دستور پخت نان دارچینی

نان یکی از خوراکی های هر روزه ما است که در دو وعده غذایی صبحانه و شام مصرف می کنیم. در این مطلب قصد داریم طرز تهیه نان دارچینی را به شما آموزش دهیم. همراه ما باشید.
دوشنبه، 25 اسفند 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
دستور پخت نان دارچینی

نان دارچینی


مواد لازم برای خمیر نان دارچینی
مواد غذایی مقدار
آرد همه منظوره سه و نیم پیمانه
خمیر مایه فعال یک پاکت
شکر نصف لیوان
نمک یک قاشق چای خوری
پودر دارچین یک قاشق چای خوری
پوست پرتقال رنده شده یک قاشق چای خوری
کشمش نصف پیمانه
آب گرم یک و یک چهارم پیمانه
کره آب شده سه قاشق غذا خوری

مواد لازم برای مواد میانی نان دارچینی
مواد غذایی مقدار
شکر قهوه ای سه قاشق غذا خوری
شکر سفید سه قاشق غذا خوری
پودر دارچین یک قاشق چای خوری
پوست پرتقال یک قاشق چای خوری
مغز آجیل نصف پیمانه
کره نرم شده چهار قاشق غذا خوری

مواد لازم برای لعاب پنیر خامه ای نان دارچینی
مواد غذایی مقدار
پنیر خامه ای یک چهارم پیمانه
پودر قند یک قاشق غذا خوری
عصاره وانیل نصف قاشق چای خوری
شیر یک قاشق غدا خوری


طرز تهیه نان دارچینی

امروز قصد داریم طرز تهیه یک نان خوشمزه به اسم نان دارچینی را به شما دوستان عزیز آموزش بدهیم.

تهیه این نان زحمت زیادی ندارد کاری که باید انجام دهیم این است که اجازه دهیم خمیر نان عمل بیاید و بعد ورز بدهیم و بعد لای نان را با مواد پر کنیم و برش دهیم و بعد اجازه می دهیم نیم ساعت استراحت کند بعد به مدت چهل و پنج دقیقه داخل فر می گذاریم تا بپزد کلا سه ساعت طول می کشد تا این نان خوشمزه آماده شود.

حالا روش تهیه آن را مرحله به مرحله توضیح می دهیم. همه این کارها را یک روز قبل باید انجام دهید.

مرحله اول
اولین کاری که باید انجام دهید این است که خمیر نان را آماده کنید. پس داخل یک کاسه بزرگ سه و نیم پیمانه آرد همه منظوره می ریزیم و یک پاکت خمیر مایه خشک فعال، نصف لیوان شکر، یک قاشق چای خوری نمک، یک قاشق چای خوری پودر دارچین و یک قاشق چای خوری پوست پرتقال رنده شده تازه می ریزیم که ترکیب پوست پرتقال با دارچین فوق العاده است. در آخر نصف پیمانه کشمش اضافه می کنیم.

نکته: اگر تمایلی به اضافه کردن کشمش ندارید می توانید آن را حذف کنید افزودن کشمش کاملا اختیاری است.

بعد همه مواد را باهم مخلوط می کنیم و بعد یک و یک چهارم پیمانه آب گرم اضافه می کنیم.

نکته: دمای این آب باید بین صد و ده درجه فارنهایت تا صد و بیست و پنج درجه فارنهایت باشد. اگر دمای آب از این مقدار کمتر باشد خمیرمایه فعال نخواهد شد پس حتما باید به این نکته توجه کنید.

بعد سه قاشق غذاخوری کره آب شده اضافه می کنیم و با کفگیر پلاستیکی خوب هم می زنیم. ممکن است در ابتدا چسبناک به نظر بیاد ولی نگران نباشید و فقط هم بزنید تا خمیر شکل بگیرد. بعد روی یک سطح صاف کمی آرد بپاشید و حدود بیست بار ورز دهید تا به شکل یک توپ دربیاید در این مرحله داخل یک کاسه بگذارید که از قبل با کمی کره چرب شده است و بعد روی کاسه را با پلاستیک بپوشانید و کنار بگذارید.

دو کار دیگر که می توانید از شب قبل انجام دهید به قرار زیر است.

مرحله دوم
اولین کار آماده کردن مواد میانی نان است. پس برای تهیه مواد میانی داخل یک کاسه بزرگ سه قاشق غذا خوری شکر می ریزیم و سه قاشق غذا خوری هم شکر سفید و یک قاشق چای خوری پودر دارچین و یک قاشق چای خوری هم پوست پرتقال اضافه می کنیم و هم می زنیم بعد نصف پیمانه مغز آجیل خرد شده می ریزیم و هم می زنیم.

مرحله سوم
دومین کاری که باید انجام دهید این است که به اندازه چهار قاشق غذا خوری کره بگذارید بیرون تا به دمای محیط رسیده و نرم شود.
صبح روزی که می خواهید نان را بپزید، ابتدا روی یک سطح صاف آرد بپاشید و خمیر آماده را روی آن بگذارید و به شکل یک مستطیل بزرگ بازش کنید بهترین اندازه برای آن هجده اینچ در چهارده اینچ می باشد. بعد کره نرم شده را روی تمام سطح خمیر بمالید و بعد موادی که برای لای خمیر آماده کرده بودید را بپاشید روی آن. بعد آرام آرام خمیر را رول کنید و برش دهید.

مرحله چهارم
در اینجا داخل یک قالب چدنی را چرب کنید و تکه های نان را داخل قالب بچینید به این ترتیب که اول تکه های بزرگ را دور تا دور قالب می چینیم و تکه های کوچکتر را وسط آن می گذاریم بعد در آخر با برس کره روی آن می مالیم. حالا داخل فر با دمای سیصد و پنجاه درجه فارنهایت به مدت چهل تا چهل و پنج دقیقه قرار دهید تا بپزد.

نکته: اگر ظرف چدنی ندارید می توانید از ظرف پای یا هر ظرف لبه دار دیگر استفاده کنید.

مرحله آخر
در فاصله که نان دارچینی داخل فر آماده می شود لعاب پنیر خامه ای را درست می کنیم. پس داخل یک کاسه کوچک یک چهارم پیمانه پنیر خامه ای و یک قاشق غذا خوری پودر قند می ریزیم و با همزن دستی خوب هم می زنیم تا حسابی باهم ترکیب شوند بعد نصف قاشق چای خوری عصاره وانیل اضافه می کنیم و یک قاشق غذا خوری شیر. همه مواد را هم می زنیم و تا نان دارچینی گرم است لعاب پنیر خامه ای را با قاشق  روی آن می ریزیم. گرمای نان باعث می شود لعاب آب شود و داخل لایه های نان نفوذ کند.

نکته: شیر باعث می شود که لعاب شل و آبکی داشته باشید اگر تمایلی ندارید شیر اضافه کنید می توانید آن را حذف کنید.

بعد بقیه لعاب را داخل یک کاسه سرو بریزید و کنار نان بگذارید تا اگر کسی لعاب بیشتری بخواهد بتواند استفاده کند.

در اینجا طرز تهیه این نان خوشمزه به پایان می رسد امیدواریم تهیه کنید و از خوردنش لذت ببرید.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.