طرز تهیه سه مدل شیرینی رولت در خانه

رولت خامه‌ای از شیرینی‌های بسیار خوشمزه‌ای است که گزینه‌ای عالی برای دورهمی‌های عصرانه و تولدها به حساب می‌آید؛ به‌خصوص که به‌راحتی می‌توانید آن را در خانه تهیه کنید.
پنجشنبه، 9 بهمن 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
طرز تهیه سه مدل شیرینی رولت در خانه

رولت شکلاتی


مواد لازم 
تخم مرغ                                ۴ عدد درشت سفیده و زرده جدا

آرد                                         ۶۵ گرم

نشاسته ذرت                           ۲۰ گرم

پودر کاکائو                              ۱۵ گرم

پودر قند                                  ۱۰۰ گرم

آبجوش                                   سه قاشق سوپخوری

بیکینگ پودر                            یک چهارم قاشق چایخوری که من نمیزنم

وانیل                                      کمی

نمک                                       یک پنس

سینی ۳۵ در ۴۵

طرز تهیه 
برای درست کردن رولت شکلاتی ۴ تخم مرغی ابتدا فر روی حرارت ۲۰۰ درجه داغ کنید. بعد کف قالب کاغذ بیاندازید. کاغذ از دو طرف قالب به عنوان دستگیره برای خارج نمودن نان رولت بالا بیاید و با روغن مایع یا اسپری کمی چرب گردد. سپس آرد گندم ، نشاسته ذرت ، بیکینگ پودر ، نمک و پودر کاکائو اینها سه بار با هم الک گردند.بعد زرده و سفیده ی تخم مرغ کاملاً خنک را از هم جدا کمید.

سفیده ها به همراه ۵۰ گرم پودر قند کاملاً پفکی گردنند و در یخچال گذاشته شوند. خیلی سریع زرده ها ، ۵۰ گرم پودرقند ، وانیل را کاملاً هم بزنید . آبجوش را کم کم اضافه نمایید .بعد سفیده را داخل زرده با لیسک هم زده بزنید و با آرد قاطی کرده و درون قالب بریزید و طوری که کاملاً صاف پهن شود. ماکزیمم ۱۲ دقیقه پخته شود

سپس از فر خارج کنید.بعد روی سطح کار بگذارید و با قالب هم اندازه بپوشانید تا خشک نشود. پس از ۵ دقیقه با دقت قالب رویی برداشته شود تا عرق آن روی نان نریزد. روی سطح کار حوله ی کاملاً خشک و رویش کاغذ روغنی و رویش پودر قند بگذارید نان روی آن برگردانید .سپس کاغذ را از پشت آن جدا کنید و کاغذ روغنی دیگری روی آن انداخته بیاندازید و وقتی داغی آن گرفته شد یعنی پس از سه چهار دقیقه همراه با حوله ی زیرین رول گردد و در محیط آشپزخانه یا یخچال خنک کنید. پس از خنک شدن رول رو باز نمایید و روی سطح نان را خامه بمالید و دوباره رول کنید و در یخچال بمدت سه تا چهار ساعت بگذارید و تزیین نموده و بعد برش بزنید. 1


طرز تهیه سه مدل شیرینی رولت در خانه

رولت خامه‌ ای


مواد مورد نیاز
تخم مرغ                        چهار عدد

آرد                                یک پیمانه

شکر                              نصف پیمانه

بیکینگ پودر                   یک قاشق چای‌خوری

وانیل                             یک دوم قاشق چای‌خوری

اسانس                          به دلخواه

آب جوش                      پنج قاشق غذا خوری

خامه قنادی                    پانصد گرم

درست کردن رولت خامه ای خانگی
در تهیه رولت خامه‌ای بهتر است از تخم‌مرغ‌های به دمای محیط رسیده استفاده کنید. ابتدا زرده‌ها و سفیده را از هم جدا کنید. سفیده تخم‌مرغ و  نصف شکر  را با دور تند هم‌زن به‌قدری بزنید تا سفیده کاملاً پفکی شود. به‌حدی به‌هم بزنید که وقتی ظرف را برمی‌گردانید، سفیده از ظرف جدا نشود.

طرز تهیه سه مدل شیرینی رولت در خانه

زرده‌های تخم‌مرغ را با وانیل،نصف باقی مانده‌ی شکر، اسانس دل‌خواه و آب‌جوش به مدت سه دقیقه با هم‌زن بزنید، تا کاملاً کرم‌رنگ و کش‌دار شود.

نکته‌ای که در این مرحله به آن می‌توان اشاره کرد نحوه استفاده از انواع طعم‌دهنده‌ها با توجه به سلیقه شماست. شما می‌تونید از دارچین، هل، پودر کاکائو یا در حد یک تا دو قاشق از آب میوه دل‌خواهتان (مانند پرتقال، نارنگی یا هر نوع میوه دیگری) برای طعم‌دار کردن رولتتون استفاده کنید. به‌طبع این بخش کاملاً سلیقه‌ای است و بیشتر به زمان در اختیار شما بستگی دارد.

حالا آرد و بیکینگ پودر را سه بار الک می‌کنیم. این کار باعث می‌شود تا آرد سبک شده و بافت کیک خیلی نازک‌تر و لطیف‌تر شود.

نکته: با توجه به ضخامت نازک رولت‌ها که برای رول کردن اون خیلی مهمه، حتماً آرد و بیکینگ پودر را سه‌بار الک کنید.

آرد و بیکینگ پودر را به زرده‌ها اضافه می‌کنیم و به صورت دورانی در حدی که با هم مخلوط شوند مواد را هم می‌زنیم. زمانی که با هم یکدست میکس شدند، سفیده‌ها را اضافه می‌کنیم. در ادامه با لیسک به‌همان شکل دورانی به آرامی (باز در حد مخلوط شدن) به‌هم می‌زنیم.

طرز تهیه سه مدل شیرینی رولت در خانه

نکته: توی این مرحله مواد رو زیاد به‌هم نزنید. این کار باعث می‌شه پف سفیده از بین برود و مواد آبکی شود. پس حتماً به آرامی و تنها در یک جهت مواد رو به‌هم بزنید.

ته سینی فر را با کاغذ روغنی کاور کنید و مواد را به آرامی روی کاغذ روغنی بریزید. با کمک لیسک سطح مواد را صاف کنید؛ دقت داشته باشید مواد با قطر یکسان ته سینی پهن و صاف شود، چون اگر جایی از مواد نازک‌تر یا ضخیم‌تر باشد در حین پخت یا می‌سوزد یا مغز پخت نمی‌شود.

در اصول پخت کیک، فر حتماً باید از قبل گرم شده باشد. این امر با مدت زمان پخت و پف‌کردن کیک رابطه مستقیم دارد. حالا سینی‌فر را در طبقه سوم با حرارت ۲۳۰ درجه، مدت زمان تقریبی بین هفت تا ده دقیقه قرار می‌دهیم تا کیک نازک ما پخته شود.

نحوه پخت فر را روی حرارت بالا و پایین قرار دادیم، قطعاً اندازه و تعداد طبقات و نحوه‌های پخت در فرهای مختلف متفاوت هستند. موضوعی کاملاً تجربی که به شناخت شما از پخت مواد در فر بازمی‌گردد. اما در تمامی حالت‌ها جدا از نوع فر، شما می‌توانید با بررسی مدام، از پخت رولت خود اطمینان حاصل کنید. دائماً رولت را بررسی کنید و پیش از آن که بیش از حد خشک شود یا بسوزد آن را از فر خارج کنید. با توجه به قطر کم این کیک اسفنجی امکان سوختن آن زیاد است پس اگر برای اولین بار پخت رولت خامه‌ای‌را تجربه می‌کنید حتماً در این مرحله وسواس بیشتری به خرج دهید.
طرز تهیه سه مدل شیرینی رولت در خانه

نکته: به‌محض خارج کردن کیک به‌آرامی اون‌رو رول کنید. در این مرحله سرعت عمل داشتن برایمان بسیار مهم است. زمانی که کیک را از فر خارج کردید به آرامی با کمک دست‌کش یا دستمال نخی آشپزخانه، شروع به رول کردن کیک رولت کنید و بعد زمان دهید تا کیک خنک شود. در این کار وسواس به‌خرج دهید زیرا اگر کیک خنک شود ممکن است بافت آن شکننده شود و بعد به صورت یک‌دست قابل رول کردن نباشد. پس تا زمانی که داغ است این مرحله را انجام می‌دهیم تا رولت خوش فرم‌تر و زیباتری داشته باشیم.
حال زمانی که رولت کاملاً خنک شد به آرامی کاغذ روغنی را از آن جدا کرده و خامه فرم‌گرفته قنادی را با لیسک روی سطح آن به‌صورت یکنواخت پهن می‌کنیم.
نکته: در این مرحله رولت باید کاملاً خنک شده باشد. چون اگر هنوز حتی مقداری گرم باشد، زمانی که خامه را روی سطح آن پهن می‌کنید خامه آب می‌شود و کل زحمات شما از بین می‌رود.
در این مرحله با توجه به ذائقه شخصی خودتان یا مهمان‌هاتون، می‌تونید پودر دارچین یا تکه‌های کوچک اسلایس شده میوه، یا مغزهای مختلف را روی سطح خامه ریخته و به‌آرامی (از همان جهت قبل) شروع به رول کردن کنید.

طرز تهیه سه مدل شیرینی رولت در خانه

رولت لذیذ و جذاب ما به‌همین راحتی به پایان رسید. بهتر است چند ساعتی درون یخچال بماند تا رطوبت خامه به کیک منتقل شود و بافت رولت نرم‌تر شود.
برای تزیین سطح رولت می‌توان از شکلات مایع یا خامه فرم‌گرفته، حتی میوه‌های دل‌خواه کمک گرفت. این بخش کاملاً سلیقه‌ای است. امیدواریم که از دستور نوستالژی و پرخاطره امروز ما خوشتون اومده باشه و حتماً امتحانش کنید، قطعاً شما هم از طعم آشنا و خوبش سیر نمی‌شید. 2


رولت خامه ای در خانه


مواد لازم
تخم‌مرغ                    چهار عدد

آب جوش                  چهار قاشق غذاخوری

آرد                            ۱۰۰ گرم

شکر                          ۱۰۰ گرم

وانیل                        یک‌چهارم قاشق چای‌خوری

بکینگ پودر                یک‌دوم قاشق چای‌خوری

مواد میانی رولت
۱۰۰ تا ۲۰۰ گرم خامه فرم‌گرفته

دو عدد موز بزرگ (اختیاری)

نصف پیمانه گردو (اختیاری)

طرز تهیه رولت خامه ای در خانه
۱. در ابتدا زرده و سفیده تخم‌مرغ را از هم جدا کنید. سفیده را با همزن برقی بزنید تا پف کند و بعد نیمی از شکر را به آن اضافه کنید و به همزدن ادامه دهید تا سفت و پف‌دار شود. سپس آن را در یخچال قرار دهید.

۲. زرده تخم‌مرغ، مابقی شکر و وانیل را با همزن برقی بزنید تا کرم‌رنگ و کشدار شود.

۳. در این مرحله آب جوش را اضافه و مخلوط کنید.

۴. آرد و بکینگ پودر را مخلوط کرده و چند بار الک کنید و در سه مرحله به زرده تخم‌مرغ اضافه کنید و هم بزنید تا یکدست شوند.

طرز تهیه سه مدل شیرینی رولت در خانه

۵. سفیده زده‌شده را از یخچال درآورید و در سه مرحله به مواد زرده اضافه کنید. در اینجا باید حواستان به همزدن مواد باشد و آن را به‌صورت دورانی هم بزنید تا کاملا مخلوط شوند.

۶. کف قالب ۳۰ در ۴۰ را کاغذ روغنی بیندازید و مایه رولت را طوری کف قالب پهن کنید که به‌شکل یکدست در تمام سطح قالب پخش شود.

۷. فر را باید از ۱۵ دقیقه قبل روی ۱۷۰ درجه سانتی‌گراد روشن کنید تا گرم شود.

۸. قالب را برای حدود ۱۵ دقیقه در طبقه وسط فر قرار دهید. در صورت لزوم می‌توانید برای چند ثانیه گریل را روشن کنید تا روی رولت برشته شود.

۹. بعد از اینکه رولت پخت، آن را روی یک کاغذ روغنی یا دستمال نخی برگردانید، کاغذ پشت رولت را جدا کنید. کمی پودر قند روی آن الک کرده و آن را سریع رول کنید و داخل یک پلاستیک قرار دهید تا خنک شود. پودر قند باعث می‌شود که کاغذ روغنی یا دستمال نخی به رولت نچسبد.

طرز تهیه سه مدل شیرینی رولت در خانه

۱۰. بعد از خنک‌شدن رولت، آن را باز کرده و سطح روی کیک را با کمی شربت مثل آب کمپوت آناناس مرطوب کنید.

۱۱. خامه قنادی را روی سطح رولت پخش کنید؛ منتها دو سانتی‌متر لبه‌های کناری آن را خامه نریزید؛ زیرا موقع رول‌کردن خامه به آن بخش‌ها سر می‌خورد. در ادامه گردو و موز خوردشده را روی آن بریزید و آن را رول کنید.  

۱۲. اول دو سر رولت را با چاقو جدا کنید و کنار بگذارید و رولت را در یخچال بگذارید تا طعم‌ها به خورد هم بروند.

۱۳. برای سرو رولت خامه‌ای می‌توانید آن را به‌صورت تک‌نفره برش بزنید یا به‌شکل کیک رولت آماده کنید.

۱۴. تزیین روی رولت به سلیقه شما بستگی دارد و به‌عنوان مثال می‌توانید از سس گاناش استفاده کنید و روی رولت بریزید و در ادامه با پودر نارگیل یا شکلات خردشده و هر نوع میوه‌ای تزیین کنید.

طرز تهیه سه مدل شیرینی رولت در خانه

نکات تهیه رولت خامه ای
در صورتی که کیک رولت کمی خشک شد، جای نگرانی نیست؛ زیرا وقتی آن را داغ رول می‌کنید، خشکی آن از بین می‌رود و رطوبت لازم را به دست می‌آورد. علاوه بر این، چهار قاشق آبی که در ابتدا به مواد کیک اضافه کردید، رطوبت لازم را به آن می‌دهد.

برای مایه میانی رولت می‌توانید از مارمالاد یا مربا همراه با خامه فرم‌گرفته یا کرمفیل استفاده کنید.

از آنجا که همزدن سفیده تخم‌مرغ خیلی حساس است؛ ظرف موردنظر و همین طور همزن برقی باید بسیار تمیز و عاری از هرگونه آلودگی و رطوبتی باشند،‌ در غیر این صورت سفیده پف نمی‌کند.

با همین مواد اولیه می‌توانید رولت را دو رنگ کنید؛ به این شکل که برای طرز تهیه رولت خامه‌ای دو رنگ باید از خمیر، سه قاشق غذاخوری بردارید و دو قاشق غذاخوری پودر کاکائو به آن اضافه کنید. پس از اینکه قالب موردنظر را کاغذ روغنی انداختید و آن را چرب کردید، مایه سفیدرنگ را در آن پخش کنید و سپس مایه کاکائویی را در قیف بریزید و هر طرحی که دوست دارید، روی مایه سفید ایجاد کنید. ادامه کار درست مشابه آن چیزی است که در دستور ذکر شد. علاوه بر این، می‌توانید مایه کیک را به دو قسمت کنید و یک بخش را با رنگ خوراکی دلخواه‌تان مخلوط کنید؛ سپس هر دو مایه را در قیف بریزید و به‌صورت یکی در میان، از این مایه‌ها روی کاغذ روغنی بریزید تا حالت راه‌راه پیدا کند و بعد آن را در فر قرار دهید.

برای برش رولت خامه‌ای بهتر است آن را برای ۱۵ دقیقه در فریزر قرار دهید و سپس با چاقوی اره‌ای برش بزنید. بعد از هر برش نیز چاقو را ابتدا در آب جوش بزنید و خشک کنید. 3


پی نوشت:
1.www.kiashpaze.ir
2.www.blog.okala.com
3.www.kojaro.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.