چگونگی فضای عمومی و تبلیغات انتخاباتی

یک عده را از عرصه حضور در انتخابات بیزار می کند؛ یک عده را دچار تردید می نماید، دل ها را می میراند و امیدها را می کاهد. من می بینم متأسفانه بعضی ها با اظهارات خود در برخی از این نوشتجاتی که منتشر می شود، سعی می کنند فضای نفرت را بر جامعه حاکم کنند.
شنبه، 15 خرداد 1400
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
چگونگی فضای عمومی و تبلیغات انتخاباتی
مقام معظم رهبری (مدظله العالی)  فرمودند:
انتخابات باید در فضای آرام و با صفا انجام گیرد و دور از تشنج و درگیری و فضای نفرت باشد. بدیهی است که در همه جا نامزدهای گوناگونی با آراء و عقاید و سلایق مختلفی هستند و مردم هم نگاه می کنند و ان شاء الله با شناسایی و با تدبر انتخاب می کنند و رأی خواهند داد.
 
این کار باید در فضای آرام انجام گیرد. این افتخار ماست. ما چند روز قبل از این، بیست و یکمین سالگرد انقلاب را جشن گرفتیم و چند روز بعد نیز بیست و یکمین انتخابات را در کشورمان برگزار خواهیم کرد. این چیز کمی نیست؛ چیز خیلی مهمی است. حال، دیگران بنشینند و برای ملت ما غصه بخورند که این کشور باید به طرف دمکراسی برود! دمکراسی چیست؟ اگر منظور از دمکراسی، همین حضور و دخالت و شرکت و انتخاب مردم است، بفرمایید؛ کجای دنیا چنین چیزی را سراغ دارید؟! آن کسانی که با پول و قدرت سیاسی امریکایی ها سال ها بر این مملکت حکومت کردند و همه چیز این مملکت را به باد دادند، آیا یک بار توفیق یافتند که چنین انتخاباتی را در سرتاسر این کشور به وجود آورند؟! بیست و یک انتخابات، در بیست و یک سال؛ این شوخی است؟! در تمام این آزمایش های بیست و یک گانه، فضای این کشور تا امروز این طور بوده است؛ فضای آرام، فضای صمیمی.
 
البته بعضی ها تبلیغ می کنند و حرف می زنند. فضای خشونت سیاسی و تشنج سیاسی و نفرت، به حال انتخابات مضر است. یک عده را از عرصه حضور در انتخابات بیزار می کند؛ یک عده را دچار تردید می نماید، دل ها را می میراند و امیدها را می کاهد. من می بینم متأسفانه بعضی ها با اظهارات خود در برخی از این نوشتجاتی که منتشر می شود، سعی می کنند فضای نفرت را بر جامعه حاکم کنند. این یکی به جناح چپ بد می گوید، آن یکی به جناح راست بد می گوید؛ اینها کجا می روند؟! کجا می روید و چه می خواهید؟! چیست این تعبیراتی که ساخته اند و غالبا هم اینها را دشمن در دهانشان گذاشته و پرتاب کرده و یک عده آدم غافل - حالا نمی گوییم مغرض؛ اما بعضی شان هم قطعة مغرضند - همینها را گرفته اند و مرتب لب می جنبانند و این حرف ها را تکرار می کنند؟! چپ و راست چیست؟! این ملت، ملت مسلمان و مؤمن و یکپارچه ای است. آحاد این ملت، با هم این انقلاب را به وجود آوردند؛ با هم بیست و یک سال این نظام را حفظ کردند؛ با هم یک خطر بزرگ را در طول هشت سال جنگی که بر ما تحمیل شده بود، دفع کردند.
 
بنابراین ملت باهمند؛ این دیوارکشی ها چیست؟! یک عده با نامی در گوشه ای، یک عده با نامی دیگر در گوشه دیگری، همین طور مردم را تکه تکه می کنند. البته مردم هم نشان داده اند که به این حرف ها اعتنایی ندارند؛ این هم معلوم است. مردم راه خودشان را می روند، کار خودشان را می کنند؛ حالا هم آنها بروند و کار خودشان را بکنند.
 
باید فضا، فضای آرامی باشد. بعضی ها با اصرار بر این که قرار است خشونت و تشنج شود، ذهن ها را دچار تشنج می کنند؛ نه، مردم چنین قراری ندارند. من عرض می کنم، این دو، سه روزی که از حالا تا پایان رأی گیری باقی مانده است. که شاید بعد به مرحله دوم هم کشیده شود . در تمام مدت، مردم عزیز ما و بخصوص جوانان، احساساتشان را کنترل و با عقلشان کار کنند؛ با دو چشم باز نگاه کنند و انتخاب نمایند. البته سلایق هم زیاد است؛ همه گونه سلیقه وجود دارد؛ تا به حال هم همین طور بوده است. هرکسی طبق سلیقه خود عمل کند؛ منتها همه توجه کنند که این انتخابی که ما می کنیم، یک جا می بایست جواب آن را بدهیم.
 
این طور نیست که بگوییم حالا ما یا اصلا انتخاب نمی کنیم، یا انتخاب می کنیم و کسی چه می فهمد؟ بله؛ مردم نمی فهمند که ما چه انتخاب کردیم؛ اما خدای متعال که تشخیص می دهد. ما باید جواب او را بدهیم. ما باید محاسبه کنیم، تحقیق کنیم، بررسی کنیم و معیارها را ملاحظه نماییم، تا بتوانیم به خداوند پاسخ دهیم. اگر انسان نمی تواند، از اشخاصی که مورد اعتماد هستند، از کسانی که انسان می تواند در مسائل مهم - در مسائلی که باید به خدا جواب داد - به آنها اعتماد کند، استفسار نماید؛ اشکالی هم ندارد. بنابراین، باید فضا را فضای آرامی قرار دهند و همه مراقب باشند. من به این کسانی که همین طور یک گوشه نشسته اند و فضا را با تشنج سیاسی و با پر کردن از موهومات و شایعات، خراب می کنند، نصیحت می کنم که دست از جان مردم بردارند؛ بگذارند مردم کار خودشان را بکنند. نتیجه انتخابات هم هرچه بشود، همه قبول دارند. کسی از آحاد مردم و از مسؤولان کشور نخواهد گفت چرا نتیجه انتخابات این شد، یا این نشد؛ نه، آن آراء مردم است. بحمدالله در این کشور قانون محکم است و معیار واضح قانون در مقابل چشم همه هست.(1)
 
پی‌نوشت‌:
1- بیانات در دیدار با کارگزاران حج 1378/11/26
 
منبع: انتخابات؛ لیلة القدر نظام اسلامی (آراء و نظرات مقام معظم رهبری درباره انتخابات)، بکوشش: سعید شیرازی، ناشر: انتشارات انقلاب اسلامی، تهران، 1390ش، صص 83-81


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.