انواع درد گردن و علت،عوامل و روشهایی برای درمان آن

گردن درد زمانی اتفاق می‌افتد که ستون فقرات توسط صدمات، بیماری‌ها، ساییدگی و همچنین مکانیک ضعیف بدن تحت فشار قرار می‌گیرد. علت گردن درد می‌تواند از آسیب، وضعیت بدنی ضعیف، استرس، سایش طبیعی، بیماری و سایر علت‌ها باشد. عدم هم ترازی ستون فقرات (برای مثال خمیدگی یا خوابیدن روی شکم) و بلند کردن اجسام سنگین به صورت نادرست بر روی ستون فقرات گردنی فشار وارد می‌کند و آسیب را محتمل‌تر می‌کند.
سه‌شنبه، 7 بهمن 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: کیمیا صادقی گرمارودی
موارد بیشتر برای شما
انواع درد گردن و علت،عوامل و روشهایی برای درمان آن
درد گردن به دلایل مختلفی ایجاد می‌شود، پزشکان تخمین می‌زنند که از هر 10 نفر 7 نفر در مقاطعی از زندگی با این مشکل دست به گریبان هستند. اگر از هر کدام از این 7 نفر علت درد گردن را سوال کنید، احتمالاً با هفت پاسخ مختلف رو به رو خواهید شد. 

اگر علایم درد گردن خود و یا مجموعه عواملی که باعث این درد می‌شود را به درستی با پزشک معالج خود در میان بگذارید، پزشک به تشخیص درست‌تری در مورد علت درد گردن و نحوه‌ی درمان آن خواهد رسید. 

انواع درد گردن و علت،عوامل و روشهایی برای درمان آن

علت درد گردن چیست؟

علت درد گردن می‌تواند به دلیل مشکلاتی در هر کدام از قسمت‌های تشکیل دهنده آن اتفاق بیفتد. مشکلاتی در استخوان، لیگامان، عضلات و اعصاب. گاهی مشکلات گردن موجب درد می‌شود ولی بیمار درد را در خود گردن احساس نمی‌کند. درد ممکن است در شانه یا در اندام فوقانی یا در ستون مهره‌ای سینه‌ای احساس شود.

علت گردن درد می‌تواند از آسیب، وضعیت بدنی ضعیف، استرس، سایش طبیعی، بیماری و سایر علت‌ها باشد. عدم هم ترازی ستون فقرات (برای مثال خمیدگی یا خوابیدن روی شکم) و بلند کردن اجسام سنگین به صورت نادرست بر روی ستون فقرات گردنی فشار وارد می‌کند و آسیب را محتمل‌تر می‌کند.
 

گردن درد چه زمانی اتفاق می‌افتد؟

گردن درد زمانی اتفاق می‌افتد که ستون فقرات توسط صدمات، بیماری‌ها، ساییدگی و همچنین مکانیک ضعیف بدن تحت فشار قرار می‌گیرد. تمام گروه‌های سنی در معرض خطر ایجاد گردن درد هستند. افرادی که در یک محل نشسته و فعالیت با کامپیوتر را برای مدت زمان طولانی انجام می‌دهند نیز با سطح بالای این خطر مواجه هستند.
 

چه عواملی باعث گردن درد می‌شود؟

در اغلب موارد علت درد گردن ناشی از فعالیت‌هایی است که شامل حرکت طولانی مدت و مکرر گردن می‌باشند. این حرکات گردن منجر به کشیدگی، در رفتگی (آسیب دیدن یک رباط) یا گرفتگی و اسپاسم گردن می شود.

فعالیت‌هایی که باعث صدمه وارد شدن به گردن می‌شود، شامل موارد زیر می‌شوند:

۱) گرفتن سر جلوتر از بدن
گرفتن سر جلوتر از بدن یا در وضعیت نامناسب برای مدتی طولانی در حین کار کردن، کتاب خواندن، تماشای تلویزیون، و غیره.

۲) حالت خواب
خوابیدن بر روی بالشتی که بیش از حد سفت یا صاف است یا به خوبی از گردن شما محافظت نمی‌کند یا خوابیدن بر روی شکم در حالی که گردن شما به سمتی چرخیده و خم شده باشد. قرار دادن سر بر روی مشت یا بازوی خود به مدت طولانی.

۳) کار یا ورزش
کار یا ورزشی که در آن از قسمت بالای بدن و بازوها استفاده می‌شود، مثل نقاشی کردن سقف یا کارهایی که برای انجام آنها باید سر را بالا بگیرید.

۴) فشار و تمرکز شدید بر روی یک کار
فشار و تمرکز شدید بر روی یک کار نیز باعث درد مهره‌های گردن می‌شود. در یک یا چند عضله که سر، گردن و شانه‌ها را به هم متصل می‌کنند، دچار کشیدگی می‌شوند. این عضله گردن سفت و دردناک می‌شوند که ممکن است در این حالت درد گردن با سر درد و سرگیجه نیز همراه باشد.

۵) آسیب دیدگی‌هایی که باعث گردن درد می‌شوند
آسیب دیدگی‌هایی که باعث درد در گردن می‌شود، شامل موارد زیر است:

* آسیب دیدگی‌های خفیف: به طور مثال سکندری خوردن یا زمین خوردن در فواصل کوتاه تا حرکت شدید ستون فقرات گردن را شامل می‌شود.
* آسیب دیدگی‌های شدید: آسیب دیدگی گردن در تصادف با خودرو، زمین خوردن از ارتفاع قابل توجه، ضربه مستقیم به صورت یا کمر یا قسمت بالا یا درد پشت سر، و برخوردهای ورزشی.

۶) بیماری هایی که باعث گردن درد می شوند
این بیماری‌ها عبارتند از:

* تنگی کانال نخاعی
* آرتروز گردن (اسپوندیلوز گردن)
* مننژیت که باعث التهاب دور بافت‌های مغر و طناب نخاعی می‌شود
* آنفولانزا که باعث درد گرفتن گردن و قسمت‌های دیگر بدن می‌شود

انواع درد گردن و علت،عوامل و روشهایی برای درمان آن

۷) بیماری‌های مزمن
بیماری‌های مزمن از قبیل: فیبرومیالژیا، آرتریت روماتوئید، اسپوندیلیت آنکیلوزان، تورتیکولی (کجی گردن) باعث گردن درد می‌شود.

۸) فشار بر روی عصب
فشرده شدن عصب ستون فقراتی می‌تواند باعث بروز دردی شود که از ابتدای کانال نخاعی شروع و سپس به سمت بازوها و دست‌ها و انگشت‌ها می‌رود. درد ناشی از فشار بر روی عصب با درد ناشی از سندروم تونل کارپ که معمولا با بی حسی همراه است متفاوت است.

۹) استیوآرتریت
با پیر شدن دیسک، دیسک خشک شده و کوچک می‌شود و ممکن است خارهای استخوانی تشکیل شود. این تغییرات منجر به تنگی مجرا یا فتق دیسک گردن و بروز علائم دیسک گردن می‌شود.

۱۰) تنگی کانال نخاعی
نازک شدن کانال‌های استخوانی در ستون فقرات می‌تواند به طناب نخاعی و عصب‌ها فشار می‌آورد و باعث تورم و التهاب آن‌ها می‌شود.

پزشکان فیزیوتراپ دارای تخصص کافی در ارزیابی و اصلاح تعادل و تناسب ماهیچه‌هایی که علت درد گردن شده‌اند هستند. گردن درد معمولا با سابقه پزشکی و معاینه تشخیص داده می‌شود.

پزشک دامنه حرکتی شما را بررسی می‌کند و درد گردن ناشی از حرکت را ارزیابی می‌کند. پزشک، نواحی التهاب و هر گونه تغییر عصبی مثل بی‌حسی، کرختی یا ضعف در دست یا بازو را بررسی می‌کند.

آزمایش‌های خون برای بررسی بیماری یا عفونت صورت می‌گیرد. تست عکس برداری اشعه ایکس برای تشخیص علت گردن درد بسیار موثر است. آزمایش های ساده اشعه ایکس می‌تواند اختلالاتی مانند تنگی فضای دیسک، بیماری‌های روماتیسم، جراحت و زخم، لغزندگی دیسک، استنوزیس (تنگی کانال نخاعی)، شکستگی و عدم استحکام ناشی از کشیدگی بیش از حد را نشان دهد.

۱۱) دیسک گردن (بیرون زدگی دیسک)
قسمت مرکزی و ژله مانند دیسک ستون فقرات می‌تواند متورم شود یا توسط یک ناحیه ضعیف در دیوار پاره شود و روی عصب‌ها فشار آورد.
 

انواع مختلف درد گردن

در ادامه‌ی این مقاله با انواع مختلف درد گردن بیش‌تر آشنا می‌شویم:
 

درد عضلانی  

درد ماهیچه‌های شانه و گردن ممکن است در پاسخ به فعالیت بیش از حد و یا قرار داشتن در معرض استرس‌های طولانی مدت فیزیکی و عاطفی به وجود آید. گاهی بر ماهیچه‌های گردن گره‌های سختی به وجود می‌آید که در برابر لمس بسیار حساس هستند، به این گره‌ها نقاط محرک گفته می‌شود.
 

اسپاسم عضلانی 

در اسپاسم ماهیچه‌ای، به یک‌باره و به صورت ناگهانی عضله‌ها منقبض و سخت می‌شوند. فرد در این حالت در ناحیه‌ی گرد احساس درد و گرفتگی زیادی می‌کند، در این شرایط حتی برگرداندن سر به اطراف سخت و غیر ممکن خواهد بود.  زمانی که فرد با گردنی دردناک و گرفته از خواب بیدار می‌شود، به اسپاسم عضلانی گردن مبتلا شده است.

انواع درد گردن و علت،عوامل و روشهایی برای درمان آن

اسپاسم عضلانی در بسیاری از موارد در نتیجه‌ی آسیب عضلانی رخ می‌دهد ولی گاهی دیسک نخاعی (spinal disc)، مشکلات عصبی و استرس‌های عاطفی هم منجر به این مشکل خواهند شد. در بسیاری از موارد هم اسپاسم عضلانی گردن هیچ علت مشخص و روشنی نخواهد داشت.
 

سر درد 

سردرد مرتبط با درد گردن معمولاً در نواحی پشتی سر و قسمت بالایی گردن احساس می‌شود و معمولاً نتیجه‌ی یک تنش یا اسپاسم ماهیچه‌ای است. سردرد وابسته به درد گردن، درد شدیدی نیست و در حد گرفتگی و درد خفیف باقی می‌ماند. در این نوع درد، گردن هم سخت و تحریک پذیر خواهد شد و حرکت دادن گردن مشکل خواهد بود.
 

درد مفاصل بین مهره‌ای پشتی

 درد مفاصل بین مهره‌ای پشتی دردی عمیق و شدید است که معمولا با خم کردن سر به طرفین شدیدتر شده و شانه و قسمت بالایی کمر را هم تا حدود زیادی درگیر می‌کند. التهاب مفصلی در این مفاصل در صبحگاه و یا بعد از یک دوره‌ی طولانی عدم تحرک بیش‌تر خواهد شد
 

درد عصبی

تحریک شدن ریشه‌های عصب‌های نخاعی عاملی برای درد گردن است که در بسیاری از مواقع هم درد شدید، مزمن و ادامه‌داری به حساب می‌آید. علاوه بر عصب‌ها، بازوها و گاهی حتی دست‌ها هم درگیر این درد خواهند شد.
 

درد ارجاعی

این دسته از دردها، به دردهایی در نقاطی از بدن گفته می‌شود که توسط مشکلی در بخش دیگری از بدن تحریک می‌شوند. برای مثال درد گردنی که به واسطه‌ی فعالیت زیاد، شدیدتر می‌شود، شاید نشانی از یک بیماری قلبی باشد. اگر در هنگام غذا خوردن فرد دردی را در ناحیه‌ی گردن احساس کند، شاید این درد ناشی از مشکل و اختلالی در مری باشد

انواع درد گردن و علت،عوامل و روشهایی برای درمان آن

درد استخوانی

  درد و تحریک پذیری مهره‌های گردنی بسیار کم‌تر از درد گردنی ناشی از بافت‌‌های نرم شایع است. درد استخوانی از آنجایی که ممکن است نشانه‌ای از یک مشکل حاد در سلامت فرد باشد، نیازمند بررسی‌ها و درمان‌های پزشکی است.

برای رهایی از درد آزار دهنده‌ی گردن کارهای زیادی می‌توان انجام داد، این راه‌ها توسط پزشک معالج به شخص توصیه می‌شود. برای درمان این مشکل می‌توان از داروهای مسکن و برخی تکنیک‌های تسکین درد استفاده کرد. 
 

این 7 عادت به ظاهر بی خطر باعث گردن درد می شود

وضع اندامی بد یکی از دلایل اصلی گردن درد است. هرچه زمان بیشتری را در حالتی که گردن به سمت جلو یا پایین کشیده شده است، همانند زمان کار با تلفن همراه، سپری کنید، مهره های قسمت پایینی گردن باید سخت‌تر کار کنند. این شرایط استرس بیشتری را به عضلات قسمت بالایی پشت بدن وارد می کند زیرا در تعادل حرکات سر نقش دارند. برای پیشگیری از فشار این چنینی بر گردن، تلفن همراه را هنگام کار تا حد امکان هم سطح با چشم های خود نگه دارید. همچنین، هنگامی که پشت میز نشسته اید مستقیم به جلو نگاه کنید. چشم های شما باید به قسمت بالایی نمایشگر خیره شود. در صورت نیاز با قرار دادن یک پایه یا چند کتاب زیر نمایشگر ارتفاع آن را افزایش دهید. در ادامه با برخی از دلایل اصلی گردن درد بیشتر آشنا می شویم.
 

فوق العاده استرس دارید

استرس دردی در گردن شماست. تنش عضلانی یکی از واکنش های بدن به عوامل استرس‌زای روزانه است. آگاهی خود را درباره این که استرس چگونه می تواند بر سلامت شما تاثیرگذار باشد، افزایش دهید و اقدام های لازم را در راستای کسب آرامش انجام دهید تا گردن شما نیز سپاسگذار این شرایط باشد. انجام یوگا و مدیتیشن از جمله بهترین گزینه هایی هستند که می توانید مد نظر قرار دهید. تکنیک های تنفس عمیق نیز از دیگر گزینه های مفید برای کاهش استرس هستند.
 

سیگار می کشید

اگر گردن شما مشکل آفرین شده است، سیگار کشیدن می تواند یکی از دلایل اصلی احساس درد در این قسمت از بدن باشد. سیگار کشیدن بیماری انحطاط دیسک را تسریع می کند. مواد شیمیایی موجود در سیگار موجب سخت شدن شریان ها می شوند و جریان خون به استخوان ها و دیسک ها کاهش می یابد که دریافت ناکافی مواد مغذی را به همراه همراه دارد.

انواع درد گردن و علت،عوامل و روشهایی برای درمان آن

وضعیت خواب خوبی ندارید

برای این که صبح بدون گردن درد از خواب بیدار شوید باید این قسمت بدن را هنگام خواب شبانه در طبیعی‌ترین وضعیت ممکن حفظ کنید. از حالت هایی که سر به طور قابل توجهی به سمت جلو، عقب یا طرفین خم می شود، پرهیز کنید. به طور ویژه، افرادی که روی شکم می خوابند نسبت به این نوع از گردن درد آسیب پذیر هستند زیرا سر آنها به طرفین می چرخد. اگر مستعد گردن درد هستید به پشت خوابیدن اجازه می دهد متکا از سر و گردن محافظت کند. شما می توانید از متکاهای فومی که به خوبی از گردن پشتیبانی کرده و به حفظ همترازی آن با ستون فقرات کمک می کنند، استفاده کنید.

انواع درد گردن و علت،عوامل و روشهایی برای درمان آن

در باشگاه به گردن خود فشار وارد می کنید

گردن درد طی کار با وزنه در باشگاه به طور معمول در انتهای یک ست، زمانی که قصد دارید چند حرکت اضافی انجام دهید، رخ می دهد. شما به راحتی می توانید به بافت اطراف رباط گردن خود آسیب رسانده و موجب اسپاسم عضلانی شوید. کشش تیغه های شانه پیش از انجام تمرینات ورزشی می تواند به کاهش تنش در قسمت بالایی پشت کمک کند، اما بهترین توصیه گوش دادن به بدن و استراحت در صورت نیاز است.
 

کیف سنگین حمل می کنید

بیشتر زنان به این مساله توجه ندارند که ورن کیف های آنها تا چه اندازه می تواند شانه و گردن را تحت تاثیر قرار دهد. بدن با در معرض خطر قرار دادن شیوه طبیعی گام برداشتن تلاش می کند با وزن اضافی سازگار شود. دستی که کیف شما را نگه داشته است به طور طبیعی حرکت نمی کند، از این رو دست دیگر برای جبران این شرایط هرچه بیشتر تاب می خورد. این عدم تعادل می تواند گردن و پشت را زیر فشار قرار دهد. بهتر است برای حفظ تعادل بدن کیف هایی با بندهای پهن و آنهایی که قابلیت حمل روی شانه را دارند، استفاده کنید.
 

همواره آدامس می جوید

در شرایطی که آدامس جویدن می تواند استرس را تسکین دهد، اما فعالیت مداوم فک می تواند به گردن درد و سردرد منجر شود. آدامس جویدن موجب افزایش استرس در ناحیه ای می شود که فک به جمجمه متصل شده است و این می تواند عضلات سر و گردن را زیر فشار قرار دهد. اگر قصد دارید به عادت خود ادامه دهید به نسبت مساوی از هر دو سمت دهان برای آدامس جویدن استفاده کنید. همانند هر عضله دیگری در بدن، فک نیز به تمرین متناسب و متعادل نیاز دارد.
 

شایع ترین روش‌های درمان گردن درد عبارتند از:

* کمپرس (گرما درمانی و سرما درمانی)
* دارو
* استراحت

در ادامه موارد بالا را بررسی می‌کنیم.

درمان گردن درد با کمپرس (گرما درمانی و سرما درمانی)

از دیگر راهکارهای تسکین درد گردن، گرم‌کردن و سردکردن ناحیه درد است. گرما درمانی و سرما درمانی نیز روش‌هایی هستند که برای کمک به شل کردن عضلات و کاهش التهاب مورد استفاده قرار می‌گیرند.

می‌توان با قرار دادن کیسه آب گرم یا کیسه یخ در محل درد به مدت ۱۰ تا ۲۰ دقیقه در هر بار و چهار تا شش بار در روز، درد گردن را تسکین داد. هنگام استفاده از این دو روش، باید از یک حوله یا پارچه بین کیسه‌ها و بدن‌ برای جلوگیری از تماس مستقیم آن‌ها با پوست استفاده کرد.
 

درد گردن را با دارو درمان کنید

پزشک ممکن است برای درمان گردن درد مصرف دارو را به شما توصیه کند. میزان شدت درد بر روی انتخاب نوع دارو تاثیرگذار است. داروهای مختلف و متعددی از داروهای مسکن گرفته تا داروهای ضد التهابی مثل استروئیدها به کاهش درد گردن در حین بهبودی کمک می‌کند.

بسته به گردن درد و نوع نشانه‌های دیسک گردن، یا این داروها را به تنهایی مصرف می‌کنید یا با فیزیوتراپی گردن و درمان‌های دیگر آنها را مورد استفاده قرار می‌دهید.

شما باید برای مصرف همه این داروها به توصیه‌های پزشک با دقت گوش دهید. بدون مشورت پزشک هرگز داروهای با تجویز پزشک و داروهای بدون نسخه را با یکدیگر مصرف نکنید.

این روش های منفعلانه کارآمد هستند، اما در درمان گردن درد نباید جایگزین حرکات اصلاحی گردن، اصلاح طرز نشستن و ایستادن و نرمش و ورزش گردن شوند.

برای درمان گردن درد، استراحت کنید

برای درمان گردن درد از انجام حرکات و کارهایی که درد شما را شدید‌تر می کنند خودداری فرمایید و به آن قسمت‌ها استراحت دهید.
 

درمان گردن درد با فیزیوتراپی

فیزیوتراپی بر استحکام و تقویت عضلات، تاندون‌ها و رباط‌های محافظ کننده مهره‌ها تمرکز دارد. اهداف اصلی فیزیوتراپی مخصوص درد گردن عبارتند از:

1. تمرینات مربوط به کشش و استحکام عضلات در نواحی مورد نظر، سرعت بخشیدن به فرآیند درمان با کاهش ورم و گردن درد و در عین حال انعطاف پذیر و قدرتمند کردن عضلات.
2. آموزش نحوه نشستن و ایستادن و راه رفتن صحیح به منظور محافظت از گردن و ستون فقرات و جلوگیری از دردهای گردن آتی
3. آموزش دادن بیماران در مورد نحوه مراقبت از درد گردن ناگهانی، در صورت به وجود آمدن آسیب دیدگی مجدد

انواع درد گردن و علت،عوامل و روشهایی برای درمان آن

ورزش‌های مفید برای گردن درد

نرمش های گردن دو دسته اند، که شامل نرمش‌های کششی و نرمش‌های تقویتی می‌شود. شروع تمرینات با انجام نرمش‌های کششی است و بعد از مدتی باید نرمش‌های تقویتی هم به نرمش‌های کششی اضافه شوند.
نرمش اول
۱) در حالی که عضلات کتف‌تان شل و ریلکس می‌باشد، سرتان را به یک طرف بچرخانید تا احساس کشش در گردن کنید، به طوری که نگاهتان به روی کتف و شانه باشد. ۶ ثانیه مکث کنید و این حرکت را برای هر طرف ۳ بار انجام دهید.
ورزش گردن
 
نرمش دوم
۲) سر خود را به جلو خم کنید، به‌طوری که چانه‌تان به قفسه‌سینه برسد. برای ایجاد کشش بیشتر می‌توانید با کمک انگشت به آرامی ‌از پشت سر فشار اندکی وارد کنید تا بیشتر به سمت قفسه‌سینه خم شود. زمانی که احساس کشش کردید به مدت ۶ ثانیه مکث کنید و سپس به حالت اولیه برگردید. این حرکت را می‌توانید ۳ بار تکرار کنید.

 

لیزر درمانی (Laser Therapy)

لیزر با سطح انرژی پایین یا لیزر سرد می‌تواند تا ۷۰ درصد از درد‌های حاد گردنی را درمان کند. لیزر سرد (LLLT) می‌تواند هم درد‌های حاد و هم دردهای مزمن گردن را تا حدود زیادی تسکین دهد.
 

مگنت درمانی (Magnet Therapy)

مگنت تراپی یک روش درمانی جایگزین است که در آن از تاثیرات میدان مغناطیسی بر بدن، برای درمان گردن درد استفاده می‌شود. استفاده از گردن بند‌ها و مهره‌های مغناطیسی تاثیر بسزایی در کاهش درد گردن دارد. از بین این دو روش مگنت‌تراپی، گردن بند مغناطیسی تاثیر بسیار زیادی در کاهش درد گردن دارد.
 

تراکشن Traction (کشش ستون فقرات)

در روش تراکشن، پزشک ستون فقرات شما را می کشد و به حرکت در می‌آورد تا شما درد گردن کمتری را احساس کنید و راحت‌تر حرکت کنید. پزشک این کار را با دست یا با استفاده از دستگاه مکانیکی تراکشن انجام می‌دهد.

کشش مفصل که توسط تراکشن ستون فقرات اعمال می‌شود، به فاست‌های بین مهره‌ای اجازه می‌دهد بر روی یکدیگر بلغزند. همچنین این روش می‌تواند جریان خون را افزایش داده و فشار موجود بر روی کانال نخاعی (شامل رگ‌های خونی و ریشه‌های عصبی) را کم کند.

افزایش جریان توسط تراکشن ستون فقرات مزیت دیگری نیز به طور غیر مستقیم دارد: کاهش مواد شیمیایی ناشی از التهاب در اثر آسیب بافتی. تنها این نیست؛ افزایش حرکت مفصل با کاهش فعالیت اعصاب، باعث کاهش درد می‌شود.
 

متحرک کردن مفصل

هدف اصلی اغلب روش‌های کایروپراکتیک در درمان گردن درد بازیابی یا تقویت عملکرد مفصل با اهداف برطرف کردن التهاب مفصل و کاهش گردن درد است. در بعضی از روش‌های کایروپراکتیک از کمی فشار استفاده می‌شود (درمان دستی ستون فقرات)، در حالی که روش‌های دیگر خفیف‌تر هستند ( تحرک ستون فقرات).

درمان دستی ستون فقرات وقتی متخصص کایروپراکتیک برای اعمال یک فشار کنترل شده ناگهانی بر مفصل در حین قرار گرفتن بدن در یک وضعیت خاص از دست‌های خود استفاده می‌کند، درمان دستی منجر به صدا دادن گردن می‌شود.

بعضی از بیماری‌ها (مثل پوکی استخوان)، آسیب، قد و وزن بیمار، راحتی بیمار یا اولویت بیمار مستلزم انجام یک روش درمان دستی خفیف‌تری که عموما تحرک ستون فقرات نامیده می‌شود، می‌باشد.

علاوه بر این، بیمار یا متخصص کایروپراکتیک روش‌های تحرک ستون فقرات خفیف را ترجیح می‌دهد که شامل چرخاندن بدن یا فشار زیاد نباشد.
 

ماساژ

وقتی پزشک متخصص با استفاده از دست‌های خود یا ابزارهای مخصوص عمل مالش دادن، ماساژ دادن و زدن ضربه‌های کنترل شده را انجام می‌دهند، گردش خون تحریک می‌شود. جریان خون اکسیژن و مواد مغذی را حمل می‌کند و برای کمک به عضلات در حذف مواد زائدی مثل اسید لاکتیک که ناشی از گرفتگی عضلات است و باعث گردن درد می‌شود، بسیار موثر است.

به عنوان مثال فردی که بدون استراحت کردن یا انجام حرکات کششی، برای مدتی طولانی پشت رایانه می‌نشیند، نتیجه آن گرفتگی و سفت شدن و گاهی اوقات احساس گردن درد است. استراحت در حین کار به منظور ماساژ و کشش گردن به گردش خون به عضلات کمک می کند.

قبل از این که برای تسکین درد گردن بخواهید ماساژ انجام دهید یا از ماساژور گردن استفاده کنید با پزشک خود مشورت کنید. پزشک شما را به یک متخصص ماساژ درمانی مجرب ارجاع می‌دهد.
 

اولتراسوند و TENS

در این روش با استفاده از تحریک الکتریکی از طریق پوست، ناحیه آسیب‌دیده تحریک می‌شود. در نتیجه سیگنال‌های الکتریکی درد قطع می‌شود و بیشتر احساس درد به حس سوزن سوزن شدن تبدیل می‌شود.


منبع: سایت دکتردکتر
سایت جی پلاس
سایت فیزیوتراپی بهروزی


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.