طرز تهیه سه مدل مربای خوشرنگ و پرطرفدار

برای ما همیشه فصل مرباست. چون توی هر فصلی یه میوه ای هست که بتونیم باش مربا درست کنیم. حالا چه مربا آلبالو باشه، چه مربای توت فرنگی یا حتی مربا لبو خوشرنگ که در هر فصلی میشه ازشون استفاده کرد.
دوشنبه، 13 بهمن 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
طرز تهیه سه مدل مربای خوشرنگ و پرطرفدار

مربای توت فرنگی

فصل توت فرنگی که میشه با دیدن توت فرنگی های خوش رنگ و خوشمزه  توی مغازه ها نمیشه هوس مربا توت فرنگی نکرد. هر کسی هم که مربای توت فرنگی خونگی خورده باشه امکان نداره حاضر باشه به مرباهای آماده لب بزنه.

وقتی توی خونه مربا درست کنی همه چیز دست خودته. میتونی به دلخواه خودت شکر بزنی و شیرینی و غلظتش رو به سلیقه خودت تنظیم کنی. خرد کردن توت فرنگی هم دست خودته. اگه دوست داری ریز باشه ریزتر خردش میکنی. یا برعکس. اگه خواستی توت فرنگی درشت باشه و زیر دندون بیاد درشت تر خردش میکنی. در ضمن میتونی یکمی وانیل اضافه کنی. این طوری عطر مربای توت فرنگی فوق العاده میشه.البته این اجباری نیست. نکته مثبت اینجاست که تهیه مربای توت فرنگی تو خونه خیلی خیلی راحته و فقط به توت فرنگی تازه و آبلیمو نیاز داره. 

مواد لازم برای مربای توت فرنگی
توت فرنگی 1 کیلوگرم

شکر 1 کیلوگرم

آبلیمو 2 قاشق غذاخوری

طرز تهیه مربای توت فرنگی
مرحله اول
دم توت فرنگی ها را بگیرید. سپس آنها را شسته و از وسط نصف کنید. (به دلخواه میتوانید ریزتر هم خرد کنید).

مرحله دوم
شکر را لابلای توت فرنگی ها بریزید و بگذارید 24 ساعت در یخچال بمانند تا توت فرنگی ها آب بیندازند.

مرحله سوم
توت فرنگی ها را درون قابلمه بریزید و روی حرارت متوسط قرار دهید تا به جوش بیاید. هنگام جوشیدن کف روی مربا را بگیرید. پس از اینکه شربت مربا قوام آمد قابلمه را از روی حرارت بردارید.
 
برای تست قوام آمدن مربا چند قطره از شهد آن را روی نعلبکی سرد بریزید و 30 ثانیه در فریزر بگذارید تا خنک شود. اگر بعد از خنک شدن به آهستگی حرکت میکرد و پخش نمیشد مربای توت فرنگی به اندازه کافی قوام آمده است.

مرحله چهارم
برای آماده شدن مربای توت‌فرنگی به حدود نیم‌ ساعت زمان نیاز است و هر چه این مدت طولانی‌تر باشد مربا تیره تر میشود. در پایان کار آبلیمو را برای جلوگیری از شکرک زدن اضافه کنید و این کار را حتما در اواخر زمان پخت انجام دهید تا مربا تیره نشود. در قابلمه را در زمان پخت باز بگذارید تا مربای توت فرنگی تیره نشود. بهتر از انواع مربا را بعد از پخت در شیشه استریل و تمیز نگه دارید تا مدت بیشتری سالم بماند.1

طرز تهیه سه مدل مربای خوشرنگ و پرطرفدار


مربای آلبالو

مربای آلبالو یکی از محبوب ترین انواع مرباهاست که در وعده صبحانه بسیار مصرف میشود و حتی و در برخی شهرها با برخی غذاها خورده می شود. برای درست کردن مربای آلبالوی خوش رنگ و خوشمزه فقط کافیست دستور تهیه زیر رو دنبال کنید.

مواد لازم برای درست کردن مربای آلبالو
آلبالوی نوبری : 1 کیلو

شکر : 1 کیلو

وانیل شکری : 1 قاشق چایخوری

طرز تهیه مربای آلبالو
برای درست کردن مربای آلبالو باید ابتدا آلبالوها را تمیز کنید ، برگ و دم آن را بگیرید و بشویید و بعد هسته وسط آن را با دستگاه هسته گیر و یا با دست به طوری که آلبالو ها له نشوند در بیارید .

سپس آلبالو ها را در یک ظرف لعابی بریزید و در لابه لای آن شکر را اضافه کنید و بگذارید در یخچال به مدت 7 تا 8 ساعت بماندتا شکر به خورد آلبالو ها برود.

بعد از سپری شدن زمان گفته شده آلبالو ها را از یخچال خارج کنید و روی حرارت ملایم قرار دهیدتا به جوش بیایند.

در هنگام جوشیدن آلبالو ها کف هایی روی آنها مینشیند که باید با قاشق آنها را خارج کنید تا مربای شما شفاف و براق شود.

همچنین مراقب باشید تا در اثر جوشیدن شهد مربا سرازیز نشود و کاملا غلیظ شود.

در مرحله آخر پخت مربا، وانیل را اضافه کنید و حرارت را خاموش کنید.اگر وانیل را زودتر اضافه کنید ممکن است بخاطر حرارت بالای مربا مزه تلخی بگیرد.

اگر هم بخواهید از شهد مربا شربت آلبالو تهیه کنید باید مقدار شکر استفاده شده را دو برابر کنید.

موقعی که آلبالو ها پخت آن را از شهدش جدا کنید و اجازه دهید تا شهدش بجوشد و  غلظت کافی را بدست بیاورد.

نکات کلیدی در درست کردن مربای آلبالو
قبل از اینکه مربا سرد شود بهترین کار در وهله ی اول این می باشد که کف روی آن را بردارید.

یکی از دلایلی که می تواند به تیره نشدن مربای آلبالو کمک کند این است که بهتر است آن را زیاد نجوشانیم.

در حد امکان هنگام ریختن مربا در ظروف از قاشق های چوبی تمیز استفاده کنید تا دلیلی برای زود کپک زدن مربا وجود نداشته باشد.

از ساعت ها قبل بهتر است که شکر را با تکه های میوه مخلوط کنید تا مربای شما کیفیت مطلوب تری را پیدا کند.

در اواخر پخت مربا وانیل را اضافه نمایید زیرا وانیل اگر مقدار زیادی بر روی حرارت بماند تلخ می شود.

صبحانه مربای آلبالو همراه با نان های سنتی مانند نان بربری یا نان سنگکک می تواند بسیار لذیذ و کامل باشد.2

طرز تهیه سه مدل مربای خوشرنگ و پرطرفدار


مربای لبو خانگی قرمز و خوشمزه


مواد لازم
لبو اندازه متوسط و جوان: ۱ کیلوگرم

شکر: ۸۰۰ گرم

آب: به مقدار لازم

وانیل: ½ قاشق چایخوری

پودر پکتین یا پودر ژلاتین: ۱ قاشق مرباخوری

طرز تهیه
برای درست کردن مربای خانگی لبو قرمز و خوشرنگ نیاز به یک کیلوگرم لبو دارید. یعنی لبوها بعد از شستن و پوست گرفتن و خرد شدن، زنده شدن یا قالب زدن باید یک کیلوگرم باشند. بهترین و شیرین‌ترین نوع لبو برای درست کردن انواع ترشی و مربا و نوشیدنی لبو، لبوهای گرد و قرمز در اندازه متوسط و جوان هستید. ابتدا لبوها را بشورید و پوست بگیرید و به صورت مکعبی و حبه قندی یا با قالب برش بزنید. در صورت تمایل می‌توانید لبوها را برای مربا رنده کنید.

یرای یک کیلوگرم لبو ۷۰۰ الی ۸۰۰ گرم شکر کافی است. شکرها را با لیوان فرانسوی دسته‌دار اندازه بگیرید. هر لیوان فرانسوی دسته‌دار معادل ۲۳۰ گرم شکر است. به ازای هر لیوان شکر یک لیوان آب هم اضافه کنید. آب را در یک قابلمه بریزید و اجازه دهید به دمای جوش برسد. وقتی آب به دمای جوش رسید، شکر را اضافه کنید.

اجازه دهید مخلوط آب و شکر هم به دمای جوش برسد. در این حالت مقداری جرم روی این ترکیب جمع می‌شود، این جرم را با قاشق کاملا تمیز جمع کنید و دور بریزید. اجازه دهید آب و شکر به مدت ۴۵ الی ۵۰ دقیقه روی شعله متوسط گاز بجوشد تا غلیظ شود و قوام پیدا کند. حالا لبوها را اضافه کنید. بعد از اضافه کردن لبوها شعله گاز را زیاد کنید تا لبوها کف کنند.

کف روی لبوها را هم با قاشق تمیز جمع کنید و دور بریزید تا مربا سر ریر نکند. ۴۵ الی ۵۰ دقیقه زمان برای پخت لبوها روی شعله متوسط گاز کافی است. پودر پکتین را با مقداری آب سرد مخلوط کنید. حالا آن را روی بخار آب سماور یا کتری بگذارید تا کاملا در آب حل شود.

محلول پکتین را به همراه وانیل به مربای در حال پخت اضافه کنید. این کار را در ۵ دقیقه پایانی پخت مربا انجام دهید تا رایحه وانیل در مربا حفظ شود. به جای پکتین می‌توانید از ۱ قاشق مرباخوری پودر ژلاتین هم استفاده کنید. پودر ژلاتین را به روش بن ماری حل کنید و در ۵ دقیقه پایانی پخت به همراه وانیل به مربا اضافه کنید.3


پی نوشت:
1.www.irancook.ir
2.www.namnak.com
3.www.kiashpaze.ir


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط