آموزش طرز تهیه مارشمالو

شیرینی مارشمالو یا به قول قدیمی‌ترها پف پفی و پف‌نبات یک نوع آبنبات نرم و اسفنجی است که اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها به کباب کردن آن هم علاقه دارند. شیرینی مارشمالو چیزی شبیه مسقطی یا راحت‌الحقوم خودمان است.
جمعه، 24 بهمن 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
آموزش طرز تهیه مارشمالو

اگر عاشق آشپزی باشید، آماده کردن هله‌هوله‌های محبوبتان در خانه، برایتان به یک لذت بزرگ تبدیل می‌شود. عاشقان آشپزی دوست دارند از غذای اصلی گرفته تا دسر و نوشیدنی و تنقلات را در آشپزخانه خودشان تهیه کنند و همین بهانه کافی است تا ما طرز تهیه یکی از محبوب‌ترین هله‌هوله‌ها را در این مطلب آموزش دهیم. اگر از بافت نرم و طعم شیرین مارشمالو خوشتان می‌آید، در ادامه با طرز تهیه مارشمالو همراه ما باشید.


مارشمالو وانیلی


مواد لازم برای تهیه مارشمالو وانیلی
پودر ژلاتین بدون طعم ۱۵۰ گرم

شکر دانه ریز ۱۲۰ گرم

پودر قند ۸۰ گرم

نشاسته ذرت ۵۰ گرم

شیره یا شربت ذرت سه چهارم فنجان

سفیده تخم مرغ سه عدد

نمک بین دو انگشت

عصاره وانیل یک قاشق غذاخوری سرخالی

آب سرد دو فنجان

طرز تهیه مارشمالو وانیلی
مرحله اول
با پودر یا ورقه ژلاتین می‌توانید دسرهای متفاوتی را تهیه کنید. از دسر شیر عسلی و زعفرانی گرفته تا ژله خانگی، همگی به سادگی در آشپزخانه شما آماده می‌شوند. اینبار هم می‌خواهیم طرز تهیه مارشملو خانگی را با پودر ژلاتین به شما آموزش دهیم. برای شروع پودر ژلاتین را در یک قابلمه در یک فنجان آب سرد حل کنید و هم بزنید. ظرف را برای پنج دقیقه کنار بگذارید تا حالت ژلاتین تغییر کند.

وقتی  که ژلاتین حل شد، شیره را همراه با شکر و باقی آب در یک قابلمه بریزید و روی حرارت ملایم قرار دهید. یک دماسنج کنار دستتان بگذارید و وقتی دمای مایعی که داخل قابلمه است به ۱۲۰ درجه رسید، ژلاتین را اضافه کنید و بعد از ۳۰ ثانیه شعله را خاموش کنید.

مرحله دوم
در یک ظرف مناسب سفیده‌های تخم‌مرغ را آنقدر با همزن برقی بزنید که سفت و سفید شوند. وقتی مخلوط داخل قابلمه خنک شد، آن را به سفیدها اضافه کنید و آرام آرام هم بزنید. این کار را می‌توانید با قرار دادن همزن روی درجه یک انجام دهید. آنچه مهم است، این که برای حدود نیم ساعت باید این ترکیب را هم بزنید. سپس عصاره وانیل را اضافه کنید و پنج دقیقه دیگر هم زدن را ادامه دهید.

مرحله سوم
کف یک ظرف مناسب کاغذ روغنی بیندازید و مواد را در آن پهن کنید. سپس روی آنها آرد ذرت الک کنید و ظرف را برای سه ساعت در یخچال قرار دهید. بعد از این زمان سینی را بیرون بیاورید و با کاردی که لبه‌اش را کمی چرب کرده‌اید مارشمالوها را برش بزنید. در برخی از دستورهای آشپزی مارشمالو را بدون استفاده از سفیده تخم مرغ تهیه می‌کنند اما در این دستور از سفیده تخم مرغ برای تهیه مارشمالو خانگی استفاده کرده‌ایم.1

آموزش طرز تهیه مارشمالو


مارشمالو خانگی با پودر ژله


مواد لازم
ژله: ۱ بسته با طعم دلخواه

شکر: ۱ قاشق غذاخوری (شکر را می‌توانید حذف کنید)

آب‌جوش: ۱/۳ لیوان فرانسوی دسته‌دار

پودر نارگیل: به مقدار دلخواه

طرز تهیه
برای درست کردن شیرینی مارشمالو خانگی ابتدا باید پودر ژله، شکر و آبجوش را در یک ظرف مقاوم به حرارت مثل پیرکس بریزید و آنقدر هم بزنید تا ژله پف کند و از حالت آبکی خارج شود. همین که ژله پف کند کافی است و نباید سفت شود. بهتر است ژله را با همزن هم بزنید و مراقب باشید ژله به پره‌ی همزن نچسبد. اگر ژله را بیش از حد هم بزنید مارشمالوها چسبناک می‌شوند.
 
یک دیس ترجیحا سرامیک یا پیرکس انتخاب کنید و کف آن را با پودر نارگیل بپوشانید. ژله آماده شده را در ظرف بریزید و آن را صاف کنید، دوباره پودر نارگیل بپاشید و ظرف ژله را در یخچال بگذارید تا سفت شود و خودش را کاملا بگیرید. سپس با یک چاقوی تیز آن را به اشکال دلخواه برش بزنید یا با قالب دلخواه قالب بزنید. چاقو یا قالب را با کمی روغن مایع چرب کنید.

اگر می‌خواهید مارشمالو چند رنگ داشته باشید باید از چند رنگ ژله استفاده کنید. برای این کار هر بار یک لایه ژله درست کردید در ظرف پهن کنید و در یخچال بگذارید تا لایه اول خودش را بگیرد و در این فاصله لایه دوم را درست کنید. مابین لایه‌های ژله پودر نارگیل نریزید و فقط زیر لایه اول و روی لایه آخر پودر نارگیل بریزید. ۲۰ دقیقه زمان برای سفت شدن هر لایه ژله در یخچال کافی است.

پودر نارگیل یا حتی آرد برنج (به جای پودر نارگیل) باعث می‌شود که ژله به قالب نچسبد و به راحتی جدا شود.
 
برای داشتن شیرینی مارشمالو توپی می‌توانید مایه ژله را در قیف ماسوره بریزید و روی کاغذ روغنی یا ظرف پیرکس بریزید و در آرد نارگیل یا آرد برنج بغلتانید.
مارشمالو را در ظرف درب‌دار و در یخچال به مدت یک هفته می‌توانید نگهداری کنید.2

آموزش طرز تهیه مارشمالو


مارشمالو خانگی بدون پودر ژله با ژلاتین


مواد لازم مارشمالو
شکر۴۳۰ گرم

ژلاتین۲۰ گرم

وانیل۵ گرم

نمک½ قاشق غذاخوری

نشاسته۳۰ گرم

دستور تهیه مارشمالو
مرحله اول
برای تهیه مارشمالو خوشمزه ابتدا ژلاتین را به همراه یک لیوان سر خالی آب سرد ترکیب می کنیم و به مدت ۳۰ دقیقه کنار می گذاریم. در ادامه ۴۰۰ گرم از شکر را به همراه وانیل و نمک را به همراه ۱ لیوان آب داخل یک قابلمه مناسب می ریزیم.

مرحله دوم
در این مرحله قابلمه را روی حرارت ملایم قرار می دهیم و اجازه می دهیم به نقطه جوش برسد تا شکر به طور کامل ذوب شود. در ادامه مخلوط ژلاتین و آب سرد را داخل یک کاسه فلزی می ریزیم و روی بخار آب قرار می دهیم.

مرحله سوم
پس از اینکه ژلاتین به طور کامل حل شد، مواد درون قابلمه را به طور متداوم هم می زنیم و ژلاتین را کم کم به قابلمه اضافه می کنیم و با دیگر مواد ترکیب می کنیم. برای این منظور بهتر است از همزن دستی یا برقی استفاده کنیم.

مرحله چهارم
در این مرحله در صورت تمایل می توانیم چند قطره رنگ خوراکی هم اضافه کنیم تا مارشمال رنگی شود. حالا با دور تند همزن مواد را ترکیب می کنیم تا رنگش روشن و حجمش بیشتر شده و حدودا ۴ برابر مقدار مواد اولیه شود.

مرحله پنجم
پس از گذشت حدودا ۱۰ تا ۲۰ دقیقه که مارشمالو به خوبی حجیم شد، داخل یک ظرف مناسب را با سلفون پوشش می دهیم، سپس با کمی روغن مایع روی سلفون را چرب می کنیم و مواد را داخل ظرف می ریزیم تا خنک شوند.

مرحله ششم
در این مرحله روی مواد را نیز با سلفون می پوشانیم و به مدت ۶ ساعت در یخچال قرار می دهیم تا مارشمالو آماده شود. پس از گذشت این زمان ظرف را از یخچال خارج می کنیم و مارشمالو را به صورت دلخواه برش می زنیم.

مرحله هفتم
پس از اینکه برش زدن مارشمالو به پایان رسید، نشاسته و ۳۰ گرم شکر باقیمانده را ترکیب می کنیم و داخل یک کاسه مناسب می ریزیم، سپس مارشمالوها را درون مخلوط شکر و نشاسته می غلطانیم و در پایان سرو می کنیم.3


پی نوشت:
1.www.kalleh.com
2.www.blog.okcs.com
3.www.chishi.ir


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.