روزشمار شهريورماه

هنوز چندماه از پيروزي انقلاب نگذشته بود و در مناطق غربي كشور، ازطرف دولت موقت، نظارت خاصي وجود نداشت، نيروهاي حزب دموکرات با حمايت تسليحاتي و مالي غرب و شرق، به روستاها و شهرهاي كردستان و آذربايجان غربي حمله كرده و همه مردم معترض و پاسدارها را مي‌كشتند. امروز هم به سقز حمله كردند و بسياري از مردم بي‌گناه را با شعار آزادي، كشتند.
چهارشنبه، 25 فروردين 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
روزشمار شهريورماه
روزشمار شهريورماه
روزشمار شهريورماه

نويسنده: سميه طبري




كشتار كردهاي عراق به دست صدام- 1366/6/1

مناطق كردنشين عراق، خصوصاً در يكي- دوسالِ آخر جنگ، توسط صدام بمباران شدند كه در برخي موارد مانند حلبچه، اين بمباران‌ها شيميايي بود و ده‌ها كشته و مجروح برجاي مي‌گذاشت.

وطن‌فروشان مردم‌كش- 1358/6/3

هنوز چندماه از پيروزي انقلاب نگذشته بود و در مناطق غربي كشور، ازطرف دولت موقت، نظارت خاصي وجود نداشت، نيروهاي حزب دموکرات با حمايت تسليحاتي و مالي غرب و شرق، به روستاها و شهرهاي كردستان و آذربايجان غربي حمله كرده و همه مردم معترض و پاسدارها را مي‌كشتند. امروز هم به سقز حمله كردند و بسياري از مردم بي‌گناه را با شعار آزادي، كشتند.

تبادل اسرا- 1367/6/3

امروز كه اندك زماني از پذيرش قطعنامه گذشته، در ادامه اجراي مفاد آن، مأموريت كميته بين‌المللي صليب سرخ جهاني براي بازگرداندن اسرا آغاز شد و مذاكرات دوطرفه، شروع گرديد.

عمليات شهيدان رجايي و باهنر- 1360/6/10

در ميان عمليات‌هاي بزرگ جنگ، عمليات‌هاي كوچك‌تر بسياري قرار دارند كه كمتر، از آنها ياد مي‌شود. از جمله آنها، عمليات شهيدان رجايي و باهنر است كه دو روز بعد از شهادت اين عزيزان، به منظور تكميل اهداف عمليات شهيد چمران و آزادسازي كامل شمال كرخه كور، طراحي شد. در نتيجه اين عمليات، منطقه‌اي به وسعت 15كيلومتر مربع از خاك كشورمان آزاد و تثبيت گرديد.

غرب مظلوم- 1362/6/10

وجب به وجب شهر و روستاهاي غرب كشور، به خاطر درگيري‌هاي داخلي، جاي خون شهداي گران‌قدر بومي و غيربومي است. در اين ميان، جنايات رژيم عراق نيز از يادها نمي‌رود. در بمباران هوايي امروز، مناطق مسكوني مريوان توسط عراق، 46تن شهيد و 200تن مجروح شدند.

عمليات كربلاي دو- 1365/6/10

غرب كشور، محلّ عمليات‌هاي متعدد و بسيار سختي بود كه علاوه بر جنگ با دشمن بعثي، جنگ با زمين سخت و ضدانقلاب نيز به طور همزمان صورت مي‌گرفت. عمليات کربلاي دو، در منطقه چومان مصطفي و حاج‌عمران انجام شد و با فتح ارتفاعات 2435 و انهدام يك هلي‌كوپتر، يك هواپيما و به هلاكت رساندن و مجروح ساختن سه هزار نيروي عراقي، به پايان رسيد. دشمن بعثي، در اين عمليات از بمباران شيميايي استفاده كرد.

حمله به تأسيسات- 1360/6/10

جنگ، ابعادي دارد كه كمتر مورد توجه قرار مي‌گيرند. اين كارها كه از اوايل جنگ شروع شده بود، از ابعادي بود كه فقط با هدف تحت فشار قراردادن غيرنظاميان و دولت انجام مي‌شد. حمله هوايي عراق به كارخانه ذوب‌آهن اصفهان، تأسيسات نفتي رامهرمز، مركز كشت و صنعت شوشتر، سه فروند كشتي در خليج‌فارس، پست انتقال برق انچيرك و كارخانه هپكواراك، نيروگاه برق آران نهاوند و... از اين‌جمله بودند كه در همين روزها، صورت گرفتند.

كربلايي در ميان آب- 1365/6/10

از جمله عمليات‌هاي آبي كشور كه در شمال‌غربي خليج‌فارس، پايانه نفتي الاميه و البكر و باتلاش نيروي دريايي سپاه پاسداران انجام شد و نيروهاي ما موفق شدند رادار و اسكله را منهدم نمايند و تلفات سنگيني به دشمن وارد سازند، كربلاي سه بود. سرداران شهيد سيدمرتضي اميديان و زينل انصار در اين عمليات به شهادت رسيدند.

كمبود جدّي امكانات- 1363/6/16

در حالي‌ كه كشور در بحران جدّي قرار داشت و در عرصه‌هاي مختلف با كمبود روبرو بوديم و سپاه، يك هزار قطعه مورد نياز خود را در نمايشگاهي عرضه كرده بود تا متخصصان، به ساخت آن اقدام كنند، يك هواپيماي 727 ايران، توسط ضدانقلاب ربوده شد.

حمله موشكي به بغداد- 1365/6/18

در حالي‌كه كشورمان به خاطر حملات هوايي شهرها، تحت فشار جدّي قرار داشت، براي جلوگيري از ادامه حملات، ايران نيز واكنش نشان داد و امروز در حمله موشکي خود به ساختمان سازمان امنيت عراق، 250تن از عوامل امنيتي اين كشور، كشته و عده‌اي مجروح شدند. ايران، برخلاف عراق در پاسخ به حملات، حمله بازدارنده مي‌كرد و از زدن مناطق غيرنظامي نيز خودداري مي‌نمود.

ساختماني براي منافقين- 1366/6/21

هنوز جنگ تحميلي جريان داشت و نيروهاي منافق، از جاسوسي براي عراق دست بر نداشته بودند، كه براي ساماندهي جدّي‌تر آنها به دستور صدام، يك پادگان آموزشي در بعقوبه عراق ساخته شده و در اختيار سازمان مجاهدين خلق، قرار گرفت.

بمب‌هاي تمسخر سازمان ملل- 1366/6/22

امروز، با وجود حضور دبيركلّ سازمان ملل متحد در مناطق عملياتي، در ريشخندي جدّي به سازمان‌هاي بين‌المللي، گلوله‌باران شهرهاي مرزي ادامه يافت تا سند محكمي باشد بر ناكارآمدي ساختارهايي كه ظالم‌ترين‌ها، خود همه كاره آن محسوب مي‌شوند!

پل بعثت، شاهكار مهندسي جنگ- 1365/6/25

به منظور تقويت پدافند و تسهيل امر تدارك و پشتيباني ايران در فاو، امروز، مرحله اول نصب يك پل مهم به نام «پل بعثت» به همّت جهاد سازندگي استان خراسان به اتمام رسيد كه نمونه‌اي از شاهكارهاي مهندسي جنگ، به حساب مي‌آيد.

آغازي براي هشت‌سال كشتار- 1359/6/26

امروز كه صدام در تلويزيون عراق ظاهر شد و سند قرارداد الجزاير را پاره كرد، گفت: «اين قرارداد، مربوط به زماني است كه ما ضعيف بوديم، ولي در حال‌حاضر، ما قوي هستيم و به اين قرارداد، نيازي نداريم.» حالا همه فهميدند كه دير يا زود، استكبار جهاني اين حيوان درنده، خود را رها خواهد ساخت تا به جان انقلاب نوپاي ما بيفتد و چند روز طول نكشيد تا اين اتفاق افتاد.

پرواز كاظمي و كاوه

ناصر كاظمي، فرمانده قرارگاه حمزه سيدالشهدا(ع)، و محمود كاوه، فرمانده تيپ ويژه شهدا، به ترتيب در روزهاي ششم و دهم شهريورماه، پرواز كردند. اين دو عزيز، از ستاره‌هاي درخشان جبهه غرب كشور محسوب مي‌شدند كه امنيت آن منطقه، بلاشك مرهون تلاش‌هاي آنان است. ويژگي بزرگ اين عزيزان در اين توفيق، همراه‌سازي مردم بومي منطقه با حُسن خلق و خدمت صادقانه بوده است.
منبع: نشريه امتداد - ش 44




نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.