از علت تا درمان سرطان حنجره

علائم سرطان حنجره جز علائمی است که شاید در ابتدا خیلی غیر معمولی باشند و چندان اهمیتیی بدان داده نشود. به خاطر همین بیشتر باید دقت کنید و راجع به آن بدانید. سرطان حنجره یکی دیگر از انواع سرطان ها می باشد که بر حنجره تاثیر می گذارد.
چهارشنبه، 20 اسفند 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: لیلا معصومی
موارد بیشتر برای شما
از علت تا درمان سرطان حنجره

سرطان حنجره

سرطان حنجره به تومورهای سرطانی گفته می شود که در گلو (حلق)، طناب صوتی (حنجره) یا لوزه ها ایجاد می شوند. گلو یک لوله عضلانی است که از پشت بینی شروع و به گردن ختم می شود. سرطان گلو اغلب در سلول های مسطح که داخل گلو را پوشش می دهند شروع می شود.

طناب صوتی دقیقاً زیر گلو قرار دارد و مستعد ابتلا به سرطان گلو است. طناب صوتی از غضروف ساخته شده و حاوی تارهای صوتی است که هنگام صحبت کردن لرزش می کنند.

سرطان گلو همچنین می تواند بر قطعه غضروف (اپیگلوت) تأثیر بگذارد که به عنوان یک محافظ برای نای عمل می کند. سرطان لوزه، شکل دیگری از سرطان گلو، بر لوزه ها تأثیر می گذارد.1
 

انواع سرطان گلو

سرطان گلو اصطلاحی کلی است که در مورد سرطان که در گلو (سرطان حلق) یا در جعبه صوتی (سرطان حنجره) ایجاد می شود، کاربرد دارد. گلو و حنجره در نزدیک یکدیگر قرار دارند. از اصطلاحات خاصی برای تشخیص نوع سرطان بستگی به محلی که سرطان نشات گرفته استفاده می شود.

سرطان گلوت در تارهای صوتی شروع می شود.

سرطان subglottic در قسمت پایین جعبه صوتی، از زیر تارهای صوتی شروع می شود.

سرطان نازوفارنکس در نازوفارنکس بخشی از گلو درست در پشت بینی شروع می شود.

سرطان دهان در دهان و حلق بخشی از گلو درست در پشت دهان که شامل لوزه های است، شروع می شود.

سرطان هیپوفارنژال (سرطان حنجره) در هیپوفارنکس قسمت تحتانی گلو، درست بالاتر از مری و نای شروع می شود.

سرطان Supraglottic در قسمت بالای حنجره شروع شده و شامل سرطانی است که بر اپیگلوت اثر می گذارد.1

از علت تا درمان سرطان حنجره

علایم سرطان حنجره

به طور مختصر چنانچه هر یک از علائم زیر را بیش از دو هفته مشاهده کردید جهت بررسی به پزشک مراجعه فرمایید:

احساس تغییر در صدا

مشکلات بلع

احساس ورم و گرفتگی در گلو

وجود سرفه های طولانی

وجود گوش درد و گلودرد مزمن

ناتوانی در تنفس

کاهش وزن قابل توجه

سایر علایم عبارتند از تب، خستگی و بی حالی، تغییرات پوستی (قرمز شدن پوست، تیره شدن پوست، خارش)، درد در ناحیه سینه، نفس بدبو، تغییر اندازه غده های لنفاوی و بزرگ تر شدن آن ها، و تولید خلط به طور دایم.2
 

علت سرطان گلو 

زمانی که سلول‌های موجود در گلو از نظر ژنتیکی دچار جهش شوند، سرطان گلو رخ می‌دهد. سلول‌های حاصل از جهش ژنتیکی به صورت کنترل نشده رشد می‌کنند و حتی بعد از مردن طبیعی سلول‌های سالم به رشد خود ادامه می‌دهند. در نهایت تجمع سلول‌ها در گلو، تشکیل تومورهای سرطانی خواهد داد.

هنوز به صورت دقیق دلیل این جهش ژنتیکی، مشخص نیست. با این همه پزشکان عواملی که خطر ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد، شناسایی کرده اند.
 
دقیقا مشخص نیست که چه چیزی و چه عواملی باعث سرطان حنجره می شود، اما عواملی هستند که خطر ابتلا به این بیماری را می توانند افزایش دهند:

سیگار کشیدن به طور مداوم

مصرف الکل زیاد

داشتن سابقه ژنتیکی سرطان سر و گردن

داشتن رژیم ناسالم

قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی و مواد معدنی مانند آزبست و گرد و غبار زغال سنگ

با اتخاذ شیوه زندگی سالم، از جمله اجتناب از الکل و تنباکو، می توانید شانس خود را برای ابتلا به  سرطان حنجره کاهش دهید.3
 

تشخیص سرطان حنجره

برای تشخیص سرطان گلو، پزشک ممکن است راهکارهای زیر را توصیه کند:
 
آندوسکوپی و یا لارنگوسکوپی
پزشک از آندوسکوپی برای بررسی علائم ناهنجاری های موجود در گلو استفاده می کند. نوع دیگری از آزمایش تشخیصی سرطان حنجره، لارنگوسکوپی است که در آن برای بررسی تارهای صوتی  از لنز استفاده می شود.
 
بیوپسی
اگر ناهنجاری هایی در حین آندوسکوپی یا لارنگوسکوپی مشاهده شود، پزشک می تواند ابزارهای جراحی را از طریق دامنه جمع آوری نمونه بافتی (بیوپسی) منتقل کند. نمونه برای آزمایش به آزمایشگاه ارسال می شود. پزشک ممکن است با استفاده از تکنیکی بنام آسپیراسیون سوزن ریز نمونه ای از گره لنفاوی ملتهب تهیه کند.
 
تست های تصویربرداری
پزشک می تواند برای تعیین میزان انتشار سرطان از آزمایشات تصویربرداری، از جمله اشعه ایکس، توموگرافی کامپیوتری (CT)، تصویربرداری با رزونانس مغناطیسی (MRI) و توموگرافی انتشار پوزیترون (PET)، استفاده کند.1
 

درمان سرطان حنجره

درمان سرطان حنجره به‌میزان گسترش و پیشرفت بیماری وابسته است. معمولا درمان‌ها به‌شکلی طراحی می‌شود که هر فرد بتواند شانس بهبودی بیشتری داشته باشد و توانایی خوردن، صحبت‌کردن و داشتن یک زندگی سالم و معمول برای هر فرد درنظر گرفته می‌شود. ب

رای این منظور ممکن است که از یک یا چند روش استفاده شود. از میان این روش‌ها می‌توان به جراحی، پرتودرمانی، شیمی‌درمانی، پروتون‌درمانی، درمان‌های هدفمند و آزمایشات بالینی مشترک برای درمان سرطان اشاره کرد که دررابطه با هرکدام توضیح مختصری آورده شده است:

از علت تا درمان سرطان حنجره
 
جراحی
انواع مختلفی از جراحی‌ برای درمان سرطان حنجره وجود دارد که شامل انواع کم‌تهاجم، جراحی‌های کوچک لیزری از راه دهان، اندوسکوپی، لیزر، رباتیک و جراحی‌های برداشت تومور است که کمک می‌کند تا بدون ایجاد شکاف، فعالیت‌های معمولی مثل بلع و صحبت‌کردن انجام شود (در این جراحی‌ها یک شکاف در گردن ایجاد می‌شد تا تنفس انجام شود).
 
شیمی‌درمانی
بعد از جراحی یا پرتو‌درمانی داروهای مخصوصی برای ازبین‌بردن تومور و کشتن سلول‌های سرطانی استفاده می‌شود. شیمی‌درمانی (برای مثال داروی ستوکسیماب (Cetoximab) معمولا همراه با درمان‌های دیگر استفاده می‌شود.
 
پرتودرمانی
براکی‌تراپی یا نزدیک‌درمانی (Brachytherapy) روشی است که در آن پرتو به نزدیکی تومور وارد می‌شود. روش پرتودرمانی سه بعدی برای انواع مخصوصی از تومور طراحی می‌شود.
 
پروتون‌درمانی
در این روش درمانی پرتوهای مورداستفاده با یک قلم مخصوص به تومور وارد می‌شوند، در نتیجه بافت‌های سالم از آسیب در امان خواهند بود.
 
درمان‌های هدفمند
این داروها با تداخل در پروتئین‌ها و سایر گیرنده‌های موجود در سلول‌های سرطانی از رشد این سلول جلوگیری می‌کنند.
 
آزمایشات بالینی مشترک برای درمان سرطان
در این روش از داروهای تجربی و روش‌های دیگر برای کاهش علائم بالینی سرطان استفاده می‌شود.2
 

پیشگیری از سرطان گلو

در حال حاضر راه ثابت شده‌ای برای جلوگیری از ابتلا به سرطان گلو وجود ندارد. اما برای کم کردن خطر ابتلا به این دسته از سرطان می‌توان اقدامات زیر را انجام داد:
 
ترک سیگار و سیگار نکشیدن
اگر سیگاری هستید، ترک کنید و اگر سیگاری نیستید هرگز آن را تجربه نکنید. ترک سیگار گاهی کاری دشوار است، پس کمک بگیرید. داروها، فرآورده‌های جایگزین تنباکو و دیگر استراتژی‌ها در این راه به شما کمک می‌کند.

از علت تا درمان سرطان حنجره
 
داشتن رژیم غذایی سرشار از میوه و سبزی
ویتامین و آنتی اکسیدان‌های موجود در سبزی‌ها و میوه‌ها خطر ابتلا به سرطان گلو را کاهش خواهند داد. در روز به مقدار کافی از سبزیجات و میوه جات رنگی مصرف کنید.
 
از خود در برابر ویروس پاپیلوما انسانی محافظت کنید
با استفاده از کاندوم در هنگام رابطه جنسی و پرهیز از داشتن شریک‌های جنسی متعدد می‌توان در برابر این ویروس محافظت کرد. همچنین واکسن این ویروس برای گروه‌های مختلف زنان جوان، مردان، دختران و پسران قابل دسترس است.3

پینوشتها
1.www.pezeshket.com
2.www.chetor.com
3.www.drdr.ir


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.