موارد استفاده و عوارض قرص کلیدینیوم سی

گرفتگی معده و روده و درد ناشی از آن یکی از شایع ترین بیماری های دستگاه گوارش است. تجویز قرص کلیدینیوم سی توسط پزشک یکی از روش های درمان این بیماری است. اما این دارو دارای عوارض جدی می باشد که باید با احتیاط مصرف شود.
دوشنبه، 22 دی 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
موارد استفاده و عوارض قرص کلیدینیوم سی
داروی کلیدینیوم سی، ترکیبی از دو داروی کلیدینیوم و کلردیازپوکساید است.

از این دارو به همراه داروهای دیگر برای درمان مشکلات معده و روده (از جمله زخم‌ها، سندرم روده تحریک پذیر و عفونت روده) استفاده می‌شود. کلیدینیوم سی به کاهش علائم گرفتگی عضلات معده و روده کمک می‌کند.

کلیدینیوم از خانواده داروهایی است که آنتی کولینرژیک (یا مانع تاثیر استیل کولین) / ضد اسپازم (گرفتگی) شناخته می‌شوند.

کلردیازپوکساید با ایجاد اثری آرام‌بخش بر روی مغز و اعصاب، به کاهش اضطراب کمک می‌کند. کلردیازپوکساید از خانواده داروهایی است که بنزودیازپین نام دارند.


نحوه عملکرد داروی کلیدینیوم سی

داروی کلیدینیوم سی با آرام کردن عضلات معده و روده، حرکات طبیعی شکم را کند می‌کند.


نحوه مصرف کلیدینیوم سی و دوز مصرفی

پیش از شروع مصرف کلیدینیوم سی و قبل از هر بار مصرف راهنمای نحوه‌ی استفاده‌ی دارو را مطالعه کرده یا در این مورد از پزشک خود یا دکتر داروخانه سوال کنید.

داروی کلیدینیوم سی را به صورت خوراکی، معمولا ۳ یا ۴ بار در روز (۳۰ یا ۶۰ دقیقه پیش از غذا یا خواب شبانه)، طبق دستور پزشک مصرف کنید.

اگر از کلیدینیوم سی به همراه داروی ضداسید استفاده می‌کنید، کلیدینیوم سی را پیش از غذا و داروی ضداسید را پس از غذا مصرف کنید.

دوز این دارو بر اساس سن، وضعیت سلامت و پاسخ شما به درمان تعیین می‌شود.

معمولا برای کاهش اثرات ناخواسته جانبی، درمان افراد مسن با دوز کمتری از دارو شروع می‌شود.

به هیچ وجه بدون مشورت پزشک دوز مصرفی خود و یا تعداد دفعات مصرف دارو را افزایش ندهید، زیرا نه تنها بیماری شما سریع‌تر بهبود نخواهد یافت، بلکه ممکن است احتمال ایجاد اثرات جانبی سوء بالاتر رود.

اگر به طور ناگهانی مصرف این دارو را قطع کنید، ممکن است علائم ترک (مانند لرزش، تعریق، حالت تهوع و تشنج) در شما پدیدار شود. برای جلوگیری از این حالت، پزشک شما ممکن است دوز مصرف شما را به آرامی کاهش دهد. احتمال وقوع علائم ترک در صورتی که شما مدت زیاد یا دوز بالایی از دارو را مصرف کرده باشید بالاتر است. اگر علائم ترک در شما پدیدار شد با پزشک خود یا دکتر داروساز مشورت کنید.

در صورت استفاده طولانی مدت از داروی کلیدینیوم سی، ممکن است اثربخشی آن کاهش یابد. پزشک شما ممکن است دوز مصرف شما را افزایش دهد یا داروی شما را عوض کند. در صورتی که احساس می‌کنید تاثیر دارو دیگر مانند گذشته نیست با پزشک خود مشورت کنید.

هر چند داروی کلیدینیوم سی برای بسیاری از افراد مفید است، اما مصرف آن در بعضی موارد می‌تواند اعتیادآور باشد. در صورتی که اختلال سوء مصرف مواد، مانند مصرف بیش از حد یا اعتیاد به مواد مخدر، داشته باشید خطر اعتیاد به داروی کلیدینیوم سی بیش‌تر از سایرین شما را تهدید می‌کند. داروی کلیدینیوم سی را دقیقا همان طوری مصرف کنید که پزشک شما برای جلوگیری از خطر اعتیاد به آن تجویز کرده است. برای اطلاع از جزئیات بیش‌تر از پزشک خود یا دکتر داروساز سوال کنید.

در صورتی که بعد از مصرف داروی کلیدینیوم سی درد شما ادامه پیدا کرد یا شدیدتر شد موضوع را به پزشک خود اطلاع دهید. 1


موارد استفاده و عوارض قرص کلیدینیوم سی

موارد احتیاط

قبل از مصرف این دارو، اگر به کلیدینیوم یا کلردیازپوکساید حساسیت دارید، حتماً مسئله را با پزشک یا داروساز خود در میان بگذارید. اگر به مواد یا داروهای دیگری آلرژی دارید، در نظر داشته باشید که این محصول ممکن است حاوی مواد غیرفعال باشد که می‌تواند باعث بروز واکنش‌های آلرژیک یا سایر مشکلات شود. برای اطلاعات بیشتر با داروساز خود صحبت کنید.

قبل از استفاده از این دارو، تاریخچه پزشکی خود را با پزشک یا داروساز خود در میان بگذارید، به‌خصوص در مورد: سابقه شخصی یا خانوادگی گلوکوم (نوع بسته شدن زاویه)، پروستات بزرگ‌ شده، مشکلات ادرار به دلیل مسدود شدن مجاری ادراری، سایر مشکلات معده / روده (مانند کارکرد آهسته روده، انسداد، کولیت اولسراتیو، عفونت، اسید معده کم / معده بدون اسید، بیماری ایلئوستومی / کلوستومی مبتلابه اسهال)، تیروئید بیش‌فعال، ضربان قلب (مانند بیماری عروق کرونر، آنژین، ضعف احتقانی قلب، ضربان قلب سریع / نامنظم، مشکلات قلبی و خونریزی شدید)، فشارخون بالا، مشکلات سوزش سر دل (مانند ریفلاکس اسید، فتق هیاتال، مری)، سیستم عصبی خاص (نوروپاتی اتونوم)، میاستنی گراویس، مشکلات کبدی، مشکلات کلیوی، مشکلات تنفس / ریه، سابقه شخصی یا خانوادگی سوءمصرف مواد (مانند استفاده بیش ‌از حد یا اعتیاد به مواد مخدر)، شرایط روحی و روانی (مانند افسردگی، افکار خودکشی، روان‌پریشی، اسکیزوفرنی) و اختلال خونی خاص (پورفیری).

کلیدینیوم سی ممکن است باعث سرگیجه یا خواب‌آلودگی شما شود یا دیدتان را تار کند. هنگام استفاده از این دارو از رانندگی، استفاده از ماشین‌آلات، یا هر کاری که نیاز به هوشیاری یا دید واضح دارد اجتناب کنید تا زمانی که بتوانید با امنیت این کارها را انجام دهید.

این دارو ممکن است باعث کاهش تعریق شود یا احتمال سکته مغزی را افزایش دهد. از انجام کارهایی که ممکن است باعث گرم شدن بیش ‌از حد شما شود، مانند کار سخت یا ورزش در هوای گرم یا استفاده از وان‌های داغ خودداری کنید. وقتی هوا گرم است، مایعات زیادی بنوشید و لباس خنک بپوشید. اگر بیش ‌از حد گرمتان می‌شود، به ‌سرعت به‌دنبال مکانی برای خنک شدن و استراحت باشید. اگر تب‌ دارید و این تب ادامه دارد و در صورت تغییرات ذهنی و روحی و سردرد یا سرگیجه فوراً به پزشک مراجعه کنید.

میان‌سالان و افراد مسن ممکن است نسبت به عوارض جانبی این دارو حساسیت بیشتری داشته باشند، به‌خصوص خواب‌آلودگی، سردرگمی، هیجان غیرمعمول، مشکلات حافظه، یبوست، مشکلات ادرار و بی‌ثباتی. خواب‌آلودگی، سردرگمی و عدم تعادل می‌تواند خطر افتادن را افزایش دهد.

این دارو برای استفاده در دوران بارداری توصیه نمی‌شود، زیرا ممکن است به جنین یا کودک در حال تولد آسیب برساند. برای جزئیات بیشتر با دکتر خود مشورت کنید. اگر باردار هستید یا هنگام مصرف این دارو متوجه شدید باردار هستید، سریعاً به پزشک خود بگویید.

لیبراکس به شیر مادر منتقل می‌شود و ممکن است اثرات نامطلوبی روی نوزاد شیرخوار داشته باشد. قبل از شیردهی با پزشک خود مشورت کنید.2


عوارض جانبی داروی کلیدینیوم سی

عوارض جانبی بخشی از هویت هر دارو است. اگر پزشکی مصرف دارویی را برای شما تجویز می‌کند، حتما اثرات آن دارو بیشتر از عوارض جانبی آن است. عوارض جانبی این دارو به شرح زیرند:

سرگیجه

خواب آلودگی

تاری دید

خشکی دهان

مشکلات گوارشی مانند تهوع، یبوست، نفخ

موارد استفاده و عوارض قرص کلیدینیوم سی

ممکن است این دارو بر بینایی شما اثر بگذارد. اگر چیزی مانند رنگین کمان در دید خود مشاهده کردید سریعا به پزشک مراجعه کنید. واکنش‌های آلرژیک در این دارو نادر است اما در صورت بروز علائم زیر با بخش فوریتهای پزشکی بیمارستان تماس بگیرید:

خارش پوست

ورم پوست

کهیر

باد کردن زبان و گلو


تداخل دارویی کلیدینیوم سی

تداخل دارو مسئله بسیار مهمی است که در مصرف هر دارو و مکملی ( حتی مکمل‌های گیاهی) باید در نظر گرفته شود. داروی کلیدینیوم سی با داروهای زیر تداخل دارد:

مکملهای حاوی پتاسیم و سدیم

داروهای ضد قارچ مانند آزول

سایمتیدین و دی سولفیرام

داروهای آنتی کولینرژیک

داروهای ضد اسپاسم

داروهای مخصوص بیماری پارکینسون

ایزوکاربوکسازید، لینزولید، متیلین بلو، موکلوبماید، فلنزین، پروکاربازین، رازگلیلینریال سلژیلین، ترانیل سیپرومین

فنوتیازین ها

آلپرولازم و لورازپام و زولپیدم

داروهای شل کننده عضلات

انواع آنتی هیستامین ها


مصرف بیش از اندازه داروی کلیدینیوم سی

اگر این دارو بیش از حد مجاز مصرف شود مشکلاتی همچون بیهوشی و مشکلات تنفسی را برای فرد به وجود می آورد که سریعا باید به بخش اورژانس بیمارستان مراجعه شود.

بهتر است برای کاهش بیماریهای گوارشی از سبک زندگی سالم از جمله تغذیه سالم پیروی کنید. همچنین مطالعات اخیر نشان داده اند استرس و اضطراب نقش بسیار مهمی در بروز مشکلات گوارشی دارند. به همین دلیل بهتر است راههای مقابله با استرس را بیاموزید و استرس خود را مدیریت کنید. 3


پی نوشت:
1.www.doctoreto.com
2.www.rastineh.com
3.www.darookhaneonline.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.