طرز تهیه سس انبه ، ارده ، سیب و سس پستو

سس یکی از افزودنی‌های پرطرفدار و طعم‌دهنده در تهیه غذا می باشد که در انواع مختلف خوراکی‌های وعده اصلی، پیش‌غذا، سالاد و حتی دسر است. انواع مختلف سس‌ های تهیه شده از ترکیبات مختلف، عطر و طعمی متفاوت داشته و به منظور افزودن به خوراکی‌های مختلفی مورد استفاده قرار می گیرند با ما همراه باشید با طرز تهیه چهار نوع سس.
شنبه، 11 بهمن 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
طرز تهیه سس انبه ، ارده ، سیب و سس پستو

سس انبه

سس انبه با پودر انبه یا انبه تازه یکی از خوشمزه‌ترین دیپ‌ها برای سرو در کنار غذاهای سوخاری و انواع فینگرفود سوخاری است. اگر فلافل بازاری جنوبی را امتحان کرده باشید حتما طعم یک سس زرد خوشمزه را هم کنار فلافل چشیده‌اید. اگر چه سس فلافل جنوبی و بندری و اهوازی را با خردل و ارده هم درست می‌کنند که سبک لبنانی و عراقی سس فلافل است اما مواد تشکیل دهنده سس اصلی فلافل اهوازی و جنوبی پودر انبه و یکسری مخلفات دیگر است.

۲ طرز تهیه سس مخصوص فلافل با پودر انبه و انبه تازه در خانه را بخوانید.

مواد لازم سس فلافل بازاری و انواع غذای گوشتی با پودر انبه
پودر انبه: ۱ قاشق غذاخوری سر پر

سرکه سفید: ۲/۳ لیوان فرانسوی دسته‌دار

نمک و فلفل قرمز: به مقدار دلخواه

طرز تهیه
مرحله اول
برای طرز تهیه این سس انبه برای سرو در کنار فلافل اهوازی و جنوبی تمام مواد را در یک قابلمه یا شیرجوش بریزید و خوب بزنید (۳ الی ۴ دقیقه) تا کاملا مواد حل و یکدست شوند. سپس روی شعله ملایم گاز بگذارید و باز هم مرتب هم بزنید تا یک سس غلیظ درست شود.

مرحله دوم
بعد از ۱۰ دقیقه وقتی سس انبه غلیظ (به غلظت یک ماست رقیق) شد آن را از روی شعله گاز بردارید و صبر کنید تا خنک شود. این سس انبه را می‌توانید به مدت یک ماه در ظرف شیشه‌ای در بسته در یخچال نگهداری کنید.
 
لبنانی‌ها که صاحبان اصلی فلافل هستند معمولا فلافل لبنانی را با سس تهینی یا سس خردل میل می‌کنند.

مواد لازم طرز تهیه سس انبه برای فلافل
پودر انبه: ۲ قاشق غذاخوری (از عطاری‌ها تهیه کنید)

رب گوجه فرنگی: ۱ قاشق غذاخوری

سرکه: ¼ لیوان فرانسوی دسته‌دار

نمک و فلفل قرمز: به مقدار دلخواه

جعفری تازه یا خشک: ۱ قاشق مرباخوری

طرز تهیه
مرحله اول
برای درست کردن سس انبه برای سرو کنار فلافل و انواع غذاهای سوخاری مثل مرغ سوخاری و میگو پفکی سوخاری باید پودر انبه، رب گوجه فرنگی، سرکه، نمک و فلفل را در یک شیرجوش یا قابلمه کوچک بریزید و به آن کم کم آب اضافه کنید و همزمان هم بزنید تا تبدیل به یک سس رقیق شود. این ترکیب را باید خوب هم بزنید چون در غیر این صورت پودر انبه گوله می‌شود و سس یکدست نمی‌شود.

مرحله دوم
سپس قابلمه را روی گاز بگذارید تا روی شعله ملایم گاز چند دقیقه بجوشد و غلیظ شود. در نهایت جعفری خشک شده یا تازه و ساطوری خرد اضافه شده را به آن اضافه کرده و در کنار فلافل جنوبی و بندری و سمبوسه و انواع ساندویچ گرم مثل همبرگر و چیزبرگر سرو کنید. سس انبه را با پوره میوه تازه انبه یا انبه کال و سبز هم می‌توانید درست کنید. برای طعم‌دهی به پوره انبه به آن کمی فلفل قرمز و نمک و زعفران آب کرده غلیظ استفاده کنید.

بد نیست بدانید پودر انبه از اسلایس انبه خشک تهیه می‌شود و علت اینکه پودر انبه کمی تلخ است و سس انبه ممکن است کمی تلخ شود این است که مقداری مواد افزودنی و پودر هسته انبه به آن اضافه می‌شود. طبع پودر انبه گرم است و به عنوان ادویه گرم و معطر در طبخ ماهی و مرغ برای از بین بردن بوی زهم ماهی و مرغ استفاده می‌شود. پیشنهاد می‌کنیم فلافل و انواع غذاهای گریل و سوخاری را با ترشی انبه بندرعباسی و جنوبی هم امتحان کنید.1

طرز تهیه سس انبه ، ارده ، سیب و سس پستو


سس ارده


مواد لازم برای سس ارده
 ارده۵ تا ۶ قاشق غذاخوری

 نخود پخته ۶ تا ۷ قاشق غذاخوری

 سیر ۱حبه

 آبلیمو ترش تازهنصف لیوان

نمک۱ قاشق چای خوری

فلفل قرمزنصف قاشق چای خوری

سرکه ی سیب۵ تا ۶ قاشق غذاخوری

روغن مایع۱ لیوان

طرز تهیه سس ارده
نخود را که از شب قبل خیس کرده ایم می گذاریم بپزد به طوری که پس از پختن آب آن کاملا کشیده شود. پس از سرد شدن، آن را به همراه ارده، آب لیمو ترش تازه،سیر، نمک، فلفل قرمز و روغن مایع در مخلوط کن کاملا مخلوط می کنیم تا به غلظت دلخواه برسانیم.

برای بهتر و غلیظ تر شدن سس ارده، آن را به مرور مخلوظ می کنیم. یعنی چند بار مخلوط کن را روشن و خاموش کرده و چند دقیقه صبر می کنیم تا مواد سس کاملا مخلوط شود.

باید دقت شود که سس ارده بیش از حد رقیق نشود. در صورت رقیق شدن سس، کمی نخود پخته به آن اضافه می کنیم و در صورت غلیظ شدن آن، مقداری روغن مایع و آب لیمو ترش تازه به آن می افزاییم. سس ارده را می توان به همراه فلافل، کتلت، سبزیجات خام و یا بخارپز مانند ساقه ی کرفس، گل کلم، کلم بروکلی و هویج میل نمود.2

طرز تهیه سس انبه ، ارده ، سیب و سس پستو


سس سیب


مواد لازم سس سیب
پوست لیموترش :4 تکه

چوب دارچین یک تکه :7 سانتیمتری

سیب تازه و سالم :½ 1 تا 2 کیلوگرم

آب لیموترش تازه :3 تا 4 قاشق غذاخوری

شکر :¼ پیمانه

شکر قهوه ای :¼ پیمانه

نمک :نصف قاشق چایخوری

آب :1 پیمانه

طرز تهیه سس سیب
ابتدا سیب ها را پوست بگیرید و خرد کنید و هسته وسط آن را در بیاورید. سپس با آب لیمو ترش ،شکر ،دارچین ، پوست لیمو ترش ،شکر قهوه ای ، آب و مقداری نمک در یک قابلمه بریزید و روی حرارت قرار دهید تا مواد به جوش بیایند.

بعد از به جوش آمدن مواد حرارت را کم کنید و اجازه دهید تا حدود نیم ساعت مواد همچنان به آرامی بجوشند.بعد قابلمه را از روی حرارت بردارید و چوب دارچین و پوست لیمو را از داخل آن خارج کنید و با گوشت کوب ، سیب ها را مخلوط کنید تا کاملا نرم و پوره ای شود.

سس سیب آمادست و میتوانید آن را به صورت سرد یا گرم کنار بستنی یا ماست وانیلی سرو کنید .

نکات تکمیلی در مورد سس سیب
سس سیب جزو سس و رب میباشد.

زمان آماده سازی مواد اولیه و مایحتاج آن حدودا 15دقیقه.

و زمان پخت و انتظار آن در حدود 30دقیقه میباشد .3
طرز تهیه سس انبه ، ارده ، سیب و سس پستو


سس پستو

سس پستو (Pesto) یک سس سبز خوش عطر و خوشمزه است که با ریحان و سیر و روغن زیتون درست می‌شود و در غذاهایی همانند پاستا، سیب‌زمینی پخته شده یا کراکر و نان‌های برشته طعم عالی ایجاد می کند.  در دستور پخت اصلی پستو که کاملا ایتالیایی است، پنیر پارمسان و دانه کاج استفاده می‌شود. اما می توانید به جای پارمسان از پنیر رومانو و به جای دانه کاج از گردو استفاده کنید.

ریحان عطر فوق‌العاده عالی دارد و در ترکیب با سیر، بسیار بهتر و اشتهابرانگیزتر هم می‌شود.

سس پستو را می‌توانید فریز کنید. اگر قصد دارید این کار را انجام دهید، پنیر را از مواد لازم حذف کنید. کف قالب های یخ، کیسه پلاستیکی بگذارید و پستو را درون آنها را بریزید و سپس داخل کیسه پلاستیکی قرار دهید و در فریزر بگذارید. هربار که می‌خواهید از آن استفاده کنید، پس از باز شدن یخ مکعب ها، پنیر پارمسان یا رومانو را اضافه و روی غذای موردنظر سرو کنید.

مواد لازم
دو پیمانه برگ‌های تازه ریحان

نصف پیمانه پنیر رومانو یا پارمسان رنده شده

نصف پیمانه روغن زیتون خالص

1/3 پیمانه دانه کاج (یا گردو)

3 حبه سیر رنده شده

نمک و فلفل سیاه

طرز تهیه
ریحان و دانه کاج (گردو) را در غذاساز با یکدیگر مخلوط کنید و هم بزنید. سپس سیر و پارمسان را اضافه کنید و هم بزنید تا یکدست شوند.

به تدریج روغن زیتون را اضافه کنید و هم بزنید. نمک و فلفل سیاه را بیفزایید.4


پی نوشت:
1.www.blog.okcs.com
2.www.beytoote.com
3.www.namnak.com
4.www.bartarinha.ir


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.