آشنایی با مزایا و عوارض جلبک

جلبک یک واژه ی هزار بیشه برای توضیح گیاهان و خزه هایی است که در دریا و یا هر آب دیگری می روید. این جلبک ها جزء گیاهان دریایی محسوب می شوند. جلبک سرشار از ویتامین و مواد معدنی و بسیار کم کالری است.
سه‌شنبه، 12 اسفند 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: لیلا معصومی
موارد بیشتر برای شما
آشنایی با مزایا و عوارض جلبک

جلبک دریایی

جلبک دریایی بیشتر در دریاچه‌ها و دریا‌های بزرگ یافت می‌شود. جلبک‌های دریایی به ۳ دسته قهوه‌ای، سبزآبی و قرمز تقسیم می‌شوند. جلبک‌های سبز را در قسمت‌های کم عمق، جلبک‌های قهوه‌ای را در آب‌های عمیق‌تر و جلبک‌های قرمز را در عمق اقیانوس‌ها می‌توان یافت.

البته جلبک‌های دریایی گونه‌های متفاوتی هم دارند که هرکدام برای منظور خاصی مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ مانند گونه لامیناریوم که برای تهیه غذا، مکمل غذایی دام و طیور و تهیه داروی پالکاتو (گواتر) استفاده می‌شود یا گونه پورفیرا که تنها برای تهیه غذا مورد استفاده قرار می‌گیرد.1
 

اشکال و نحوه مصرف جلبک دریایی خوراکی

 
مصرف پودر
 نصف تا ۱ قاشق چای‌خوری (معادل با ۱.۸ تا ۳ گرم) در روز از پودر جلبک دریایی را می‌توانید استفاده کنید. شما می‌توانید این پودر را در سالاد، شیر، سس، خورشت و ... ریخته و میل کنید.
 
مصرف قرص
قرص جلبک دریایی را قبل از هر وعده غذایی (به جز شام) و به مدت ۱ تا ۳ ماه مصرف کنید و بعد از یک وقفه ۱۵ روزه تا یکماهه مجددا شروع به مصرف کنید. از جمله قرص‌های جلبک دریایی، قرص اسپیرولینا را می‌توان نام برد. به یاد داشته باشید برای مصرف طولانی مدت از این نوع قرص و پودر‌ها حتما با پزشک مشورت داشته و زیر نظر او از قرص و پودر جلبک دریایی استفاده کنید.
 
مصرف گیاه
سوشی، سوپ جلبک و یا حتی جلبک خشک شده نمونه‌ای از غذا‌های ژاپنی است که جلبک دریایی ماده اصلی در تهیه آن‌هاست. شما نیز می‌توانید در تهیه ماکارانی بدون گوشت و یا ماکارانی سبزیجات خود از این ماده غذایی استفاده کنید.

همچنین می‌توانید جلبک خشک شده را در سس سالاد، املت و حتی اسموتی بریزید. علاوه بر این با تدارک دیدن یک سالاد با این جلبک‌ها، می‌توانید یک سالاد مغذی که حاوی ید، ویتامین K، و منیزیم داشته باشید.

لازم به ذکر است که افرادی که منع مصرف نمک دارند، می‌توانند از جلبک دریایی استفاده کنند. جلبک دریایی را می‌توان یک منبع غنی از ید دانست که آن‌ها را از آب دریا جذب می‌کند. ید عنصری است که برای تنظیم عملکرد تیروئید (شامل مغز و غده هیپوفیز) و کنترل کم کاری تیروئید و پرکاری تیروئید ضروری است.
 
آشنایی با مزایا و عوارض جلبک
 
ماسک
جلبک دریایی با داشتن ویتامین E، سلنیوم، تیروزین و توکوفرول تأثیرات ضد پیری داشته و از پیری زودرس و ایجاد چین و چروک پوست جلوگیری می‌کند. همچنین این ماده باعث افزایش جریان خون در سطح پوست می‌شود. جلبک دریایی التهابات پوست را کاهش داده و از بروز مجدد آن‌ها جلوگیری می‌کند.

اگر با ماسک جلبک دریایی روی پوست خود پاکسازی انجام دهید تعادل چربی پوست شما حفظ شده و مواد زائد پوست از بین می‌رود. در واقع می‌توان گفت جلبک دریایی یک پاک‌کننده قوی بوده که سلول‌های مرده پوست و ناخالصی‌های دیگر را از بین می‌برد.
 
کود 
از بهترین کود‌های ارگانیک که برای گیاهان می‌توان استفاده کرد کود جلبک دریایی است. در کود جلبک دریایی ریزمغذی‌های روی، آهن، منیزیم، پتاسیم و نیتروژن موجود است که همه آن‌ها برای رشد گیاه ضروری هستند. به‌طور خلاصه چند مورد از خواص کود جلبک دریایی در زیر آورده شده‌است.

۱- اگر کود جلبک دریایی را برای گیاهانی که در حال جوانه‌زنی هستند استفاده کنیم، به افزایش جوانه زدن گیاه کمک می‌کند.

۲- اگر ۱۵ روز قبل از برداشت محصول، از این کود استفاده شود عمر مفید میوه و سبزیجات بعد از برداشت افزایش پیدا می‌کند.

۳- اگر یک یا دو روز قبل از بریدن شاخه یک گل، این کود روی آن اسپری شود، طول عمر گل افزایش پیدا می‌کند.

۴- اگر از عصاره جلبک دریایی استفاده کنید عملکرد محصول شما افزایش پیدا کرده و گیاه در مقابل بیماری و سرمازدگی مقاومت کرده و مواد معدنی بیشتری از خاک جذب می‌کند.1
 

خواص جلبک

جلبک‌ها سرشار از مواد مغذی هستند که تاثیرشگرفی بر بدن و مغز دارد. ۱۰ مزیت ثابت شده‌ی جلبک بر سلامت عبارتند از:
 
جلبک سرشار از بسیاری از مواد مغذی است
جلبک موجودی زنده است که به دو شکل در آب تازه و نمکی رشد می‌کند. این یک نوع از انواع باکتری به نام cyano است که اغلب به جلبک سبز-آبی اشاره دارد. درست مانند گیاهان، باکتری cyano هم می‌تواند از نور خورشید از طریق فرآیندی به نام فتوسنتز بهره‌مند شود.
 
جلبک خصوصیات آنتی‌اکسیدانی و ضدالتهابی قدرتمندی دارد
آسیب اکسیداتیو می‌تواند به DNA و سلول‌های ما صدمه برساند. این آسیب می‌تواند التهابات مزمنی که منجر به سرطان و سایر بیماری‌ها می‌شود را تحریک کند.. جلبک منبع فوق‌العاده‌ای از آنتی‌اکسیدان است که می‌تواند در برابر آسیب اکسیداتیو از بدن محافظت کند.
 
جلبک میزان تری‌گلیسیرید و LDL را کم می‌کند
در حال حاضر بیماری‌های قلبی بزرگترین قاتل در جهان محسوب می‌شوند. مشخص شده است که بسیاری از فاکتورهای قابل اندازه‌گیری، که به‌ عنوان فاکتور خطر نامیده ‌می‌شوند، با افزایش خطر بیماری قلبی مرتبطند. همانطور که نشان داده شده جلبک اثرات مفیدی بر روی بسیاری از آنها دارد.
 
جلبک از کلسترول LDL در برابر اکسیده شدن محافظت می‌کند
ساختار چربی بدن مستعد پذیرش آسیب‌های ناشی از اکسیداتیو می‌باشد. Lipid proxidation، عامل اصلی بسیاری از بیماری‌های جدی شناخته شده است. به عنوان مثال، یکی از مراحل کلیدی در مسیر بیماری‌های قلبی لیپوپروتئین LDL است که در خون اکسیده شده است.
 
جلبک خواص ضد سرطانی دارد به ویژه در مقابل سرطان‌های دهانی
برخی از شواهد نشان می‌دهد که جلبک می‌تواند خواص ضد سرطانی داشته باشد. برای مثال، برخی از تحقیقات در مورد حیوانات نشان می‌دهد که جلبک می‌تواند وقوع سرطان و سایز تومور را کاهش دهد.

آشنایی با مزایا و عوارض جلبک
 
مطالعات نشان می‌‌دهد که ممکن است فشار خون را کاهش دهد
فشار خون بالا محرکی مهم در بسیاری از بیماری‌های کشنده است. ازجمله حمله‌های قلبی، سکته مغزی و بیماری‌ مزمن کلیوی. اگرچه مصرف ۱ گرم جلبک در روز بی‌تاثیر است، اما نشان داده شده است که مصرف ۵ گرم در روز، فشار خون در افراد با میزان فشار خون طبیعی را کاهش می‌دهد.

جلبک، با افزایش تولید نیتریک اکسید، مولکول‌های علامت دهنده که به سلول‌های خونی کمک می‌کند تا منبسط و منقبض می‌شوند را تحریک می‌کند.
 
جلبک نشانه‌های ورم آلرژیک را بهبود می‌بخشد
ورم آلرژیک با التهابی در مسیر جریان هوای بینی مشخص می‌شود. این امر به‌وسیله ذرات آلرژیک محیطی، مانند گرده، مو حیوانات و گرد و غبار گندم برانگیخته می‌شود. جلبک درمان پیشنهادی معروفی برای نشانه‌های ورم‌های آلرژیکی است و شواهدی دال بر تاثیر آن وجود دارد.
 
جلبک می‌تواند در برابر کم‌خونی موثر باشد
انواع مختلفی از کم‌خونی وجود دارد. کم‌خونی تقریبا در افراد مسن رایج‌تر است که منجر به احساس ضعف و خستگی می‌شود.

رایج‌ترین آن به‌وسیله کاهش هموگلوبین یا سلول‌های قرمز خون مشخص می‌شود. در مطالعه‌ای با ۴۰ نفر شرکت‌کننده، افراد مسن با سابقه کم‌خونی، مکمل‌های جلبک را مصرف نمودند و مشخص شد هموگلوبین سلول‌های خونی را افزایش می‌دهد. همچنین عملکرد سیستم ایمنی نیز بهبود یافت. توجه داشته باشید که این تنها یک مطالعه است و تحقیقات بیشتر پیش از هر نوع توصیه‌ای نیاز است.
 
قدرت و استقامت عضلانی ممکن است بهبود یابد
صدمه اکسیداتیو ناشی از ورزش عامل اصلی خستگی عضلانی است. غذاهای گیاهی مشخص، خواص آنتی‌اکسیدانی دارند که می‌توانند به ورزشکاران کمک نمایند تا افراد با فعالیت فیزیکی بالا این آسیب را به حداقل برسانند. طبق مطالعات به‌نظر می‌رسد جلبک استقامت و قدرت ماهیچه را بهبود بخشیده و موثر است.
 
جلبک ممکن است به کنترل قند خون کمک کند
مطالعات روی حیوانات نشان داده که جلبک می‌تواند سطح قند خون را به طور قابل توجهی کاهش دهد. در برخی از موارد، از داروهای دیابتی معروف، از جمله متفورمین نیز بهتر عمل می‌کند. همچنین شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد جلبک می‌تواند بر بدن انسان موثر باشد.2

آشنایی با مزایا و عوارض جلبک

عوارض مصرف جلبک

درست است که مصرف جلبک مفید است اما استفاده ی بیش از حد از این ماده، ضررهایی به دنبال دارد. برخی از جلبک هایی دریایی بسیار شور هستند و مصرف بیش از حد آنها موجب تشنگی بیش از حد شما می شود، که این تشنگی موجب می شود زود به زود گرسنه شوید.

اگر مبتلا به بیماری های کلیه، فشار خون بالا و یا اختلالات تیروئید هستید، پیش از شروع مصرف جلبک با پزشک خود مشورت کنید. میزان فراوان ید موجود در جلبک موجب مشکلات تیروئید، پتاسیم بالای آن موجب بیماری های کلیه و سدیم آن باعث احتباس مایعات در بدن می شود.2

پینوشتها
1.www.shomanews.com
2.www.bornafit.ir
3.www.majalesalamat.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.