طرز تهیه مربای به ، مربای زردآلو و مربای سیب

مربا یکی از چاشنی های ثابت و پر طرفدار صبحانه ایرانی می باشد. محبوبیت این چاشنی دلپذیر تا حدی ست، که از آن به عنوان یک دسر خوشمزه همراه با چای نیز استقبال می شود. مربا فصل به خصوصی ندارد. و می توان از میوه هر فصل مربا تهیه کرد.
دوشنبه، 13 بهمن 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
طرز تهیه مربای به ، مربای زردآلو و مربای سیب

مربای به

مربای به یکی از انواع مرباهای بسیار خوشمزه و محبوب در میان ایرانیان است که مانند دیگر مرباها بیشتر به عنوان صبحانه استفاده می شود. این مربا خوشمزه علاوه بر این طعم بسیار خوبی دارد، دارای رنگ و لعاب فوق العاده زیبایی می باشد. مربای به معمولا در فصل پاییز که میوه به در بازار به وفور یافت می شود پخته می شود و به همین دلیل باید نکاتی را در پخت این مربا رعایت کنیم تا ماندگاری آن حدود یک سال یا بیشتر باشد. جالب است بدانید میوه به هم مانند سیب زرد است ولی می توانیم مربای آنرا به رنگ قرمز بسیار خوشرنگ تهیه کنیم.

مواد لازم برای ۱ شیشه کوچک
میوه به۵۰۰ گرم

هل ۲  عدد

شکر۵۰۰ گرم

آب لیمو ترش۱ قاشق غذاخوری

زعفران دم کرده۱ قاشق غذاخوری

دستور تهیه مربا به
مرحله اول
برای تهیه مربای به مجلسی ابتدا به ها را می شوییم و پوست آن ها را با یک کارد تیز می گیریم و روی تخته آشپزخانه قرار می دهیم و از وسط آن ها را نصف می کنیم و هسته های آن را داخل پیاله ای می ریزیم و کنار می گذاریم.

مرحله دوم
حالا به ها را با قالب یا با چاقو به هر مدلی که دوست دارید خرد می کنیم و داخل قابلمه ای ترجیحا مس سفید می ریزیم و ۶ لیوان آب و شکر را به آن اضافه می کنیم و درب قابلمه را می گذاریم و روی حرارت زیاد می گذاریم تا به جوش بیاید.

مرحله سوم
بعد حرارت را کم می کنیم و روی درب قابلمه در دمی می گذاریم و اجازه می دهیم تا به مدت ۱ ساعت مربا پخته شود و به غلظت مورد نظربرسد. اگر می خواهید مربای به شما قرمز شود باید بدانید که در دمی باعث قرمز شدن رنگ به ها می شود و بسیار زیباست.

مرحله چهارم
این نکته نیز مهم است که شهد مربا بعد از سرد شدن سفت تر می شود پس نباید خیلی مربا را غلیظ از روی حرارت برداریم. می توانید علاوه بر هل و آبلیمو از یک تکه چوب دارچین نیز برای طعم دار کردن مربای به استفاده کنید.

مرحله پنجم
بعد از گذشت حدود ۳۰ دقیقه درب قابلمه را بر می داریم، سپس پوست خشک روی هل ها را می گیریم و دانه های آن را به همراه زعفران دم کرده به مربا اضافه می کنیم. حالا باید مطمئن شویم که مربا به قوام مناسب رسیده است.

مرحله ششم
برای این منظور یک قطره از شهد مربا را داخل یک لیوان آب سرد می ریزیم، اگر شهد بدون اینکه متلاشی شود به ته لیوان برسد یعنی مربای ما به قوام مناسب رسیده است، ولی در صورتی که متلاشی شود مربا نیاز به جوشیدن دارد.

مرحله هفتم
در صورتی که شهد مربا متلاشی شد یعنی هنوز باید بین ۲۰ تا ۳۰ دقیقه دیگر مربا را روی حرارت قرار دهیم تا به غلظت مناسب برسد. پس از اینکه مربا به غلظت مناسب رسید آب لیمو را اضافه می کنیم و با مربا مخلوط می کنیم.

مرحله هشتم
در این مرحل درب قابلمه را می گذاریم و صبر کنیم تا مربا با دمای محیط هماهنگ شود و به طور کامل خنک شود. در ادامه پس از اینکه مربا خنک شد، آنرا درون ظرف های شیشه ای می ریزیم و در یخچال نگهداری می کنیم.

قرمز شدن رنگ مربای به
پس از اینکه ۳۰ دقیقه از پخت مربا گذشت، یک دم کنی تمیز روی درب قابلمه قرار می دهیم و حرارت زیر قابلمه را کم می کنیم. در ادامه یک شعله پخش کن زیر قابلمه قرار می دهیم و اجازه می دهیم مربا با حرارت بسیار کم به مدت یک تا دو ساعت بپزد.
در این مدت ممکن است که شربت مربا کم شود، به همین دلیل باید هر ۳۰ دقیقه یک بار مربا را چک کنیم و در صورتی که شربتش بیش از حد غلیظ شده بود، کمی آب جوش به آن اضافه کنیم و مجددا درب قابلمه را می گذاریم تا به رنگ دلخواه برسیم.1

طرز تهیه مربای به ، مربای زردآلو و مربای سیب


مربای زردآلو

استفاده از زردآلوهای سفت برای درست کردن مربای زردآلو خوشمزه توصیه می شود.

مواد لازم
زردآلو 1 کیلو و نیم

شکر 900 گرم

طرز تهیه
ابتدا قابلمه ای را روی حرارت خیلی کم شعله قرار میدهیم قبل از اینکه قابلمه کاملا گرم شود.

زرد آلوها را از هسته جدا کرده و درون آن میریزیم وتفت میدهیم تا زرد آلو ها بپزند.

کمی هم نمک به زرد آلوها میزنیم تا طعم زرد آلوها تشدید شود .

بعد از کمی تفت دادن شکر را به زرد آلوها اضافه میکنیم و هم میزنیم تا آب زرد آلوها در بیاید.

حرارت شعله گاز باید همچنان کم باشد.حدودا نیم ساعت طول میکشه تا آب زرد آلوها کاملا کشیده شود.

در این مربا جز از زرد آلو و شکر از چیز دیگری ستفاده نمیکنیم.باید در طول این مدت هر چند یکبار زرد آلوها را هم برنیم.

بعد از اینکه آب زرد آلوها در آمد باید همچنان روی شعله کم قرار دهیم و هر از گاهی آن را هم بزنیم.

ممکن است3 تا 2 ساعت زمان ببرد ولی نباید اجازه دهید که زرد آلوها حالت کاراملی پیدا کند. اگر هم بخواهید از شربت آن هم استفاده کنید باید کمی به آن آب اضافه کنید .

در نهایت مربای زردآلوی ما آماده می شود و پس از سرد شدن می توانید آن را در ظرف های شیشه ای بریزید و در داخل یخچال نگهداری کنید.2

طرز تهیه مربای به ، مربای زردآلو و مربای سیب


مربای سیب

مربای سیب می تواند انتخاب مناسبی برای صبحانه و شروع یک روز خوب باشد. رسپی این مربا خوش عطر و دلپذیر را از دست ندهید و همراه ما باشید با طرز تهیه مربا سیب.

مواد لازم برای مربای سیب
سیب 1 کیلوگرم

شکر 800 گرم

آب 2 لیوان

هل 4 عدد

چوب دارچین 1 عدد

گلاب 2 قاشق غذاخوری

زعفران دم کرده 2 قاشق غذاخوری

سرکه سفید 1/2 پیمانه

کره به مقدار کم

طرز تهیه مربای سیب
مرحله اول
ابتدا سیب ها را خوب شسته، پوست و هسته آن ها را جدا کنید. به شکل و اندازه دلخواه برش بزنید. پیشنهاد می شود برش ها یکدست و هم اندازه باشد. می توانید به اندازه مکعب های دو سانتی و کوچک خرد کنید. و یا سیب را رنده کنید. همین طور می توانید برای برش از قالب دلخواه استفاده کنید. سپس سیب ها را در ظرفی ریخته و روی آن آب بریزید. مقدار آب تا حدی باشد که روی سیب ها را بپوشاند. 1/2 پیمانه یا لیوانی که اندازه استاندارد دارد، سرکه سفید اضافه کنید. حدود یک ساعت و نیم تا دو ساعت اجازه دهید سیب ها در محلول آب و سرکه استراحت کنند. بعد سیب ها را در آبکش ریخته و جدا کنید. توجه کنید در این مرحله به هیچ وجه سیب ها را آب نکشید.

مرحله دوم
در قابلمه مناسبی که پیشنهاد می شود لعابی و یا استیل باشد، دو لیوان آب ریخته اجازه دهید به جوش بیاید. سپس شکر را به آب اضافه کرده، با حرارت ملایم هم بزنید تا شکر خوب در آب حل شود. سپس هل و دارچین را به درون قابلمه اضافه کنید. اجازه دهید این شربت کمی به قوام برسد.
 
مرحله سوم
در این مرحله سیب ها را به شهد مخصوص مربا اضافه کنید. بعد از حدود یک ساعت تا یک ساعت و نیم، با شعله و حرارت کم، سیب ها پخته می شوند. توجه کنید در طول پخت، مربا نباید از جوش بیافتد. اما حرارت هم نباید زیاد باشد. زیرا در این صورت مربا زود به قوام رسیده و سیب ها پخته نمی شوند. در نیم ساعت آخر پخت، گلاب و زعفران را به مربا اضافه کنید. این مواد عطر و طعم دلپذیری به مربا می بخشند. بعد از اینکه شعله را خاموش کردید، کمی کره به مربا اضافه کنید. این کره باعث می شود کف روی مربا در یک جا جمع شده، و می توانید به راحتی آن را جدا کنید. دقت کنید جدا کردن کف از روی مربا بسیار مهم بوده و باعث می شود تا مربا شکرک نزند.

پس از اینکه مربا خوب سرد شد، آن را در ظرف های شیشه ای ریخته و در یخچال نگهداری کنید. می توانید پس از پخت، مربا را در ظرفی ریخته درون یخچال قرار داده تا سریع تر سرد شود. بعد از اینکه ظرف را از یخچال خارج کردید، آن را دایره وار بچرخانید، اگر شهد مربا به آرامی حرکت کرد، یعنی خوب به قوام رسیده است. حالا می توانید مربا را به درون ظرف های شیشه و مخصوص مربا انتقال دهید.

مربای سیب را می توانید در وعده صبحانه، همراه با نان و کره، همچنین به عنوان یک دسر خوشمزه و لذیذ نوش جان کنید.

نکته ها
شاید برایتان سوال شود که چرا سیب ها را باید درون محلول آب و سرکه قرار داد. لازم است بدانید که این روش به خوش رنگ شدن مربا کمک بسیاری کرده. و از سیاه شدن سیب ها جلوگیری می کند.

در صورتی که بخواهید مربا سیب شما روشن و زرد رنگ باشد، در طول پخت نباید در قابلمه را بگذارید. اما اگر دوست دارید مربای شما قرمز خوش رنگ شود، بایستی در زمان پخت سیب ها، در قابلمه گذاشته شود.

روش دیگری که به منظور جلوگیری از شکرک زدن مربا به کار می رود، اضافه کردن کمی آبلیمو در اواخر پخت می باشد.

شما می توانید چوب دارچین را از مواد درون شهد حذف کنید، و یا به جای آن از 2 قاشق چایخوری پودر دارچین استفاده کنید.

می توانید نصف شکری را که برای پخت مربا به کار می رود، از شکر قهوه ای استفاده کنید. شکر قهوه ای هم طعم خوشایند و هم رنگ زیباتری را به مربا می بخشد.3


پی نوشت:
1.www.chishi.ir
2.www.namnak.com
3.www.irancook.ir


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط