طرز تهیه چهار نوع مربای پاییزی و خوشمزه

برای ما همیشه فصل مرباست. چون توی هر فصلی یه میوه ای هست که بتونیم باش مربا درست کنیم. این بار طرز تهیه چهار نوع مربای پاییزی رو براتون آماده کردیم همراه ما باشین.
دوشنبه، 13 بهمن 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
طرز تهیه چهار نوع مربای پاییزی و خوشمزه

مربای نارنگی

مربای نارنگی یکی از انواع مرباهای خوشمزه بین المللی است که برای صبحانه تهیه می شود.

مواد لازم مربای نارنگی
نارنگی۵۰۰ گرم

شکر۵۰۰ گرم

نمک۱ قاشق چایخوری

آب لیمو ترش۱ قاشق غذاخوری

زعفران دم کرده۲ قاشق غذاخوری

وانیل¼ قاشق چایخوری

دستور پخت مربای نارنگی
مرحله اول
برای تهیه مربای نارنگی خوشمزه ابتدا نارنگی هار ا می شوییم، سپس پوست می گیریم. در ادامه نارنگی ها را از هم جدا می کنیم و کنار می گذاریم. حالا شکر و ۲ پیمانه آب داخل یک قابلمه مناسب می ریزیم و روی حرارت قرار می دهیم.

مرحله دوم
شکر ار هم می زنیم تا به طور کامل در آب حل شود و آب به جوش بیاید. پس از اینکه شربت به نقطه جوش رسید، نارنگی ها را به همراه ۱ قاشق چایخوری نمک داخل قابلمه می ریزیم و اجازه می دهیم به خوبی بجوشند و نرم شوند.

مرحله سوم
حالا اجازه می دهیم مربا به مدت یک ساعت بجوشد و به غلظت مناسب برسد. در همین حین کف های ایجاد شده بر روی مربا را با قاشق می گیریم و دور می ریزیم. گرفتن کف های روی مربا باعث می شود که رنگ مربا شفاف تر شود.

مرحله چهارم
نکته مهم در مورد مربای نارنگی این سات که اگر بیش از اندازه روی حرارت بماند باعث می شود که طعمش تلخ شود، پس مراقب باشید جوشیدن مربا بیش از یک ساعت نشود. پس از گذشت ۴۵ دقیقه باید قوام مربا را تست کنیم.

مرحله پنجم
برای اینکه متوجه شویم مربا به غلظت مناسب و قوام رسیده است، یک قاشق از شهر آن را خارج می کنیم و اجازه می دهیم به طور کامل خنک شود، سپس بین دو انگشت خود تست می کنیم. اگر کشدار بود یعنی قوام مربا مناسب است.

مرحله ششم
در صورتی که مربا آبکی بود باید مدت بیشتری روی حرارت بماند تا به قوام برسد. در ۱۵ دقیقه پایان زعفران دم کرده را به همراه وانیل به مربا اضافه می کنیم و پس از اینکه حرارت زیر مربا را خاموش کردیم آب لیمو ترش را اضافه می کنیم.

مرحله هفتم
در این مرحله مربا را در دمای محیط قرار می دهیم تا به طور کامل خنک شود، سپس داخل ظرف های شیشه ای درب دار می ریزیم و در یخچال نگهداری می کنیم. در صورتی که بخواهیم مربا را برای مدت طولانی تری نگهداری کنیم می توانیم آنرا فریز کنیم.1

طرز تهیه چهار نوع مربای پاییزی و خوشمزه


مربای کیوی

مربای کیوی یک مربای خوشمزه و ملس است که همه عاشقش می­‌شوند. این مربا چه در کنار چای، قهوه و انواع دسرها و چه در میز صبحانه جا دارد. این مربا برای افرادی که طعم­‌های ملس را به طعم‌‎­های شیرین ترجیح می‌دهند، بسیار مناسب است. روش تهیه این مربا بسیار آسان و نتیجه بسیار هوس برانگیز است.

مواد لازم برای تهیه مربای کیوی
کیوی یک کیلوگرم

شکر 750 گرم

آب دو لیوان

وانیل نصف قاشق‌چای‌خوری

آبلیمو یک قاشق‌غذاخوری

طرز تهیه مربای کیوی
مرحله اول
سه لیوان آب و شکر را مخلوط کنید و روی حرارت ملایم بگذارید. هنگامی که شربت غلیظ شد، آن را از روی حرارت بردارید.

مرحله دوم
کیوی‌ها را پوست بگیرید و آن‌ها را به صورت نازک ببرید.

مرحله سوم
کیوی‌ها را در شربت خنک شده بریزید و مربا را روی حرارت قرار دهید.

مرحله چهارم
اجازه دهید تا مربا به جوش بیاید و حدود 20 دقیقه بجوشد.

کمی قبل از برداشتن مربا از روی حرارت، آب­لیمو را اضافه کنید.

مرحله پنجم
حدود سه دقیقه بعد مربا را از روی حرارت بردارید و اجازه دهید تا کاملا خنک شود. مربا را در ظرف شیشه‌­ای دردار بریزید و در یخچال نگهداری کنید.

نکات
از کیوی‌­های سفت و رسیده استفاده کنید.
 
بنا به سلیقه­‌تان می­توانید مقدار شکر را کمتر یا بیشتر کنید.
 
از آب­لیمو خانگی استفاده کنید.
 
اگر مربای کیوی شکرک زد یعنی ترشی آن کم بوده است. به مربا مقداری آب جوش اضافه کنید و زمانی که جوشید، کمی آبلیمو به آن اضافه کنید.2

طرز تهیه چهار نوع مربای پاییزی و خوشمزه


مربای لیمو شیرین


مواد لازم
آب 2 لیوان

لیمو شیرین 500 گرم

شکر 500 گرم

عسل 5 قاشق غذاخوری

آبلیمو 1 قاشق غذاخوری

طرز تهیه 
لیمو شیرین را بشویید و خرد کنید ، داخل کاسه ای چند لیوان آب بریزید و لیموهای خرد شده را داخل آب بریزید و تا روز بعد داخل یخچال قرار دهید(خیساندن لیمو برای از بین بردن تلخی پوست ان میباشد ).
 
برای تهیه مربای لیمو ابتدا لیموها را که از روز قبل خیس داده اید با اب سرد آبکشی کنید سپس داخل قابلمه 2 لیوان آب را بهمراه لیموها اضافه کنید و روی حرارت قرار دهید تا شروع به جوشیدن کند.

پس از اینکه 15 دقیقه لیموها جوشیدند باید شکر و عسل را اضافه و مخلوط کنید ، با حرارت ملایم اجازه دهید مربا بپزد و غلیظ شود ، در انتهای پخت ابلیمو را اضافه کنید و مرتب هم بزنید تا به غلظت لازم برسید سپس داخل شیشه های تمیز بریزید ( برای جلوگیری از کپک زدن مربا شیشه ها باید تمیز و بدون لکه چربی باشند ).3

طرز تهیه چهار نوع مربای پاییزی و خوشمزه


مربای بالنگ

بالنگ یکی از میوه ­های مخصوص شیراز است و طبعش گرم و خشک است.این مربا طرفدارن زیادی دارد و خوردن آن برای کسانی که مشکلات معده، زخم معده، نفخ و دل­ درد دارند، توصیه می ­شود و صبحانه مفیدی است. 

مواد لازم مربای بالنگ
بالنگ : 2 عدد

شکر :هم وزن بالنگ

گلاب : یک چهارم لیوان

زعفران : دم کرده به میزان لازم

طرز تهیه مربای بالنگ
پس از شستن بالنگ ها ، پوست آن را با یک چاقوی تیز به صورت یک لایه نازک بردارید و اگر مقدار کمی از پوست روی آن باقی بماند در عطر بیشتر مربا تاثیر گذار است .

سعی کنید از بالنگ هایی استفاده کنید که برجستگی کمتری داشته باشد تا در موقعه پوست کردن راحت بتوانید این کار را انجام دهید.

بالنگ های پوست گرفته  را از وسط به دو قسمت تقسیم کنید و قسمت داخلی آن یعنی مغزش را در بیاورید. آب یکی از بالنگ ها را بگیرید و صاف کنید.

بخش داخلی بالنگ که شبیه پنبه و سفید رنگ است را برای مربا جدا کنید و به تکه هایی  به طول 1 در 2 سانتی متر برش بزنید.

قطعات خرد شده بالنگ را وزن کنید و به همان مقدار از شکر استفاده کنید.

بالنگ ها را در آب به مدت 12 ساعت خیس کنید.

شکر را هم با دو لیوان آب بجوشانید تا قوام بیاید.

بالنگ ها بعد از 12 ساعت مقداری آب جذب میکنند که با فشار باید این آب را آز آنها بکشید. سپس در ظرفی آب بریزید و بالنگ ها را در آن  به مدت 10 دقیقه بجوشانید و آبکش کنید.

دوباره این کار را تکرار کنید و در ظرفی آب بجوشانید و بالنگ ها را به مدت 10 دقیقه دیگر بجوشانید . با این عمل تلخی مربا گرفته میشود.

و هر چه میزان آب داخل ظرف بیشتر باشد میزان ازبین بردن تلخی بالنگ ها بیشتر است.بعد از اینکه دوبار بالنگ ها را جوشاندید آن را از صافی رد کنید .

چند بار آب سرد رویشان بریزید و با فشار دست آبش را بکشید و در شهد آماده شده شکر بریزید.

آب بالنگی که گرفتید و صاف کردید را به جای آبلیمو در آن بریزید تا از شکرک زدن مربا جلوگیری کند.

ظرف را روی حرارت قرار دهید تا بالنگ ها بپزند و شکر کاملا به خورد بالنگ برود و در آخر کمی از شهد برایش باقی بماند.

زعفران و گلاب را هم اضافه کنید و بعد از 2 الی 3 جوش ظرف از روی حرارت بردارید.

بعد از پخت مربا آن را به مدت 24 ساعت در گوشه­ ای بگذارید.که  اگر مربا آب انداخت آن را10 دقیقه­ ی دیگر روی حرارت قرار دهید تا آب آن تبخیر شود.4


پی نوشت:
1.www.chishi.ir
2.www.kalleh.com
3.www.irancook.ir
4.www.namnak.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط