دستور تهیه انواع نوشیدنی گرم

در ادامه با طرز تهیه چند نمونه از بهترین نوشیدنی ها برای ماههای سرد سال آشنا می شوید. امیدواریم که این نوشیدنی های دلچسب را تهیه کرده و از خوردن آن لذت ببرید.
چهارشنبه، 13 اسفند 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
دستور تهیه انواع نوشیدنی گرم

قهوه مکزیکی


مواد لازم (برای چهار نفر)
۴ فنجان آب
۸۵ گرم پانلا (یا یک سوم فنجان شکر قهوه‌ای تیره)
نصف یک چوب دارچین
۴ قاشق غذاخوری قهوه آسیاب شده (ترجیحا دارک رست)

دستور تهیه انواع نوشیدنی گرم

طرز تهیه سنتی قهوه مکزیکی یا «کافه ده اویا»
مرحله اول:
آب، دارچین و شکر قهوه‌ای را در یک کاسه مناسب ترکیب کنید و سپس داخل شیرجوش بریزید. شیرجوش را روی حرارت ملایم گاز قرار دهید تا آهسته بجوشد و پانلا کاملا در آب حل شود. این مرحله حدود ۷ دقیقه به طول می‌انجامد.

مرحله دوم:
پس از جوشیدن آب، ۴ قاشق غذاخوری قهوه آسیاب شده را در شیرجوش بریزید؛ شیرجوش از روی شعله بردارید و قهوه را هم بزنید. سپس درب شیرجوش را بگذارید و پس از ۵ دقیقه استراحت، قهوه مکزیکی را با استفاده از یک صافی در فنجان‌های سفالی بریزید و سرو کنید.

نکات مهم برای تهیه «کافه ده اویا»
نوع روست قهوه‌ای که برای قهوه سنتی مکزیک استفاده می‌شود، مدیوم یا مدیوم دارک است و درجه آسیاب آن نیز باید زبر (Coarse) باشد.

شما می‌توانید به این طرز تهیه شیر اضافه کنید یا به جای آب از شیر استفاده کنید؛ اما این کار طعم واقعی این قهوه سنتی مکزیکی را از بین خواهد برد. طرز تهیه این قهوه واقعا نیازی به شیر ندارد.

اگر طعم ادویه‌دار را دوست دارید، در ابتدا یک عدد بادیان رومی، یک قاشق چای‌خوری پوست پرتقال و یک عدد میخک کامل در شیرجوش بیندازید تا در کنار دارچین، طعم بی‌نظیری به قهوه بدهند.

اگر طعم قوی قهوه را می‌پسندید، اجازه دهید تا قهوه برای ۶ تا ۸ دقیقه در آب بماند و سپس آن را سرو کنید.

دارچین و میخک، طبع سرد قهوه را متعادل می‌کنند.

«کافه ده اویا»، یک نوشیدنی مناسب برای سرو در وعده صبحانه و همچنین عصرانه در کنار انواع گزینه‌های صبحانه مانند تخم‌مرغ و همچنین انواع دسر است.

برای تزئین می‌توانید از چوب دارچین، شکلات لوله‌ای، کف شیر و خامه قنادی استفاده کنید.

اگر قهوه شما اضافه آمد، می‌توانید آن را در یک شیشه دربسته در فریزر نگهداری کنید. برای سرو نیز آن را همراه با یخ به عنوان آیس کافی درست کنید.

برخی افراد به این قهوه شکلات اضافه می‌کنند یا آن را به صورت خنک و با یخ مصرف می‌کنند.


«کافه ده اویا» با طعم شکلاتی

در این طرز تهیه، «کافه ده اویا» به صورت دمی درست می‌شود؛ اما شما می‌توانید آن را مانند طرز تهیه قبلی روی شعله مستقیم نیز درست کنید.

مواد لازم
سه چهارم فنجان قهوه آسیاب شده (رست معمولی یا دارک)
۲ قاشق چای‌خوری پودر دارچین
نصف قاشق چای‌خوری میخک
۵ فنجان آب
نصف فنجان شیر پرچرب
نصف فنجان خامه 
۲ قاشق غذاخوری شکر قهوه‌ای
یک سوم فنجان سیروپ شکلات
یک قاشق چای‌خوری وانیل

دستور تهیه انواع نوشیدنی گرم

طرز تهیه مدرن «کافه ده اویا» با طعم شکلاتی
مرحله اول:
قهوه آسیاب شده و پودر دارچین را ترکیب کنید و در محفظه بالا موکاپ (گلدان موکاپ) بریزید. سپس آب را در محفظه پایین موکاپ بریزید و قهوه را به روش معمولی دم کنید.

مرحله دوم:
در حین آماده شدن و دم کشیدن قهوه، شیر، خامه، شکر قهوه‌ای و سیروپ شکلات را در شیرجوش بریزید و روی شعله ملایم گاز قرار دهید. این ترکیب را مرتب هم بزنید و مراقب باشید که شعله شما زیاد نباشد؛ زیرا مخلوط روی حرارت بالا طعم سوختگی می‌گیرد.

مرحله سوم:
پس از دم کشیدن قهوه، آن را به همراه وانیل و ادویه میخک به شیر اضافه کنید و هم بزنید. سپس شیرجوش را از روی حرارت بردارید.

مرحله چهارم:
قهوه را در ۴ فنجان بریزید و آن‌ها را با چوب دارچین، شکلات لوله‌ای و خامه قنادی تزئین کنید.

نکات مهم برای تهیه «کافه ده اویا با طعم شکلاتی»
شما می‌توانید پس از مخلوط کردن سس شکلات، خامه، دارچین، شکر قهوه‌ای و شیر روی حرارت، پودر قهوه را به همراه وانیل و میخک به آن اضافه کنید. سپس شیرجوش را از روی حرارت بردارید و برای ۵ دقیقه آن را با درب بسته رها کنید تا قهوه مکزیکی آماده شود.

برخی افراد از جوز هندی رنده شده و شیرین بیان هم برای ادویه‌دار کردن قهوه مکزیکی استفاده می‌کنند. 1


کارامل ماکیاتو


مواد لازم برای کارامل ماکیاتو
شیر کامل یا پرچرب 400 گرم
سیروپ وانیل 2 قاشق غذاخوری
اسپرسو 60 میلی لیتر
سس کارامل برای تزیین

برای سیروپ وانیل
آب 1 پیمانه
شکر 1 پیمانه
اسانس وانیل خالص 1 قاشق غذاخوری

دستور تهیه انواع نوشیدنی گرم

طرز تهیه کارامل ماکیاتو
1- برای شروع باید قهوه اسپرسو را آماده کنید. برای این کار می توانید از اسپرسو ساز کمک بگیرید. در صورتی که می خواهید از قهوه معمولی استفاده کنید باید حجم آن را دو برابر کنید. یعنی به جای 60 میلی لیتر از 120 میلی لیتر قهوه استفاده کنید.

2- در همین زمان که قهوه ی کارامل ماکیاتو آماده می شود، شیر را گرم کنید. به کمک همزن دستی شیر را آن قدر مخلوط کنید تا روی آن فوم و کف ایجاد شود. در این مرحله می توانید از کف ساز شیر هم استفاده کنید.

3- قهوه اسپرسویی که آماده کرده اید را در پیمانه اندازه گیری بریزید. در این مرحله از تهیه کارامل ماکیاتو باید وانیل و شیر را در فنجان مورد نظر بریزید. سپس قهوه اسپرسو را روی فوم شیر ریخته و به فنجان اضافه کنید.

4- و در نهایت آخرین کاری که لازم است انجام دهید این است که سس کارامل را روی فنجان بریزید. می توانید با سس کاراملی، دور لبه ها دو دایره رسم کنید و بعد در مرکز دایره ها الگوی ساده ای بکشید.

5- حالا کارامل ماکیاتو شما برای سرو آماده است. نوش جان.

طرز تهیه سیروپ وانیل
1- برای تهیه یک سیروپ وانیلی ابتدا یک شیر جوش با اندازه متوسط را روی حرارت بگذارید. حالا شکر و آب را در شیر جوش بریزید تا به جوش بیاید. حرارت باید متوسط باشد. اجازه دهید مخلوط آب و شکر به مدت 8 تا 9 دقیقه بجوشد تا غلیظ شود.

2- حالا شیر جوش را از روی حرارت بردارید. وانیل را در آن بریزید و اجازه دهید به دمای اتاق برسد. حالا سیروپ وانیلی را به بطری یا پارچ شیشه ای منتقل کنید و در یخچال بگذارید. این سیروپ به مدت دو هفته یا بیشتر ماندگاری دارد. ممکن است شکر در انتهای بطری ته نشین شود. اما نگران نباشید در طعم سیروپ مشکلی پیش نمی آید. حالا این سیروپ آماده استفاده در کارامل ماکیاتو شده است. 2


بیچرین نوشیدنی سنتی شهر تورین ایتالیا


مواد لازم برای تهیه بیچرین (۱ نفر)
۱ فنجون شیر پرچرب (۱۸۰ میلی‌لیتر)
۴۵ گرم شکلات
۱ الی ۲ فنجون اسپرسو (۳۰ الی ۶۰ میلی‌لیتر) (حجم اسپرسو رو با توجه به میل و ذائقه تنظیم می‌کنیم)
½ فنجون خامه زده شده

دستور تهیه انواع نوشیدنی گرم

مراحل تهیه بیچرین در منزل
نوشیدنی بیچرین به‌‌صورت لایه‌ای سرو می‌شود، بنابراین بهتر است از لیوان‌های شیشه‌ای برای سرو آن استفاده کنیم.

شیر را به‌همراه شکلات در یک ظرف می‌ریزیم و آن را به مدت ۱ دقیقه بروی حرارت قرار می‌دهیم. مواد را به‌خوبی هم می‌زنیم تا ترکیب شوند. زمانی‌که شکلا‌ت‌ها با شیر مخلوط شد آن را از روی حرارت برمی‌داریم.

در گام بعدی اسپرسو را آماده می‌کنیم. (برای تهیه اسپرسو می‌توانیم از دستگاه اسپرسوساز خونگی و یا موکاپات استفاده کنیم.).

سپس با استفاده از خامه صبحانه (خامه صبحانه صورتی پگاه یک انتخاب مناسب است) و طبق روش گفته شده در “آموزش خامه زده شده” خامه زده شده را آماده می‌کنیم.

در مرحله اول کمی آب داغ داخل لیوان سرو می‌ریزیم و سپس آب را خالی می‌کنیم تا کمی لیوان گرم شود.

ترکیب شکلات و شیر (هات چاکلت) را داخل لیوان سرو می‌ریزیم. سپس یک قاشق را به حالت پشت و رو در بالای لیوان می‌گیریم و اسپرسو را به لیوان اضافه می‌کنیم. انجام این کار باعث بوجود آمدن لایه می‌شود.

در گام بعدی خامه زده شده را بروی ترکیب قرار می‌دهیم. قهوه بیچرین آماده سرو است و می‌توانیم از پودر شکلات برای تزئین آن استفاده کنیم. 3


پی نوشت:
1.www.kojaro.com
2.www.irancook.ir
3.www.fenjoonet.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط
موارد بیشتر برای شما