کنید، بهتر است در مرحله اول چک کردن گوشی خود را به هر 15 دقیقه یکبار و سپس هر 30 دقیقه کاهش دهید و به مرور این مدت زمان را افزایش دهید.

علاوه برآن برنامه هایی وجود دارند که می توانید به طور خودکار محدودیت دسترسی به تلفن خود را محدود کنید.

ترس از از دست دادن را مهار کنید. بپذیرید که با محدود کردن استفاده از تلفن هوشمند، چیزی را از دست نمی دهید. 3


پی نوشت:
1.www.namnak.com
2.www.beytoote.com
3.www.pezeshket.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما