چه کنیم تا در ماه رمضان کمتر تشنه شویم؟

شاید یکی از سختی های روزه گرفتن کم آب شدن بدن و احساس تشنگی در فرد باشد اما با برخی از کارها می توان کمتر دچار تشنگی شویم. با بخش تغذیه راسخون همراه باشید تا بیشتر راجع این موضوع آگاهی پیدا کنید.
شنبه، 20 شهريور 1400
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
چه کنیم تا در ماه رمضان کمتر تشنه شویم؟
اگر هر سال به طور منظم روزه می گیرید ، می دانید که احساس تشنگی و کم آب شدن بدن به خصوص در مناطق گرمسیر، جزء لاینفک روزه داری محسوب می شود.  درست است که این اتفاق تحملش کمی دشوار است اما به یاد داشته باشید هدف از روزه داری این است که به شما مهارت کنترل نفس و ایجاد صبر را بیاموزد. 

درک دلایل اساسی خستگی و کم آبی بدن در هنگام روزه داری بسیار مهم است. از هر نژاد و ملیتی باشید موافقت خواهید کرد که ماه مبارک رمضان تغییرات عظیمی را در برنامه روزانه ما ایجاد می کند. از غروب تا سحر تشنه و گرسنه می مانیم و یک پنجره کوچک غذا خوردن به شکل چند ساعت بین افطار و سحر داریم. به همین دلیل مدیریت آب مصرفی در هنگام روزه داری کمی سخت می شود. 

بنابراین ، چرا این اتفاق می افتد؟  بدن ما با توجه به رسیدن مواد مغذی به آن رشد می کند و عملکرد آن را حفظ می کند ، و متعادل نگه داشتن مواد مغذی هنگام ناشتایی کمی چالش برانگیز است. در نهایت وعده های غذایی ناسالم را هنگام سحر و افطار می خوریم که بدن ما را از چندین ماده مغذی که برای داشتن انرژی لازم نیاز داریم ، محروم می کند. به همین ترتیب ، سعی کنید غذاهای سالم بخورید و از غذاهایی که تشنگی را تقویت می کنند خودداری کنید. 

اما به راستی راهکارهایی وجود ندارد تا این سختی را تا حدودی کمتر کرد؟ بگذارید در مورد اینکه چگونه می توانید از سطح آب رسانی به بدن خود مراقبت کنید تا روزه شما راحت تر شود صحبت کنیم. در اینجا شش نکته برای هیدراته ماندن در ماه رمضان آمده است:

چه کنیم تا در ماه رمضان کمتر تشنه شویم؟
 

1.  مقدار زیادی آب بنوشید

بله ، واضح است! بین افطار و سحر تا آنجا که می توانید بنوشید ، بنوشید و بنوشید. سطح تشنگی و انرژی شما را دوباره پر می کند. آب، درمان بسیاری از مشکلات مانند یبوست ، سردرد ، سرگیجه ، خستگی و خشکی پوست است. یک از مواردی که فایده اش ثابت شده است، استفاده از آب ولرم است؛ سعی کنید به جای استفاده از آب سرد بیشتر از آب ولرم استفاده کنید؛ چراکه برای هضم غذا نیز مفید است.
 

2.  از مصرف مایعات شیرین خودداری کنید

بله این صحیح است! مخصوصاً در زمان سحر سعی کنید از مصرف غذای شیرین اجتناب کنید. هر ماده غذایی حاوی شکر سریعتر از آنچه تصور می کنید بدن شما را بی آب می کند. در عوض سالاد سبز را که مملو از سبزیجات پر از آب است ، تهیه کنید و مصرف کنید.  نکته ای که حائز اهمیت است و باید در این جا گفت این است که سعی کنید ماه رمضان را به عنوان فرصتی برای تغییر سبک زندگی سالم استفاده کنید.
 

3.  انتخاب لباس

شاید باور این موضوع سخت باشد، اما لباس نقش مهمی در حفظ سطح آبرسانی در بدن شما دارد. به عنوان مثال ، بهتر است در بیرون از خانه، از پوشیدن لباس های با رنگ سیاه دوری کنید زیرا لباس های با رنگ تیره، امواج گرما را به خود جذب می کند و باعث می شود آب به شکل عرق از بین برود و بدن شما دی هیدراتی و آب زدایی کند و شما دچار تشنگی شوید. سعی کنید اگر ماه رمضان در تابستان است ، بیشتر لباس های روشن بر تن کنید. 

چه کنیم تا در ماه رمضان کمتر تشنه شویم؟
 

4-  به غذاهای شور نه بگویید!

غذاهای حاوی حجم بالای سدیم باعث تشنگی در تمام ساعات ناشتایی روز می شوند. انتخاب عاقلانه این است که در هنگام سحر از استفاده از غذای با نمک و شور خودداری کنید. 
 

5- میوه و سبزیجات را زیاد کنید

به جای نوشیدنی شور و شیرین ، غذاهایی با محتوای آب زیاد مانند سبزیجات مانند خیار ، اسفناج یا گوجه فرنگی و میوه هایی مانند هندوانه ، توت فرنگی یا سیب را انتخاب کنید. استفاده از این ها یک درمان خوشمزه و یک روش عالی برای کنترل آب در بدن در رژیم غذایی شما هستند. به علاوه ، روش های زیادی برای خوردن آنها وجود دارد - سالاد یا اسموتی را امتحان کنید!
 

6-  روزانه ورزش کنید

ایده کار کردن در ابتدا ممکن است دلهره آور به نظر برسد ، اما شما بهتر باشد به ارزش آن پی ببرید. هنگام ورزش ، بدن سموم و سایر عناصر مضر را که باعث کم آبی بدن می شوند ، آزاد می کند. روزه دار محترم فراموش نکنید مقدار از دست دادن آب را با نوشیدن آب ولرم قبل از خواب و در سحر جبران کنید.

چه کنیم تا در ماه رمضان کمتر تشنه شویم؟
 

7.  روزه های خود را با خرما افطار کنید

خرما به هیدراتاسیون کمک می کند زیرا منبع طبیعی گلوکز است و سوخت خوبی برای بدن محسوب می شود. خرما همچنین سرشار از مواد مغذی و ویتامین هایی است که می توانند به بدن شما در هنگام روزه داری کمک کنند. بیایید این نکات مفید را در ماه رمضان امسال وارد کنیم و از همه مزایای آن استفاده کنیم. باشد که خداوند سفر معنوی شما را آسان کند. 
بیشتر بخوانید:«رژیم لاغری ویژه ماه رمضان»
 

چند نکته مهم برای آب رسانی مناسب به بدن در هنگام روزه داری

  1. وقتی ترجیح می دهید نوشیدنی های دیگری به غیر از آب بنوشید ، حتماً از مصرف نوشابه های گازدار خودداری کنید. چای های گیاهی ، شیر ، آب لیموترش ، آب نارگیل ، سوپ های خانگی و آب میوه های تازه که پر از شکر نیستند گزینه های خوب و سالمی برای مصرف مایعات هستند.
  2. مقداری طعم دهنده یا میوه به آب اضافه کنید تا طعم آن بهتر شود.
  3. هنگامی که می خواهید آب بنوشید، آب را در دمای طبیعی و محیط مصرف کنید. همچنین از میوه هایی مانند هندوانه ، خیار و پرتقال هایی که مملو از آب هستند بخورید.
  4. سوپ و آبگوشت ، بدون نمک زیاد میل کنید.


میوه هایی برای رفع عطش در ماه رمضان

1. هندوانه

میزان آبرسانی 92٪.  این میوه غالباً آب و شکر است؛ هندوانه مملو از منیزیم ، کلسیم ، سدیم و پتاسیم است مواردی که در واقع می تواند شما را به طور موثرتر از آب آبرسانی کند.


2. پرتقال 

میزان آبرسانی 87٪ آب. پرتقال شیرین است و بیش از 100٪ مقدار توصیه شده روزانه برای ویتامین C دارد. 


3. توت

توت فرنگی رتبه 4 میوه آنتی اکسیدانی قوی را دارد و از 92٪ آب تشکیل شده است. تمشک و بلوبری نیز در تابستان در اوج هستند. توت فرنگی پر از ویتامین C برای پاکسازی عروق ، تنظیم قند خون است. 
 

4. انجیر 

این میوه معروف است که فشار خون را کاهش می دهد ، هضم را بهبود می بخشد ، به کاهش وزن کمک می کند.  انجیر به عنوان یکی از غذاهای سالم در جهان ، انرژی مورد نیاز برای بدن را تأمین می کند.
 

5. انگور 

انگور به دلیل داشتین مقادیر بسیار بالای رسوراترول، ماده ای که به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل می کند و دوست قلب است ، برای سلامت بدن و آبرسانی به آن مهم است. 


منبع: بخش تغذیه راسخون


نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.