طرز تهیه انواع دسر مجلسی

امروز قصد داریم چند دسر خیلی عالی و خوشمزه مجلسی را آموزش دهیم. حتما این دسرها را امتحان کنید.
يکشنبه، 10 اسفند 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
طرز تهیه انواع دسر مجلسی

دسر قهوه و نارگیل

مواد لازم برای دسر قهوه و نارگیل
شیر نارگیل 1 و 1/2 پیمانه
شیر 1 پیمانه
شکر 1 پیمانه
پودر آگار یا پودر ژلاتین 2 قاشق غذاخوری
نمک 1 قاشق چایخوری
دانه قهوه فوری 2 قاشق غذاخوری
آب 3 پیمانه

طرز تهیه انواع دسر مجلسی

طرز تهیه
ابتدا شیر نارگیل، شیر، نمک و ۱/۴ پیمانه از شکر را همراه با ۱ قاشق غذاخوری پودر آگار ( یا ژلاتین) داخل شیرجوش بریزید و آن را روی شعله متوسط گاز قرار دهید تا به جوش آید. در این مدت مرتب مایع را هم بزنید و مراقب باشید سر نرود.
 
وقتی مایع به جوش آمد ۳۰–۴۰ ثانیه دیگر هم بزنید و سپس شیرجوش را از روی شعله بردارید. حال مایع نارگیلی تهیه شده را داخل قالب ژله مورد نظر (فلزی، پلاستیکی یا سیلیکونی) بریزید و در یخچال بگذارید تا خنک شود.

حال در شیرجوش تمیز شده یا شیرجوش دیگری، ۳/۴ شکر باقی مانده، ۱ قاشق پودر آگار، قهوه فوری و آب را مخلوط کنید و روی شعله متوسط بگذارید و هم بزنید تا به جوش بیاید. وقتی مخلوط ۳۰–۴۰ ثانیه جوشید آن را از روی شعله بردارید.

لایه نارگیلی را چک کنید. برای اضافه کردن لایه قهوه، لایه قبلی باید سفت شده باشد اما کامل بسته نشده باشد. چون در این صورت دو لایه به هم نمیچسبند و موقع برش زدن دسر روی هم سر می‌خورند. پس حالت مطلوب طوری است که وقتی با انگشت آن را لمس می‌کنید دسر نارگیلی کمی چسبناک باشد اما مایع نباشد. اگر لایه قبلی آماده است خیلی آرام مخلوط قهوه را روی آن بریزید. سعی کنید تا جای ممکن شیر جوش را پایین بگیرید تا مایع نپاشد و کف نکند.
 
در صورتی که لایه قبلی هنوز آماده نیست، مخلوط قهوه را روی شعله خیلی خیلی کم نگه دارید تا گرم باقی بماند. وقتی لایه دوم را ریختید، بگذارید دسر در یخچال خنک و کاملاً بسته شود. سپس دسر قهوه و نارگیل را از قالب خارج کنید و سرو نمایید.
 
می‌توانید دسر قهوه و نارگیل را به صورت چند لایه هم تهیه کنید. برای این کار باید در فاصله‌ای که هر لایه بسته می‌شود هر دو مایع را گرم نگه دارید. می‌توانید شیرجوش‌ها را داخل آب جوش فرو ببرید یا روی شعله خیلی کم بگذارید تا گرم بمانند. در ضمن فراموش نکنید که اجازه ندهید لایه‌ها کامل بسته شوند.

نکته: نسبت لایه‌های قهوه به نارگیل را می‌توانید به سلیقه خود تغییر دهید. اما سعی کنید تناسب را رعایت کنید چون در این صورت طعم دسر بهتر خواهد شد. 1


ژله هندوانه ای


 مواد لازم ژله هندوانه ای
ژله سبز  ۱ عدد
ژله قرمز  ۱ عدد
ژله آلوئه ورا  ۱ عدد
بستنی  به مقدار لازم
تخمه یا شکلات  به مقدار لازم

طرز تهیه انواع دسر مجلسی

طرز تهیه ژله هندوانه ای
برای تهیه ژله هندوانه ای ابتدا در کاسه ای یک لیوان آب جوش بریزید و ژله لیمو یا طالبی که به رنگ سبز هستند را در کاسه بریزید و روی کتری یا سماور در حال جوش قرار دهید و با قاشق ژله را هم بزنید

(بخار آب کتری باعث زودتر حل شدن ژله میشود) من در اینجا دیگر قصد ندارم یک لیوان آب سرد را اضافه کنم زیرا میخواهم ژله زودتر خودش را بگیرد به همین منظور در کاسه ای بزرگ ژله ام را میریزم

و کاسه ای کوچکتر و تمیز داخل این کاسه بزرگ میگذارم و با ملاقه آرام آب سرد در آن میریزم تا سنگین شود کمی و بالا نیاید که حالت گودی در ژله زیری ایجاد شود و در یخچال قرار میدهم.

(به این موضوع توجه کنید که کاسه باید بزرگ باشد تا ژله بعدی را که میخواهیم بریزیم و کاسه کوچک در آن قرار دهیم مایع ژله بیرون نریزد)۲۰الی ۳۰دقیقا زمان میبرد تا ژله کاملا بسته شود،

در این مدت شما وقت دارید لایه بعدی ژله را آماده کنید به این صورت که در کاسه ای یک لیوان آب جوش بریزید و ژله آلوئه ورا را به آن اضافه کنید و کاسه را روی کتری در حال جوش قرار دهید

و آرام هم بزنید،سپس یک عدد بستنی لیوانی وانیلی را در ژله قرار دهید و صبر کنید تا آب شود و کمی هم بزنید. 2


دسر توت فرنگی


مواد لازم برای دسر توت فرنگی
 توت فرنگی به تعداد لازم
 پودر قند به مقدار لازم
 پودر ژله توت فرنگ ییک بسته
 برش های لیمو ترش برای تزیین

طرز تهیه انواع دسر مجلسی

طرز تهیه دسر توت فرنگی
ابتدا با چاقو به دقت برگ های توت فرنگی را بکنید و با قاشق درون توت فرنگی ها را به دقت خالی کنید.

سپس توت فرنگی ها را درون سینی بچینید و درون انها را با ژله توت فرنگی پر کنید و درون یخچال بگذارید تا کاملا بگیرد.

سپس توت فرنگی ها را درون پودر قند و پوست لیمو رنده شده بغلطانید.

در انتها توت فرنگی ها را با برش های لیمو تزیین کنید.

در انتها توت فرنگی های پر شده از ژله را با برش های لیمو تزیین کنید 3


دسر مجلسی پای گیلاس

پای یک دسر رایج است که با انواع مواد تهیه شده و بسیار سبک و خوشمزه است.

طرز تهیه انواع دسر مجلسی

در یک کاسه ی بزرگ، نشاسته ذرت، شکر، نمک، عصاره وانیل، عصاره بادام، آب لیمو، نمک، و گیلاس‌های بدون هسته را به خوبی مخلوط کنید. مواد داخل پای گیلاس شما آماده است.

یک لایه از خمیر پای را از یخچال بیرون بیاورید و بگذارید 5 دقیقه در دمای اتاق بماند. روی یک سطح کمی آرد پاشی شده، خمیر را به شکل دایره‌ای به قطر بزرگ و ضخامت 0.5 سانتی متر پهن کنید. ظرفی که می‌خواهید داخل آن پای بپزید را روی خمیر بگذارید و اندازه دایره را چک کنید. خمیر باید 2.5 سانتی متر بزرگتر از لبه‌های ظرف پای باشد. مواد داخل پای گیلاس را با قاشق روی خمیر بریزید. روی مواد تکه‌های کره قرار دهید. سپس باقی مانده خمیر را به همان اندازه پهن کنید و روی پای قرار دهید. با یک چاقو یا قیچی آشپزخانه لبه‌های خمیر را به فاصله ی 2 سانتی متری لبه ظرف قیچی کنید. لبه‎های خمیر بالایی را با خمیر کف پای تا بزنید و لبه‎ها را فشار دهید تا به هم بچسبند و یک لبه ی خمیری درست شود. برای زیبا‌تر شدن و بسته مانده لبه‌های پای، آن را به وسیله انگشتان خود به شکل چین دار در بیاورید. یک عدد زرده تخم مرغ و یک قاشق غذاخوری خامه را در یک کاسه کوچک هم بزنید و با یک قلم روی خمیر بالایی بمالید. سپس یک قاشق سوپ‎خوری شکر روی آن بپاشید و بعد 3 تا 4 شکاف کوچک روی لایه رویی پای درست کنید.

فر را با دمای 400 درجه فارنهایت (200 درجه سانتی‎گراد) داغ کنید. پای را به مدت 20 دقیقه در فر بپزید؛ سپس دما را به 350 درجه فارنهایت (177 درجه سانتی‎گراد) کاهش دهید و 30 تا 40 دقیقه دیگر اجازه دهید تا روی خمیر طلایی شود. پای شما حاضر است! اما حتما قبل از سرو کردن اجازه دهید تا به خوبی سرد و سفت شود. 4


دسر ایرمیک با ژله توت فرنگی


مواد لازم
1 پاکت پودر ژله
8-10عدد توت فرنگی
6 قاشق سر پر ایرمیک (ارد سمولینا خالص موجود در قنادیها)
5-6 قاشق بزرگ شکر
نیم کیلو گرم شیر
وانیل 1پاکت (10)گرمی

طرز تهیه انواع دسر مجلسی

طرزتهیه
ابتدا ژله را حاضر کرده توت فرنگی ها را بریده وته قالب می چینیم.

بعد ژله حاضر شده را روی آن ریخته و در یخچال میگذاریم.

سپس کرم ایرمیک را تهیه می کنیم:
ایرمیک، وانیل، شیر و شکر را در یک قابلمه ریخته و روی حرارت می گذاریم تا بجوشد.

سپس زیر حرارت را خاموش کرده و اجازه می دهیم کاملا خنک شود.

قالب ژله را از یخچال خارج کرده و کرم خنک شده را روی ژله می ریزیم و سپس مجددا در یخچال می گذاریم تا ببندد.

سپس از قالب خارج کرده و سرو می کنیم. 5


پی نوشت:
1.www.irancook.ir
2.www.mepatogh.ir
3.www.pezeshkin.ir
4.www.mamanpaz.ir
5.www.7ganj.ir


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط