راجع به بروکسیسم یا دندان‌ قروچه چه میدانید؟

بسیاری از کودکان یا افراد بزرگسالی که شب‌ها خواب راحتی ندارند و بیشتر ایام در خواب مدام دندان‌های خود را به یکدیگر می‌سایند این افراد به بروکسیسم یا همان دندان‌قروچه مبتلا هستند.
چهارشنبه، 22 بهمن 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: لیلا معصومی
موارد بیشتر برای شما
راجع به بروکسیسم یا دندان‌ قروچه چه میدانید؟

بروکسیسم

بروکسیسم دندان قروچه یا سایش دندان ها است که در آن شما دندان های خود را به شدت به هم می سابانید و بهم فشار می دهید. بروکسیسم یکی از شایع ترین اختلالات خواب و یک فعالیت عصبی و عضلانی ناخودآگاه است. چفت شدن دندان ها زمانی است که شما دندان های خود را محکم در کنار هم نگه داشته اید و عضلات را به شدت منقبض می شوند، اما دندان ها ثابت هستند وهیچ حرکتی ندارند. ممکن است در طول شبانه روز دندان های خود را آسیاب یا چفت کنید، اما بروکسیسم ناشی از خواب، چالش بزرگتری را ایجاد می کند زیرا کنترل آن سخت تر است.

افرادی که هنگام خواب دندان های خود را به هم می سابانند، احتمالاً اختلالات خواب دیگری از جمله بی خوابی، خروپف و قطع تنفس در زمان خواب (آپنه خواب) دارند. اگر دچار بروکسیسم هستید، ممکن است ناخودآگاه هنگام بیدار شدن از خواب و یا در هنگام خوابیدن دندان خود را فشار دهید.
 
بروکسیسم در هنگام بیداری (Awake bruxism)
ممکن است ناشی از احساساتی مانند اضطراب، استرس، عصبانیت، سرخوردگی یا تنش باشد یا ممکن است در زمان تمرکز عمیق یک استراتژی مقابله یا عادت شما باشد.

بروکسیسم زمان خواب (Sleep bruxism)
ممکن است یک فعالیت عصبی مرتبط با خواب باشد و خارج از کنترل فرد است.

بروکسیسم خفیف شاید نیاز به درمان نداشته باشد.

در برخی از افراد، این اختلال می تواند شدید باشد تا جای که منجر به اختلالات در فک، سردرد و آسیب دندان ها شود. ارقام ذکر شده توسط بنیاد ملی خواب نشان می دهد که 8 درصد از بزرگسالان و بین 14 تا 20 درصد از کودکان زیر 11 سال شب ها دندان های خود را به هم می سابانند.1
 

علائم دندان قروچه

سایش دندان ها بروی هم، که آنقدر صدا دارد که شما را از خواب بیدار کند.

دندان هایی که شکسته باشند، یا ترک برداشته باشند، یا شل شده باشند.

مینای دندانی که کرم خورده باشد، لایه های عمیق تری از دندان بیرون زده باشد.

درد شدید دندان یا حساسیت شدید دندان

خستگی ماهیچه های فک، یا قفل  شدن فک که نمی توان دهان را کامل باز و بسته کرد

دردهای گردن، صورت و فک

دردی شبیه گوش درد، اما واقعا مشکلی در گوش نیست

سردردهای خسته کننده که از شقیقه ها شروع می شوند

آسیب بخاطر جویدن لپ داخل دهان

مشکلات خواب.2

راجع به بروکسیسم یا دندان‌ قروچه چه میدانید؟

علت های بروز دندان قروچه

پزشکان هنوز دلیل قطعی برای بوجود آمدن بروکسیسم معرفی نکرده اند. اما اغلب معتقدند بروکسیسم به ژنتیک، روانشناسی و شرایط بدنی فرد بستگی دارد. به طور کلی این بیماری به دو دسته تقسیم می‌شود که هر کدام می‌توانند علل مخصوص به خودشان را داشته باشند:
 
علت بیماری در بیداری
این اختلال ممکن است در اثر مشکلات روحی و احساسی نظیر عصبانیت، استرس، نگرانی، تنش و یا احساس ناامیدی ایجاد شود. برخی مواقع، بروکسیسم در بیداری یک عادت است که فرد برای تمرکز از آن کمک می گیرد.
 
علت بیماری در خواب
این اختلال بدون کنترل فرد در خواب انجام می گیرد. یعنی در اغلب مواقع فرد کنترل و آگاهی روی این فشردن در خواب ندارد. دندان قروچه در خواب نیز ممکن است در اثر ترس ، یا خواب بد دیدن ، یا عادت جویدن رخ دهد.

در میان عللی که گفته شد در اغلب مواقع این بیماری با استرس رابطه مستقیمی با هم دارند. چه در خواب چه بیداری ، استرس از اصلی ترین علل دندان قروچه است. اما فاکتورهای دیگری نظیر سن و سال ، نوع شخصیت ، یا داروهایی که فرد مصرف می کند نیز گاهی می تواند به روی بروز چنین اختلالی تاثیرگذار باشند.3
 

عوارض بروکسیسم

هر یک از علائمی که به عنوان نشانه های این بیماری لیست شدند، به مرور زمان ممکن است به یک مشکل جدی تبدیل شوند. از جمله اصلی ترین مشکلاتی که این بیماری بوجود می‌آورد آسیب به فک و دندان ها است. شکستن دندان ها، پوسیدگی و ساییدگی دندان ها همگی از عوارض دیگری هستند که باید آن ها را جدی گرفت.3
 

عوامل خطر بروکسیسم

عوامل خطری که ابتلا به بروکسیسم شما را افزایش می دهد، عبارتند از:
 
فشار عصبی
افزایش اضطراب یا استرس می تواند منجر به ساییده شدن دندان شود.
 
سن
بروکسیسم در کودکان خردسال رایج است، اما معمولاً در بزرگسالی از بین می رود.
 
نوع شخصیت
داشتن یک نوع شخصیت پرخاشگر، رقابتی یا بیش فعالی می تواند خطر ابتلا به بروکسیسم را افزایش دهد.
 
داروها و مواد دیگر
بروکسیسم ممکن است از عوارض غیر معمول برخی از داروهای روانپزشکی مانند داروهای ضد افسردگی خاص و ضد سایکوز ها باشد. استعمال دخانیات، نوشیدن نوشیدنی های کافئین دار یا الکل یا استفاده از مواد مخدر و محرک ها ممکن است خطر ابتلا به بروکسیسم را افزایش دهد.1

راجع به بروکسیسم یا دندان‌ قروچه چه میدانید؟

درمان بروکسیسم

این بیماری در اغلب مواقع در خواب رخ می‌دهد که موجب می‌شود فرد متوجه آن نشده یا دیرتر متوجه شود. هرچند اطرافیان فرد خیلی زودتر می‌توانند دندان قروچه وی در خواب را متوجه شوند. بخصوص والدین می توانند صدای دندون قروچه کودکان در خواب را متوجه شده و نسبت به درمان آن اقدام کنند.

اما اگر مطمئن نیستید دچار این مشکل هستید یا خیر به دندانپزشک مراجعه کنید و از او بخواهید سلامت دندان هایتان را بررسی کند. دندان قروچه علائم شدیدی روی دندان به جای می‌گذارد که دندانپزشک به راحتی متوجه آن خواهد شد.

برای درمان دندان قروچه در خواب در اغلب مواقع گارد دهان برای فرد تجویز می شود تا هنگام خواب آن را بروی فک خود قرار دهد تا از تکان خوردن مکرر در خواب و ساییده شدن دندان ها جلوگیری کند.

اما اگر علت بیماری استرس باشد، از پزشکتان بخواهید راهکار هایی برای کاهش استرس به شما ارائه دهد. نزد یک مشاور بروید و برنامه های ورزشی مختلف را دنبال کنید تا بتوانید به آرامشی که می‌خواهید دست یابید.

اگر اختلال در خواب علت بیماری بود، درمان این اختلال در خواب می‌تواند به درمان دندان قروچه نیز کمک کند. برای درمان بیخوابی و اختلالات مختلف هنگام خواب نیز به یک تراپیست مراجعه کنید. او می تواند شما را به خوبی راهنمایی کند که چه کارهایی انجام دهید تا خواب بهتری داشته باشید.3
 

پیشگیری بروکسیسم

مدیریت استرس و اضطراب ممکن است به کاهش یا جلوگیری از بروز بروکسیسم در افرادی که مستعد ابتلا به آن هستند کمک کند. بنیاد ملی خواب، بهداشت خواب خوب، از جمله اتاق خنک، تاریک و آرام بدون تلویزیون، رایانه و سایر موارد مرتبط با کار را برای خوابیدن خوب توصیه می کند.

اگر به نظر می رسد اضطراب یا سایر موارد روان شناختی مربوط به بروکسیسم دندان های شما است، ممکن است شما به یک روان پزشک یا مشاور ارجاع داده شوید.2

پینوشتها
1.www.pezeshket.com
2.www.dentalclinic.ir
3.www.minastars.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.