موارد مصرف و عوارض داروی تاموکسیفن

تاموکسیفن برای درمان سرطان پستان که به سایر قسمت‌های بدن (سرطان متاستاتیک پستان) گسترش یافته است، برای درمان سرطان پستان در برخی از بیماران پس از عمل جراحی و پرتودرمانی، و برای کاهش احتمال سرطان پستان در بیماران پر خطر، مورد استفاده قرار می‌گیرد.
چهارشنبه، 24 دی 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
موارد مصرف و عوارض داروی تاموکسیفن
قرص تاموکسیفن برای درمان و پیشگیری از سرطان پستان استفاده می شود. مصرف تاموکسیفن می تواند منجر به عوارض زیادی شود. قرص تاموکسیفن می تواند خطر وقایع جدی و خطرناک، از جمله سرطان رحم، لخته شدن خون و سکته را افزایش دهد. این حوادث می تواند کشنده باشد. شما باید قبل از مصرف این دارو، درباره مزایا و خطرات احتمالی این دارو با پزشک خود مشورت کنید.

قرص تاموکسیفن فقط به عنوان یک داروی عمومی در دسترس است. نسخه ای با نام تجاری آن وجود ندارد. هزینه داروهای عمومی معمولاً کمتر از داروهای تجاری است. این دارو دارای هشدار جعبه سیاه است. جعبه سیاه، جدی ترین هشدار سازمان غذا و دارو (FDA) است. هشدار جعبه سیاه در مورد اثرات دارویی خطرناک داروها، هشدارهای لازم را به پزشکان و بیماران می دهد.


قرص تاموکسیفن در چه مورادی تجویز می شود؟

تاموکسیفن برای درمان و کمک به کاهش خطر ابتلا به انواع خاصی از سرطان پستان و به عنوان بخشی از درمان غدد درون ریز به تنهایی و یا با سایر داروها استفاده می شود. درمان غدد درون ریز می تواند با تغییر تعادل هورمون ها در بدن به کاهش سرعت یا متوقف شدن پیشرفت سرطان پستان کمک کند.

تاموکسیفن به گروهی از داروها به نام آنتی استروژن تعلق دارد. این داروها اغلب برای درمان بیماری های مشابه استفاده می شوند. آنتی استروژن ها با جلوگیری از اثرات هورمون استروژن در بدن عمل می کنند. استروژن ممکن است باعث رشد برخی از انواع تومورهای پستان شود. تاموکسیفن ممکن است از رشد تومورهایی که به استروژن پاسخ می دهند، جلوگیری کند.


چگونه باید تاموکسیفن را مصرف کنیم؟

دوز تاموکسیفن که پزشک تجویز می کند به عوامل مختلفی بستگی دارد، از جمله:

سن

نوع تاموکسیفن

سایر شرایط پزشکی که بیمار ممکن است داشته باشد.

نوع و شدت بیماری که برای درمان از تاموکسیفن استفاده می شود.

به طور معمول، پزشک مصرف دارو را با دوز کمتری شروع کرده و آن را به مرور تنظیم می کند تا به دوز مناسب برسد. در نهایت آنها کمترین دوز را که اثر مطلوبی داشته باشد را تجویز می کنند.

اما به هر حال باید این دارو را طبق دستور پزشک معالج خود مصرف کنید. از تاموکسیفن برای درمان طولانی مدت استفاده می شود. اگر به مدت 5 سال استفاده شود، بسیار موثر است. اگر طبق دستورالعمل استفاده نکنید، خطرات جدی به همراه دارد.

عدم مصرف تاموکسیفن می تواند نتیجه درمان شما را تحت تأثیر قرار دهد. اگر دلیلی وجود دارد که نمی خواهید دارو خود را مصرف کنید، با پزشک خود در میان بگذارید.

مصرف بیش از حد این دارو می تواند منجر به بروز برخی علائم شود از جمله:

سرگیجه

لرزش دست

اختلال در راه رفتن

تغییرات در ریتم قلب یا طولانی شدن QT

اگر مصرف دوز خود را فراموش کردید، به محض یادآوری آن را بخورید. اگر فقط چند ساعت قبل از زمان دوز بعدی شما مانده است، در آن زمان فقط یک دوز مصرف کنید.

هرگز سعی نکنید با مصرف همزمان دو دوز، دوز فراموش شده را جبران کنید. این می تواند منجر به عوارض جانبی خطرناکی شود.

پزشک ممکن است بعد از دوره درمانی شما، برای تشخیص اثربخشی آن راهکارهای زیر را تجویز کند:

برای درمان سرطان پستان: پزشک آزمایش خون و مطالعات تصویربرداری را به صورت دوره ای انجام می دهد تا روند درمان سرطان را بررسی کند.

برای پیشگیری از سرطان: پزشک می تواند آزمایشاتی را برای بررسی سرطان انجام دهد. 1


موارد مصرف و عوارض داروی تاموکسیفن

عوارض جانبی تاموکسیفن

قرص تاموکسیفن ممکن است در برخی از افراد عوارض جانبی ایجاد کند که شایعترین آنها گرگرفتگی و ترشحات واژن است، اگر این عوارض خفیف باشد طی چند روز ازبین می رود. اما اگر عوارض شدید بود یا از بین نرفت می بایست با پزشک خود تماس بگیرید.

تاموکسیفن ممکن است در بعضی از افراد ایجاد عوارض جانبی جدی کند که برخی از انها می تواند تهدید کننده زندگی باشد که در این صورت میبایست سریعا به اورژآنس تماس بگیرید.

تغییرات در آندومتر رحم که ممکن است به معنای شروع مشکلات جدی از قبیل سرطان رحم باشد و علائم آن شامل خونریزی واژن یا ترشحات خونین به رنگ قهوه ای و تغییر در چرخه قاعدگی و درد یا فشار در لگن می باشد.

تاموکسیفن ممکن است 2 تا 3 ماه پس از قطع مصرف آن فرد دچار لخته های خون در رگ یا ریه شود که علائم آن تنگی نفس، سرفه خونی، درد، حساسیت یا تورم در یک یا هر دو پا می باشد.

اگر در زمان مصرف تاموکسیفن دچار ضعف ناگهانی، سوزن سوزن شدن یا بی حسی در صورت، بازو یا پا، بخصوص در یک طرف بدن شدید می تواند نشانه های سکته باشد که می بایست سریعا به اورژانس مراجعه کنید.

عوارض جانبی جدی تاموکسیفن شامل گیجی، مشکل در دیدن با یک یا هر دو چشم، راه رفتن مشکل، سرگیجه، عدم تعادل یا هماهنگی، سردرد شدید بدون علت و آب مروارید می باشد.

این لیست کاملی از عوارض های جانبی تاموکسیفن نمی باشد، اگر به علائم مشکوکی دچار شدید می بایست با پزشک خود مشورت کنید. 2


موارد احتیاط

قبل از مصرف تاموکسیفن، اگر به این دارو حساسیت دارید، یا اگر آلرژی دیگری دارید با پزشک خود در میان بگذارید. این محصول ممکن است حاوی مواد غیر فعالی باشد که می‌توانند واکنش‌های آلرژیک و دیگر مشکلات ایجاد کنند. برای اطلاعات بیشتر با داروساز خود صحبت کنید.

اگر سرطان به مجاری شیر محدود شده باشد یا اگر این دارو را برای جلوگیری از سرطان پستان مصرف می‌کنید، بنابراین در صورتی که شرایط خاص پزشکی دارید نباید از این دارو استفاده کنید. قبل از استفاده از این دارو، اگر سابقه لخته شدن خون دارید (به عنوان مثال ترومبوز ورید عمقی، آمبولی ریوی، سکته مغزی) یا به شرایطی که نیاز به درمان با رقیق کننده‌های خون (نظیر وارفارین) دارند، مبتلا هستید، با پزشک یا داروساز مشورت کنید.

اگر سرطان سینه و سابقه لخته شدن خون / سکته مغزی داشته باشید، هم ممکن است بتوانید و هم ممکن است نتوانید تاموکسیفن مصرف کنید. در مورد خطرات و مزایای آن با پزشک خود صحبت کنید.

قبل از مصرف این دارو پزشک یا داروساز را از سابقه پزشکی خود مطلع نمایید، به خصوص سوابقی همچون: کلسترول / تری گلیسیرید بالا، محدودیت یا عدم توانایی راه رفتن (بی تحرکی)، دیابت، فشار خون بالا، سیگار کشیدن، آب مروارید، بیماری کبد.

قبل از جراحی (به خصوص بازسازی پستان)، پزشک یا دندانپزشک خود را در مورد تمام محصولاتی که استفاده می‌کنید (از جمله داروهای تجویزی، داروهای بدون نسخه و محصولات گیاهی) مطلع نمایید.

مصرف این دارو در دوران بارداری توصیه نمی‌شود، ممکن است به جنین آسیب برساند. زنان در سنین باروری باید تاموکسیفن را در طول دوره قاعدگی خود شروع کنند یا قبل از شروع دارو، آزمایش بارداری انجام دهند تا مطمئن شوند باردار نیستند. پیشگیری از بارداری هنگام مصرف این دارو و ۲ ماه بعد از درمان با این دارو حائز اهمیت است. زنان باید هنگام مصرف این دارو و به مدت ۲ ماه پس از توقف مصرف دارو، از شکل‌های غیر هورمونی قابل اعتماد برای کنترل بارداری (مانند کاندوم، دیافراگم با اسپرم کش) استفاده کنند.

مشخص نیست که آیا این دارو به شیر مادر منتقل شود یا خیر. به دلیل خطر بالقوه برای نوزاد، هنگام استفاده از این دارو، تغذیه با شیر مادر توصیه نمی‌شود. قبل از شیردهی با پزشک خود مشورت کنید.


موارد مصرف و عوارض داروی تاموکسیفن

تداخلات دارویی

پزشک یا داروساز ممکن است از هر گونه تداخل احتمالی دارویی مطلع باشد و ممکن است بر این تداخلات نظارت داشته باشید. بدون تأیید پزشک یا داروساز دوز هیچ دارویی را شروع یا متوقف نکنید و دوز داروها را تغییر ندهید.

این دارو را نباید با داروهای زیر استفاده کنید زیرا ممکن است تداخل بسیار جدی ایجاد کند: آناستازول، لتروزول.

اگر در حال حاضر از هر یک از داروهای مذکور استفاده می‌کنید، قبل از شروع تاموکسیفن با پزشک یا داروساز خود مطرح کنید. پزشک یا داروساز خود را از تمام داروهای تجویزی و بدون نسخه که ممکن است استفاده کنید، به ویژه: “رقیق کننده‌های خون” (به عنوان مثال، وارفارین)، استروژن، شکل‌های هورمونی کنترل بارداری مثل قرص‌ها، پچ ها و ایمپلنت‌های ضدبارداری)، فنوباربیتال، ریفامایسین ها (به عنوان مثال، ریفامپین)، عصاره گل راعی، مطلع نمایید.

داروهای دیگر می‌توانند بر حذف تاموکسیفن از بدن شما تأثیر داشته باشند، که ممکن است بر نحوه عملکرد تاموکسیفن تأثیر گذار باشد. به عنوان مثال سایمتیدین، داروهای ضد افسردگی SSRI مانند فلوکستین / پاروکستین، و غیره.

این دارو ممکن است با آزمایشات آزمایشگاهی خاص (از جمله آزمایشات تیروئید) تداخل داشته باشد و احتمالاً باعث نتایج کاذب خواهد شد. اطمینان حاصل کنید که پرسنل آزمایشگاهی و تمام پزشکان شما می‌دانند که از این دارو استفاده می‌کنید. 3


پی نوشت:
1.www.pezeshket.com
2.www.shafamag.com
3.www.rastineh.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.