طرز تهیه چند نوع مربای خانگی و خوشمزه

مربا از پختن میوه با شکر به دست می‌آید. این محصول معمولاً در ظرف دربسته نگهداری می‌شود و برای مدت زمان طولانی سالم باقی می‌ماند.در ادامه طرز تهیه چند نوع مربای بسیار خوشمزه را برایتان آورده ایم همراه ما باشید.
يکشنبه، 12 بهمن 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
طرز تهیه چند نوع مربای خانگی و خوشمزه

مربای هلو


مواد لازم 
۲ کیلوگرم هلوی تازه

۳ پیمانه شکر

۲ قاشق غذاخوری آب لیمو

۱/۲ پیمانه آب

طرز تهیه
ابتدا هلوها  را زیر آب سرد کاملا شسته و کرک آنها را بردارید.

یک قابلمه مناسب و بزرگ را آب کرده به جوش آورید. هلوها را در آن ریخته به مدت ۲ دقیقه بگذارید بمانند.

پس از آن زمان، هلو را از آب گرم بردارید و آنها را در آب سرد بریزید. گرم کردن هلو برای دو دقیقه باعث می‌شود که پوست آن به راحتی برداشته شود. بسته به هلوها ممکن است شما فقط با یک فشار دست این کار را بکنید و یا با استفاده از چاقو پوست آن را بکنید.

پس از کندن پوست همه هلوها، آنها را از نیمه باز کرده و هر نیمه را چند تکه کنید. برای نصف کردن هلو ، فقط چاقو را در قسمت شکاف فرو کرده تا به راحتی به دو نیم شود. سپس هر نیمه را دو تکه کنید.

هلوهای برش خورده را در یک کاسه قرار داده و آب لیموی تازه را در آنها بریزید. این عمل از تیره شدن آنها جلوگیری می‌کند.

آب لیمو روی هلو بریزید.

یک قاشق بردارید و به آرامی هلوها را بهم بزنید تا همه تکه‌های هلو با آبلیمو پوشش داده شوند.

هلوها را در مخلوط کن ریخته و آنها را پوره کنید.

برای اینکار از بخش پالس مخلوط کن یا غذاساز استفاده کنید تا مقداری از هلوها دست نخورده باقی بمانند و بافت زیبایی در مربای شما ایجاد کنند. به این روش مربای شما شبیه یک مارمالاد خوش رنگ خواهد شد.

یک قابلمه را روی گاز گذاشته و اجازه دهید گرم شود سپس به آن آب اضافه کنید.

به هم زدن آب و شکر ادامه دهید تا زمانی که شکر کاملا حل شود.

هلوهای خرد شده را به قابلمه اضافه کنید و به هم زدن ادامه دهید. از آنجایی که ما هیچ ماده غلیظ کننده‌ای اضافه نمی‌کنیم، مخلوط باید تا زمان غلیظ شدن پخته شود.  و مرتب آن را بهم بزنید. و این کار را تا قبل از غلیظ شدن ادامه دهید.

پس از این اجازه دهید تا مربا غلیظتر شود پس از مدتی غلظت مربا به حدی می‌رسد که برداشتن مربا با قاشق به راحتی قبل نیست. هنگامی که دو قطره از مربا به هم می‌چسبند یعنی مربای شما آماده ریختن در شیشه است. اگر شما یک قاشق غذاخوری از آن را بردارید به صورت یک توده روی قاشق شما می‌ماند.

مربای هلو را از روی گاز بردارید، هر گونه کف روی آن را با قاشق بردارید.

با استفاده از ملاقه یا قاشق مربای هلو را درون قیف ریخته تا در شیشه هدایت شود. شیشه‌ها را تا فاصله ۱/۴ اینچی از بالای شیشه پر کنید.

بایک سیخ چوبی برای حذف هر گونه حباب هوا از داخل مرباگرفته. چاقوی کره نیز خیلی خوب است. سیخ چوبی یا چاقو را به داخل شیشه ببرید به آرامی در وسط شیشه و اطراف آن بگردانید تا هر گونه هوای باقیمانده در شیشه خارج شود.1

طرز تهیه چند نوع مربای خانگی و خوشمزه


مربای انبه

انبه یکی میوه های آبدار و خوشمزه می باشد که دارای ویتامین و مواد معدنی فراوانی می باشد و به پادشاه میوه ها معروف است، از این میوه خوشمزه مربای بسیار خوش طعمی تهیه می شود که به دلیل داشتن طعم خاص بسیار پر طرفدار است، در ادامه قصد داریم طریقه ساخت مربای انبه را به شما عزیزان آموزش دهیم.

طرز تهیه مربای انبه بسیار ساده می باشد، این مربا یکی از انواع مرباهای خوشمزه است که در وعده صبحانه طرفداران زیادی را به خود جذب کرده است.

مواد لازم جهت مربای انبه
انبه رسیده و سالم : هفت عدد

شکر : یک فنجان

آب لیموی تازه : یک قاشق غذا خوری

طرز تهیه مربای انبه
در ساخت مربای انبه ابتدا انبه ها را پوست بگیرید و آن را خرد کنید سپس انبه های خرد شده را داخل قابلمه بریزید و روی حرارت کم قرار دهید و به آن شکر و آب لیمو اضافه کنید.

مخلوط را کاملا هم بزنید و با استفاده از قاشق انبه ها را له کنید تا انبه به شکل تکه ای نباشند سپس زمانی که به جوش آمد حرارت را بیشتر کنید و به صورت مرتب هم بزنید تا انبه ها کاملا غلیظ شوند.

به منظور تست کردن کافی است حرارت را خاموش کنید و یک قاشق از مربا را داخل یخچال به مدت یک دقیقه قرار دهید و بعد از زمان گفته شده اگر مربا کاملا چسبناک و ژله ای شده بود مربای شما آماده است.

در مرحله آخر از روش تهیه مربای انبه، مربا را تا زمانی که داغ است داخل ظرف شیشه ای در بسته بریزید و در یخچال قرار دهید.

نکته 
اگر تمایل داشته باشید می توانید در زمان پخت مقدار کمی زعفران نیز به آن اضافه کنید تا مربا خوش رنگ و طعم بهتری به خود بگیرد.2

طرز تهیه چند نوع مربای خانگی و خوشمزه


مربای کدو حلوایی

مربای کدو حلوایی یکی از انواع مرباهای بسیار خوشرنگ و خوش طعم ایرانی است که مانند دیگر مرباها به عنوان صبحانه سرو می شود.

مواد لازم مربای کدو حلوایی
کدو حلوایی۲ کیلوگرم

شکر۲ کیلوگرم

آب۴٫۵ پیمانه

آب لیمو ترش۱ قاشق غذاخوری

آهک۱ لیوان

دستور تهیه مربا کدو حلوایی
مرحله اول
ابتدا کدو حلوایی را برش می دهیم و تخمه های داخلش را خارج می کنیم، در ادامه پوست کدو حلوایی را جدا می کنیم و کدو حلوایی را با هر مدلی دوست داریم خرد می کنیم. برای زیبایی بیشتر مربا می توانید به صورت دالبری خرد کنید.

مرحله دوم
آهک را داخل یک ظرف مناسب می ریزیم و با چند لیوان آب مخلوط می کنیم، با یک قاشق آهک را به خوبی مخلوط می کنیم تا با آب یکدست شود. پس از اینکه آهک در آب ته نشین شد، آب روی آهک را بر می داریم و از صافی رد می کنیم.

مرحله سوم
توجه داشته باشید آب درون آهک باید به مقداری باشد که وقتی روی کدو ها ریختیم، روی کدوها را به طور کامل بپوشاند. حالا آب آهک ضاف شده را روی کدوها می ریزیم و ۱۲ ساعت به کدو ها در آب آهک استارحت می دهیم.

مرحله چهارم
بعد از گذشت ۱۲ ساعت کدوها را آبکشی می کنیم و چند بار با آب سرد می شوییم، سپس کدوها را به همراه مقداری آب سرد داخل یک قابلمه مناسب می ریزیم و اجازه می دهیم حدود ۸ ساعت دیگر استراحت کنند.

مرحله پنجم
پس از گذشت ۸ ساعت چهار و نیم پیمانه آب را داخل یک قابلمه مناسب می ریزیم و شکر را اضافه می کنیم و روی حرارت قرار می دهیم تا شکر به طور کامل در آب حل شود و شربت با حرارات ملایم قوام بیاد و به غلظت برسد.

مرحله ششم
حالا کدوها را مجددا آبکشی می کنیم و با یک دستمال تمیز خشک می کنیم سپسپ به قابلمه حاوی شربت اضافه کنیم و اجازه می دهیم کدوها با حرارت ملایم بزپند. حدود ۲ ساعت برای پخت کامل کدوها زمان نیاز است.

مرحله هفتم
پس از اینکه کدوها به طور کامل پختند و مربا تقریبا آماده شد، آبلیمو را اضافه می کنیم تا از شکرک زدن مربا جلوگیری کند. در آخر اجازه می دهیم مربا کاملا خنک شود سپس آنرا داخل شیشه می ریزیم و در یخچال نگهداری می کنیم.3


پی نوشت:
1.www.kiashpaze.ir
2.www.arga-mag.com
3.www.chishi.ir


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.