سه مدل کیک اسفنجی ساده

اگر به کیک پزی و پخت انواع کیک علاقمند هستید برای اولین تجربه بهتر است پخت کیک ساده را تجربه کنید تا نکات مهم برای پخت کیک را بیاموزید. با این مقاله همراه شوید با دستور تهیه سه مدل کیک ساده اسفنجی.
چهارشنبه، 29 بهمن 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
سه مدل کیک اسفنجی ساده
این روزها اغلب برای تهیه کیک ساده ای مثل کیک وانیلی از پودر کیک استفاده میکنند اما چنین کیک هایی را میتوان به سادگی با موادی که به راحتی در دسترس هستند تهیه کرد. تهیه کیک ساده وانیلی عملا چهار مرحله دارد. مخلوط کردن مواد خشک، مخلوط کردن مواد تر، اضافه کردن مواد خشک به مواد تر و در آخر پخت کیک در فر. البته جزئیاتی هم در نحوه اضافه کردن مواد وجود دارد که در خلال این دستور تهیه کیک وانیلی متوجه آنها میشوید.

کیک ساده به خودی خود خوشمزه و پوک است و به عنوان عصرانه در کنار چای و قهوه هیچ چیزی کم ندارد.


کیک ساده با شیر


مواد لازم برای کیک ساده وانیلی
کره یا روغن جامد 230 گرم
شکر 2 پیمانه
تخم مرغ 4 عدد
آرد 3 پیمانه
شیر 1 پیمانه
وانیل 1 قاشق چایخوری
بیکینگ پودر 4 قاشق چایخوری
نمک 1/2 قاشق چایخوری

طرز تهیه کیک ساده وانیلی
مرحله اول
ابتدا فر را با دمای 180 درجه سانتیگراد روشن کنید تا گرم شود.

مرحله دوم
آرد ، بیکینگ پودر و نمک را مخلوط و 2 بار الک کنید و کنار بگذارید. برای شروع کره و شکر را داخل کاسه ای بریزید و حدود 10 دقیقه با دور تند همزن بزنید تا کرم رنگ و کشدار شود.

مرحله سوم
تخم مرغ ها را به نوبت به مایه کیک اضافه کنید و با دور تند همزن بزنید تا مواد خوب مخلوط و یکدست شوند.

مرحله چهارم
آرد را قاشق قاشق به مایه کیک ساده اضافه کنید و در یک جهت و به آرامی مخلوط کنید. همزمان شیر را نیز اضافه کنید (کمی آرد و کمی شیر و به همین صورت کم کم مواد را اضافه و مخلوط کنید). در انتها وانیل را نیز اضافه نمایید.

مرحله پنجم
قالب کیک را چرب کنید یا کاغذ روغنی بیندازید و مایه کیک ساده را داخل قالب بریزید. سطح کیک ساده را با قاشق صاف کنید و داخل فری که از قبل با دمای 180 درجه سانتیگراد روشن کرده اید و گرم شده است به مدت 20 – 30 دقیقه قرار دهید (دمای فرها متفاوت میباشد و  پس از 20 دقیقه باید کیک را چک کنید).

مرحله ششم
کیک ساده را پس از پخت از فر خارج کنید و اجازه دهید کمی خنک شود.

مرحله هفتم
بعد از پخت و تهیه کیک ساده آن را به آرامی از قالب خارج و سرو کنید. برای تزیین میتوانید از شکلات ذوب شده، خامه یا پودر قند استفاده نمایید ( از این کیک میتوانید در تهیه کیک تولد و … استفاده کنید).1

سه مدل کیک اسفنجی ساده


کیک ماست

کیک ماست یکی از انواع کیک نرم و خوشمزه بین المللی است که معمولا برای میان وعده تهیه می شود.

مواد لازم کیک ماست
آرد قنادی۳ لیوان
تخم مرغ۴ عدد
شکریک پنجم لیوان
روغن مایع½ لیوان
ماست۱ لیوان
وانیل۱ قاشق مرباخوری
بکینگ پودر۱ قاشق غذاخوری
لیمو ترش تازه۱ عدد

دستور پخت کیک ماست
مرحله اول
برای تهیه کیک ماست مجلسی ابتدا تخم مرغ ها را از یخچال خارج می کنیم تا با دمای محیط یکسان شوند، سپس به همراه وانیل و شکر داخل یک کاسه مناسب می ریزیم و چند دقیقه با همزن می زنیم تا کرم رنگ و کشدار شوند.

مرحله دوم
در این مرحله ماست و روغن مایع را کم کم به کاسه اضافه می کنیم و با همزن مخلوط می کنیم تا مواد با هم یکدست شوند. اضافه کردن آب لیمو ترش اختیاری است ولی طعم بسیار خوبی به کیک می دهد، حالا آب لیمو ترش را نیز اضافه می کنیم.

مرحله سوم
مواد را در حدی مخلوط می کنیم که آب لیمو ترش با دیگر مواد ترکیب شود، سپس آرد را به همراه بکینگ پودر سه مرتبه الک می کنیم و کم کم به مواد اضافه کرده و با لیسک به صورت دورانی مخلوط می کنیم تا مایه کیک یکدست شود.

مرحله چهارم
در این مرحله فر را با دمای ۱۸۰ درجه سانتیگراد روشن می کنیم تا گرم شود، سپس قالب مورد نظرمان را با روغن جداکننده کیک یا کاغذ روغنی پوشش می دهیم و مایه کیک را داخل قالب می ریزیم، سپس قالب را سه مرتبه محکم به سطح کار می کوبیم.

مرحله پنجم
حالا قالب را در طبقه وسط فر که از قبل به طور کامل گرم شده است قرار می دهیم و اجازه می دهیم به مدت ۴۰ دقیقه تا ۱ ساعت بپزد. چون دمای فرهای مختلف با هم متفاوت است پس از ۴۰ دقیقه باید کیک را تست کنیم.

مرحله ششم
برای تست پخت کیک، یک عدد خلال دندان در مرکز کیک فرو می کنیمف پس از اینکه خلال دندان را خارج کردیم، اگر چیزی به ان نچسبیده بود یعنی کیک ما اماده است. در پایان اجازه می دهیم کیک خنک شودف سپس برش می زنیم و سرو می کنیم.2

سه مدل کیک اسفنجی ساده


کیک ساده وانیلی

کیک ساده اسفنجی یکی از محبوب ترین انواع کیک است ، دلیل این محبوبیت این است که تهیه آن بسیار ساده است و طعم بسیار مطلوبی نیز دارد.

مواد لازم
۶ عدد تخم مرغ
۱ لیوان سرخالی شکر
۱ قاشق چایخوری وانیل پودری
۱ لیوان آرد
۲ ق غ نشاسته ذرت
۱ ق چ بگینگ پودر
۴ ق غ آب چوش

طرز تهیه کیک ساده وانیلی
اول سفیده و زرده تخم مرغ ها را از هم جدا میکنیم بعد تا پره های هم زن برقی تمیزه سفیده ها رو میزنیم تا کاملا فرم بگیره و وقتی ظرف رو برعکس میکنیم نریزه. سفیده ها رو در یخچال قرار می دهیم تا آب نندازه.

حالا در ظرفی دیگر زرده ها رو با شکر و وانیل ۷ تا ۸ دقیقه می زنیم تا کامل کرم رنگ و غلیظ بشه حالا آب جوش رو به زرده ها اضافه میکنیم (یک دفعه اصلا آب جوش رو به زرده ها اضافه نکنید!! با فاصله اضافه میکنیم)

هر دفعه ۱ ق غ آب جوش به زرده ها می ریزیم و خوب هم میزنیم تا زرده ها نبره بعد قاشق بعدی اضافه میکنیم و خوب هم میزنیم.

بعد سفیده ها رو از یخچال بیرون می آوریم و آرد و سفیده رو طی سه مرحله به زرده ها اضافه میکنیم (اول ۱/۳ آرد و سفیده ها رو به زرده ها اضافه میکنیم و مخلوط می کنیم و دوباره به همین شکل آرد و سفیده ها رو اضافه میکنیم به زرده ها تا وقتی که آرد سفیده تموم بشه و کاملا دورانی هم میزنیم تا فقط مخلوط بشه زیادی هم نزنید تا پفش نخوابه.

حالا کف ظرفمون کاغذ روغنی میندازیم (من از قالب گرد به قطر ۲۰ سانت استفاده کردم) دیواره ها چرب نمی کنیم و درون فر ۱۸۰ درجه که از قبل گرم شده به مدت ۴۵ تا ۵۰ دقیقه میذاریم نیم ساعت اول در فرو باز نکنید.

نکته : می تونید هر قالبی با هر شکلی استفاده کنید به شرطی که نصف بیشتر قالب با موادتون پر بشه و البته ۱/۳ بالای قالب خالی باشه.

می تونید داخلش کشمش هم بریزید فقط کشمش رو با کمی آرد حدودا ۱ ق غ مخلوط کنید تا ته نشین نشه.

برای فرم گرفتن سفیده ها حتما باید ظرف و پره های همزنمون تمیز و خشک باشه پس اول تا پره ها تمیزه سفیده رو بزنید.3


پی نوشت:
1.www.irancook.ir
2.www.chishi.ir
3.www.delgarm.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.