اعتیاد به بازیهای کامپیوتری و راه های درمان آن

بازی های کامپیوتری می تواند راهی عالی برای تفریح ​​باشد اما اگر بیش از اندازه بازی کنید و به آنها اهمیت بدهید به احتمال خیلی زیاد به آنها اعتیاد پیدا می کنید. برای درمان و جلوگیری از اعتیاد به بازی کامپیوتری و آنلاین با ما همراه باشید.
چهارشنبه، 17 دی 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
اعتیاد به بازیهای کامپیوتری و راه های درمان آن

علائم هشداردهنده ی وابستگی به بازی های کامپیوتری چیست؟

اگر فرزندتان (یا حتی خودتان) زیاد با کامپیوتر بازی می کنند و برخی یا همه ی علائم زیر در او دیده می شود، بدانید که مشکل از حد قابل کنترل گذشته و باید به فکر مداخله ی جدی در کنترل وابستگی به بازی باشید:

1. صرف وقت زیاد (بیش از 3 ساعت در روز) و یا این که هر بار نسبت به دفعه ی قبل وقت بیشتری بر سر این بازیها بگذارد.

2. احساس هیجان و سرخوشی زیاد در حین انجام بازی کامپیوتری، و احساس بی قراری یا تحریک پذیری و یا افسردگی، زمانی که مشغول بازی نیست، به طوری که دوباره به سمت بازی برود.

3. ناتوانی در دست کشیدن از بازی (به طوری که هر بار دیگران باید وارد عمل شوند).

4. رها کردن فعالیت های ورزشی و اجتماعی به خاطر انجام بازی.

5. فراموش کردن وظایف تحصیلی یا فعالیت های شغلی.

6. اختلالات خواب ناشی از بازی (بیدار ماندن برای بازی که باعث به هم خوردن زمان خواب و بیداری شود).

7. دروغ گفتن به دیگران درباره ی زمانِ صرف شده برای بازی.

8. بروز خستگی و پرخونی چشم، سردرد، درد ناحیه ی مچ و ساعد، کمر درد.

9. فراموش کردن بهداشت شخصی و یا وعده های غذایی.


آسیب های اعتیاد به بازی های مجازی و رایانه ای چیست ؟

کارشناسان اجتماعی بر این باورند که زیانها و مضرات سونامی اعتیاد به بازیهای رایانه ای کمتر از اعتیاد به مصرف مواد مخدر نیست و سیستم عصبی مغز را به مرور زمان مختل می کند. متاسفانه استفاده از بازی های رایانه ای و مجازی علاوه بر تأثیرات جسمی دارای تأثیرات روحی و اجتماعی می باشد که بیش از هر چیز کودکان و خصوصاً نوجوانان را تهدید می‌کند. در ادامه به معرفی تعدادی از این آسیب ها می پردازیم:

1- افزایش پرخاشگری
مهم ترین ویژگی بازی های رایانه ای، حالت جنگی بیش تر آن هاست و این که فرد باید برای رسیدن به مرحله بعدی بازی، با نیروهای به اصطلاح دشمن بجنگند. استمرار چنین بازی هایی، نوجوان را پرخاش گر و ستیزه جو می سازد و تلاش می کند خواست هایش را با زور و تهاجم به دست آورد.

2- افت تحصیلی
شاید بتوان گفت هر چیزی که ذهن دانش آموزان را درگیر و از مسیر آموزش منحرف کند، یکی از عوامل افت تحصیلی است. با خصوصیت ‌هایی که برای بازی ‌های رایانه‌ای نام بردیم بدون شک آن‌ها از عوامل مؤثر در افت تحصیلی محسوب می‌شوند. چرا که وقت زیادی از دانش آموز را اشغال می‌کنند و فکر و ذهن او را درگیر مسائل غیرآموزشی می‌کنند.

3- متزلزل شدن روابط خانواده
پیشرفت تکنولوژی سبب دور شدن اعضای خانواده از یکدیگر می‌شود. به‌طوری‌که هر یک از افرادخانواده به خاطر مشغول بودن به تماشای تلویزیون یا درگیر بودن با رایانه و اینترنت و بازی‌های رایانه‌ای، کمتر وقت می‌کنند با یکدیگر بنشینند و صحبت کنند. این خود باعث سرد شدن روابط بین والدین و فرزندان شده‌است، به گونه‌ای که آنان کمتر حوصله یکدیگر را دارند و عاطفه و علاقه در خانواده بسیار کم می‌شود.

4- منزوی شدن کودکان و نوجوانان
وقتی کودکان به انجام بازی‌های رایانه‌ای مشغول می‌شوند گذشت زمان را به هیچ وجه احساس نمی‌کنند و وقتی به خود می‌آیند که ساعت‌های زیادی از وقتشان صرف این بازی‌ها شده‌است. تحقیقات نشان می‌دهد کودکانی که دائماً از بازی ویدئویی استفاده می‌کنند درونگرا می‌شوند و در جامعه، منزوی و در برقراری ارتباط اجتماعی با دیگران ناتوان می‌گردند.

5- مشکلات بینایی
چون کودکان در هنگام بازی مدام به صفحه کامپیوتر خود خیره می‌شوند چشمانشان از نظر بینایی دچار عوارض می‌شود. به اعتقاد پزشکان، کودکانی که به مدت طولانی از رایانه استفاده می‌کنند در معرض خطر نزدیک بینی قرار می‌گیرند.

6- مشکلات اسکلتی
مشکلات نواحی مچ، گردن و پشت، کودکانی را که به مدت طولانی از کامپیوتر استفاده می‌کنند، تهدید می‌کند؛ زیرا فرد در یک وضعیت ثابت ساعت‌ها می‌نشیند و در نتیجه ستون فقرات و استخوان بندی او دچار مشکل می‌شود. همچنین احساس سوزش و سفت شدن گردن، کتف‌ها و مچ دست از دیگر عوارض کار نسبتاً ثابت و طولانی مدت با رایانه‌است. 1


اعتیاد به بازیهای کامپیوتری و راه های درمان آن

درمان اعتیاد به بازی های کامپیوتری


محرک‌ها را مشخص کنید
اولین کاری که باید برای ترک اعتیاد به بازی های کامپیوتری انجام دهید، مشخص کردن محرک‌های این اعتیاد است.

محرک‌ها، عوامل فیزیکی و ذهنی هستند که باعث می‌شوند شما در اعتیادی به نام « بازی کردن» غرق شوید. ابتدا باید تلاش کنید که بفهمید چه چیزهایی باعث می‌شوند بازی ویدئویی انجام دهید. این محرک می‌تواند یک سایت بازی آنلاین باشد که اعتیاد شما به بازی از آن‌جا شروع شده است. همچنین می‌تواند یک انگیزه بیرونی نیز باشد، مثلا اطرافیان‌تان از شما بخواهند با آن‌ها بازی کنید. شما باید تمام تلاش‌تان را بکنید تا محرک‌هایی که شما را به سمت بازی می‌کشند را بشناسید.

وقت بیشتری را صرف بیرون رفتن با دوستان کنید
دوستان یکی از مهم‌ترین عواملی هستند که زندگی شما را شکل می‌دهند و در زمان نیاز از شما حمایت می‌کنند: آن‌ها همیشه نصیحت‌های خوبی به شما می‌دهند و بعدها در زندگی نیز ممکن است به واسطه همین دوستان، شغل مناسبی پیدا کنید. بنابراین، به جای این‌که بی‌حرکت روی صندلی بنشینید و بازی کنید، باید با دوستان‌تان بیرون بروید و خوش بگذرانید. همچنین برای افزایش سلامتی خود، باید در پارک یا بازار، قدم بزنید.

وقتی که صرف کامپیوتر می‌کنید را روی فعالیت‌های مفیدتر بگذارید
درواقع، شما می‌توانید کارهای زیادی که برای سلامت و زندگی شما مفید هستند مانند ورزش منظم، خواندن کتاب‌های مورد علاقه و کارهای دیگری که مغزتان را تحریک کرده و باعث آرامش شما می‌شوند را انجام دهید.

برای درمان اعتیاد به بازی های کامپیوتری زودتر به رختخواب بروید
افراد معتاد به کامپیوتر یا بازی‌های ویدئویی، اغلب اوقات تا دیروقت بیدار می‌مانند. اگر شما نیز یکی از این افراد هستید، باید هر روز زودتر به رخت خواب بروید. به هرحال، نباید آن‌قدر زود بخوابید که مجبور شوید فقط در تخت دراز بکشید و سقف را نگاه کنید. اگر معمولا ساعت ۱۰ شب به رخت خواب می‌روید، باید تلاش کنید دفعه بعد ساعت ۹، سپس ساعت ۸ و پس از آن ساعت ۷ بخوابید.

قبل از نشستن پای کامپیوتر، مسئولیت‌های دیگرتان را تکمیل کنید
زمانی که از مدرسه به خانه برمی‌گردید باید اول کارهای مدرسه خود را انجام دهید. به جای نشستن پای کامپیوتر و بیدار ماندن شب، تکلیف‌ها و دیگر اولویت‌های خود را انجام دهید. 2

خارج کردن وسایل بازی از اتاق
اگر یک کنسول بازی، رایانه یا دستگاه بازی دیگری در اتاق خود دارید ممکن است به جای خوابیدن وسوسه شوید که تمام شب بازی کنید. اتاق خود را به یک منطقه بدون بازی تبدیل کنید تا در اعتیادهای اواخر شب گرفتار نشوید.

اعتیاد به بازیهای کامپیوتری و راه های درمان آن

اگر در تلفن خود بازی دارید آن را شب ها خاموش کنید یا آن را جایی قرار دهید تا در زمان خواب به راحتی نتوانید به آن برسید. بازی کردن قبل از خواب می تواند کیفیت خواب شما را کاهش دهد.

کمک گرفتن از مراکز ترک اعتیاد بازیهای کامپیوتری یا از خانواده
از دوستان و خانواده خود بخواهید که جلوی شما را بگیرند. به خانواده و دوستانتان اطلاع دهید که شما در تلاش هستید تا زمان بازی خود را کاهش دهید. از آنها بخواهید که گاه به گاه با شما تماس بگیرند تا مطمئن شوید که قرار نیست بیش از اندازه بازی کنید.

سیستم پاداش و مجازات
بازی را به عنوان پاداش برای انجام کارهای دیگری تعیین کنید. اگر بازی کردن شما در کارهای خانه، کارهای مختلف یا کارهای دیگری که لازم است انحام دهید، تداخل دارد قسم بخورید تا این کارهای مهم را در اولویت قرار دهید. تا زمانی که سایر مواردی را که در لیست کارهای خود برای روز انجام داده اید، بازی نکنید و پس از انجام کار به عنوان پاداش کمی بازی کنید.

به عنوان مثال اگر شما نیاز به انجام تکالیف خانه و شستن ظرف های خانه دارید، قبل از شروع بازی آن کارها را تمام کنید و به عنوان پاداش کمی بازی کنید.

رفع اعتیاد به بازی‌های ویدئویی با کمک گرفتن از دکتر
از پزشک خود در مورد مدیریت اعتیاد خود مشاوره بگیرید. اگر به هیچ وجه شانس ندارید که بازی را به تنهایی کاهش دهید با پزشک خود صحبت کنید. آن ها ممکن است بتوانند در مورد چگونگی ترک یا ارجاع شما به شخصی که می تواند به شما کمک کند به شما مشاوره بدهند. 3


پی نوشت:
1.www.stnews.ir
2.www.bazdeh.org
3.www.anzalweb.ir


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.