آشنایی با طرز تهیه شیرینی ماچا، فاج شیر و زعفران و شیرینی نازک ارمنی

شیرینی هایی که امروز به شما آموزش می دهیم به عنوان عصرانه و یا میان وعده همراه با چای و یا قهوه نیز بسیار مناسب هستند. در ادامه با طرز تهیه شیرینی ماچا، فاج شیر و زعفران و شیرینی نازک ارمنی آشنا خواهید شد .
پنجشنبه، 23 بهمن 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
آشنایی با طرز تهیه شیرینی ماچا، فاج شیر و زعفران و شیرینی نازک ارمنی

شیرینی ماچا


مواد لازم
آرد 2 و 1/4 فنجان

نمک 1/4 ق چ

پودر چای سبز ماچا 2 ق غ

کره نرم 1فنجان

شکر قهوه ای نصف فنجان

عصاره وانیل 2 ق چ

شکلات تخته ای 2 فنجان خرد شده

طرز تهیه و دستور پخت
مرحله اول
مواد رو از یک ساعت قبل در محیط اتاق قرار بدید. آرد, نمک و پودر ماچا رو در یک کاسه مخلوط کنید. در کاسه ی بزرگ دیگری کره ی نرم و شکر قهوه ای رو با هم زن به خوبی مخلوط کنید تا کرک شود. عصاره وانیل رو بهش اضافه کنید و باز هم بزنید. مخلوط آرد رو طی سه مرحله به مخلوط کره اضافه کنید و هر بار با یک قاشق لاستیکی هم بزنید. هم زدن رو تا جایی ادامه بدید که خمیر یک دستی به وجود بیاد. خمیر روبه دو قسمت مساوی تقسیم کنید و در ظرفی قرارش بدید. در ظرف رو با سلفون بپوشانید و پانزده دقیقه در یخچال قرارش بدید.

مرحله دوم
یک قسمت از خمیر رو بین دو لایه کاغذ روغنی بذارید و با وردنه به ضخامت شش میلی متر بازش کنید. خمیر باز شده رو به همان شکل و به مدت بیست دقیقه همراه کاغذ روغنی ها در یخچال قرار بدید. قسمت دوم خمیر رو هم به همین شکل باز کرده و در یخچال بذارید. در این مدت فر رو تا دمای سیصد و پنجاه درجه ی فارنهایت یا صد و هفتاد و پنج درجه سانتی گراد گرم کنید.

ورق های خمیر رو از یخچال بیرون بیارید و لایه رویی کاغذ روغنی رو بردارید. با کمی آرد روی خمیر رو آرد پاشی کنید. قالب قلب یا هر قالبی که دوست دارید رو بردارید و خمیر ها رو قالب بزنید. سینی فر رو با کاغذ روغنی بپوشانید. قلب ها رو با فاصله در سینی فر بچینید. خمیری که از گوشه ها اضافه میاد رو باز چانه کرده و بین دو کاغذ روغنی بازش کنید و قالب بزنید. به مدت نه یا ده دقیقه سینی رو در فر قرار بدید و مواظب باشید شیرینی ها نسوزند. این زمان بستگی به فر شما داره. شیرینی ها رو از فر خارج کرده و بذارید کاملا سرد سرد شوند. 

مرحله سوم
در مدتی که شیرینی ها سرد می شوند. روکش شکلاتی رو آماده کنید. برای این کار دو فنجان شکلات خرد شده رو (از هر نوعی که دوست دارید مثلا شکلات تخته ای یا شکلات چیپسی و یا بسته بندی) در ظرفی بریزید و روی بخار آب به روش بن ماری و حرارت ملایم ذوب کنید. نیمی از شکلات ها که ذوب شدند با قاشق همشون بزنید تا کاملا ذوب شوند. شیرینی های سرد شده رو تا نیمه در شکلات ذوب شده فرو ببرید. شیرینی ها رو روی یک کاغذ روغنی و سطح صاف بچینید تا شکلات خنک بشه و خودشو بگیره . شیرینی خوشمزه تون رو در ظرف سرو بچینید و با لذت نوش جان کنید. باقی مانده ی شیرینی ها رو در ظرفی سربسته و در یخچال نگه داری کنید. 1

آشنایی با طرز تهیه شیرینی ماچا، فاج شیر و زعفران و شیرینی نازک ارمنی


فاج شیر و زعفران

پِدا یک نوع شیرینی هندی بسیار محبوب در هند هست که از شیر و شکر ساخته میشه و در جشن های مختلف مثل هولی،پوجا،راکشا و… تهیه میشه. فاج امروز در واقع یک نوع پِدا هست با عطر و طعم زعفران که اونو مناسب نوروز میکنه همچنین این شیرینی بدون فر تهیه میشه پس گزینه مناسبی برای دوستانیه که فر ندارند.

مواد اولیه
پودر هل: ۱ ق غ

زعفران رشته ای: به میزان لازم

شیر گرم: ۲ ق غ

شکر کاستر: ۳ ق غ

روغن حیوانی یا کره: ۲ ق غ

شیر عسلی: ۱ پیمانه

شیر خشک: ۱ پیمانه

تزئین
مغز پسته: به میزان لازم

زعفران رشته ای: به میزان لازم

طرز تهیه
برای شروع زعفران رو داخل شیر گرم خیس کنید (مقدار زعفران بسته به سلیقه میباشد).

داخل یک ظرف روغن حیوانی یا کره رو روی حرارت بگذارید تا ذوب بشه.

سپس شیر عسلی رو بهش اضافه کنید.

و روی حرارت بهم بزنید تا زمانی که شروع به جوشیدن بکنه.

وقتی مواد به جوش آمد شیر خشک رو اضافه کنید و سریع بهم بزنید تا گلوله ای تشکیل نشه.

هنگامی که مخلوط غیلظ شد هل و زعفران و شیر رو اضافه کنید. نکته: مخلوط بعد از اضافه کردن شیر کمی شل میشود اما به سرعت شروع یه غلیظ شدن میکند.

وقتی مواد غلیظ شد و از دیواره ها جدا شد و به دست نچسبید آماده است حرارت رو خاموش کنید و اجازه بدید مواد تا حدودی خنک شود.

وقتی مواد خنک شد آنها رو به شکل گلوله در آورید.

و روی اون رو با مهر شکل بدید اگر هم مهر نداشتید با استفاده از مغر پسته رو شیرینی رو تزئین کنید.

شیرینی بسیار ساده ما با طعم زعفران آماده است امیدوارم لذت ببرید.

نکته
شکر کاستر که داخل دستور استفاده شده در واقع اسمی از دانه بندی شکر هاست که شکر کاستر همان شکر دانه ریز میشود.2

آشنایی با طرز تهیه شیرینی ماچا، فاج شیر و زعفران و شیرینی نازک ارمنی


شیرینی نازک ارمنی


مواد لازم
تخم مرغ ۱/۲ عدد

آب یخ ۵۰ گرم  

روغن مایع ۱۵ گرم

نمک یک پنس 

جوهر لیمو یک پنس 

وانیل مقدار کافی

آرد ۱۵۰ گرم

کره ۷۰ گرم

پودر قند ۳۵ گرم

آرد نخودچی ۵۰ گرم

آرد سفید ۵۰ گرم

زنجبیل ۱/۸ قاشق چای خوری

روغن جامد ۳۸ گرم

زرده تخم مرغ ۱ عدد

زعفران دمکرده ۲ قاشق غذاخوری

طرز تهیه
مرحله اول
ابتدا و در شروع مواد میانی شیرینی را درست می‌کنیم. برای ان منظور ۳۸ گرم روغن جامد و ۳۵ گرم پودر قند را داخل یک ظرف می‌ریزیم و با همزن ان‌ها را خوب مخلوط می‌کنیم تا حالت سبک و خامه‌ای بگیردو پوک شود.

سپس ۵۰ گرم ارد نخودچی و ۵۰ گرم ارد سفید و ۱/۸ قاشق چایخوری زنجبیل را به مخلوط روغن جامد و پودر قند اضافه می‌کنیم تا خمیری منسجم به دست اید. سپس این خمیر را داخل یخچال برای نیم ساعت قرار می‌دهیم تا خودش را بگیرد و سفت شود. (در صورتی که خمیر انسجام کافی را نداشت و حالت پودری داشت کمی روغن مایع به ان اضافه کنید تا منسجم شود).

مرحله دوم
در ادامه کار خمیر شیرینی را درست می‌کنیم و برای این منظور نصف عدد تخم مرغ را همراه با ۵۰ گرم اب یخ و ۱۵ گرم روغن مایع و نمک و وانیل و جوهر لیمو و زعفران دمکرده را داخل یک ظرف می‌ریزیم و ان‌ها را با همزن با هم مخلوط می‌کنیم.

مرحله سوم
در ادامه کار ۱۵۰ گرم ارد را به مواد مرحله قبل اضافه می‌کنیم و خمیر را کمی ورز می‌دهیم تا خمیر نسبتا سفتی به دست اید. سپس خمیر را روی کی سطح ارد پاشی شده به شکل گرد با وردنه باز می‌کنیم و کره را وسط ان قرار می‌دهیم و ۴ سمت خمیر را روی هم قرار می‌دهیم و سپس ان را وردنه می‌کشیم.

مرحله چهارم
در ادامه کار باید خمیر را ۶ لا تا کرد و برای این منظور ابتدا خمیر را با وردنه به شکل مستطیلی نازک باز می‌کنیم و سپس خمیر را از وسط تا می‌کنیم.

و سپس لبه رویی خمیر تا شده از وسط را تا نصفه بر می‌گردانیم و لبه دوم را نیز از لایه زیر تا نصفه بر می‌گردانیم و روی لبه برگردانیده شده رویی می‌گذاریم.

در اخر نصف بالای خمیر را نیز بر می‌گردانیم. روی خمیر را پلاستیک می‌کشیم و به ان ۲۰ دقیقه در محیط یخچال استراحت می‌دهیم. سپس ان را از یخچال بعد از ۲۰ دقیقه استراحت بیرون می‌اوریم.

مرحله پنجم
در ادامه کار یکبار دیگر کار مرحله قبل را با خمیر انجام می‌دهیم و خمیر را با وردنه نازک کرده و ان را از وسط تا می‌کنیم و مواد میانی را بعد از دولا کردن و بالازدن یک لبه خمیر تا نصفه خمیر، وسط خمیر می‌گذاریم. سپس لبه دوم خمیر را روی مواد میانی می‌گذاریم و سپس نصف بالای خمیر را روی ان می‌گذاریم و ان را پلاستیک کشیده و به ان ۲۰ دقیقه در یخچال استراحت می‌دهیم.

مرحله ششم
در ادامه کار رومال شیرینی را درست می‌کنیم و برای این منظور ۱ عدد زرده تخم مرغ را هم زده وان را با ۲ قاشق غذاخوری زعفران دمکرده را خوب مخلوط می‌کنیم.

مرحله هفتم
در ادامه کار خمیر را بعد از استراحت از یخچال بیرون اورده و ان را روی یک سطح ارد پاشی شده به ضخامت ۵ میلیمتر باز می‌کنیم و روی خمیر را با برس از رومال می‌مالیم و خمیر را برش می‌زنیم و در ابعاد ۴ سانتی متر در ۸ سانتی متر خمیر را می‌بریم. سپس با پشت چنگال نوار‌های مارپیچ و خط‌هایی روی خمیر ایجاد می‌کنیم.

مرحله هشتم
در ادامه شیرینی را در یک سینی فر که کاغذ روغنی در کف ان قرار دارد، قرار داده و در فر با حرارت ۱۸۰ درجه سانتی گراد و برای مدت ۱۵ دقیقه می‌پزیم تا شیرینی اماده شود و سپس ان را بیرون اورده و روی شیرینی را با قلمو عسل گرم شده می‌مالیم و مجدا سینی را بریا ۵ دقیقه داخل فر می‌گذاریم تا رویش طلایی شود. سپس ان را در ظرف مناسب می‌گذاریم و یا برای عید نوروز ان را استفاده می‌کنیم و یا برای عصرانه همراه با چای و یا قهوه ان را استفاده می‌کنیم.3


پی نوشت:
1.www.mamifood.org
2.www.shirinikade.com
3.www.yjc.ir


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.