چیستی و جایگاه انتخابات در نظام مردم سالاری اسلامی

از نظر مردم دنیا و تحلیلگران و سیاستگذاران عالم، آن نظامی مستحکم است که تعداد بیشتری از مردمش در هنگام انتخابات پای صندوق ها بیایند و رأی بدهند.
شنبه، 15 خرداد 1400
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
چیستی و جایگاه انتخابات در نظام مردم سالاری اسلامی
مقام معظم رهبری (مدظله العالی)  فرمودند:
انتخابات، فقط یک پدیده سیاسی نیست. انتخابات، مظهر حضور مردم، مظهر احقاق حق و مظهر توانایی و اقتدار ملی برای یک کشور است. امروز در دنیا - چه در کشور ما و چه در هر جای دیگر - روی این حساب می شود که چند درصد از کسانی که می توانستند رأی بدهند، در یک انتخابات شرکت کردند و رأی دادند.
 
از نظر مردم دنیا و تحلیلگران و سیاستگذاران عالم، آن نظامی مستحکم است که تعداد بیشتری از مردمش در هنگام انتخابات پای صندوق ها بیایند و رأی بدهند. این نشانه استحکام یک نظام است؛ که بحمدالله ما این را در انتخابات های گوناگونی که در این سال های متوالی داشته ایم، همیشه نشان داده ایم و مردم حضور قوی ای داشته اند.
 
هم حق و هم تکلیف مردم است که بیایند و سرنوشت کشورشان را به دست خودشان معین کنند؛ زیرا که کشور متعلق به مردم است. مردم باید بیایند و با انتخاب صحیح و آزادانه، قانونگذارانشان را در قوه مقننه معین کنند؛ مجریان خودشان را با ترتیبی که در قانون معین شده است، معین کنند. این حق مردم است و متعلق به آنهاست؛ اما تکلیف هم هست.
 
این طور نیست که یکی بگوید من نمی خواهم از این حقم استفاده کنم؛ نه، سرنوشت نظام بسته به احقاق و استنقاذ این حق است؛ این تکلیف است؛ باید همه شرکت کنند. نظام جمهوری اسلامی توانسته است این حق را در اختیار مردم بگذارد؛ اما در گذشته ما این حق را نداشتیم. در نظام های گذشته، مردم از استفاده از چنین حقی محروم بودند. نظام جمهوری اسلامی این حق را داده است؛ باید مردم بروند و استنقاذ کنند.
 
گاهی یک رأی هم مؤثر است؛ هیچکس نگوید رأى من تنها چه تأثیری دارد. گاهی یک رأی یا چند رأی، در سرنوشت یک کشور اثر می گذارد. شما می توانید با رأی دادن خودتان، شخص مؤمن صالح را به مجلس بفرستید. آن کسی که به مجلس رفت، در هنگامه ی حساس - آن جایی که رأی یک نماینده می تواند سرنوشت کشور با یک قشر، یا سرنوشت اقتصاد را معین کند - رأی او کارساز خواهد بود. لذا هیچ وقت کسی نگوید که رأی من چه تأثیری دارد. مهم این است که در روز انتخابات، ان شاء الله همه مردم - زن و مرد، پیر و جوان و هرکس که از لحاظ قانونی می تواند رأی بدهد - بروند و رأی بدهند و انتخابات را پرشور و پررونق کنند. هرکس که به نظام اسلامی علاقه دارد، در این انتخابات شرکت خواهد کرد.
 
هرکس که به سربلندی نظام جمهوری اسلامی علاقه ای دارد، در این انتخابات شرکت خواهد کرد. پیش بینی من این است: آن چنان که ما از این ملت بزرگ و آگاه و هوشمند تاکنون حضور در همه صحنه ها را دیده ایم، ان شاء الله در این انتخابات هم پرشور و با علاقه شرکت می کند و حضور خودش را اعلام خواهد کرد و در واقع طرفداری اش را از اسلام و نظام اسلامی نشان خواهد داد.(1)
 
پی‌نوشت‌:
1- بیانات در دیدار با کارگزاران حج 1378/11/26
 
منبع: انتخابات؛ لیلة القدر نظام اسلامی (آراء و نظرات مقام معظم رهبری درباره انتخابات)، بکوشش: سعید شیرازی، ناشر: انتشارات انقلاب اسلامی، تهران، 1390ش، صص 81-80


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.