طرز تهیه ماسالا دوسا

دوسا نوعی پنکیک و غذای بومی جنوب هند است که تا حدودی شبیه کرپ است. در اینجا طرز تهیه نان دوسا به همراه چاتنی نارگیلی و سیب زمینی پخته توضیح داده می شود.
پنجشنبه، 19 فروردين 1400
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
طرز تهیه ماسالا دوسا

ماسالا دوسا


مواد لازم برای تهیه نان دوسا
مواد غذایی مقدار
آرد برنج سه پیمانه
آردگندم سیاه یک پیمانه
آب چهارصد میلی لیتر
نمک به مقدار لازم
شکر یک قاشق غذا خوری

مواد لازم برای تهیه چاتنی نارگیلی
مواد غذایی مقدار
نارگیل آسیاب شده (خشک یا تازه) یک پیمانه
نخود خشک شده (تفت داده شده) نصف پیمانه
فلفل موز زرد یک عدد
زنجبیل تازه رنده شده یک قاشق چای خوری
نمک به مقدار لازم
خامه نارگیل نصف پیمانه
آب کمی
روغن کانولا به مقدار لازم
پودر زیره کمی
دانه کرفس سه چهارم قاشق چای خوری
دانه خردل سه چهارم قاشق چای خوری
پودر کاری کمی

مواد لازم برای تهیه سیب زمینی ادویه دار
مواد غذایی مقدار
سیب زمینی خرد شده دو عدد
ادویه به مقدار لازم
دانه کرفس به مقدار لازم
دانه خردل به مقدار لازم
پودر زیره به مقدار لازم
پودر سیر به مقدار لازم
پیازچه خرد شده کمی
روغن کانولا به مقدار لازم
آب نصف پیمانه

مواد لازم برای تهیه ماسالا دوسا
مواد غذایی مقدار
نان دوسا چند عدد
چاتنی نارگیلی یک کاسه کوچک
سیب زمینی ادویه دار یک پیاله


طرز تهیه ماسالا دوسا

امروز قصد داریم یک غذای بدون گلوتن و مخصوص گیاه خوار ها درست کنیم. اگر شما هم رژیم گیاه خواری دارید می توانید همراه ما باشید. این غذا یک غذای هندی می باشد که شامل سه بخش است که به راحتی می توانید درست کنید تنها قسمت سخت آن درست کردن خمیر نان دوسا و انتظار برای آماده شدن آن است. برویم سراغ درست کردن غذای خوشمزه مان.

مرحله اول: آماده کردن خمیر
اولین کار آماده کردن خمیر است، پس در یک کاسه بزرگ سه پیمانه آرد برنج و یک پیمانه آرد گندم سیاه می ریزیم و باهم مخلوط می کنیم  و بعد به تدریج با اضافه کردن حدود چهار صد میلی لیتر آب آن را هم می زنیم تا خمیری شل و آبکی به دست آوریم در این مرحله روی کاسه را با سلفون می پوشانیم و در یک اتاق نسبتا گرم می گذاریم تا به مدت ده تا دوازده ساعت استراحت کند و اندازه آن دو برابر اندازه اولیه اش شود.  بعد از گذشت این مدت و وقتی تنها یک یا دو ساعت مانده که خمیر آماده شود بقیه بخش های این غذا را آماده می کنیم .

طرز تهیه ماسالا دوسا

طرز تهیه ماسالا دوسا

مرحله دوم: آماده کردن چاتنی نارگیلی
حالا می رویم سراغ درست کردن چاتنی نارگیلی، خب یک پیمانه نارگیل آسیاب شده را درون مخلوط کن می ریزیم بعد نصف پیمانه نخود خشک (تفت داده شده)،  یک عدد فلفل موز زرد، یک قاشق چای خوری زنجبیل تازه رنده شده، مقداری نمک، نصف پیمانه خامه نارگیل و در نهایت مقداری نمک و آب اضافه می کنیم و مخلوط کن را روشن می کنیم و به مدت دو یا سه دقیقه مواد را میکس می کنیم تا همه مواد باهم مخلوط شوند و رنگشان تغییر کند بعد مواد میکس شده را به یک کاسه منتقل می کنیم و بعد یک ماهیتابه کوچک را روی شعله متوسط می گذاریم و مقداری روغن کانولا در آن می ریزیم وکمی پودر زیره، سه چهارم قاشق چای خوری دانه کرفس، سه چهارم قاشق چای خوری دانه خردل و در آخر کمی پودر کاری می ریزیم و حدود سه تا چهار دقیقه هم می زنیم وقتی آماده شد آن را با قاشق روی چاتنی نارگیلی می ریزیم و تا بقیه غذا آماده شود آن را کنار می گذاریم.

طرز تهیه ماسالا دوسا

طرز تهیه ماسالا دوسا

مرحله سوم: آماده کردن سیب زمینی
بعد از آماده شدن چاتنی سیب زمینی ها را می پزیم به این ترتیب که دو عدد سیب زمینی متوسط را می شوییم و پوست می گیریم و بعد به صورت نگینی درشت خرد می کنیم و داخل یک قابلمه متوسط مقداری روغن کانولا می ریزیم و بعد سیب زمینی را به آن اضافه می کنیم وکمی ادویه، دانه کرفس، دانه خردل، پودر زیره، پودر سیر و کمی پیازچه خرد شده می ریزیم و به مدت چهار تا پنج دقیقه  تفت می دهیم در آخر نصف پیمانه آب می ریزیم و حدود چهل تا پنجاه دقیقه می پزیم تا سیب زمینی ها ترد و خوشرنگ شوند.

طرز تهیه ماسالا دوسا

طرز تهیه ماسالا دوسا

مرحله چهارم: آماده کردن نان دوسا
حالا دیگر خمیر آماده شده و وقت آن است که نان دوسا را درست کنیم. در این مرحله یک ماهیتابه بزرگ را روی حرارت بالا می گذاریم  تا داغ شود بعد روکش خمیر را بر می داریم و کمی نمک و یک قاشق غذا خوری شکر سفید به آن اضافه می کنیم و هم می زنیم. حالا با یک حوله مرطوب و با نهایت دقت کف ماهیتابه را تمیز می کنیم تا کمی از حرارت دور ماهیتابه را کم کنیم بعد یک ملاقه بزرگ از خمیر را بر می داریم و وسط ماهیتابه می ریزیم و با پشت ملاقه آن را همه جای ماهیتابه پخش می کنیم و به مدت چهار تا پنج دقیقه آن را می پزیم وقتی رنگ خمیر عوض شد و از کناره ها بالا آمد نگاه می کنیم تا ببینیم زیر آن به رنگ طلایی قهوه ای درآمده یا نه اگر به رنگ طلایی قهوه ای باشد نان دوسای ما آماده است و آن را رول می کنیم و از ماهیتابه خارج می کنیم و این کار را ادامه می دهیم تا جایی که مایع خمیرمان تمام شود.

طرز تهیه ماسالا دوسا

طرز تهیه ماسالا دوسا

طرز تهیه ماسالا دوسا

طرز تهیه ماسالا دوسا

مرحله پنجم: سرهم کردن مواد آماده شده
حالا زمان سر هم کردن غذا است خب نان ها را داخل ظرف می چینیم و در یک ظرف دیگر سیب زمینی هایی را که به همراه ادویه پختیم می ریزیم و کنار آن چاتنی نارگیلی را قرار می دهیم و با چند برگ گشنیز سیب زمینی ها را تزئین می کنیم و حالا غذا آماده سرو است.

طرز تهیه ماسالا دوسا

امیدواریم از این رسپی خوشتان آمده باشد و آن را درست کنید و لذت ببرید.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.