پرتقال خونی و فواید شگفت انگیز آن

پرتقال خونی این شاهکار بی نظیر خداوند که کمتر کسی پیدا می‌شود آن را دوست نداشته باشد انواع و خواص مختلفی دارد. در ادامه قصد داریم به بررسی این خواص بپردازیم.
دوشنبه، 14 مهر 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
پرتقال خونی و فواید شگفت انگیز آن

پرتقال خونی چیست؟

رتقال خونی یا پرتقال توسرخ، یکی از گونه‌های پرتقال است که بخش گوشتی آن به رنگ خون است.

این گونه معمولاً از پرتقال‌های معمولی کوچکتر است.

قرمز بودن رنگ این پرتقال به دلیل وجود آنتوسیانین است که رنگدانه معمولی در گل‌ها و میوه‌ها است، ولی در مرکبات نادر است.

پوست این پرتقال معمولاً سفت‌تر از انواع دیگر است و بر روی پوست انواعی از این پرتقال رنگ تیره‌ای وجود دارد.1


انواع پرتقال خونی

سه نوع پرتقال خونی مشهور وجود دارد؛ مورو، تاروکو، و سنگویینلو.

گوشت پرتقال خونی مورو (Moro) در مقایسه با سایر انواع پرتقال قرمزتر است. مورو دارای طعم شیرینی است، ولی در مقایسه با دو نوع دیگر پرتقال خونی، کمی طعم تلخ نیز دارد. این نوع از پرتقال خونی بین ماه‌های آذر تا فروردین در دسترس است. پرتقال خونی مورو معمولا در ایالات متحده کشت می‌شود.

پرتقال خونی تاروکو (Tarocco) از دو نوع دیگر پرتقال خونی شیرین‌تر است. این نوع از پرتقال خونی در اروپا بسیار شهرت دارد. ولی رنگ قرمز پرتقال خونی تاروکو به اندازه‌ی دو نوع دیگر پررنگ نیست. این نوع پرتقال خونی عمدتا بین بهمن تا فروردین موجود است.

سومین نوع پرتقال خونی سنگویینلو (Sanguinello) نام دارد. پرتقال خونی سنگویینلو که در ۱۹۲۹ در اسپانیا یافت شد، دارای گوشت شیرین و نرم، و تقریبا بدون هسته است. نکته‌ی بسیار جالب درباره‌ی پرتقال خونی سنگویینلو این است که این میوه تقریبا در ماه بهمن می‌رسد، ولی اگر چیده نشود، هم‌چنان تا اواسط فروردین روی درخت باقی می‌ماند، و آن را می‌توان حتی تا اواخر اواسط اردیبهشت برداشت کرد.


ارزش غذایی

به طور کلی، مواد مغذی موجود در پرتقال خونی تقریبا مشابه‌ی مواد مغذی موجود در پرتقال معمولی است. بیش‌تر انواع پرتقال خونی دارای هسته‌ی بسیار اندک (یا حتی بدون هسته) هستند. پرتقال خونی دارای کالری اندکی است؛ بنابراین، چنان‌چه تلاش می‌کنید وزن‌تان را کاهش دهید، این میوه می‌تواند یکی از گزینه‌های مناسب غذایی‌تان باشد.

در ادامه، به مواد مغذی موجود در یک عدد پرتقال خونی اشاره می‌کنیم:‌

میزان انرژی موجود در یک پرتقال خونی ‍۲۶۸ کیلوژول

کالری ۶۴ کیلوکالری

پروتئین ۱.۲۷ گرم

کربوهیدرات ۱۵.۹۹ گرم

قند ۱۲.۷۹ گرم

چربی ۰.۱۷ گرم

چربی اشباع شده ۰.۰۲  گرم

چربی چند اشباع نشده ۰.۰۳۴ گرم

چربی تک اشباع نشده ۰.۰۳۱ گرم

کلسترول۰ میلی‌گرم

فیبر ۳.۲ گرم

سدیم ۰ میلی‌گرم

پتاسیم ۲۴۸ میلی‌گرم

کربوهیدرات و فیبر موجود در این میوه به آسانی در بدن‌مان قابل گوارش هستند. مهم‌ترین مواد مغذی موجود در پرتقال خونی عبارت هستند از ویتامین C و اسید فولیک.2


شیوهٔ کشت پرتقال خونی

کشت پرتقال‌های خونی بسیار دشوار است چرا که بایستی بی‌درنگ پیش از برداشت در دمای سرد قرار گیرند تا ساخت آنتوسیانین در آن ایجاد شود.

براین مبنا کشت پرتقال خونی در دامنهٔ یکی از کوه‌های سیسیل انجام می‌شود، اما دانشمندان امیدوارند با انجام اصلاح ژنتیکی در درخت‌های پرتقال، دامنهٔ کشت این نوع پرتقال را در بیشتر نواحی گسترش دهند.

به‌ دلیل این که شرایط آب و هوایی ویژه‌ای که برای کشت پیش از زمان برداشت باید این نوع پرتقال‌ها در معرض هوای سرد قرار بگیرند این نوع پرتقال‌ها مورد نیاز است برای همه دسترسی به آب پرتقال خونی امکان‌پذیر نیست.1


فواید پرتقال خونی برای بدن


درمان اسکوربوت
پرتقال خونی به دلیل مقادیر بالای ویتامین C که دارد به پیشگیری و درمان بیماری اسکوربوت کمک می کند.

منبع غنی آنتی اکسیدان ها
مقادیر بالای ویتامین C و آنتی اکسیدان های موجود در پرتقال خونی به ویژه آنتوسیانین ها به کاهش رادیکال های آزاد بدن کمک کرده و خطر ابتلا به بیماری مزمن را از بین می برند.

پوکی استخوان
کلسیم موجود در پرتقال خونی برای سالم نگه داشتن و قوی بودن استخوان ها مفید بوده و خطر ابتلا به بیماری پوکی استخوان را کاهش می دهد.

دوران بارداری
پرتقال خونی به دلیل مقادیر بالای فولات که دارد به تشکیل گلبول های قرمز خون در زنان باردار کمک می کند که این می تواند جنین را سالم نگه داشته و برای رشد جنین در دوران بارداری مفید باشد.

سلامت کبد
پرتقال خونی به بهبود عملکرد اندام های بدن کمک می کند و یکی از بهترین میوه ها برای سم زدایی و پاک سازی کبد است.

معده و دستگاه گوارش
پرتقال خونی سرشار از فیبر است، مقادیر بالای فیبر موجود در آن به بهبود هضم غذا کمک می کند و برای سلامت دستگاه گوارش مفید می باشد.

سلامت چشم ها
مقادیر بالای ویتامین A موجود در پرتقال خونی به تقویت بینایی کمک کرده و خطر ابتلا به بیماری های چشمی ناشی از افزایش سن را کاهش می دهد.

تقویت سیستم ایمنی بدن
مقادیر بالای ویتامین C و آنتی اکسیدان های موجود در پرتقال خونی به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کرده و خطر ابتلا به بیماری های عفونی را کاهش می دهد.

لاغری و کاهش وزن
پرتقال خونی حاوی مقادیر بالای آب و فیبر است که با کاهش اشتها و جلوگیری از پرخوری باعث لاغری و کاهش وزن افراد می شود.

درمان میگرن
تحقیقات نشان داده که ماساژ روغن پرتقال خونی بر روی پیشانی می تواند به درمان سریع سردرد و میگرن کمک کند.

سلامت قلب
مطالعات نشان می دهد که آنتوسیانین های موجود در پرتقال خونی دارای خواص ضد التهابی قوی هستند و خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را کاهش می دهند.

سلامتی دندان ها
مقادیر بالای ویتامین A و کلسیم موجود در پرتقال خونی به سلامت و تقویت دندان ها کمک می کند.3

پوستی زیبا با پرتقال سرخ
برای داشتن پوستی زیبا و جذاب از آنتی‌اکسیدان‌ها و انواع ویتامین ها باید استفاده کنیم ،پرتقال منبعی سرشار از انتی اکسیدان است،مخصوصا پرتقال خونی ،املاح موجود در اب پرتقال برای درمان انواع بیماریهای پوستی نیز مفید است براساس نتایج تحقیقات آکادمی ‌پوست ایالات امریکا، هر آنچه ما بعنوان غذا میخوریم، از ویتامین‌ها، موادمغذی، آنتی‌اکسیدان‌ها و دیگر مواد غذایی، مستقیم روی پوستمان تاثیر می گذارد و این عضو تحت‌تاثیر انچه می خوریم، قرار دارد…
 
هیچ‌کس نمی تواند نقش موثر ویتامین‌ها را در التیام کارکرد اعضای بدن به‌خصوص پوست بعنوان بزرگ‌ترین عضو بدن انکار کند. مثلاً محققان اثر آنتوسیانین راکه در میوه‌ها و سایر خوراکی‌های‌ قرمز و بنفش رنگ مانند پرتقال خونی، گیلاس، توت‌فرنگی و چای ترش وجوددارد، بررسی کرده و به این نتیجه رسیده‌اند که این ماده در کاهش خطر ابتلا به عوارض قلبی و چاقی مفرط نقش دارد. خوشبختانه مصرف پرتقال خونی که حاوی مقدار زیادی آنتوسیانین است، در کشور ما رایج است.
 
هنگامی‌ که موش‌های‌ آزمایشگاهی تحت رژیم غذایی میوه‌های‌ قرمز و بنفش قرار گرفتند، مشخص شد آسیب به قلب انها ۳۰ درصد کاهش یافته و چربی بدن انها کم شده ‌است.
 
تحقیقات مشابه زیادی هم روی اثر ویتامین‌ها به‌خصوص آنتی‌اکسیدان‌ها، بر فعالیت و سلامت پوست انجام شده که نشان می دهد هر ویتامین چه اثری روی این عضو دارد.

جلوگیری از پیری پوست با پرتقال خونی
ترمیم بافت پوست، تحریک کلاژن‌سازی، پیشگیری از پیری زودرس، کاهش خشکی و زبری پوست و رفع درماتیت و حتی تاثیر در درمان پسوریازیس از این جمله‌اند.4


عوارض و مضرات پرتقال خونی


اسهال
زیاده روی در مصرف پرتقال به دلیل مقادیر بالای فیبر که دارد، می تواند باعث اسهال شود.

بیماری کلیوی
زیاده روی در مصرف پرتقال خونی برای افراد مبتلا به بیماری های کلیوی مضر می باشد چون کلیه ها نمی توانند پتاسیم اضافی را از بدن دفع کنند.3


پی نوشت:
1.www.afkarnews.com
2.www.bazdeh.org
3.www.coca.ir
4.www.talab.org


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.