دستور تهیه کیک درختی

در این نوشتار طرز تهیه کیک درختی که یکی از کیک های مناسب سال نو میلادی می باشد، آموزش داده می شود همراه ما باشید.
پنجشنبه، 12 فروردين 1400
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
دستور تهیه کیک درختی

کیک درختی

مواد لازم برای تهیه کیک
مواد غذایی مقدار
تخم مرغ چهار عدد
شکر صد گرم
آرد دویست گرم
عصاره وانیل یک قاشق چای خوری
شیر یک پیمانه
کره آب شده قهوه ای یک پیمانه

مواد لازم برای تهیه سس شکلاتی
مواد غذایی مقدار
شکلات چیپسی شصت گرم
خامه مایع شصت گرم
پودر ژلاتین دو قاشق غذا خوری
آب جوش به مقدار لازم


طرز تهیه کیک درختی

در این مطلب قصد داریم طرز تهیه یک کیک فوق العاده به نام کیک درختی را به شما عزیزان آموزش دهیم. چون این کیک از چند لایه درست می شود و زمانی که برش می خورد شبیه تنه درخت است به این اسم نام گذاری شده است. درست کردن این کیک به دلیل داشتن چند لایه به صبر و حوصله زیادی نیاز دارد.
در ادامه همراه ما باشید تا با دستور تهیه این کیک زیبا و خوشمزه آشنا شوید.

مرحله اول
اولین کاری که باید انجام دهیم داخل یک قابلمه آب می ریزیم و روی گاز می گذاریم تا بجوشد.

حالا در یک کاسه متوسط که تقریبا هم اندازه در قابلمه آب جوش باشد دو عدد تخم مرغ کامل و دو عدد زرده تخم مرغ و چهل گرم شکر و یک قاشق چای خوری عصاره وانیل می ریزیم بعد یک پیمانه شیر اضافه می کنیم و با هم زن دستی به مدت دو الی سه دقیقه هم می زنیم تا مخلوط شوند بعد کاسه را روی آب جوش می گذاریم به طوری که کاسه به آب برخورد نداشته باشد و مخلوطمان را به مدت پنج تا هفت دقیقه هم می زنیم تا به دمای صد و بیست درجه فارنهایت برسد.

دستور تهیه کیک درختی

مرحله دوم
حالا مواد را داخل کاسه همزن برقی می ریزیم و با دور تند  به مدت ده تا پانزده دقیقه هم می زنیم تا مخلوطمان آماده شود.  بعد یک پیمانه کره قهوه ای را اضافه کرده و هم می زنیم وقتی موادمان خوب باهم ترکیب شدند دویست گرم آرد شیرینی پزی اضافه می کنیم.

نکته: دو عدد سفیده را در کاسه متوسط دیگر می ریزیم و کنار می گذاریم.

نکته: دقت کنید که آرد حتما باید الک شود.

نکته: کره قهوه ای کره ای است که به مدت چند دقیقه در ماهیتابه آبش کرده ایم تا به رنگ قهوه ای در بیاید.

دستور تهیه کیک درختی

مرحله سوم
در این مرحله همزن برقی را کنار می گذاریم و با همزن دستی شروع به مخلوط کردن آرد می کنیم تا جایی که آرد خوب ترکیب شده و هیچ گلوله ای از آرد باقی نماند.

حالا دو عدد سفیده تخم مرغی که از قبل داشتیم را با هم زن برقی هم می زنیم تا پف کند بعد بیست گرم شکر اضافه می کنیم و دوباره حدود سه دقیقه هم می زنیم و این کار را سه بار انجام می دهیم یعنی در مجموع شصت گرم شکر به سفیده ها اضافه می کنیم و هم می زنیم تا جایی که سفیده کاملا حالت بگیرند و سفت شوند.

مرحله چهارم
حالا سفیده ها را کم کم به مخلوط قبلیمان اضافه می کنیم و با لیسک به صورت دورانی هم می زنیم تا کاملا باهم ترکیب شوند و یک مایع غلیظ به دست بیاید.

مرحله پنجم
حالا زمان ریختن مایع کیک در قالب است. در این جا یک نکته مهم داریم که حتما باید به آن توجه کنید و آن این است که چون کیک درختی چند لایه است و به تعداد لایه ها باید قالب را در فر بگذاریم و خارج کنیم برای اینکه از سوختن لایه اول جلوگیری کنیم دو قالب را داخل هم قرار می دهیم تا حتی الامکان از رسیدن حرارت زیاد به لایه ی زیری جلوگیری کنیم. پس ابتدا دو قالب گرد با قطر نه اینچ را داخل هم قرار می دهیم و بعد داخل قالب رویی را با کره حسابی چرب می کنیم و یک کاغذ شیرینی پزی به اندازه کف آن برش می زنیم و داخل آن قرار می دهیم و دوباره با کره چربش می کنیم حالا به اندازه یک ملاقه از مایع کیک داخل قالب می ریزیم و قالب را می چرخانیم تا تمام کف قالب را در بر بگیرد حالا به مدت یک و نیم تا دو دقیقه داخل فر با دمای پانصد درجه فارنهایت می گذاریم تا روی کیک طلایی قهوه ای شود بعد قالب را از فر بیرون می آوریم و لایه بعدی را به همان میزان می ریزیم و تمام مراحل را انجام می دهیم این کار را تا زمانی که مایع کیک تمام شود و برای حدود هشت تا ده لایه باید انجام دهیم.  وقتی لایه آخر هم پخت قالب را از فر خارج می کنیم و دور کیک را با چاقو یا اسپاتول آزاد می کنیم و روی توری فلزی برمی گردانیم تا خنک شود.

دستور تهیه کیک درختی

دستور تهیه کیک درختی

دستور تهیه کیک درختی

دستور تهیه کیک درختی

مرحله ششم
در همین فاصله که کیک خنک می شود سس شکلاتی روی آن را آماده می کنیم.

برای تهیه سس شکلاتی داخل یک کاسه متوسط شصت گرم شکلات چیپسی می ریزیم و شصت گرم خامه مایع اضافه می کنیم و به مدت سی ثانیه در مایکروفر می گذاریم تا داغ شوند و بعد هم می زنیم تا با هم مخلوط شده و خنک شوند در این فاصله دو قاشق غذا خوری پودر ژلاتین را با کمی آب جوش حل می کنیم وقتی خوب ترکیب شدند به مخلوط شکلات و خامه اضافه می کنیم و هم می زنیم تا سس شکلاتی کیکمان آماده شود حالا سس شکلاتی را روی کیک می ریزیم و با قاشق صاف و پخشش می کنیم تا کل کیک را بپوشاند حالا به مدت سی دقیقه تا یک ساعت داخل یخچال قرار می دهیم تا خودش را بگیرد بعد از سپری شدن زمان اشاره شده کیک را از یخچال بیرون می آوریم و روی استند کیک می گذاریم تا آن را برش بزنیم.

دستور تهیه کیک درختی

دستور تهیه کیک درختی

نکته:برای برش زدن کیک باید یک پارچ آب داغ کنار دستتان باشد و چاقو را در آب فرو ببرید و با پارچه خشک کنید تا آب روی کیک نریزد حالا می توانید کیک را برش بزنید.

دستور تهیه کیک درختی

این کیک درختی نسخه خانگی اش هست شکل اصلی آن مثل کنده درخت می باشد.

به هر حال دیگر کیک آماده سرو هست این کیک واقعا بی نظیر است حتما امتحاش کنید مطمئنا از خوردن آن لذت خواهید برد.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.