بقعه شاه ابوالقاسم – باغان

بقعه شاهزاده ابوالقاسم سال ها زیر خاک مدفون بود و در سال ۱۳۶۵ شمسی که سیلی بنیان کن در دشتی جاری شد، از زیر خاک بیرون آمد و آشکار گردید. اهالی باغان احترام ویژهای برای صاحب بقعه قایلند و ایام پنجشنبه به زیارت آن می روند و هنگام گرفتاری ها به وی متوسل می شوند.
پنجشنبه، 5 فروردين 1400
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
بقعه شاه ابوالقاسم – باغان
بقعه شاه ابوالقاسم مزاری بدون هر گونه امکانات، حتی سایبان، واقع در محله کت از محلات باغان، از توابع بخش شنبه و طسوج شهرستان دشتی، ۳۰ کیلو متری شنبه و بر روی طول جغرافیایی ۵۱ درجه و ۵۴ دقیقه و عرض جغرافیایی ۲۸  درجه و ۱۲ دقیقه و در ارتفاع ۱۱۲ متری از سطح دریا می باشد.
 
مدفون در این مزار به نام شاه ابوالقاسم معروف است؛ اما از نسب وی اطلاعی در دست نیست. کهنسالان منطقه هم در همین حد که وی از اولاد حضرت رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) است اطلاع بیشتری ندارند. اهالی روستا احترام ویژهای برای صاحب بقعه قایلند و ایام پنجشنبه به زیارت آن می روند و هنگام گرفتاری ها به وی متوسل می شوند.
 
ناگفته نماند که، قبر این شاهزاده سال ها زیر خاک مدفون بود و در سال ۱۳۶۵ شمسی که سیلی بنیان کن در دشتی جاری شد، از زیر خاک بیرون آمد و آشکار گردید.
 
چون خفته در این مکان تاکنون فاقد اتاق می باشد، شایسته است نیک اندیشان و خیرین و یا اداره اوقاف و امور خیریه بذل توجهی نموده و اتاقی هر چند ساده بر آن بنا کنند.
 
منابع:
1- فرهنگ جغرافیایی آبادی های کشور جمهوری اسلامی ایران ،ج۱۱۱(خورموج)، ص۱۶.
۲- یادداشت آقای محسن رضایی، اهل و ساکن باغان، مورخ 1378/10/20
۳- گفت و گو با مشهدی حسین احمدی، ۶۵ ساله، ساکن باغان، مورخ 1384/12/12
 
منبع: زیارتگاه‌های استان بوشهر، دفتر اول، غلامحسین هادی نژاد دشتی، انتشارات وثوق، چاپ اول، قم، 1388ش، صص 44-43


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.