1+16 توصيه طلايي براي سلامت پوست

همه ما با يک سري بايد و نبايدهاي بهداشتي در زمينه سلامت آشنا هستيم، اما در بسياري از مواقع خيلي از اين بايد و نبايدها از قلم مي افتد. با ماهمراه باشيد تا با برخي از اين موارد آشنا شويد.
سه‌شنبه، 7 ارديبهشت 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
1+16 توصيه طلايي براي سلامت پوست
1+16 توصيه طلايي براي سلامت پوست
1+16 توصيه طلايي براي سلامت پوست






همه ما با يک سري بايد و نبايدهاي بهداشتي در زمينه سلامت آشنا هستيم، اما در بسياري از مواقع خيلي از اين بايد و نبايدها از قلم مي افتد. با ماهمراه باشيد تا با برخي از اين موارد آشنا شويد.

پوست تان را تميز نگه داريد

معمولاً لک و جوش، روي نواحي اي مانند صورت، گردن، جلوي سينه و شانه ها که ترشح غده هاي چربي بيشتر است، ظاهر مي شود. تعداد کمي از افراد نسبت به ترشح بيش از حد غده هاي چربي ايمن هستند، اما با تميز نگه داشتن اين نواحي مي توانيد از بروز جوش ها و لک ها تا حد زيادي جلوگيري کنيد.

نگذاريد پوست تان بيش از حد خشک شود

حتي اگر پوستي چرب داريد، از پاک کننده هاي حاوي الکل يا ترکيبات الکلي استفاده نکنيد. اين محصولات چربي و رطوبت طبيعي پوست را از بين مي برد؛ همين امر باعث تحريک پوست شده و جوش و آکنه را تشديد مي کند. در ضمن استفاده از اين محصولات، درمان هاي پوست را دچار مشکل مي کند.

از مرطوب کنده هاي فاقد چربي (oilfree) استفاده کنيد

پوست سالم، کاملا مرطوب و لطيف است. براي شادابي پوست، حتماً از يک مرطوب کننده فاقد چربي استفاده کنيد. استفاده از مرطوب کننده به معناي آب رساني به پوست است، نه افزودن چربي؛ مي توانيد از مرطوب کننده هاي فاقد چربي استفاده کنيد. مرطوب کننده فاقد چربي منافذ پوست را نمي بندد و باعث ايجاد جوش سرسياه و سرسفيد نمي شود. اگر پوست تان جوش مي زند شايد احساس کنيد که استفاده از مرطوب کننده، اين وضعيت را تشديد مي کند، اما اين بارو کاملاً غلط است. مرطوب کننده مناسب باعث آرام شدن پوست ملتهب مي شودو جوش رانيز از بين مي برد.

مصرف ميوه و سبزيجات تازه ر فراموش نکنيد

علت اصلي ظاهر شدن آکنه، فعاليت بيش از حد غده هاي چربي پوست است. اگر احساس مي کنيد برخي از مواد غذايي باعث تشديد آکنه مي شود، از خوردن آنها پرهيز کنيد. مصرف ميوه و سبزيجات تازه به ميزان فراوان، سلامت پوست تان را تضمين مي کند. ميوه و سبزيجات حاوي ويتامين هستند.

آب بنوشيد، آب بنوشيد!

با نوشيدن آب، رطوبت مورد نياز پوست تان را تأمين کنيد. سبزيجات و ميوه هاي تازه، به ميزان زياد حاوي آب است. با نوشيدن آب، آب رساني به پوست بهتر و سريع تر انجام مي شود.

از لوازم آرايش سنگين استفاده نکنيد

فراموش نکنيد که لوازم آرايش حاوي چربي تا حدودي باعث سنگين شدن پوست مي شود.لوازم آرايش حاوي چربي، باعث بسته شدن منافذ پوست مي شود، اما لوازم آرايشي فاقد چربي با ترکيبات گياهي، نه تنها باعث روشن شدن پوست مي شود، بلکه به پوست طراوت و نشاط مي بخشد.

زيرسازي را با پن کيک و کرم پودر فاقد چربي انجام دهيد

اگر براي آرايش به زيرزسازي پوست نياز داريد از پن کيک و کرم پودر فاقد چربي استفاده کنيد. قبل از زيرسازي صورت تان را با آب خنک بشوييد. آب سرد منافذ پوست تان را مي بندد و باعث مي شود که که پن کيک و کرم پودر درون منافذ پوست نفوذ نکند. هرگاه براي آرايش زيرسازي مي کنيد، قبل از شست و شوي پوست تان نخوابيد

آفتاب گرفتن در سولاريوم را کنار بگذاريد

قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراي بنفش، خطر ابتلا به سرطان را تا چندبرابر افزايش مي دهد. بسياري از چين و چروک ها و افتادگي زودرس پوست نيز از عوارض نور آفتاب است. استفاده از برخي ترکيبات دارويي وکرم هاي حاوي رتينوئيد، پوست را نسبت به نور آفتاب حساس تر مي کند.

از ضدآفتاب هاي فاقد چربي استفاده کنيد

از ضدآفتاب هاي فاقد چربي با spf 15 يا بيشتر استفاده کنيد. ضد آفتاب هاي spf 15 و بالاتر، قدرت حفاظت پوست در برابر هر دو اشعه UVA و UVB را دارد. ضدآفتاب را هر دوساعت يک بار تجديد کنيد.

از محصولات آرايشي حاوي ترکيبات روغني بپرهيزيد

محصولاتي مانند انواع ژل ها و واکس ها مي تواند باعث بسته شدن منافذ شود. اگر موهايتان چرب است، استفاده از اين محصولات خطري جدي براي سلامت آنها محسوب مي شود. موهاي چرب را بايد با شامپوي مخصوص شست. هنگام استفاه از محصولات آرايشي مو، صورت تان را بپوشانيد تا از تماس مواد موجود در ترکيب اين محصولات با صورت جلوگيري شود.

به پوست صورت تان دست نزنيد

دست زدن به پوست، باعث تحريک پوست و در نتيجه تشديد جوش و آکنه مي شود. اگر دست آلوده را به پوست صورت بزنيد، منافذ باز پوست به سرعت آلودگي را جذب مي کند و باعث التهاب پوست مي شود.

براي ماليدن کرم به پوست از پنبه استفاده کنيد

هنگام ماليدن کرم مرطوب کننده يا ضدآفتاب، به کمک پنبه اي کرم را روي پوست تان به آرامي بماليد. بهترين راه، استفاده از پنبه آغشته به کرم است. اگر از دست تان استفاده مي کنيد، با نوک انگشت هايتان کرم را بماليد.

صورت تان را بيش از حد نشوييد

ثابت شده که پوست کثيف باعث ايجاد آکنه يا جوش مي شود، اما شستن بيش از حد پوست نيز باعث تحريک پوست ودرنتيجه تشديد آکنه و جوش مي شود.
بهتر است، شست و شوي پوست صورت متناسب با نوع پوست و با شوينده هاي ملايم و فاقد ترکيبات شيميايي قوي انجام شود.

از صابون هاي فاقد چربي استفاده کنيد

صابون هاي فاقد چربي منافذ پوست را نمي بندد. بسته شدن منافذ پوست، باعث ايجاد چين و چروک مي شود. صابون را به آرامي به پوست تان بزنيد، با آب ولرم بشوييد و با آب سرد آبکشي کنيد.

جوش هايتان را با انکشت فشار ندهيد

فشاردادن و بيرون آوردن جوش، تهديدي جدي براي سلامت پوست محسوب مي شود. اين کار ترميم پوست و بهبود آن را به تأخير مي اندازد. فشار دادن جوش همچنين باعث پخش شدن ويروس روي سطح پوست و ايجاد التهابات پوستي مي شود.

در صورت نياز به متخصص پوست مراجعه کنيد

هيچ گاه سر خود درماني را براي حفظ سلامت پوست، به خصوص از بين بردن جوش و آکنه، شروع نکنيد.
يک متخصص پوست و مو مي تواند همراه و پشتيبان شما براي بهبود و تسريع سلامت پوست تان باشد.
منبع: نشريه زندگي ايده آل شماره 41




نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.